TikTok може стати потужним інструментом пропаганди у перспективі, але не зараз – експерт назвав причини

Ілюстративне фото: zn.ua

Популярна мережа TikTok, що належить китайській технологічній фірмі ByteDance, може стати у перспективі потужним інструментом пропаганди, проте зараз Китай до цього не готовий. Таку думку фактчекер “StopFake” Олександр Замковий висловив сьогодні, 2 вересня, в ефірі телеканалу FREEДОМ.

Він зазначив, що Китай має намір продовжувати заробляти на TikTok як на одному з найуспішніших китайських проектів, популярних у всьому світі. Наразі аудиторія сервісу зі створення та перегляду коротких відео щомісяця налічує мільярд користувачів.

“Навіть якщо у Китаю є якісь плани щодо використання його в політичних інтересах та просуванні будь-якої пропаганди, зробити його таким інструментом для поляризації, скажімо так, світу, все одно на даному етапі, я думаю, що вони не готові це робити. Все-таки тут треба розуміти, що TikTok — це така соцмережа, яка дає тобі можливість підключитися до дуже швидкого потоку коротких відео. Не завжди можна взагалі зрозуміти, хто автор цих відео, тому що вони йдуть потоком. Дійсно, рідко коли ти зупиняєшся, тебе дійсно цікавить блогер, ти переходиш на нього і намагаєшся його вивчити. Водночас як би бекграунд блогерів та авторів контенту там особливо не розписаний. Тож TikTok дуже б’є саме на емоції. Так, це дуже потужний у перспективі інструмент пропаганди. Але водночас його створено з абсолютно іншою метою”, — сказав Замковий.

За його словами, перспективи використання TikTok на виборах загалом залежить від аудиторії, яка в кожній країні є різною — і за віком, і за іншими показниками.

“Треба дивитися проникнення TikTok у конкретній країні. Наприклад, в Україні ми точно знаємо, що до війни, до повномасштабного вторгнення, TikTok взагалі займав 14% цільової аудиторії серед усіх користувачів соцмереж. Зараз, за останнім опитуванням громадської організації “Опора”, він сягає 20%. Тобто ми не можемо говорити, що TikTok — це дуже конкурентне середовище для тієї ж пропаганди, але воно там є… І якщо ми беремо, наприклад, Філіппіни, швидше за все, аудиторія TikTok там значно доросліша, ніж у нас. Тому що незахідні суспільства трохи по-іншому використовують соцмережі: для того, щоб убити час, щоб просто подивитися, як живе решта світу. Тобто, швидше за все, там аудиторія навіть може досягати 40 років”, — сказав Замковий.

Він навів також приклад Кенії, де TikTok був використаний для пропаганди та дезінформації на виборах. На думку експерта, там, ймовірно, також була аудиторія середнього віку і, можливо, дуже сильне зрушення у чоловічий бік. Тому замовники розуміли, що вплив на чоловічу аудиторію, яка піде на вибори, можна зорієнтувати в TikTok.

Замковий також нагадав, що, незважаючи на те, що у Китаю та Росії складаються особливі відносини, все одно TikTok вирішив призупинити свою роботу в РФ.

“Вони це аргументували це тим, що є закон про фейки, і вони не хочуть свою аудиторію наражати на ризик. Але насправді, я думаю, що в основному це рішення було ухвалено через те, що вони розуміли чудово, що Росія буде дуже активно просувати свої наративи в TikTok. І буде дуже багато скарг на акаунти, на відео. Буде невдоволення серед користувачів. Тому що TikTok — це більш розважальна платформа. І вони вирішили себе відгородити таким чином від цього. В принципі, ніхто не змушував їх це робити. Facebook (Meta) і Instagram не йшли офіційно з Росії. Росія сама заблокувала і зробила їх екстремістськими організаціями. У TikTok було інше позиціонування. Все-таки вони не готові поки що транслювати відверто політичні наративи”, — переконаний експерт.

Читайте також: “Вони ж інформаційні наркомани”: свіжу порцію російської пропаганди обговорюємо з політологом Давидюком

Прямий ефір