РФ не встигає відновлювати бойовий потенціал: удари ЗСУ по російських кораблях і стан Чорноморського флоту оцінили експерти

Знищення БДК "Саратов" у Бердянську. Скріншот: pravda.com.ua

Головний військово-морський парад на честь Дня військово-морського флоту (ВМФ) Росії 2024 року став найскромнішим за всю історію. Уперше за вісім років скасували морську частину огляду в Кронштадті, тож головна урочистість Путіна відбувалося в Санкт-Петербурзі. У ньому взяли участь лише 25 суден. А ще рік тому в параді залучили 45 одиниць військово-морської техніки. 

Одна з причин того, що російський ВМФ суттєво зменшився, — успішні удари Збройних сил України. 

Скромний парад флоту у РФ

На параді не було жодного з кораблів, про ліквідацію або пошкодження яких заявляло раніше командування ЗСУ. В урочистостях у Санкт-Петербурзі брали участь лише два кораблі Чорноморського флоту РФ. Йдеться про корвет “Меркурій” — він з цього року виконує завдання на російській базі в сирійському Тартусі, та фрегат “Адмірал Григорович”. У Севастополі морський парад не проводять із 2022 року, а цього року скасовано і парад у Кронштадті. 

У параді брали участь 20 надводних кораблів і катерів, один підводний човен, чотири вітрильних судна. Для порівняння, 2023 року в головному військово-морському параді на честь Дня військово-морського флоту в Санкт-Петербурзі та Кронштадті брали участь 45 кораблів. Понад 40 кораблів брали участь у параді 2022 року. А роком раніше — понад 50.

За даними Генштабу ЗСУ, за час повномасштабної російської агресії проти України Сили оборони уразили 28 російських кораблів і катерів, а також один підводний човен. Серед них — флагман російського флоту крейсер “Москва”, новітній корвет “Сергій Котов”, великі десантні кораблі “Саратов”, “Новочеркаськ”, “Цезар Куніков”, кілька десантних і сторожових катерів.

Російські війська в тимчасово окупованому Криму намагаються приховати засоби протиповітряної оборони (ППО). Для цього почали будувати захисні екрани на автошляхах півострова, повідомляє партизанський рух “Атеш”.

“Причиною цьому стали успішні удари Сил оборони України, що спричинило знищення засобів ППО. Це результат роботи не тільки українських сил, а й кримчан, які активно ділилися інформацією про розташування військової техніки окупантів. Ми знаємо, що росіяни планують побудувати безліч загороджувальних споруд на трасах Криму найближчим часом”, — повідомив рух “Атеш” у Telegram.

Крім того, за інформацією партизан, росіяни перекидають на півострів системи протиповітряної оборони з окупованого Росією Маріуполя Донецької області.

“Відомі випадки зняття з інших прикордонних територій, зокрема й Далекого Сходу, систем ППО, але також і впровадження значною мірою ще експериментальних моделей комплексів наступного покоління. Так вони намагаються компенсувати втрати системи ППО. Їм це дуже нелегко робити, але пріоритет щодо Криму залишається”, — зазначив представник Головного управління розвідки Міністерства оборони (ГУР МО) України Андрій Юсов у коментарі “Суспільне Крим”.

За інформацією Центру стратегічних комунікацій Сил оборони півдня України, російські війська можуть перезарядити підводні човни в Новоросійську, не повертаючись до пункту базування в окупованому Росією Севастополі. Раніше навколо Керченського мосту вони тримали понад 10 одиниць корабельно-катерного складу. Зараз їх не виводять через побоювання втратити.

Пріоритетні цілі українських Сил оборони в окупованому Росією Криму — ППО, летовища, військові бази та склади, пункти базування кораблів і логістика окупантів. У Кремля немає підстав розраховувати на те, що ЗСУ припинять знищувати військові об’єкти на окупованому Росією півострові. За словами представника ГУР МО Андрія Юсова, безпечних місць для російських окупантів у Криму немає.

Думки експертів

Чому у РФ провели скромний морський парад? У якому стані зараз Чорноморський флот РФ? Чи успішна українська тактика зі знищення бойового потенціалу ворога? Чи вдається Росії ремонтувати пошкоджені кораблі? На ці запитання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді: 

  • Дмитро Плетенчук, речник Військово-морських сил ЗСУ;
  • Володимир Заблоцький, військово-морський експерт, оглядач Defense Express;
  • Андрій Риженко, капітан 1-го рангу запасу, заступник начальника штабу ВМС ЗСУ (2004-2020 рр.);
  • Сергій Братчук, спікер Української добровольчої армії “Південь”; 
  • Пітер Дікінсон, редактор української служби Atlantic Council, видавець журналів Business Ukraine і Lviv Today. 

ДМИТРО ПЛЕТЕНЧУК: Україна — світовий драйвер із застосування надводних бойових систем без екіпажу

— На жаль, цього року для нас росіяни не організували традиційний парад у Севастополі до дня ВМС. Якби він був, можна було б зробити висновки про те, чи відповідають правді заяви російської сторони про непереможність Чорноморського флоту і про те, що їхні кораблі є цілими та неушкодженими. А в параді не змогли би брати участь “кораблі-потопельники”, знищені військово-морськими силами ЗСУ. 

Зараз Росія вивела з Криму вже більшу частину своїх кораблів Чорноморського флоту, але деякі судна все ще залишаються в портах окупованого півострова. Чорне море стало дуже небезпечним для надводних російських кораблів. Основні судна, які становлять якусь серйозну загрозу, вивели в Новоросійськ. 

У Чорному морі залишилися ще три підводні човни РФ. У будь-якому разі ці підводні кораблі можуть бути зарядженими — кожен може мати до чотирьох ракет на борту. Тому в разі сигналів повітряної тривоги ми вживаємо всіх відповідних заходів. Але перспективи для російських кораблів у Чорному морі — не райдужні. Як правило, вони перебувають у пункті свого базування й обмежені гаванню. 

Стався перелом під час повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Новим рішенням стали морські дрони, які показали особливий рівень ведення бойових дій. Україна стала фактично світовим драйвером у застосуванні надводних бойових систем без екіпажу. І якраз завдяки цим системам, зокрема, росіяни змушені забитися на свою базу. 

Але ми й далі шукаємо способів очистити територію від російських кораблів і росіян у принципі. Не потрібно розслаблятися, тому що вони теж шукають, як протидіяти ЗСУ. 

ВОЛОДИМИР ЗАБЛОЦЬКИЙ: У РФ немає паритету на морі 

— У Росії немає флоту, який вона могла б протиставити Військово-морським силам США. Та спадщина, яку РФ отримала від Радянського Союзу, — це лише жалюгідна тінь флоту, що посідав у роки СРСР друге місце у світі після США. 

На морі жодного

паритету немає. Якщо відкинути так званих союзників, на морі Росія не може протиставити нічого. Один авіаносець, який не виходить з ремонту, і назвати його авіаносцем можна лише умовно, він не може зрівнятися з жодним з американських аналогів. Надводних кораблів класів “фрегат” і “корвет” у росіян менше в рази, ніж в американців. Підводні човни ще можуть служити, у них є якийсь потенціал. 

Росія не може вже атакувати своїм флотом, наприклад, в Атлантиці, єдине, на що вона здатна, — тримати оборону біля берегів. Повний перехід на ракети “Калібр” та інші ракети цього типу — це оборонна тактика, тому що сил, щоб висадити десант, наприклад, на узбережжі США, немає. У РФ — передсмертний флот, і її потенціал зменшується. 

Україна показала, чого вартий Чорноморський флот РФ, скоротивши його на 30%. З розпадом Росії, як і з розпадом Радянського Союзу, цей флот, який залишився, найімовірніше, теж буде скасовано. В експертній спільноті навіть обговорюється питання про те, що непогано було б запозичити приклад Кримської війни, після якої Росію було позбавлено права мати флот на Чорному морі. Такий приклад був би непоганий і за нинішніх умов, тому що інакше противник знову відродиться, знову будуть атакувати. І флот у цій справі, на жаль, відіграватиме одну з провідних ролей. 

АНДРІЙ РИЖЕНКО: Росіяни не можуть відновити бойовий потенціал Чорноморського флоту

— Для мене дещо дивно, що росіяни відмовилися проводити парад у Кронштадті, раніше там проходили досить великі кораблі. Можливо, це пов’язано з тим, що їх тепер просто немає. Інший аспект — це економічна складова. Тому і ситуація з бойовими діями, і провал економіки призвели до того, що парадів у РФ стає дедалі менше і менше. 

Багато кораблів Чорноморського флоту РФ серйозно пошкоджено і вони потребують ремонту. Найкраща ремонтна база, звичайно, в Севастополі. Тому що ремонт військового корабля — це не тільки корпусні роботи, а ще роботи із заміни техніки. На цих роботах спеціалізується 13-й судноремонтний завод Міністерства оборони Росії, що в Севастополі. 

Спільна проблема для всіх російських ремонтних баз — відсутність запчастин. Тому що, по-перше, кораблі старі, і багато запчастин уже просто не випускаються. А новіші зразки виробляли в Європі, і через санкції потрібні компоненти не отримати.

Наприклад, десантні кораблі проєкту 775 виробляли в Польщі. Тобто оригінальних запасних частин у РФ бути просто не може. До війни росіяни такі кораблі відправляли на ремонт до Болгарії, але зараз, звісно, ніхто їх приймати не буде. 

РФ доводиться ремонтувати кораблі шляхом компонентів, отриманих шляхом вилучення з інших суден. Була інформація, що росіяни хочуть розібрати український “Костянтин Ольшанський”, щоб відремонтувати два своїх кораблі — “Мінськ” і “Оленегорський горняк”, які були пошкоджені нашими дронамі та ракетами. Як це вони зможуть реалізувати на практиці, я не знаю. Але ці кораблі перебувають у Севастополі на терміновому ремонті. 

Запасні частини до кораблів дуже складно дістати, тому що десантні кораблі, наприклад, польські та, звісно, оригінальні запчастини Польща ніколи не поставить. Виробничі потужності проводити ремонт є, але якість робіт, їхній обсяг і час дуже невизначені й тому не дають можливості відновити бойовий потенціал. 

Звісно, всі ці проблеми впливають на бойову готовність військового флоту РФ. Зокрема, вони посилили захист суден, що залишилися, більш активно використовують авіацію для патрулювання акваторії, мінімізують виходи кораблів у Чорне море.

Чорноморський флот створювали під можливі бойові дії в Чорному і Середземному морях. Основна маса кораблів ЧФ мала виконувати завдання в Середземному морі. У 2014 році, коли Крим був окупований, завдання флоту видозмінилися.

Спочатку кораблі Чорноморського флоту отримали ракети “Калібр”. Концепт, до речі, був узятий у Заходу. Але зараз ті завдання, до яких готувалися кораблі Чорноморського флоту, неактуальні. Підводних човнів у Чорному морі немає. Надводних кораблів противника, у які вони стріляли б своїми ракетами, теж немає. Тому залишається одне — блокування судноплавства. 

Найнебезпечніші дії Чорноморського флоту для України — ракетні удари з кораблів. Але зараз Чорноморський флот РФ перебуває в стані операційного замороження, тобто блокади. Виходити вони не можуть, тому що для них є серйозна небезпека отримати якісь пошкодження або бути повністю знищеними. 

СЕРГІЙ БРАТЧУК: РФ намагається вберегти те, що залишилося на плаву

— Росія ховає навіть допоміжні кораблі від українських дронів. Вони максимально намагаються вберегти все, що залишається на плаву. Росіяни прекрасно розуміють, що стратегія України зі знищення інфраструктури ворога в Чорному морі спрацювала. 

Нашу морську коаліцію очолює Велика Британія. І наша морська компонента працює дуже успішно. Йдеться про те, що знищується також морська інфраструктура Росії. Якщо раніше російські ракетоносії заряджалися в окупованому Севастополі, то сьогодні росіянам доводиться щось вигадувати вже в Новоросійську. 

Збільшується час і відстань для того, щоб використовувати “Калібри”, але не зменшується загроза для російських кораблів у Чорному та Азовському морях. Я думаю, це спекотне літо в прямому і переносному сенсі для військової інфраструктури в Криму і Чорноморського флоту РФ не просто триватиме, а стане ще жорсткішим. 

ПІТЕР ДІКІНСОН: Дії України в Чорному морі впливають на майбутній розвиток усіх флотів у світі

— Українці зараз пишуть історію морської війни. Усе змінилося після того, що третина російського Чорноморського флоту вже потонула, частини кораблів уже не існує або вони не можуть активно діяти в морі через українські дрони. 

Україна показала, як можна використовувати технології. Зрозуміло, все це абсолютно нова картина світової історії, і це поставить під питання майбутній розвиток усіх флотів. Які кораблі потрібні, які кораблі не потрібні — це теж питання. 

Що стосується морського співробітництва між Британією та Україною, то тут є проблеми, пов’язані з тим, що Чорне море зараз практично закрите. Через війну, яку РФ веде проти України, Туреччина, згідно з міжнародною Конвенцією Монтре про статус проток, обмежила рух військових суден через Босфор і Дарданелли в Чорне море.

Британія хоче допомагати Україні саме з кораблями, тому що їх можна доставити в Україну тільки через річку. Це, звісно, можливо, але не зовсім зручно. Проте співпраця між Україною і Британією на морі триватиме. 

Читайте також: Припинення транзиту російської нафти “Лукойл” через Україну: експерти проаналізували негативну реакцію Угорщини та Словаччини 

Прямий ефір