Вибір між китайськими та вітчизняними машинами — як санкції вдарили по автопрому Росії

Ілюстративне фото: celes.club

Європейський Союз спільно зі США, Великою Британією та іншими союзниками розслідує різке зростання експорту деяких товарів до сусідніх з Росією країн. Зокрема, автомобілів. Про це заявив верховний представник ЄС із закордонних справ і політики безпеки Жозеп Боррель. За його словами, Євросоюз обговорює створення нового механізму проти третіх країн за допомогу Москві. Водночас, за словами експертів, через дію антиросійських санкцій автомобільна промисловість у Росії “об’єктивно померла”, повідомляє FREEДОМ.

2022 року Євросоюз скоротив експорт автомобілів до Росії на 80%. Водночас, за словами глави зовнішньополітичного відомства ЄС, у рази зросло ввезення машин до сусідніх з Росією країн.

“Ми збільшили експорт автомобілів до деяких країн Центральної Азії майже на 300%. Дещо дивний інтерес до європейських автомобілів у деяких сусідів Росії. Чи не так? Логічно буде припустити, що ці автомобілі були імпортовані, а потім реекспортовані. Якщо це так, це буде в обхід санкцій”, — сказав Боррель.

Проте через введення санкцій за підсумками минулого року в Росії скоротилися більше ніж наполовину продажі нових легкових і легких комерційних автомобілів. За словами експертів, це стало найбільшим падінням російського авторинку за всю його історію. Після початку повномасштабного російського вторгнення до України Росію масово покинули іноземні автомобільні компанії європейських, американських і японських виробників.

Протягом останніх десятиліть Росія йшла шляхом заміщення всього вітчизняного імпортним. Верстати, підшипники, автомобілі, авторучки — не було жодного російського автомобіля, який би випускався з вітчизняних комплектувальних на 100%. Наприклад, за даними аналітиків, у “Ниви” імпортні комплектувальні становили 20%, у Ladа — майже 60%.

“Оскільки російський весь автопром був дуже щільно інтегрований в Європу і в світ, то дуже багато комплектувальних, особливо істотно важливих, приходили з-за кордону. Системи впорскування, ОБС, гальма, підсилювачі, поршневі кільця, вся електроніка. Ось цього не стало. Розгорнути терміново виробництво високотехнологічних комплектуючих неможливо. Для цього потрібно купувати під ключ заводи, технології, матеріали, інженерів. У Росії на це зараз немає ані часу, ані можливостей”, — коментує журналіст, автомобільний експерт Сергій Асланян.

Як зазначають російські ЗМІ, у країні практично вичерпано запаси нових іноземних автомобілів. Дефіцит нових машин там спробували заповнити китайськими моделями. Їхня частка за рік зайняла половину російського ринку.

Також на внутрішньому ринку зросла частка і російського виробника Lada. Однак, за словами експертів, це — спекуляція, оскільки нові автомобілі не виробляють, а статистика зростання пояснюється тільки шляхом того, що всі інші пішли. З нових машин 2022 року в асортименті тільки китайські і трохи корейських. Європейські, американські та японські авто вже не завозять. Машин виробництва 2023 року в салонах немає.

“В асоціації “Російські автомобільні дилери” кажуть, що рахунок реально доступних імпортних авто йде і зовсім на десятки. Ввозити масовий сегмент за паралельним імпортом невигідно — фінальна ціна, що зросла через складну логістику, відлякає споживача. У найближчому майбутньому у російських споживачів залишиться вибір переважно між китайськими та вітчизняними машинами”, — йдеться в публікації російського видання “Известия”.

За словами експертів, для порятунку російського авторинку Кремль дозволив виробляти так звані “спрощені” моделі автомобілів, зібрані за нормами 90-х років. Примітно, нові моделі випускатимуть без подушок безпеки і кондиціонера. Водночас ціна автомобіля без будь-яких атрибутів комфорту обійдеться недешево — близько 12 тисяч доларів. Однак, за даними “Автостату”, через падіння реальних доходів російські громадяни замість нових віддадуть перевагу старим, але імпортним авто.

Читайте також: Lada в Росії можна замовити тільки у двох кольорах: про причини дефіциту фарби розповів автоексперт

Нагадаємо, голова правління Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ігор Бураковський висловив думку, що в умовах обмеженого доступу до іноземних технологій, відходу найбільших грандів автомобілебудування з російського ринку, РФ вироблятиме автомобілі, але вони будуть нижчої технологічної якості. Вже зараз російський автопром змушений спрощувати виробництво автомобілів.

Прямий ефір