Україна отримає від Міжнародного валютного фонду (МВФ) програму розширеного фінансування (Extended Fund Facility). Програму вже погоджено на робочому рівні, вона очікує схвалення на рівні керівництва Фонду.
Суть нової програми
Угода передбачає фінансування в розмірі 15,6 млрд дол. США. З них у 2023 році Україна зможе отримати близько 4,5 млрд дол. Термін дії програми — чотири роки, графік виплат за кредитом — до десяти років. Угода також передбачає проведення структурних реформ країною-одержувачем коштів.
Програма включає два етапи. Перший, тривалістю 12-18 місяців, передбачає зміцнення фіскальної, зовнішньої, цінової та довгострокової фінансової стабільності.
Другий етап включає в себе реформи, спрямовані на відновлення і реконструкцію. Крім цього, другий етап передбачає заходи, спрямовані на підтримку вступу України до ЄС, підвищення фінансової стійкості та прискорення довгострокового зростання.
Реакція України та партнерів
США привітали нову програму МВФ для України. Міністр фінансів США Джанет Єллен наголосила на важливості підтримки реформ і, власне, фінансової підтримки нашої країни.
“Амбітна програма МВФ із відповідними умовами критично важлива для підтримки зусиль України щодо реформ, включно зі зміцненням стандартів управління, зменшенням ризиків корупції, а також для такої необхідної фінансової підтримки”, — сказала Єллен.
У міністерстві фінансів України також відзначили своєчасність і важливість нової програми МВФ. Очільник відомства Сергій Марченко подякував Фонду та всім причетним до розробки нової угоди
“Команди МВФ, уряду України та Національного банку України провели величезну роботу для досягнення угоди. Я вдячний експертам МВФ за конструктивну роботу під час місії. Програма EFF суттєво підтримає українську економіку, фінансову систему та допоможе мобілізувати додаткові фінансові ресурси від міжнародних партнерів, необхідні для успішної боротьби з агресором”, — заявив Марченко.
Нову програму МВФ для України вже назвали прецедентом. Причиною тому стали нові підходи Фонду. Він розробляє нові інструменти, які потім можуть використовувати й інші країни. Таку думку висловив голова Національного банку України Андрій Пишний.
“Це своєрідний подарунок, який зробила Україна решті світу. Продемонструвавши здатність і прагнення вистояти, ми спонукали МВФ переглянути власні кредитні політики і відкрити можливість роботи Фонду з країнами, які зазнають впливу екзогенних чинників і перебувають в умовах невизначеності. На нашому прецеденті було відпрацьовано і шлях, і політику такої глобальної організації, як МВФ, яка переосмислила свою роль і значення, стала відкритішою та ще більш рішучою в боротьбі з викликами”, — вважає Пишний.
Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль зазначив, що повноцінна програма співпраці з МВФ допоможе вистояти українській економіці в умовах повномасштабної війни.
“В умовах рекордного дефіциту бюджету ця програма допоможе нам профінансувати всі критичні видатки, зберегти макрофінансову стабільність і посилити нашу взаємодію з іншими міжнародними партнерами”, — наголосив Шмигаль.
Програма МВФ в оцінці експерта
Детальніше про те, чому нову програму МВФ називають безпрецедентною, її перспективи та значення для інших країн в ефірі телеканалу FREEДОМ пояснив радник президента України з економічних питань Олег Устенко.
— Економісти пишуть, що нова програма МВФ, яку Україна отримає, вже стала прецедентом. У фонду не було прямих заборон на кредитування країн в умовах війни. Однак він не може надавати країнам кошти без чіткого прогнозу. Але країна, в якій тривають активні бойові дії, не може скласти такий прогноз. Чи тільки в цьому унікальність програми і чи тільки в цьому зараз прецедент?
— У цьому дійсно полягає серйозна унікальність, тому що, як ви правильно помітили, макроекономічна рамка такої країни рухлива. Тому що є велика кількість факторів невизначеності. Основний фактор невизначеності — це війна. Як швидко вона закінчиться, як швидко наша територія буде звільнена від агресора, залежно від цього може розвиватися весь економічний сценарій.
Коли верстався бюджет України на поточний 2023 рік, Мінекономіки у своїх прогнозах розглядало кілька можливих сценаріїв — від падіння економіки України на 1-2% до зростання на 15%.
Якщо війна зупиняється просто зараз, то нескладно припустити, що ми зростатимемо набагато вищими темпами, ніж тими, які закладено в державний бюджет, куди закладено дуже скромні темпи економічного зростання на цей рік — 2-3%. Прогноз Міжнародного валютного фонду теж говорить про ці відсотки зростання на поточний рік. Тобто це не падіння, але й не таке значне зростання, яке необхідне з точки зору країни, яка переходить у поствоєнний розвиток.
Починаючи з 1 січня Росія здійснила велику кількість обстрілів нашої території, пошкодивши нашу інфраструктуру, зокрема енергетичну. Як може нормально функціонувати підприємство, якщо кілька днів воно відключене від джерела живлення? Або що буде з компанією, підприємством, які змушені перейти на альтернативні джерела електроенергії у вигляді електрогенераторів? Зрозуміло, що там і собівартість інша, і всі показники будуть іншими, а відповідно, і під питанням перебуватимуть і доходи державного бюджету.
— Програма розрахована в умовах дефіциту українського бюджету?
— Ми розраховуємо на доходи державного бюджету, які будуть меншими, ніж видатки. Це називається дефіцит державного бюджету. Цього року він оцінений у розмірі близько 38 мільярдів доларів. З них 18 мільярдів — це те покриття, яке йде з боку Європейського Союзу. Близько 10 мільярдів доларів — це кошти, які Україна отримає від уряду США.
Ми розраховуємо також на індивідуальну допомогу з боку країн-членів Європейського Союзу, тобто на додаток до того, що йде у вигляді інституційного фінансування нашого дефіциту. Кошти, що залишилися, — це якраз та частина, яка буде виділена міжнародними фінансовими інституціями, зокрема Міжнародним валютним фондом.
Програма розширеного кредитування — довгострокова і розрахована на кілька років. У першому році ми отримаємо близько 5 мільярдів доларів. Це доповнення до тих коштів, які ми отримуємо з інших джерел, покриває повністю всю нашу потребу фінансування дефіциту державного бюджету.
Канцлер Німеччини Олаф Шольц, відкриваючи перше засідання “Великої сімки” вже після початку війни, дуже чітко сказав, що Україну мають підтримати за всіма напрямами, зокрема й за фінансовими. Потім ми чули подібні заяви від усіх наших союзників і партнерів. Це одне з підтверджень того, що нас безпрецедентно підтримують.
Програма МВФ розділена на дві великі частини. Перша частина стосується саме воєнного періоду часу. Друга частина стосується поствоєнного розвитку України та її приєднання до Євросоюзу.
— Наскільки програма МВФ на підтримку України стає сигналом і маяком для інших донорів та інвесторів, готових вкладати в Україну?
— Треба розділити два грошові потоки, які ми отримуємо з точки зору економіки країни. Один грошовий потік іде безпосередньо на фінансування дефіциту державного бюджету. І є незначний потік, який іде у вигляді інвестицій у країну. Зрозуміло, що в період війни інвестиції зведені до мінімуму. Не тому, що змінилася макроекономічна картинка, а тому що тривають воєнні дії, і агресор може знищити об’єкти інвестування.
Програма МВФ є також додатковим сигналом для міжнародних страхових агентств. І насамперед ідеться про державні інституції, які працюють і в ЄС, і в США, щодо того, що може бути надано для подібного роду інвесторів, які працюють в Україні. Для тих, хто в складний період часу, вирішив інвестувати свої кошти в Україну і отримає так звану військову страховку. Тобто вони беруть на себе ризики, пов’язані з руйнуваннями, військовими діями, які будуть перекриватися цією страховкою. І це те, що активно обговорюється не з Міжнародним валютним фондом, а за іншими проєктами.
Не зовсім правильно вже говорити, що ми отримуємо кошти від донорів. Це все-таки наші союзники, які хочуть бути впевненими в тому, що гроші, які вони надають Україні, використовуються ефективно. Зокрема і з точки зору публічних фінансів. Для них дуже вагомим аргументом буде слово Міжнародного валютного фонду. Ось тому й кажуть, що є мультиплікаційний ефект цієї програми.
З одного боку, програма розрахована на 15 мільярдів доларів, але мультиплікаційний ефект передбачає ще додатково десятки мільярдів доларів — і гранти, і кредити, які ми отримуємо від наших союзників на пряме фінансування нашого держбюджету, й інші програми, які ми теж задіюємо зараз.
Не секрет, що частина програм для України стосуються не тільки дефіциту державного бюджету. Наприклад, коли громили нашу енергетичну систему, ми отримували величезну кількість електрогенераторів. Є гуманітарна допомога, яку Україна постійно отримує. Наприклад, усе, що стосується наших лікарень, обладнання, ліків. Є військова допомога, яку продовжать надавати і модифікувати.
Макроекономічна ситуація України перебуває під постійним наглядом з боку МВФ. Не варто перебільшено розуміти, що ситуація якось відрізнятиметься від тієї, яка була раніше. Будь-які витрати, які робило Міністерство фінансів України впродовж понад року війни, йшли в абсолютному транспарентному розкладі. Наші союзники могли бачити використання кожного долара, євро чи пенні, які отримала Україна в цей період часу. І це добре з точки зору програми.
— Чому ми говоримо, що програма МВФ може працювати на інвестиції, і зараз, і на майбутнє?
— На першому етапі йдеться, перш за все, про бюджетну дисципліну, про те, що посилюється ефективність використання коштів державного бюджету. Йдеться про такі важливі речі, як продовження будівництва антикорупційної архітектури, покращення державно-корпоративного управління в Україні. А це все ті фактори, які впливають на приплив інвестицій у майбутньому.
Ми розраховуємо, що приєднання до Європейського Союзу теж досить багато дасть у післявоєнний період часу.
Велика частина інвесторів, особливо якщо йдеться про великих і середніх, говорять про те, що для них перебування в Україні та інвестиція в Україну — це мости. Тобто вони мають бути в країні, вони не можуть собі дозволити не бути з інвестиціями в Україні.
Але, з одного боку, ми всі чітко розуміємо, що така логіка може пропрацювати 1-2 роки, а потім ти повинен показувати реально якісні зміни в інвестиційному кліматі країни, щоб забезпечувати і активний приплив інвестицій, і бажані темпи економічного зростання.
У повоєнний період часу багато хто очікує, що Україна має за два роки вийти на довоєнний рівень. А це означає, що ми маємо показувати зростання щонайменше у 15% на рік. Здається, що це дуже багато.
Але якщо згадати, що торік наша економіка впала на 30%, і зросте на 2-3% цього року, то справді знадобиться два роки для того, щоб відновитися і рости. При цьому ти можеш зростати по 15%, зокрема, і за рахунок активного припливу інвестицій.
Читайте також: Новий пакет від США, 1 млн снарядів від ЄС та ініціатива Японії: військова допомога Україні посилюється — подробиці