Підсанкційні танкери знову почали перевозити нафту з Росії. Лондон підозрює 37 компаній у співучасті в обході російських нафтових санкцій. За даними російської служби BBC, щодо цих компаній триває розслідування. Економіка Кремля істотно залежить від експорту нафти, влада прагне адаптуватися до нових “нафтових реалій”. Однак введена стеля цін і триваюче зниження вартості “чорного золота” на світовому ринку ставлять під сумнів здатність Росії витримати цей удар. Детальніше — в матеріалі журналістів телеканалу FREEДОМ.
Станом на травень 2024 року надходження від продажу нафти до бюджету Росії зросли майже на 50% порівняно з 2023 роком.
За даними Bloomberg, Москва адаптується до міжнародних санкцій. Згідно з розрахунками агентства, загальні доходи від нафтогазової галузі збільшилися на 39%, що становить майже 8 млрд дол. Однак адаптація до міжнародних санкцій, на думку російської влади, ґрунтується на їх прямому порушенні.
Так, уряд Великої Британії підозрює 37 компаній у співучасті в обході російських нафтових санкцій, повідомляє російська служба ВВС. Керівник антикорупційної організації Global Witness зазначив, що британським Міністерством фінансів досі не вжито заходів проти порушників санкцій, і закликав діяти більш рішуче.
“Якщо уряд Великої Британії покладе край участі британських фірм у путінській спекуляції, то, я думаю, й інші наслідуватимуть цей приклад”, — зазначив керівник нафтових розслідувань у громадській антикорупційній організації Global Witness Луїс Вілсон.
Крім компаній, що допомагають Росії обходити санкції, Москва також використовує підсанкційні танкери. За даними Bloomberg, понад 20 таких суден із квітня 2024 року знову почали перевозити російську нафту.
“Щонайменше 21 із 72 танкерів, які потрапили під санкції Управління з контролю за іноземними активами Міністерства фінансів США, Казначейства Великої Британії або Європейського Союзу за останній рік, завантажили загалом 24 вантажі російської нафти відтоді, як санкції призначили у відповідь на вторгнення Москви в Україну 2022 року”, — йдеться в публікації видання Bloomberg.
Агентство пише, що з квітня до червня фіксували лише один рейс на місяць, але після успішних доставок використання підсанкційних танкерів зросло. У липні було перевезено два вантажі, а в серпні та вересні — по шість.
Кремль активно використовує протоки Данії для своїх маршрутів. За інформацією Bloomberg, судна тіньового флоту Росії все частіше відмовляються від послуг лоцманів, що значно підвищує ризик нафтового розливу біля узбережжя країни.
Глава МЗС Данії Ларс Люкке Расмуссен заявив, що держава прагне зупинити транспортування підсанкційної російської нафти тіньовим флотом через Балтійське море.
“Тільки за рахунок скорочення витрат, за рахунок використання тіньового флоту ще доходи є. Але і щодо тіньового флоту рішення вже дозріло. Я думаю, що протоку в Данії буде закрито, і РФ втратить один із ключових для себе каналів експорту нафти, і це призведе до того, що 2025 року Росія вичерпує можливості фінансувати війну”, — вважає доктор економічних наук, генеральний директор групи компаній Advanter Group Андрій Длігач.
Для Москви зниження цін на нафту стало справжньою проблемою, зазначають аналітики. Песимістичні новини з Китаю тільки погіршують ситуацію: на брифінгу про розвиток економіки чиновники не окреслили масштабних стимулів, на які так чекав нафтовий ринок, повідомляє Reuters. У результаті вартість марки Brent у Лондоні знизилася на 1,5%.
Крім того, міністр енергетики Саудівської Аравії попередив партнерів з видобутку нафти про те, що ціна на неї може опуститися до 50 дол. за барель, якщо деякі порушники не обмежать видобуток.
“Для Росії це буде реально катастрофічна ситуація, навіть якщо не реалізуються оптимістичні сценарії щодо обвалення [ціни на нафту] до рівня 50 або 60 дол. Йдеться про Brent, відповідно для марки Urals це буде приблизно 55 дол. Ось така ситуація буде катастрофічна”, — акцентував Длігач.
Зазначимо, що раніше у відповідь на повномасштабне вторгнення Росії в Україну країни Євросоюзу запровадили ембарго на морські поставки російської нафти до країн ЄС, а також встановили стелю цін на рівні 60 дол. за барель на нафту з РФ. Головна мета цих заходів — знизити доходи Москви, які дозволяють владі продовжувати війну.
Кремлю довелося переспрямовувати свої поставки в Азію, внаслідок чого Китай та Індія запитували величезні знижки, і Кремль продавав паливо за мізерними цінами.
Читайте також: Росія готується до удару по цінах на нафту — подробиці (ВІДЕО)
Раніше експерт Центру економічного відновлення Володимир Бужан сказав, що повний відхід від російської нафти в Європейському Союзі можливий, але на сьогодні для цього недостатньо стимулів і бар’єрів.