Децентралізація: юрист проаналізував законопроєкт про зміни до Конституції

Фото UATV

Президент України Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради проєкт закону “Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)”. Документ пропонує, зокрема, ввести новий перелік адміністративно-територіальних одиниць і посаду префектів.

Як зазначив у студії UATV юрист Сергій Рябенко, реформі вже кілька років.

“Саме тому, що цю реформу необхідно закінчити й поставити в ній крапку, власне й потрібно говорити про зміни до Конституції. Чому потрібні такі зміни в Конституції? Якщо ми відкриємо зараз чинну статтю 133, ми не побачимо жодних територіальних громад, – каже гість студії. – Та система, яка передбачена зараз, дісталася у спадок від Радянського Союзу і побудована на трьох рівнях, коли ми маємо області, Автономну Республіку Крим, Київ і Севастополь як адміністративні одиниці так званого вищого рівня, потім райони, потім райони в містах, і потім міста, села та селища. Тому зараз те законодавство, яке прийнято, і та реформа, яка проводиться, не зовсім відповідає тому адміністративного устрою, яке передбачено чинною Конституцією. Саме для того, щоб легалізувати цю реформу, щоб потім не було жодних питань, можливостей якось оскаржити результати децентралізації, потрібно вносити зміни до Конституції та приводити систему адміністративно-територіального устрою у відповідність із тим, що ми зараз за станом на сьогодні маємо або ж матимемо через час, коли реформа завершиться”.

Раніше міністр закордонних справ України Вадим Пристайко зазначив, що в Мінських домовленостях сказано, що Україна погоджується на конституційну реформу, в основі якої лежить децентралізація.

“Українська сторона зараз дотримується домовленостей, які були. І це те, про що сказав президент України Володимир Зеленський, що ми все одно йдемо на зміни до Конституції, які передбачають децентралізацію по всій Україні”, – говорив міністр. Коментуючи висловлювання Пристайка, гість студії вказав на два моменти.

“На мою думку, є дві точки зору. Одна говорить про те, що дійсно зміни, швидкість, з якими вони з’явилися після завершення зустрічі в Нормандському форматі, пов’язані з тим, що були якісь домовленості під час зустрічі в Парижі, можливо, навіть не публічні, – зазначив юрист. – Інша говорить про те, що спроба ось так внести зміни до Конституції і узаконити реформу децентралізації по всій території України – це можливість, скажімо так, пропетляти між деякими нормами Мінських домовленостей, зробити цю реформу децентралізації і тим самим поставити галочку, щоб виконати ті зобов’язання, які ми брали, але нічого кардинально поганого для держави це не потягне. Але тут є деяка небезпека саме в тлумаченні тих норм, які пропонується внести до Конституції”.

Телеверсію інтерв’ю з Сергієм Рябенком дивіться у програмі “Лицом к лицу” сьогодні, 21 грудня, о 21:00 на UATV.

Прямий ефір