Експорт українського зерна може повернутися до довоєнних показників — які плани пропонують союзники (ВІДЕО)

Завантаження продовольства на судна для експорту. Ілюстративне фото: mind.ua

Сполучені Штати Америки розглядають нові можливі шляхи експорту українського зерна, про що раніше заявив глава Управління з координації санкцій Держдепартаменту США Джеймс О’Брайен. За його словами, найближчими місяцями експорт української агропродукції може повернутися до середніх довоєнних показників, інформує  FREEДОМ.

Згідно з планом, новий гуманітарний коридор проходить західним узбережжям Чорного моря поблизу Румунії та Болгарії. 18 серпня судно під прапором Гонконгу, яке скористалося українським чорноморським коридором, пройшло через Босфор.

26 серпня другий корабель з Одеси вирушив до Болгарії. Деякі експерти в галузі судноплавства і страхування висловили занепокоєння з приводу безпеки такого маршруту — через погрози Москви, яка оголосила про блокаду Чорного моря.

За словами міністра закордонних справ України Дмитра Кулеби, Київ працює і над альтернативними шляхами постачання продовольства. Про це він заявив під час зустрічі з очільником дипломатичного відомства Туреччини.

“Ми працюємо над альтернативними маршрутами, і це завдання ми виконали. Але об’єктивно кажучи, функціонування Чорноморського маршруту — це оптимальне рішення з усіх поглядів. Ми зможемо істотно розширити перевезення зерна сухопутними коридорами. Але блокада Чорного моря має бути припинена”, — резюмував Кулеба.

Відновлення Чорноморської зернової ініціативи є пріоритетом для Анкари, заявив міністр закордонних справ Туреччини Хакан Фідан.

“Звичайно, ми не можемо миритися з руйнуванням або вибухами портів і транспортних засобів. Саме тому вважаємо, що Росія має бути повернута в схему від самого початку. Ми передбачали, що зіткнемося з подібними інцидентами в альтернативі, де Російську Федерацію не буде включено, і попереджали про це інших партнерів”, — наголосив глава турецького МЗС.

До того, як Москва вийшла із зернової угоди, Україна експортувала загалом до 39 млн тонн зерна. Західні країни звинувачують Росію в тому, що вона використовує продовольство як зброю. Російська Федерація здійснила кілька масованих ударів по українських зерносховищах і портовій інфраструктурі.

Агресивні дії Кремля призвели до різкого зростання світових цін на продовольство. А заява, що РФ готова експортувати 50 тис. тонн зерна до країн, що розвиваються, аби компенсувати втрату українського експорту, — не більше, ніж спекуляція Москви.

“У межах Чорноморської зернової ініціативи ми експортували 20 мільйонів тонн у країни, що розвиваються. Тому 50 тисяч тонн, запропонованих Росією, проти 20 мільйонів, експортованих відповідно до угоди — це непорівнянно. Пропозиція Російської Федерації — це крапля в морі”, — сказав державний секретар США Ентоні Блінкен в інтерв’ю Міжнародному французькому радіо RFI.

Як пише Reuters, союзники Києва розглядають можливість організації експорту українського зерна через територіальні води України і по суші.

“Ми бачимо наявність життєздатних маршрутів через територіальні води України і суходолом, і ми націлені в найближчі кілька місяців повернутися до довоєнних середніх показників експорту з України”, — зазначив Джеймс О’Брайен в інтерв’ю Reuters.

Після виходу Росії з Чорноморської зернової ініціативи український експорт перейшов на альтернативні маршрути через дунайські порти, автомобільні та залізниці. Поки що ключовий маршрут пролягає через Дунай. Ним може проходити до 60% українського зерна. Потім його доставляють до Африки, на Близький Схід і в Туреччину.

Але, за словами заступника начальника Адміністрації морських портів України Дмитра Баринова, дунайські порти не зможуть повністю замінити перевезення морем — через менші глибини і недостатню інфраструктуру.

Читайте також: Росія втратила панування в Чорному морі й тепер шукає способи обмежити експорт українського зерна — аналіз Непрана

Нагадаємо, українські аграрії вивозять зерно за кордон через дунайські порти, після того, як Росія в односторонньому порядку вийшла із зернової угоди та заблокувала експортний коридор у Чорному морі. Але новий маршрут підвищує вартість кожної тонни зерна на 60-70 доларів, а загальні збитки сільськогосподарських підприємств оцінюються в 10 мільярдів євро.

Прямий ефір