Весна, літо чи кінець року: коли Україна отримає F-16, обговорюємо з експертами

Американський винищувач F-16. Фото: gettyimages

Україна для перемоги у війні з Росією має якнайшвидше отримати нові винищувачі, які здатні протистояти російським бойовим літакам.

На сьогодні надання такої повітряної техніки Україні є головним завданням для західних партнерів. 

Постачання F-16 і підготовка українських пілотів

Данія, Нідерланди, Норвегія та Бельгія зобов’язалися відправити в Україну близько 45 літаків F-16, яких достатньо для трьох невеликих ескадрилій. Перші винищувачі передасть Данія: спочатку 6, а ще 13 — до кінця 2024-го і 2025 року.

Решта країн не встановили дати доставки своїх винищувачів. Речник Міноборони Нідерландів Юрріан Ессер заявив, що його держава, яка пообіцяла Україні 24 літаки, зберігатиме їх, поки Київ не буде готовий їх прийняти.

Як повідомляє газета The New York Times, до літа 2024 року 12 українських пілотів будуть готові до польотів на винищувачах F-16 після 10-місячної підготовки в Данії, Великій Британії та США.

За інформацією видання, винищувачі готові, а льотні інструктори чекають у новому навчальному центрі на авіабазі “Фетешті” в Румунії, який був створений спеціально для навчання українських пілотів польотам на F-16.  Однак поки що незрозуміло, коли українські пілоти почнуть тренування, оскільки вони ще не прибули в цей навчальний центр.

“Це залежить від урядів і контрактів, які все це підтримують. Ми все ще чекаємо всіх узгоджень”, — повідомив офіцер ВПС США у відставці, який контролює навчальну програму для румунських пілотів на базі “Фетешті”, полковник Білл Томас.

У NYT зазначають, що підготовка українських пілотів на сучасних західних літаках відбувається з величезною швидкістю, а час навчання скорочено до кількох місяців. Водночас цей процес просувається повільніше, ніж сподівалися Україна та її союзники, оскільки “їхні мовні навички та знання західних технологій польотів уповільнювали процес”.

Підготовка українських пілотів розпочалася в серпні минулого року на авіабазі “Скрідструп”, розташованій на півдні Данії. За словами данських офіційних осіб, українські пілоти були готові до польотів у січні 2024 року.

Міністр оборони Данії Троелс Лунд Поульсен повідомив, що українські пілоти вже літають над повітряним простором його країни. Наступний клас із восьми українських пілотів має прибути до Данії наприкінці літа.

Раніше видання Foreign Policy з посиланням на інформацію двох європейських чиновників у рамках Мюнхенської конференції з безпеки повідомляло, що Україна може отримати винищувачі F-16 у червні цього року.

“Я думаю, що в червні ми побачимо їх в Україні”, — заявив міністр оборони Литви Арвідас Анусаускас.

Читайте також: F-16 в Україні поставлять під загрозу нафтогазові доходи РФ — подробиці від Риженка

Думки експертів

Коли Україна зможе отримати літаки F-16? Чим зумовлені затримки з поставками цих винищувачів? Наскільки складним є навчання українських пілотів на F-16? Ці та інші питання в ефірі телеканалу FREEДОМ обговорили:

  • Анатолій Храпчинський, заступник генерального директора компанії з виробництва засобів радіоелектронної боротьби, авіаційний експерт;
  • Богдан Долінце, експерт з питань розвитку авіаційного ринку;
  • Костянтин Криволап, авіаційний експерт, аналітик;
  • Іван Ступак, військовий аналітик, співробітник СБУ у 2004-2015 рр;
  • Олексій Гетьман, військовий аналітик.

АНАТОЛІЙ ХРАПЧИНСЬКИЙ: Перша група українських пілотів має вже закінчити навчання на F-16

— Почнемо з того, що це йде не навчання [українських пілотів], а перенавчання, перекваліфікація, доступ до нового типу літака. Зрозуміло, що це абсолютно новий тип, абсолютно нові стандарти.

Програма перенавчання українських пілотів розрахована на два роки, тому йдеться про навчання і безпосередньо курсантів, і пілотів, які не мають ще нальоту, але вже випущені, пройшли певні програми.

Ми бачили, що вже є пілоти, які навчаються на легкомоторних і навчально-тренувальних літаках інших типів. Тому, в принципі, ми можемо говорити про різні терміни, тому що ми розуміємо, що одна група закінчить навчання навесні, інша група закінчить уже ближче до літа, а хтось закінчить наприкінці цього року.

Тому, з таким темпом, буде постійно випускатися якась група пілотів. У принципі, ми розуміємо, що за термінами вже підходить той період, коли перша група мала б закінчити навчання і приступати до самостійних польотів.

Знову ж таки, йдеться не тільки про перенавчання, а й про те, що українські льотчики мають навчитися вести бойові дії на новому виді літака та виконувати певні вправи з пілотажу й ухилення від російських ракет, протиракетних відхилень тощо. Це велике значення саме на новому типі літаків. Тому, в принципі, це займає якийсь термін.

БОГДАН ДОЛІНЦЕ: F-16 одразу не застосовуватимуть на фронті

— Ці літаки є одним із ключових елементів інтегрованої системи захисту повітряного простору. З одного боку, це більш ефективна протидія дронам-камікадзе, крилатим ракетам.

З іншого боку, це наявність більш сучасних радарів, на відміну від тих же радянських МіГ-29 і Су-27, що загалом дасть змогу виявляти й знищувати повітряні цілі біля лінії фронту і біля кордонів України на більшій відстані. Як правило, йдеться про відстань близько 150-160 кілометрів. Та ж радянська техніка була обмежена дальністю близько 120-140 кілометрів.

Це і розширення спектра озброєнь, яке може застосовуватися, а також відсутність необхідності адаптувати ті західні ракети, які раніше були адаптовані для пусків з радянських платформ. Будь-яка адаптація для пуску західного озброєння з радянської платформи проводилася шляхом створення мінімального комплексу, який не завжди дозволяє ефективно запустити ту чи іншу ракету, наприклад, радіолокаційну.

Водночас базова платформа F-16 дозволяє максимально розкрити потенціал того чи іншого озброєння. Це означає, що навіть ті ракети, які раніше постачалися, можна буде більш ефективно і більш доцільно використовувати. Вони також зможуть частіше й ефективніше знищувати ті чи інші цілі.

F-16, найімовірніше, на першому етапі не будуть застосовуватися безпосередньо на фронті. Вони дозволять звільнити радянські МіГ-29 і Су-27, які захищають повітряний простір України. Поява F-16 у центральних і західних областях України дасть змогу звільнити той ресурс, який на сьогодні залучено для захисту цього повітряного простору.

Крім того, перший етап також буде пов’язаний із початком експлуатації цієї техніки на території України. Уже близько 50 техніків було підготовлено або принаймні завершують свою підготовку для обслуговування і підтримки цих літаків. І фактично вже після практичного досвіду і реальних фактів використання та експлуатації їх на території України отримали великий досвід. Готуватиметься додатковий наземний і льотний персонал.

І з нарощуванням кількості техніки вже поступово може бути та використання F-16 для підтримки наземних операцій. Насамперед це використання авіаційного озброєння типу “повітря-земля”. Це, як правило, крилаті авіабомби, авіабомби, що планують, певні ракети великої середньої дальності, тому що F-16 може бути їхнім носієм.

КОНСТАНТИН КРИВОЛАП: Україна поки що не готова до прийому F-16

— Я думаю, що наші пілоти вже практично готові до використання F-16, якщо вже не готові повністю. Зараз іде просто додатковий наліт, додаткові вправи.

Найімовірніше, ми ще повністю самі не готові до прийому цих літаків. Це пов’язано з дефіцитом фінансування, тому що інфраструктура та обслуговування літаків лягає на плечі нашого бюджету.

ІВАН СТУПАК: Поставки винищувачів F-16 залежать від підготовки екіпажів

— На жаль, іде затягування з поставками F-16. Називався перший квартал, а тепер уже літо. Навіть не початок, а середина літа, а може, навіть кінець.

Хоча деякі люди кажуть, що вже “на власні очі бачили, як летить літак, схожий на F-16”. Зрозуміло, що людина не розбирається, але такі плітки вже з’являються в українському суспільстві.

Так, багато хто хотів би їх бачити набагато раніше. Але, знову ж таки, їх буде небагато. Коли вони будуть, залежить від екіпажу. Тобто раніше, ніж у нас будуть підготовлені екіпажі, літаки ми не отримаємо.

Екіпаж тренується, а літаки стоять в ангарах – такого не буде, це точно. І ще раз їх небагато. Їх очікується близько півтора десятка, точніше, до 20 одиниць. Це на першому етапі. А далі вже війна покаже.

Що стосується використання іноземних аеродромів для F-16, то ця історія обговорювалася. Не будемо називати цю країну, вона дуже близько до нас розташована. І теоретично аеродром на території цієї країни міг би використовуватися як тимчасовий пересадочний майданчик для нашої авіації.

Але цей аеродром буде просто знищений російськими крилатими балістичними ракетами просто на корені. І ця країна нічого не зможе протиставити такій атаці. Це був єдиний аргумент, чому не можна його використовувати.

ОЛЕКСІЙ ГЕТЬМАН: F-16 можуть з’явитися в Україні вже навесні

— Якщо ми говоримо про системи протиповітряної оборони, то літак F-16 — це теж система ППО. Він також може знищувати не тільки літаки ворога, а й повітряні цілі.

Балістичні ракети він не може перехоплювати, але його для цього і не створювали, а ось крилаті ракети та “Шахеди” він здатний збивати. Особливо нові “Шахеди”, які росіяни хочуть поставити на масове виробництво.

Тож росіяни нехай чекають і далі літатимуть, а ми будемо збивати. Коли з’явиться F-16, так вони вже підлітати не зможуть.

Судячи з тієї інформації, яка у відкритому користуванні, то ми ці винищувачі повинні побачити не до літа, а до Великодня, десь у квітні, я думаю. Пілоти зараз проходять останню стадію, це вже застосування в бою цих літаків.

Юрій Ігнат сказав, що пілоти повинні не просто навчитися літати на цих літаках, вони повинні навчитися на них воювати. Ось це було дуже влучно сказано. Мені тут нічого додати.

Читайте також: НАТО визнає право України бити з F-16 по цілях у РФ: заяву Столтенберга прокоментував експерт

Прямий ефір