Паритет у небі: коли F-16 будуть в Україні та як зміниться ситуація на фронті — думки експертів

Українські пілоти, які завершили базову підготовку на F-16. Фото: twitter.com/DefenceHQ

Українські пілоти винищувачів F-16 продовжують навчання за кордоном. Перша партія літаків очікується на початку літа цього року. Попри те, що перед цим терміни постачань зміщувалися, Київ розраховує, що позитивні зміни в небі над Україною відбудуться вже не пізніше осені.

Очікування і підготовка

Раніше низка країн НАТО заявили, що за згодою США готові передати Україні по кілька десятків винищувачів.

Військова допомога США зрушила з мертвої точки через більш ніж пів року простою. Американські партнери України обіцяють якомога швидше схвалити постачання боєприпасів для Сил оборони. Зокрема в пакетах військової допомоги мають бути і ракети “повітря-повітря”, які можна встановити на винищувачі F-16.

Нідерланди пообіцяли дати Україні 42 літаки. Крім того, намір поставити F-16 підтвердила Норвегія.

Данія віддає Україні всі свої винищувачі F-16: їх мають надати вже цього літа, заявив посол Данії в Україні Оле Егберг Міккельсен.

“Літаки для України точно будуть. Це весь наш парк F-16, який зараз виводиться з експлуатації, тому що ми отримуємо нове покоління літаків – F-35. Не варто хвилюватися. F-16 будуть доставлені, як ми й обіцяли”, — сказав Оле Егберг Міккельсен.

Йдеться щонайменше про 19 літаків.

Прем’єр-міністр Бельгії Александр Де Кроо заявив, що його країна відіграє важливу роль у коаліції F-16. Він також акцентував, що літаки відіграватимуть роль у відбитті атак в українському небі.

“Постачання систем ППО, в основному, здійснюються країнами на національній основі. Звичайно, ми намагаємося максимально скоординувати це. Що стосується F-16, то бельгійці входять до коаліції щодо F-16. Наші літаки сьогодні використовуються в навчаннях для українських пілотів. Ми є важливим фактором, який гарантує, що і пілоти, і персонал отримують правильну підготовку, а літаки можуть використовуватися в найдієвіший спосіб. Найближчими місяцями мають відбутися перші постачання”, — сказав Де Кроо.

Тим часом українські пілоти проходять навчання на F-16 у країнах-партнерах. Десять українських пілотів завершили базовий курс навчання польотів на винищувачах F-16 у Великій Британії. Тепер ця група перейде до поглибленої льотної підготовки, яку проведуть уже французькі Військово-повітряні сили. Після закінчення тренінгів саме ця десятка льотчиків стане першою лінією оборони в небі України.

https://youtu.be/ucJjMx0CX7I

F-16 в оцінках експертів

Чи вселяє страх російським загарбникам той факт, що в українське небо піднімуться літаки F-16? Чому? Наскільки тепер скоротяться можливості російської армії атакувати мирні українські міста? На ці та інші запитання в ефірі телеканалу FREEДОМ відповіли:

  • Костянтин Криволап, авіаційний експерт, колишній інженер-випробувач конструкторського бюро “Антонов”;
  • Анатолій Храпчинський, експерт у сфері авіації, заступник генерального директора компанії з виробництва засобів радіоелектронної боротьби;
  • Ілля Євлаш, речник командування Повітряних сил України.

КОСТЯНТИН КРИВОЛАП: F-16 допоможуть досягти паритету в небі з російськими бомбардувальниками

— Я сподіваюся, ми отримаємо F-16 у певних модифікаціях. Не нижче рівня блок 50-52 з радарами, що далеко бачать, і відповідними ракетами AIM-120 AMRAAM. Вони складуть досить серйозну конкуренцію російським літакам Су-34. Винищувачі Су-35, що прикривають їх, теж потрапляють у зону дії американських винищувачів. І поява F-16 в українському небі становить для них серйозну небезпеку.

Російську Р37-М заявлено як ракету, у якої супервисока дальність, радари, які встановлені на Су-34 і Су-35 бачать на 250 кілометрів, а ракета взагалі б’є на 300 кілометрів. Але це все дещо завищені параметри. Ця ракета взагалі призначалася спочатку для перехоплювачів МіГ-31, але потім змогли її пристосувати під Су-35 і Су-34. Її збираються поставити на Су-57. Але ця ракета ще не зовсім до кінця доопрацьована, і її характеристики викликають деякі сумніви. Тому в Путіна основний ресурс, яким він намагається воювати з Україною, полягає в авіабомбах трьох видів: КАБи, ФАБи і жива сила, яку він кидає слідом за великими бомбардуваннями лінії бойового зіткнення.

Усі бомбардувальники РФ однаково влаштовані: вони наближаються на 50 кілометрів до лінії бойового зіткнення, кидають цю бомбу, і на відстань до 20 кілометрів бомба може залітати на українські порядки. Коли з’являться F-16, що в нього залишиться? Тільки “гарматне м’ясо”.

Звичайно, є ще операції безпосередньо на суші за допомогою бронетехніки, артилерії. У різних місцях працюють і артилерія, і FPV-дрони, і прості дрони. Але основне — це все-таки ураження за допомогою керованих бомб.

Су-34 і Су-35 — це не застарілі літаки, а досить серйозна зброя, що має як переваги, так і недоліки. Супердомінування F-16 у повітрі не буде. Буде паритет. Десь у чомусь буде кращим за F-16 і в певних модифікаціях, у чомусь, можливо, будуть кращими Су-34 і Су-35.

F-16, які мають слабшу модифікацію, найімовірніше, виконуватимуть функції протиповітряної оборони. А вже безпосередньо місії, пов’язані з придушенням ППО супротивника, чергування в повітрі, відгін російських літаків робитимуть більш підготовлені винищувачі — і за озброєнням, і за радарами.

За літаки Україна не платить — це військова допомога. А ось усе подальше обслуговування лягає вже на плечі бюджету і на гроші Міноборони. І цей бюджет, як ми розуміємо, досить обмежений. Запитів на витрачання цих коштів дуже багато.

Формування інфраструктури і подальша експлуатація літаків вимагають досить великих грошей. Наприклад, експлуатація F-16 обходиться в 4,7-5 мільйонів доларів на рік. Природно, всі хочуть, щоб в України їх було дуже багато. Але велику кількість ми зараз не потягнемо ні за грошима, ні за льотчиками, ні за технічним персоналом.

Тому треба до цього питання ставитися дуже уважно, все акуратно рахувати і розуміти, яка мінімальна кількість літаків нам необхідна.

АНАТОЛІЙ ХРАПЧИНСЬКИЙ: F-16 суттєво допоможуть Україні захищатися і ламати логістику військ РФ

— Літаків, які є на озброєнні України, недостатньо, і вони не настільки нові, як, припустімо, літаки, які має РФ. Бортове обладнання літаків F-16 навіть у мінімальній комплектації, які ми можемо отримати, дозволяє нам на відстані до 180 кілометрів знищувати російські літаки. А на відстані 300 кілометрів бачити навколо себе будь-які повітряні цілі. Ба більше, ми можемо говорити про те, що буде відпрацювання по наземних цілях, за принципом: навів — запустив ракету і пішов, знаючи, що вона виконає завдання.

Так, це буде суттєвим посиленням повітряних сил України. Щодо кількості, я б говорив про три-чотири ескадрильї, які є критично важливими для нас, для того, щоб максимально закрити можливості протиповітряної оборони під час масованих обстрілів. І для протидії на прифронтовій зоні, для того, щоб знищувати стратегічні об’єкти РФ на окупованій території, а також збільшувати логістичне плече.

Ми вже чули інформацію про спробу росіян налаштувати комунікацію між А-50 і С-400 для того, щоб знову ж таки протидіяти літакам F-16. Як бачимо, А-50 у Росії вже не літає, бо були збиті.

ІЛЛЯ ЄВЛАШ: Модифікація наданих нам літаків відіграє велику роль

— Зараз наші пілоти проходять навчання у Великій Британії — вивчають мови, проходять наземну підготовку, вчать теорію. Також групи постійно змінюються, вони йдуть далі за етапами. А наступний етап – це підготовка на легкомоторних літаках. Наші пілоти вже проходять практику, напрацьовують необхідний наліт годин у Франції. І далі вже вони переходять на третій етап – безпосередньо відпрацювання цілей і завдань, з якими їм доведеться зіткнутися в Україні вже безпосередньо на літаках F-16.

А ми заповнюємо всі слоти, які нам надають наші союзники, зокрема готуючи і інженерів, і інфраструктуру всередині країни. Бо ми розуміємо, що потрібно багато часу і колосальний ресурс для того, щоб повністю підготувати інфраструктуру. Але, зокрема, ми готові до того, щоб F-16 уже в небі з нашої території і відбивали напади противника в повітряному просторі України.

Ми будемо шукати управу на російські літаки Су-34, Су-35, які атакують українські міста. Усе залежатиме не тільки від самих літаків, а від типу радарів і ракет, які нам нададуть наші партнери. Звісно, якщо в нас будуть потужні далекобійні ракети із сучасними головками наведення, це стане серйозним обмеженням для використання керованих авіабомб по мирних містах України.

Читайте також: Винищувач F-16 захищає повітряного простору більше, ніж система Patriot, — авіаексперт 

Прямий ефір