Росіянам ще щастить: основні причини “позаштатних скидань” авіабомб літаками РФ розібрав авіаексперт

Костянтин Криволап. Фото: rbc.ua

“Позаштатні скидання” боєприпасів у Росії відбуваються через недосконалість конструкції підвіски бомб ФАБ до літаків — вона сира й недороблена, а росіянам просто щастить, що бомби не вибухають при падінні. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив авіаційний експерт, колишній інженер-випробувач конструкторського бюро “Антонов” Костянтин Криволап.

“Ну, що таке вся ця конструкція для бомби ФАБ-250, 500 або 1500, або зараз вони там збираються ще 3000… Вона як би знизу та зверху за допомогою таких різних кріплень навішується на саму бомбу. Цей блок УМПК (універсальний модуль польоту та корекції) дає змогу їй планувати, більш-менш точно наводиться, якось маневрувати для досягнення хоч якоїсь умовної точності. Так от, уся ця тема у них виникла, коли з’явилися у нас на озброєнні хоча б перші моделі JDAM. І росіяни вирішили, що зараз вони швиденько цю конструкцію зліплять у себе”, — розповів Криволап.

Авіаційний експерт зауважив, що ідея тільки виглядає як проста, насправді вузол кріплення всієї конструкції до пілона літака має водночас забезпечувати й достатню міцність цієї конструкції, щоб не було “позаштатних сходів”, й водночас він має виконувати функції управління всім цим модулем.

“Можна сказати, що це електромеханічне з’єднання, яке призначене для досить вузького діапазону дій, тобто навантажень і, відповідно, надійності отримання електричних команд. Коли такі вузли розробляються, наприклад, стикувальні вузли космічних апаратів або ще якісь стикувальні вузли, через які проходить передача інформації, передача електрики, передача якихось механічних зусиль, ці вузли проходять дуже багато випробувань на так звану відмову, щоб усе надійно спрацьовувало. Там може бути купа дрібниць. І ці дрібниці вилизують доти, доки не доведуть цю конструкцію до того, щоб вона надійно працювала”, — розповів Криволап.

Він вважає, що модуль УМПК навряд чи пройшов великий цикл цих випробувань, тому якісь конструкторські недопрацювання й спричиняють так звані позаштатні сходи. На думку авіаційного експерта, літаки РФ можуть упускати авіабомби, тому що неправильною є сама ідея конструкції, про що свідчить велика кількість таких “сходів”.

“Це може бути механічний знос цих вузлів, тому що 134-ті у величезній кількості кидають ці КАБи, і ця кількість, очевидно, не відповідає тим напрацюванням, обсягу тих випробувань, які були проведені. Тому ці ситуації виникають. Крім того, ці бомби треба дуже акуратно нести, тому що, якщо зробити якийсь маневр, там навантаження в тебе раптом на цей вузол зросте у два-три рази. Крім того, там є купа всяких запобіжних систем, якісь датчики. Якщо з ними є проблеми, то датчики починають відключати, і пілот насправді не знає, в якому стані в нього бомба. Тобто факторів тут конструктивних, технологічних, людський фактор, особливостей пілотування тощо може бути дуже багато”, — сказав Криволап.

Він підкреслив, що сама кількість цих відмов говорить про те, що конструкція сира, не доведена до досконалості, не функціонує належним чином.

“І коли ці бомби не вибухають, то росіянам щастить просто, назвемо речі своїми іменами, тому що ймовірність дуже висока”, — зазначив експерт.

Читайте також: Чергову авіабомбу “впустив” російський літак на Бєлгородську область

Нагадаємо, за останні два місяці російські літаки “впустили” на території РФ понад 20 авіабомб.

Прямий ефір