Винищувачі F-16 у небі України сьогодні є просунутим засобом протиповітряної оборони. Серйозно посилити Повітряні сили України могли б шведські винищувачі Gripen (“Гріпен”). Про це в ефірі телеканалу FREEДOM розповів авіаційний експерт Костянтин Криволап.
Авіаційний експерт переконаний, що, зважаючи на технологічні характеристики багатоцільового винищувача F-16, масовість його виробництва, номенклатуру озброєнь і постійне вдосконалення електронної частини, він є одним із найефективніших бойових літаків сучасності. Зокрема, замовлення на новітню модернізацію F-16 Block 70/72 розписані до 2028 року.
Водночас у тій комплектації, в якій F-16 надійшли в Україну, можливість їх застосування на сьогодні обмежена лише завданнями протиповітряної оборони, вважає Криволап. Перш за все, винищувачам F-16 не вистачає відповідних систем радіолокаційного виявлення, а також ракет AMRAAM більшої дальності.
“Ми поки що не отримали ні [літаки дальнього радіолокаційного виявлення] Saab 340, які нам пообіцяли шведи. Ми не отримали AMRAAM відповідної дальності. Наявні ракети AMRAAM з нинішньою дальністю можна використовувати для [зенітних ракетних] комплексів NASAMS, ними можна збивати гелікоптери, можна, напевно, збивати літаки Су-25, Су-24. Але наші F-16 з наявними ракетами та радарами поки що не готові для виконання необхідних серйозних завдань”, — висловив свою думку експерт.
Він вважає, французькі багатоцільові винищувачі 4-го покоління Dassault Mirage 2000 (“Міраж”), які можуть надійти до Повітряних сил ЗСУ, також навряд чи сильно змінять ситуацію в повітрі.
“У нас буде три “Міражі”, які зможуть нести ракети [“повітря-земля”] Storm Shadow/SCALP EG. Це дуже добре. Але виявилося, що їх ще треба до цього підготувати. Ці літаки не будуть обладнані ультрасучасним озброєнням, яке дає змогу мати локатори дальнього виявлення, вони не матимуть Saab 340, який передаватиме їм цілеспрямування на їхні ракети. Фактично це будуть просто носії SCALP і Storm Shadow у трошки кращій модифікації, ніж наші бомбардувальники Су-24″, — зазначив Криволап.
Ситуацію могли б змінити літаки дальнього радіолокаційного виявлення Saab 340 AEW&C, передачу яких для України в рамках 16-го пакета військової допомоги уряд Швеції погодив у травні цього року. З їхньою появою можливо розкрити увесь потенціал як F-16, так і “Міражів”. Також це стосується і шведських винищувачів 4-го покоління JAS 39 Gripen (“Гріпен”).
“Гріпени” в цій ситуації виглядають найприйнятнішими, найцікавішими, тому що вони можуть нести ракети SCALP і Storm Shadow, вони точно можуть нести TAURUS (але я думаю, що німці TAURUS нам все одно передавати не будуть. Це якийсь пунктик у Шольца, камінь спотикання для його свідомості). Але порівняти тисячі виготовлених F-16, відповідну логістику доставлення та обслуговування запчастин, з 230 одиницями випущених Gripen дуже складно. Тому, попри те, що це дуже гарний літак, і в моєму рейтингу він номер два після F-16, але та кількість, яку можуть нам поставити, і та кількість, яка матиме необхідні нам озброєння, викликають великі сумніви”, — сказав експерт.
На думку Криволапа, чутки про можливу передачу винищувачів Gripen виникли на тлі пробуксовування програми передачі F-16 для України.
“Розмови про “Грипени” з’являються зараз, оскільки немає руху щодо F-16. Але я не впевнений, що ми дійдемо до розв’язання питання щодо “Гріпенів”, тому що в них стоїть обладнання, яке розроблено [американською військово-промисловою корпорацією] Lockheed Martin, тому однаково на експлуатацію цих літаків мають давати дозвіл американці. Думаю, що, якщо Америка забажає поставити щось на паузу, вона поставить це на паузу”, — підсумував експерт.
Читайте також: Підготовка українських пілотів і самих літаків F-16 триває у штатному режимі – подробиці від Храпчинського
Нагадаємо, у жовтні Нідерланди передали Україні перші винищувачі F-16.
Читайте також: Як допоможуть українським військам винищувачі Mirage 2000 – аналіз експерта