Фінська державна компанія Gasum (“Гасум”) першою в Євросоюзі повністю відмовилася від імпорту російського скрапленого природного газу (СПГ), повідомили в пресслужбі компанії. Експорт СПГ став для Росії одним із небагатьох джерел доходу, що залишилися. Тепер, за інформацією агентства Bloomberg, слідом за тіньовим флотом нафтових танкерів Москва організовує такий самий — для перевезення СПГ, інформує FREEДОМ.
Судна, які часто не відповідають галузевим стандартам, можуть бути зареєстровані в офшорних юрисдикціях і перевозять вантажі без страховки.
“Газ є ключем до планів Кремля щодо збільшення експорту, поповнення державної скарбниці та фінансування військової машини, але для цього необхідно збільшити частку на світовому ринку СПГ, оскільки колись прибуткову європейську трубопровідну торгівлю практично перервано”, — йдеться в публікації Bloomberg.
За останні три місяці, за даними проєкту ЄС Equasis, право власності на вісім суден було передано маловідомим компаніям у Дубаї. Чотири з них — льодового класу і вже отримали дозвіл від Москви на проходження арктичними водами Росії цього літа.
Журналісти Bloomberg уточнюють, що не змогли безпосередньо пов’язати ці кораблі з великими російськими компаніями. Однак такі маневри, на їхню думку, разюче схожі на створення тіньового нафтового флоту країни-агресора у 2022-2023 роках.
“Є кілька ознак, що вказують на зусилля Росії зі створення тіньового флоту для СПГ. Купівля старих суден, передача суден льодового класу дубайській компанії та рекордна кількість дозволів на використання Північного морського шляху вказують на те, що частини тіньового флоту стають на свої місця”, — зазначає в коментарі агентству Bloomberg засновник аналітичного центру Arctic Institute Мальте Хумперт.
Російський експорт СПГ переживає не найкращі часи. 12 червня США оголосили про обмеження щодо семи компаній, які будують заводи з переробки природного газу в Росії і проводять геологічну розвідку.
Європейський Союз у 14-му пакеті санкцій, який ухвалили 24 червня, заборонив перевалку російського скрапленого природного газу на території ЄС для подальшого транспортування до третіх країн.
Заборонені тепер і нові інвестиції в проєкти “Арктик СПГ-2” і “Мурманськ СПГ”.
“Вкрай важливо, щоб ми продовжували допомагати Україні, тому що Росія розуміє тільки силу. Я ціную 14-й пакет санкцій, а також кроки, які ми маємо намір зробити, щоб унеможливити або принаймні ускладнити використання Росією тіньового флоту в регіоні Балтійського моря”, — вважає міністерка закордонних справ Фінляндії Еліна Валтонен.
Зараз Російська Федерація з терміналів на арктичному узбережжі експортує скраплений газ через Європу. У портах Іспанії, Бельгії та Франції частину російського СПГ з арктичних газовозів, пристосованих до роботи за екстремально низької температури, перевантажують у звичайні танкери. І вже вони везуть газ в Азію.
Новими санкціями ЄС прагне позбавити експортера такої можливості. У спробах адаптуватися до нових обмежень Росія, ймовірно, активніше використовуватиме порт у Мурманську і збільшуватиме експорт у літній сезон, коли море не вкрите льодом.
“Я припускаю, що вони спробують скористатися ось цим північним шляхом, возити скраплений газ своїм споживачам, які раніше купували його після експорту в Європу. Йдеться про Китай та Індію”, — каже економіст Олег Устенко.
Але шлях через північні моря непростий — насамперед через кліматичні умови. Він вимагає спеціалізованої техніки. А тіньовий флот Російської Федерації — далеко не еталонний. Країна-агресор купувала і купує все, що тримається на плаву, і байдуже, наскільки судно сучасне і безпечне в експлуатації.
“Можна здогадуватися, наскільки зросте це перевезення, транспортні витрати, тому що північний шлях не такий легкий, ти повинен пускати попереду криголам, ти повинен пускати більш серйозні судна”, — вважає Устенко.
Використання сірих схем експорту енергоресурсів — насамперед тіньового флоту — для Росії не в новинку. Після того як “Велика сімка”, ЄС і Австралія ввели ембарго і цінову стелю на російську сиру нафту, яку перевозять морським шляхом, федерація стала скуповувати по світу старі танкери.
На думку аналітиків Міжнародної групи клубів страхування відповідальності судновласників, російська тіньова флотилія досягла значних розмірів — кількість нафтових танкерів перевищила 800. З їхньою допомогою країна-агресор продає нафту за ціною, вищою за прайс-кеп, але нижчою за світові ціни на нафту.
Читайте також: Доступ до “сірих” схем закрито, а “залізна завіса” все ближче: новий пакет санкцій проти РФ проаналізували експерти