Збройні сили України продовжують атакувати російські військові об’єкти та кораблі Чорноморського флоту на території анексованого Криму.
У червні Сили оборони України знищили на півострові три російські дивізіони протиповітряної оборони. Ці комплекси вартістю у 2 млрд дол. — значуща втрата для російської армії. Загалом за останній рік українські атаки на військові об’єкти РФ у Криму з використанням безпілотників і ракет значно почастішали.
Удари по російських військових об’єктах в окупованому Криму
Видання The Telegraph опублікувало статтю з красномовним заголовком — “Російський флот став посміховиськом” — про рекордні темпи знищення ЧФ РФ. Ударами по військових об’єктах країни-агресора в тимчасово окупованому Криму Сили оборони України позбавляють противника вирішальних позицій для ведення бойових дій, впевнені експерти.
“Україна робить Крим непридатним для російських військ, позбавивши Росію можливості використовувати територію для ведення війни. Росіянам ніде заховати свої штаби, матеріально-технічне забезпечення, авіацію, військово-морські об’єкти на цьому півострові, який за розміром такий самий, як американський штат Массачусетс”, — заявив колишній командувач Силами США в Європі Бен Ходжес.
Україна знищує кораблі-ракетоносії Чорноморського флоту швидше, ніж Росія їх будує, пише Forbes.
У липні 2023 року ракетний корвет Військово-морського флоту Росії “Циклон” увійшов до складу Чорноморського флоту. А вже через 10 місяців — Збройні сили України (ЗСУ) потопили цей корабель класу “Каракурт” у бухті тимчасово окупованого Севастополя. Супутникові знімки підтверджують, що “Циклон” лежить на морському дні.
Недобудований корвет “Аскольд” — ще одне судно класу “Каракурт” — українська армія вразила в листопаді 2023 року. Тоді ЗСУ вдарили ракетами по суднобудівному заводу в Керчі.
“Російське військово-морське керівництво має бути занепокоєне майбутнім Чорноморського флоту, адже Україна виводить з ладу російські бойові кораблі швидше, ніж Росія може побудувати нові або посилити їх кораблями з інших регіональних флотів”, — пише Forbes.
Удари морських дронів і українських ракет серйозно обмежують можливості російської армії, вважають експерти. Зокрема, реалізовувати десантні операції.
Росіяни продовжують зводити огороджувальні споруди для захисту Керченського мосту. Псевдосимвол військової політики Кремля в будь-який момент може впасти внаслідок ураження. Утім, у Військово-морських силах України заявляють про те, що ураження мосту вже не матиме очікуваного ефекту.
Значну частину військової техніки сьогодні Росія транспортує з російського Ростова вздовж залізниці півдня окупованої території України. Ця територія — у зоні ураження ЗСУ. За інформацією Інституту вивчення війни, деяке постачання все ж відбуваються через Керченський міст, і озброєння перевозять вантажівками.
Партизанський рух у Криму “Атеш” зафіксував перекидання палива через Керченський міст. Це підтверджують знімки від 8 червня. Таким чином міст використовується як логістична артерія для забезпечення російської армії.
“Неясно, чи буде російська влада продовжувати використовувати залізничний міст через Керченську протоку для транспортування пального і логістики в окупований Крим у найближчій і середньостроковій перспективі. Це, ймовірно, полегшило б деякі логістичні обмеження, оскільки Росія намагається компенсувати втрату поромів через протоку, але зробило б міст через Керченську протоку більш вразливим до українських ударів”, — зі звіту Інституту вивчення війни.
Сили оборони України системно знищують військові об’єкти в окупованому Росією Криму. Під ударами Збройних сил України — командні центри, аеродроми, Чорноморський флот РФ, Керченський міст, поромна переправа і засоби протиповітряної оборони. Щоб зберегти те, що залишилося, росіяни розмістили в анексованому Криму систему С-500 “Прометей”. Експерти запевняють — це всього лише військові випробування експериментального зразка.
“Заявляти вони можуть що завгодно. Вони як почали виробництво, так і можуть його зупинити. Це ж Росія. Адже яка ситуація: у бойових підрозділах протиповітряної оборони (ППО) РФ значаться тільки 330 одиниць С-300, 6 — С-350 і 248 — С-400. Таку статистику дають відкриті закордонні довідники, наприклад, The Military Balance 2024. Таким довідникам довіряти можна. А ось підрозділів, сформованих під комплекс С-500, там не значиться”, — прокоментував провідний науковий співробітник Національного авіаційного університету в інтерв’ю “Крим. Реалії”.
За останні два місяці Сили оборони України вразили в захопленому росіянами Криму близько 15 систем протиповітряної оборони, зокрема, дивізіони ППО в модифікаціях С-300, С-350 і С-400, — повідомляє СтратКом ЗСУ.
Видання The Atlantic Council пише, що постачання американських ракет дозволили Україні активізувати атаки по військових цілях. Аналітики вважають, що ослаблення позицій російської армії в окупованому Криму — удар по престижу Кремля і матиме серйозні наслідки.
Думки експертів
Чому для армії РФ так важливий Керченський міст? Чи можуть Сили оборони України порушити військову логістику окупантів в анексованому Криму? Як ЗСУ знищують протиповітряну оборону на окупованому півострові? У якому стані Чорноморський флот РФ? На ці запитання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді:
- Дмитро Плетенчук, речник Військово-морських сил Збройних сил України;
- Павло Лакійчук, керівник військових програм Центру глобалістики “Стратегія ХХI”;
- Рефат Чубаров, голова Меджлісу кримськотатарського народу;
- Денис Попович, військовий оглядач;
- Владислав Селезньов, військовий оглядач, полковник запасу;
- Ескендер Барієв, голова Кримськотатарського ресурсного центру.
ДМИТРО ПЛЕТЕНЧУК: Українські дрони долають російські загородження в Чорному морі
— Після поразки українськими Силами оборони безлічі російських кораблів РФ почала залучати до патрулювання Чорного моря підводні човни, періодично змінюючи їх. Фактично в Чорному морі одна одну змінюють саме підводні човни. Перед цим був в акваторії підводний човен, який не є носієм крилатих ракет.
Зараз на чергуванні той, який оснащений ракетами. Це вже проєкт “Варшав’янка”, 630-й. І навіть було застосування — ворог запустив одну ракету по Миколаївській області позавчора (10 червня, — ред.), це ми підтверджуємо. Запуск був невдалим, але проте, сам факт застосування був. Тому можна сказати, що росіяни присутні зараз у Чорному морі в такому форматі — підводному.
Якщо є мета прорідити військову інфраструктуру, то починати, звичайно, треба з комплексів повітряної оборони ворога, які прикривають їх із повітря. Це така двосічна тактика. Ми бачимо, що в Чорному морі фактично росіяни використовують тільки повітряну складову, тому що море для РФ закрите. Зважаючи на це, вони використовують повітряний простір для завдання ударів — ракетних, бомбових. Але водночас і в нас інших варіантів небагато. Тому зараз усе зводиться до таких обмінів повітряними ударами.
Сили оборони завдають ударів у Криму виключно по військовій інфраструктурі. Як бачимо, росіяни зазвичай не надають жодних фото- та відеоматеріалів з цього приводу. Немає ударів по цивільних об’єктах, як би вони там не намагалися це підносити у своїх пропагандистських ЗМІ. На півострові вражаються тільки військові об’єкти.
Усе, що відбувається на півострові та в морі, є складовими одного загального плану. Зрозуміло, що бити просто для того, щоб бити кудись, враховуючи вартість боєприпасів та їхній дефіцит, ніхто не буде. Усе, що в Криму зникає з лиця землі, це цілі в рамках плану. Про це ми відкрито говорили й рік тому — що це відбуватиметься і далі. І попереджали окупантів про те, що саме час покинути наш Крим. Але нас, звісно, далеко не всі почули.
Баржі російських загарбників служать опорними точками, між якими вони встановлюють бонові загородження. А під час нещодавньої атаки ЗСУ якраз було зафіксовано, як український дрон успішно ці загородження пробиває. Останній у Криму, хто познайомився з українськими дронами, був рейдовий буксир, який якраз такі бонові загородження ставив.
На відео ГУР видно, як наш дрон ці бонові загородження прекрасно проходить. Це завжди війна технологій — є дії і є протидії. Росіяни ставлять бонові загородження — значить, треба на один дрон більше, щоб пробити таку перешкоду. Але сказати, що це панацея для окупантів, як показує практика, неможливо.
Ми бачимо, що на воді нічого в них немає. Якщо раніше це були десятки кораблів, які охороняли так званий Кримський міст, то зараз їх там немає. І, відповідно, для того, щоб контролювати якось цю акваторію, вони її звужують. Контролюють вони її здебільшого з повітря авіацією різних типів.
Поромну переправу (її вразили ЗСУ в окупованому Криму на початку червня, — ред.) охороняли фактично всі, які є в наявності, системи протиповітряної оборони РФ. Серед них були “Тріумф”, “Фаворит” і тому подібні вироби російського воєнпрому. Але чомусь вони із завданням не впоралися.
ПАВЛО ЛАКІЙЧУК: В акваторії Чорного моря домінує російська авіація
— Крим — важливий логістичний вузол для росіян. Східні регіони України мережею капілярів пов’язані з державою-агресором — автомобільними дорогами та залізничними шляхами. Ними доставляють необхідні військовим вантажі, боєприпаси, особовий склад, техніку. Для півдня ситуація зовсім інша — там є тільки Крим як проміжна ланка.
Кримський маршрут забезпечується кількома способами. Насамперед це Кримський міст — автомобільний і залізничний. Також є Керченська переправа, поромна переправа, порт “Кавказ”. Великі десантні кораблі можуть з Новоросійська перекидати вантажі до Феодосії та Севастополя. Також використовується транспортна авіація, яка здебільшого на Сімферополь перекидає з території Росії найважливіші та екстрені вантажі. Ось по всіх цих, власне кажучи, об’єктах і наносяться регулярні удари українськими Силами оборони.
Зазвичай результатом таких планувальних операцій виявляється звільнення окупованих територій. Про це, звісно, рано говорити, але очікування такі. Мета — порушення логістики всього угруповання сил противника на півдні України та порушення логістики частин і з’єднань ворога, які дислоковані на Кримському півострові.
Знищено практично три дивізіони російської протиповітряної оборони в анексованому Криму. Завдяки цьому з’явився коридор для застосування безпілотників, морських дронів, різних ракет.
Керченський міст і Керченська поромна переправа — це важливі ланки логістичного ланцюга Росії, тому вони їх намагаються охороняти. Крім того, Керченський міст — це символ окупації півострова, символ, який дуже важливий для Путіна.
Українські морські дрони та ракетні системи відігнали російських окупантів від наших берегів і зараз вони змушені стояти десь у Новоросійську. Але і в Новоросійську теж небезпечно. Більш менш безпечне місце — це Азовське море.
Руйнування Керченського мосту навряд чи зможе повністю припинити постачання до Криму. Потрібне комплексне ураження ліній комунікацій противника, яке дозволить на якийсь проміжок часу серйозно його нейтралізувати. І цим проміжком часу ми повинні будемо скористатися по максимуму.
Після втечі російського флоту з Криму авіація стала основним засобом, який використовують на закритому театрі військових дій. І говорити про те, що західна частина Чорного моря наша, не зовсім правильно. Так, ми вигнали противника з нашої акваторії, але в повітрі ворог має перевагу.
До 10 літальних апаратів ворога контролюють повітряний простір у чорноморській акваторії. Це і бомбардувальники, і винищувачі, які залітають практично впритул до зони дії наших ППО. Також є вертольоти армійської авіації, які шукають наші морські дрони.
РЕФАТ ЧУБАРОВ: Цивільні росіяни мають самостійно виїхати з півострова
— Керченський міст виконує роль транспортної артерії, і він, загалом-то, для цього і будувався. Зусиллями російських політиків, насамперед диктатора Путіна, цьому мосту було надано ще сакральну роль. І багатьма в Росії сам міст сприймається як підтвердження того, що Крим — російський.
Я вважаю, і як об’єкт транспортної інфраструктури, і як якась скріпа в головах російських політиків, цей міст має бути знесений в обов’язковому порядку. Його будували незаконно і без жодної експертизи. Він здійснює роль інструменту для зміцнення російських окупантів.
Громадяни Росії, які незаконно в’їхали на територію окупованого Криму, також мають бути звідти виселені. Вони повинні самі виїхати. Не повинно бути жодної російської присутності на території анексованого Криму або в акваторії Чорного та Азовського морів.
ДЕНИС ПОПОВИЧ: ЗРК С-500 навряд чи захистить російську військову інфраструктуру в Криму
— Противник шукає альтернативні логістичні можливості — будує залізницю в Приазов’ї, щоб забезпечувати Крим. Раніше противник використовував поромну переправу. Росіяни намагаються максимально розширити логістику окупованого Криму, маючи на увазі, що Кримський міст може бути остаточно виведений з ладу на дуже довгий період.
Керченський міст — логістична система. Це об’єкт транспортної інфраструктури. Він уже не має такого великого значення, як до ушкоджень, що були завдані йому 8 жовтня 2022 року і 17 липня 2023 року, однак для перевезень його використовують.
Міст потрібно пошкодити, щоб він не використовувався. Чи будуть для цього використовувати F-16? У мене є сумніви. Зараз ми бачимо, що цілеспрямовано знищується система ППО в Криму, щоб розчистити шлях і для авіаційного удару, зокрема.
Армія РФ посилює протиповітряну оборону окупованого Криму за допомогою зенітного ракетного комплексу С-500 “Прометей”, узятого на озброєння нещодавно. Ефективність ЗРК С-500 може стати розчаруванням для російської армії, адже використовує дистанційний підрив.
С-500 були нещодавно взяті на озброєння російської армії, хоча випробовувалися вони ще до широкомасштабного вторгнення. С-400 показали свою неспроможність, адже самі себе не можуть захистити. Вони регулярно знищуються. Зараз противник намагається використовувати С-500.
С-500 за низкою характеристик теж може бути розчаруванням. Наприклад, зенітний ракетний комплекс Patriot вдало збиває балістичні та аеробалістичні повітряні цілі, бо його ракета використовує безпосередній кінетичний вплив — б’є прямо по ракеті. А значна кількість радянських і російських зенітних ракетних комплексів використовують дистанційний підрив. С-500 використовують саме такий метод підриву.
ВЛАДИСЛАВ СЕЛЕЗНЬОВ: Цивільним особам не варто перебувати біля військових об’єктів у Криму
— Російські окупанти знову повернулися до практики використання Керченського мосту для забезпечення військової логістики. Російські окупаційні сили в Криму зараз мають у своєму розпорядженні чотири головні складові.
Перша складова — це літаки військово-транспортної авіації Військово-космічних сил збройних сил Російської Федерації. Ті самі Ан-12 та Іл-76, які регулярно прилітають на різні військові аеродроми на територію тимчасово окупованого Криму. Вони перевозять деяку кількість вантажів, не настільки значну, але така опція дозволяє росіянам досить швидко переміщати деякі вантажі, які необхідно доставити терміново.
Другою складовою є великі десантні кораблі, конвой з яких росіяни ще донедавна активно використовували для доставлення вантажів військового призначення. Після того як ми знищили низку великих десантних кораблів російського Чорноморського флоту, росіяни цю опцію використовують вкрай рідко.
Також росіяни активно користуються Керченською поромною переправою. Однак після того, як були виведені з ладу два залізничні пороми, які забезпечували левову частку перевезень саме залізничного транспорту через Керченську протоку, в окупантів виникли проблеми.
Вони мають в акваторії Керченської протоки ще п’ять поромів: два невеликих автомобільних і три великих. Але цього явно недостатньо, і точно неможливо повністю забезпечити залізничний трафік через Керченську протоку. Саме тому вони знову повернулися до практики використання четвертого елемента логістичного забезпечення свого угруповання в Криму і Севастополі.
Частково ця логістика забезпечує дії російських окупантів на півдні Херсонської та Запорізької областей. Йдеться про Керченський міст. І я думаю, що це вже справа принципу і вкрай важливого принципу — питання знищення щонайменше залізничної складової цього Керченського мосту для того, щоб позбавити росіян ілюзій.
Два роки тому президент України Володимир Зеленський, звертаючись до жителів тимчасово окупованого Криму і Севастополя, наполегливо рекомендував їм триматися якомога далі від військових об’єктів російської армії на території анексованого півострова.
У неділю, 23 червня українські військові вели бойову роботу по російських військових об’єктах. У рамках протиповітряної оборони росіяни деякі з наших ATACMS збили. Причому, найімовірніше, ті ракети російської ППО, які не змогли вразити наші ракети, самоліквідувалися. У підсумку окремі елементи цих ракет упали на пляж у районі Учкуївки — це північна сторона тимчасово окупованого Криму. У результаті серед тих громадян, які відпочивали на пляжі, є поранені та, на превеликий жаль, загиблі.
Ми маємо з вами чітко розуміти, що війна триває. Крим — тимчасово окупована територія. Україна має повне право знищувати всі ворожі військові об’єкти, об’єкти військової інфраструктури, критичної енергетичної інфраструктури на території Криму. За таких умов цивільним особам не слід перебувати в районах, де ведуться інтенсивні бойові дії.
Крим де-факто — це прифронтова і навіть фронтова територія. Тому те, що трапилося в Криму, я думаю, обов’язково буде повторюватися знову і знову. Українська армія працюватиме над тим, щоб максимально послабити військовий контингент, який діє в Криму і Севастополі, заради того, щоб створити максимально зручні передумови для подальшої деокупації Криму і Севастополя. А те, що російські пропагандисти починають розповідати різні історії, будувати дивовижні версії — це не новина.
ЕСКЕНДЕР БАРІЄВ: Керченський міст, як і раніше, використовують для транспортування військових вантажів
— Керченський міст будували для того, щоб забезпечувати Крим паливом, зброєю, військовою технікою та особовим складом РФ. Але вони перестали проводити візуально видиму частину з перекидання через нього палива і військової техніки, а в інформаційному полі почали активно говорити про те, що міст використовують виключно в цивільних цілях.
Попри всі заяви, Кримським мостом курсують великі закриті вантажівки. Ми маємо інформацію, що закриті автомобілі перевозили озброєння на територію Криму і, звісно ж, їм просто нікуди діватися, оскільки удари були й по поромах, які перевозили військову техніку. Отже, вони продовжуватимуть використовувати міст у логістичних цілях для продовження війни проти України.
Російське командування шукає й альтернативні шляхи постачання своїх військ на півострові, а також окупованих територіях материкової України. Вони максимально намагаються використовувати сухопутний коридор Північним Приазов’ям — використовують автотранспортну дорогу для постачання півострова. Крім того, вони активно будують залізницю. Думаю, що одна з цілей — закільцювати повністю залізницю, коли вони доведуть її до Джанкоя.
Читайте також: Контраст Москви та Києва: відмінність зовнішньої політики Путіна і Зеленського оцінили експерти та глядачі FREEДОМ