Можна експортувати 30% зернових: перспективи відкриття морського порту Миколаєва оцінив Марчук

Миколаївський морський порт. Фото: news.pn

Наразі в Чорноморській зерновій ініціативі беруть участь морські порти Одеської області. Протокольно було закріплено її розширення шляхом Миколаївського морського порту, але Росія не виконує це рішення. Про це сьогодні, 19 червня, в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Денис Марчук.

“Ще з листопада 2023 року, коли обговорювали другий етап підписання зернової угоди, ми говорили про можливість приєднання портів Миколаївської області. Це акваторії, які в довоєнний період часу давали можливість експортувати близько 30% зернових. Це серйозний потенціал, хороша інфраструктура. Більш того, це дало б можливість здешевити логістику для українських товаровиробників, тому що в ціні сьогодні логістика забирає дуже великі гроші. Тому ми порушували питання, щоб хоча б порт Миколаєва був задіяний у Стамбульських угодах”, — сказав Марчук.

Він зазначив, що до травня 2023 року крім української сторони ніхто не порушував питання розширення кількості портів. У травні відбувалися переговори про чергове продовження Чорноморської зернової ініціативи, й Туреччині вдалося підняти тему відкриття Миколаївського порту, щоб хоча б випустити кораблі, які там ще стоять із 24 лютого 2022 року.

“Протокольно це було закріплено. Але де-факто на сьогодні ці кораблі не вийшли з порту. Обстріли в цьому регіоні тривають, там неспокійно. Тим самим Росія вкотре демонструє свою дипломатичну нездатність домовлятися і виконувати зобов’язання, взяті на себе перед партнерами. Ми говоримо зараз про Туреччину”, — розповів експерт.

Тому наразі “з Миколаївським портом нічого не ясно”.

“Для нас дуже важливо хоча б зберегти умови, які ми вже маємо в межах Стамбульської угоди, можливість експортувати портами Великої Одеси. Якщо ми подивимося на останній місяць роботи, вони завантажені на 20-30%, тобто потенціал збільшення їхніх можливостей є. Але це буде можливо, якщо буде нормально працювати Стамбульська угода — мається на увазі робота комісії з перевірки кораблів, яка діє в Босфорській протоці. Тільки після цього ми можемо говорити про те, що Стамбульські угоди виконуються в повному обсязі”, — резюмував Марчук.

Читайте також: Росія зриває зернову угоду: аналіз причин провів експерт

Прямий ефір