У Міністерстві енергетики Росії заявили, що всі нафтопереробні заводи (НПЗ), які постраждали від атак безпілотників, відремонтують до літа. Хоча “Лукойл” із січня не може відновити бензинову установку на своєму нафтопереробному заводі: єдина компанія, яка могла це зробити, пішла з РФ. За інформацією агентства Reuters, зупинка роботи лише однієї установки завдає “Лукойлу” збитків майже на 100 млн дол./місяць, повідомляє FREEДОМ.
У ніч на 6 квітня 2024 року в районі міста Азов Ростовської області стався підрив трубопроводу, яким здійснювалося перекачування нафтопродуктів з місцевої нафтобази до танкерів у морському порту.
“Завантаження танкерів нафтопродуктами припинено на невизначений термін…️ Об’єкт використовувався державою-агресором у військових цілях для підтримки геноцидної війни проти України”, — повідомили у Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України.
За чотири дні до цього безпілотники вперше атакували об’єкти у Татарстані. Під удар потрапила територія особливої економічної зони “Алабуга”, де розташоване підприємство зі складання дронів, та установки первинної переробки нафти на нафтопереробному заводі “Танеко” — одному з найбільших російських НПЗ.
“Весь дохід російського бюджету — це здебільшого продаж нафти. Решта всіх бізнесів — це похідна від “нафтовки”. Тому, звичайно, це серйозний удар, і Кремлю не все одно. Але вони мали розуміти, якою буде реакція у відповідь на те, що вони творять в Україні”, — заявив російський опозиційний політик Дмитро Гудков.
У січні 2024 року безпілотники атакували НПЗ та нафтобази у Брянській та Ленінградській областях, Туапсе, Ярославлі та Санкт-Петербурзі. У лютому під удар потрапили підприємства нафтопереробки у Волгоградській, Курській областях та Краснодарському краї. У березні інтенсивність атак зросла: дрони атакували російські НПЗ у Воронезькій, Нижньогородський, Орловській, Рязанській, Ростовській, Самарській та Саратовській областях.
“З погляду збитків, удари, ймовірно, вивели з ладу понад 10% російських нафтопереробних потужностей, можливо, понад 15%. Залежно від масштабу пошкоджень, ремонт може зайняти значний час”, — зазначив офіційний представник НАТО в коментарі Reuters.
Після атак безпілотниками по НПЗ російські нафтові компанії мають серйозні труднощі з ремонтом. Вони не можуть купити необхідні компоненти через те, що корпорації, які обслуговували НПЗ, пішли з Росії, а придбати потрібне обладнання за кордоном не дозволяють західні санкції. За даними агентства Reuters, західні компанії постачали технології та програмне забезпечення для всіх сорока найбільших російських НПЗ протягом 20 років.
Так, фахівці “Лукойлу” не змогли відновити бензинову установку на Нижньогородському НПЗ. Компанія UOP, яка могла зробити цей ремонт, залишила країну після початку повномасштабного вторгнення російської армії в Україну. В іншій корпорації, яка раніше працювала у РФ, шведсько-швейцарській ABB, запевнили: замовлення з Росії не беруть і відновлювати бізнес не збираються. В результаті НПЗ “НОРСІ” — четвертий за величиною в Російській Федерації — скоротив виробництво бензину на 40%.
“Якщо руйнується обладнання на нафтопереробних заводах, це, звісно, головний біль. Це може спричинити кризу на російському нафтовому ринку”, — коментує російський опозиційний політик Дмитро Гудков.
У Росії з 1 березня запровадили тримісячну заборону на експорт бензину через його дефіцит усередині держави. Якщо удари по НПЗ продовжаться, то Москві доведеться заборонити експорт дизельного пального, прогнозують експерти. Надалі не виключено, що федерації доведеться купувати більше нафтопродуктів в інших країнах, наприклад, у Казахстані та Білорусі.
Читайте також: Російські НПЗ залишаться паралізованими на тривалий термін — думка аналітика
Як повідомлялося, у Російській Федерації тривають проблеми на ринку бензину. Щоб уникнути дефіциту, країна-агресор наростила імпорт палива з Білорусі. Утім, експерти вважають, що підвищення цін все ж не уникнути.