Європейська рада 18 грудня ухвалила 12-й пакет економічних та індивідуальних обмежувальних заходів з огляду на триваючу агресивну війну Росії проти України.
Найочікуваніший і найсуттєвіший захід, який він передбачає, — запровадження з 1 січня 2024 року поступової заборони на імпорт алмазів із Росії. Посилює Євросоюз і вимоги до дотримання так званої стелі цін на російську нафту.
Заборона алмазів і контроль за обходом санкцій
Основні положення 12-го пакета санкцій проти РФ опублікували на сайті Європейської ради.
“Ці заходи завдають додаткового удару по здатності Путіна вести війну, націлюючись на дороговартісні сектори російської економіки і ускладнюючи обхід санкцій ЄС”, — йдеться в повідомленні Євроради.
За словами верховного представника Європейського Союзу із закордонних справ і політики безпеки Жозепа Борреля, 12-й пакет санкцій включає нові списки та економічні заходи, які ще більше послаблять російську військову машину.
“Наш посил зрозумілий, як я вже заявляв, коли очолював неформальну Раду у закордонних справах у Києві: ми залишаємося непохитними в нашій прихильності до України та продовжуватимемо підтримувати її боротьбу за свободу і суверенітет”, — наголосив Жозеп Боррель.
Зокрема, ЄС запроваджує заборону на прямий або непрямий імпорт, купівлю або переказ діамантів із Росії.
“Ця заборона поширюється на алмази, що походять з Росії, алмази, експортовані з Росії, алмази, що прямують транзитом через Росію, і російські алмази, оброблені в третіх країнах”, — уточнили в ЄС.
У повідомленні йдеться, що пряма заборона поширюється на синтетичні та нетехнічні природні алмази, а також ювелірні вироби з діамантами з 1 січня 2024 року. Крім того, непряма заборона на імпорт російських діамантів під час оброблення (тобто ограновування та/або полірування) у третіх країнах, включно з поетапним запровадженням непрямих заборон на імпорт діамантів, які походять із Росії, поетапно вводитимуть із 1 березня 2024 року, і вона завершиться до 1 вересня 2024 року. Заборона на російські алмази є частиною зусиль “Великої сімки” з розробки скоординованої на міжнародному рівні заборони на алмази, мета якої — позбавити Росію цього важливого джерела доходу.
Також у пакеті прописано вимогу, щоб експортери ЄС за контрактом заборонили реекспорт у Росію та реекспорт для використання в Росії особливо чутливих товарів і технологій під час продажу, постачання, передання або експорту в третю країну, за винятком країн-партнерів.
Рада додала 29 нових організацій до списку тих, хто безпосередньо підтримує російський військово-промисловий комплекс у його агресивній війні проти України. На них поширюватимуться більш жорсткі експортні обмеження щодо товарів і технологій подвійного призначення, а також товарів і технологій, які можуть сприяти технологічному вдосконаленню російського сектору оборони і безпеки.
Деякі з цих 29 підприємств належать третім країнам, які беруть участь в обході торговельних обмежень, або є російськими організаціями, що займаються розробкою, виробництвом і постачанням електронних компонентів для російського військово-промислового комплексу. Крім того, сьогоднішнє рішення розширює список заборонених товарів, які можуть сприяти технологічному вдосконаленню російського сектору оборони та безпеки, включивши до нього хімікати, літієві батареї, термостати, двигуни постійного струму і серводвигуни для безпілотних літальних апаратів (БпЛА), верстати і деталі машин.
Нарешті, ЄС запровадив додаткові обмеження на імпорт товарів, які приносять Росії значні доходи і тим самим дозволяють їй продовжувати агресивну війну проти України. Це чавун, мідний дріт, алюмінієвий дріт, фольга, труби і трубки на загальну суму вартістю 2,2 млрд євро на рік. Вводиться нова заборона на імпорт скрапленого пропану (ЗНГ) з 12-місячним перехідним періодом.
“Рада вирішила запровадити деякі винятки з обмежень на імпорт предметів особистого користування, як-от предмети особистої гігієни або одяг, який носять мандрівники або який перебуває в їхньому багажі, а також для автомобілів, що мають дипломатичні реєстраційні знаки, для в’їзду в ЄС. Крім того, щоб полегшити в’їзд до Союзу громадян ЄС, які проживають у Росії, держави-члени можуть дозволити в’їзд своїх автомобілів за умови, що автомобілі не призначені для продажу та експлуатуються виключно для особистого користування”, — повідомляє прес-служба.
Заборона на транзит, яка зараз застосовується до товарів і технологій подвійного призначення, що експортуються з ЄС до третіх країн через територію Росії, буде поширена на всі товари, які можуть застосовуватися в бою.
Щоб ще більше обмежити можливості обходу, сьогоднішнє рішення містить заборону громадянам Росії володіти, контролювати або обіймати будь-які посади в керівних органах юридичних осіб, організацій або органів, що надають послуги криптовалютного гаманця, рахунки або депозитарне обслуговування російським особам і резидентам.
Крім того, існуючу заборону на надання послуг буде поширено і на надання програмного забезпечення для управління підприємствами та програмного забезпечення для промислового проєктування і виробництва.
ЄС вводить вимоги щодо повідомлення про переказ коштів за межі ЄС будь-якою юридичною особою, заснованою в ЄС, яка належить або контролюється юридичною особою, заснованою в Росії, або російським громадянином чи фізичною особою, яка проживає в Росії.
Рада запроваджує суворіші правила дотримання, щоб підтримати введення обмеження цін на нафту і припинити обхідні заходи. Крім того, посилений механізм обміну інформацією дасть змогу краще виявляти судна й організації, що здійснюють обманні дії, як-от перевалка з судна на судно, що використовується для приховування походження або призначення вантажу.
Крім того, Рада вирішила запровадити правила повідомлення про продаж танкерів будь-якій третій країні, щоб зробити прозорішими їхній продаж та експорт, зокрема в разі вживаних танкерів, які можна було б використовувати для обходу заборони на імпорт російської нафти.
Думки експертів
Як вплине черговий раунд європейських санкцій на економіку Росії? Чи зможе РФ і далі в обхід санкцій продавати нафту й алмази? Чи справді Центробанк може впоратися з економічними викликами? Чи можна знизити можливість РФ фінансувати путінську війну? На ці питання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді:
- Сергій Фурса, фінансист;
- Ілля Несходовський, економічний експерт;
- Ігор Бураковський, голова правління Інституту економічних досліджень і політичних консультацій;
- Олександр Савченко, доктор економічних наук, директор Міжнародного інституту бізнесу;
- Дмитро Левусь, політолог, директор Центру суспільних досліджень “Український меридіан”.
СЕРГІЙ ФУРСА: Проблема цін на курячі яйця — яскравий індикатор економічних проблем РФ
— Санкції Євросоюзу проти Росфінмоніторингу — це абсолютно формальні санкції, які ні на що не вплинуть. Я думаю, співпраця європейських країн, США з фінансовою розвідкою Росії отже була мінімальною. Тому набрання чинності формальних санкцій фактично зафіксує те, що вже і так є.
Україна давно вимагала включити Росію до чорного списку “FATF” (міжурядова організація, що займається виробленням світових стандартів у сфері протидії відмиванню злочинних доходів і фінансуванню тероризму, — ред.). Але поки що не знаходила відповіді і навряд чи найближчим часом знайде.
Сірий список мало що змінює для росіян, тому що вони вже стикаються з дуже жорстким контролем у нормальних юрисдикціях із російським паспортом, їм дуже складно відкривати банківські рахунки і здійснювати операції.
Поточні пакети санкцій зараз спрямовані на те, щоб попередити обхід попередніх пакетів санкцій. Тут два напрямки — це обмеження реекспорту європейських товарів у Росію. Ми поки не знаємо, чи запрацює це повністю. Якщо так — це точно ускладнить життя росіян. Але наскільки сильно — незрозуміло.
Посилення контролю за стелею цін на нафту має мати ефект. Але Росія шукатиме хитрі лазівки, щоб обійти обмеження.
Якби санкції не працювали — можливості в російської армії були б зовсім інші. Але вони не вбивають на 100% російську економіку.
Індикатор того, що санкції не дуже корисні для економіки РФ — це ситуація з цінами на яйця. Вся російська держава напружилася і намагається вирішити проблему вартості курячих яєць. Річ у тім, що ціни на яйця зростають у всьому світі. Питання в тому — як на це реагує економіка і суспільство. РФ доводиться на глобальному рівні вирішувати проблему ввезення і вартості курячих яєць. Це ілюстрація ненормального стану справ.
ІЛЛЯ НЕСХОДОВСЬКИЙ: Нарешті розробляються механізми контролю обходу санкцій
— Коли нафту продають, то вказують ціну, нижчу за ціновий поріг. А компанія, яка володіє танкерами і має російське походження, фактично закладає набагато більшу ціну за транспортування нафти до Індії. Ось таким чином обходять ці санкції.
У 12-му пакеті санкцій передбачено, що необхідно враховувати і вартість страхування, і вартість транспортування нафти, і, відповідно, на це впливати. Це дуже правильно.
Нарешті наші міжнародні партнери не тільки заявили про ціновий поріг на нафту з початку 2023 року, а й уже вживають активних дій щодо тих компаній і щодо тих судів, які їх порушують.
Якщо не контролювати ті компанії, які звикли возити санкційну нафту з Ірану чи Венесуели, то, звісно ж, вони перевозитимуть і російську нафту.
Санкції, які були застосовані щодо суден, які перевозять російську нафту за цінами, вищими за ціновий поріг, спрацювали. Ми бачимо, що різниця між ціною нафти “Брент” і ціною нафти “Юралс” уже досить суттєва.
Ціна нафти вже нижче 60 доларів. Це найголовніше. Заборона алмазів — це, звісно, теж суттєва і правильна річ. Але все-таки удар по нафті є більш болючим.
Алмази — це не танкер із нафтою. Якщо танкер з нафтою ще можна якимось чином відслідковувати, навіть якщо вони відключають свої трекери, то алмази відслідковувати набагато складніше.
Для того, щоб запрацювали санкції щодо російських алмазів, і були попередні етапи, які дозволяють ідентифікувати походження алмазу. Після обробки потрібно зафіксувати, що вже готовий діамант зроблено з російських алмазів.
Дуже правильно, що Євросоюз розробив механізм контролю походження алмазів, щоб мінімізувати можливість обходу санкцій. Результат, звичайно, буде не відразу. Варто очікувати накопичувального ефекту.
У будь-яких технологічних сферах санкції працюватимуть, бо там Росія не може знайти заміну.
ІГОР БУРАКОВСЬКИЙ: Для економіки РФ настають непрості часи
— Багато хто очікував і я зокрема хоча б якогось впливу безпосередньо на “Росатом”. Чому санкції щодо “Росатому” не увійшли? Напевно, це пов’язано з позицією тих країн, зокрема, Угорщини, які продовжують мати досить активні зв’язки з “Росатомом”. Давайте не забувати про те, що РФ пообіцяла добудувати кілька блоків на атомній електростанції в Угорщині.
Розглядалося питання про те, щоб повністю накласти заборону на продаж Росії застарілих списаних танкерів для перевезення нафти. Ці танкери, як відомо, використовуються для обходу цінової стелі на російську нафту.
Зрештою вирішили, що заборони не буде, але буде запроваджено спеціальний механізм інформування з приводу таких угод для того, щоб потім ці танкери відслідковувати вже в процесі транспортування.
Був якийсь певний компроміс, пов’язаний із рішенням про початок переговорів між Україною та Європейським Союзом щодо вступу до ЄС. І, природно, ціла низка проблем, з якими стикаються країни Європейського Союзу, які вважають, що більш жорсткі санкції — це певні економічні проблеми для них.
Центральний банк РФ зробив перерахунок платіжного балансу. Що таке платіжний баланс? Це, з одного боку, надходження валюти в країну за різними лініями: експорт товарів, експорт технологій, кредити, які РФ комусь надає і потім отримує гроші. З іншого боку — це імпорт тих самих грошей, наприклад, імпорт товарів тощо.
5-7 млрд. доларів, якими Росія пишалася як позитивним сальдо, виявилися статистичним фокусом. Коли перерахували, то виявилося, що сальдо не таке велике. І надходження в РФ, які були вказані, виявилися іншими.
Для РФ настали досить непрості часи. Сьогодні скорочується ввезення не тільки якихось специфічних ліків, які й так було важко завозити. З лінійкою ліків широкого вжитку теж є проблеми.
На сьогодні, я думаю, перед Росією і Центробанком стоять ще складніші завдання — як протидіяти санкціям і як забезпечити видимість спокою у зв’язку з майбутніми президентськими виборами.
ОЛЕКСАНДР САВЧЕНКО: Потрібно карати країни, які допомагають РФ обходити санкції
— Коли цінності стикаються з інтересами – інтереси завжди перемагають. Приклад Австрії та приклад Польщі — цьому доказ. Навіть для Угорщини — 10 млрд. доларів дали і можна вийти випити кави. Ми не повинні засуджувати країни чи людей за такий конфлікт. У принципі, це очікувано.
Австрійський “Райффайзен-банк” є зараз уже головним банком у РФ і платить податки до бюджету цієї країни, яка воює. Справедливості заради, можна сказати, що і Європейський Союз, і Європейський Центральний банк уже докладали внутрішніх зусиль для того, щоб цей банк припинив роботу в Росії.
Зараз уже країни “великої сімки” наблизилися до моменту, коли заморожені активи Центрального банку РФ перейдуть у статус конфіскованих. Тому можна запропонувати “Райффайзен-банку” компенсацію за вихід із Росії.
Але можна вийти без грошей, залишивши все в Росії, тому що діє пряма заборона Путіна на продаж західних активів. Можна віддати активи безкоштовно бандитам Путіна, але продати не можна.
Якщо є санкції, то має бути і механізм контролю за виконанням цих санкцій. І в новому пакеті це передбачено від європейських компаній, які ведуть торгівлю і з Росією, і з країнами-сателітами.
Країни повинні будуть підписати контракт із будь-якою країною з підсанкційними товарами, що їх заборонено перепродавати в Росію.
Я думаю, має бути ще один момент — покарання за порушення санкцій. Це може бути адміністративне покарання, фінансове у вигляді штрафу і навіть кримінальне. Я допускаю, що в 13-му пакеті санкцій це буде передбачено.
Санкції діють на ВВП. РФ приблизно на рівні 2-3% ВВП і цього недостатньо для того, щоб розвалити економіку. Санкції мають посилюватися. Механізм контролю має бути жорстким, а покарання за порушення мають бути суворими.
РФ обходить санкції через такі країни, як Вірменія, Туреччина, Узбекистан, Казахстан. Я думаю, що настав час говорити про покарання для цих країн.
Санкції, які зараз передбачені, якщо їх виконувати жорстко і карати за обхід, то два роки — це максимум, що залишається Росії. Не треба забувати, що ця країна карає сама себе. РФ заборонила продавати нафту і газ за долари і євро. Тепер нафту і газ продають за юані та динари.
Потрібно послаблювати можливість Путіна фінансувати війну.
ДМИТРО ЛЕВУСЬ: Російську статистику завищено
— 12-й пакет санкцій можна назвати багатостраждальним — його дуже довго ухвалювали і до нього довго йшли. Тому що він зачіпає болючі для деяких країн аспекти.
Болючі речі для багатьох — це банківська сфера. Історія з “Райффайзен-банком” тому підтвердження. Це болючі речі для конкретних фінансових груп, які працюють з урядами та елітами.
Що стосується алмазного бізнесу, то 4 млрд. євро може здатися не дуже значною сумою. Але алмази Росії — це ті компанії, до яких є інтерес безпосередньо у близького кола Путіна.
Проте нафтова сфера Росії досі не під такими санкціями, як мала б бути. І тут ми маємо згадати українські пропозиції групи Єрмака-Макфола, яка говорить про необхідність накладення санкцій на нафтову сферу. Тому що це те, що зараз в основному приносить гроші Росії.
Є така тенденція в Європейському Союзі — вважати, що 12-й пакет санкцій може бути останнім. Але такого не буде, тому що буде питання вторинних санкцій. Україна про це говорить. Президент Зеленський постійно нагадує про необхідність серйозної санкційної політики.
Я згоден з тим, що ця “тактика 1000 порізів” не може не позначитися на російській економіці. Тим більше, що останні пасажі російської пропаганди про те, що санкції не працюють, насправді брехливі. Як виявилося, російську статистику певним чином завищують.
Читайте також: Обмеження на експорт нафти: як впливають на фінанси Москви (ВІДЕО)