Тільки на 13-му пакеті санкцій ЄС починає реально карати за їхній обхід, — економіст

Ілюстрація: gettyimages.com

Рада Європейського Союзу остаточно затвердила директиви про покарання за порушення або обхід санкцій ЄС — тепер це вважатиметься кримінальним злочином. Це найефективніший етап з погляду виконання тих санкційних обмежень, які накопичилися в 13 запроваджених проти РФ пакетах. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ сказав виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин.

Експерт акцентував, що з кожним новим пакетом посилювався контроль за раніше ухваленими санкціями.

“Вводилася дуже цікава річ: виробник несе відповідальність за кінцевого споживача своєї продукції. Тобто виробник у межах своїх обслуговуючих підрозділів, мережі забезпечення технічного обслуговування повинен контролювати кінцевого споживача. А ми ж говоримо про складну, технічно насичену продукцію. Тобто не йдеться про шматок металу, а про складний електронний виріб, про автомобіль, про якесь комплектовання, блок. Усі ці блоки, комплектовання, всі ці речі паралельно з апаратною частиною мають ще й програмне забезпечення. Якщо ми уважно подивимося, то всі вони авторизуються через центральний сервер компанії, що забезпечує технічне обслуговування. Тому, в будь-якому разі, зв’язок центрального сервера компанії з кінцевим споживачем досить чіткий”, — пояснив економіст.

За його словами, що складніший виріб, то більше необхідно підтверджувальних моментів, пов’язаних з авторизацією, а потім і з використанням кінцевого виробу в того чи іншого споживача.

“Наприклад, якщо айфон раптом опинився у підсанкційного користувача, то, по-перше, і за геолокацією, і за процесом оновлення програмного забезпечення кінцевий виробник завжди може відстежити кінцевого споживача. Тож у цій ситуації все більш-менш зрозуміло”, — доповнив Пендзин.

Він звернув увагу на те, що тільки через два роки від початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну Рада Євросоюзу ввела директиву, яка реально карає фізичних осіб за процес обходу санкційних обмежень. Це, вважає він, треба було зробити набагато раніше.

“Знадобилося 13 пакетів санкцій, понад два роки, щоб до цього питання реально ми дійшли. Адже давайте будемо відвертими: якщо запроваджуєте обмеження і жодним чином не караєте за їхнє обходження, значить, так ці обмеження і виконуватимуться. Тому цей величезний крок дійсно знаковий”, — акцентував економіст.

Паралельно з Європейським Союзом, навіть раніше, подібні механізми почали впроваджувати американці. За словами Пендзина, вже є приклади конкретних кримінальних термінів, пов’язаних з обходом санкційних обмежень фізичними особами як резидентами США, так і ні, через американські компанії, які постачали ті чи інші блоки в Російську Федерацію.

“Ба більше, створено спеціальну комісію Міністерства фінансів Сполучених Штатів Америки, яка дуже жорстко моніторить не лише фізосіб, не лише керівників великих, зокрема й фінансових установ, але й самі ці фінансові установи щодо обходу санкційних обмежень, які запроваджено США. Там покарання дуже жорсткі, насамперед грошові, які можуть поставити серйозне питання про прибуткове існування тієї чи іншої фінустанови”, — сказав гість ефіру.

Підбиваючи підсумки, Пендзин перерахував етапи всього процесу, пов’язаного з впровадженням санкцій. Перший — це формування самих обмежень, другий — жорсткий контроль за їхнім виконанням, третій — покарання за обхід.

“Ось ми зараз прийшли до третього етапу, і я думаю, що він буде найефективнішим з погляду виконання тих санкційних обмежень, які накопичилися за 13 пакетів, введених Євросоюзом”, — резюмував Пендзин.

Читайте такожМета — зупинити ВПК РФ: партнери України готують 14-й пакет санкцій (ВІДЕО)

Нагадаємо, створення окремого санкційного режиму для Російської Федерації — за аналогією з санкціями проти Білорусі, КНДР, Ірану та Венесуели — ініціювала низка країн ЄС. Це дозволить скоординувати обмеження та посилити їхній ефект.

Прямий ефір