Росія захищає Керченський міст бочками з-під огірків. Окупанти пристосували порожню тару від солінь, привезених з Індії, для захисту незаконно збудованої переправи від ударів українськими надводними дронами. Про це пишуть місцеві Telegram-канали.
Від атак з повітря росіяни готуються захищати Керченський міст системами протиповітряної оборони (ППО), які розмістили на острові Тузла поблизу мосту. Залізничні пороми росіяни в окупованому Криму замінюють на морські баржі. Їх хочуть пристосувати для переправи залізничних ешелонів із паливом. Київ тим часом намагається домогтися демонтажу моста через суд.
Проблема Кримського мосту
Результативне ураження логістичних шляхів у тимчасово окупованому Криму ускладнює утримання там військ держави-агресора. Після ударів по Керченському (Кримському) мосту росіяни не можуть постачати пальне. Єдиною альтернативою була поромна переправа.
“Нині окупанти дійшли до того, що шукають баржі, які вони могли б пристосувати для переправлення залізничних ешелонів із пальним. Хоча досі не знають, яким чином прибрати залишки затопленого порома, щоб звільнити підхід до берега, де б він міг прийняти залізничні цистерни”, — йдеться в повідомленні Центру національного спротиву.
Керченський міст — це незаконна споруда, яку потрібно демонтувати. Про це Україна заявила в Арбітражному трибуналі в Гаазі. Там розпочалися слухання у справі про права України як прибережної держави в Чорному та Азовському морях і в Керченській протоці.
“Справа стосується порушення Росією основоположних принципів морського права — права на транзитний прохід, свободи судноплавства, зобов’язання щодо захисту підводного довкілля та підводної культурної спадщини. Робота делегації України в Гаазі протягом наступних двох тижнів має відновити справедливість для нашої держави та нашого народу в галузі морського права”, — з повідомлення Міністерства закордонних справ України.
Росія незаконно побудувала міст через Керченську протоку, нагадав агент України в Міжнародному суді ООН Антон Кориневич. Через те, що він побудований низько, деякі судна не можуть проходити через протоку.
“Бажаючи заволодіти Азовським морем і Керченською протокою, Росія побудувала великі ворота біля їхнього входу, щоб обмежити міжнародне судноплавство, пропускаючи в основному свої невеликі річкові судна. Росія хоче, щоб ці води розглядалися як частина її імперії XXI століття. Міст незаконний, і його необхідно демонтувати. Прохід через Керченську протоку має бути аналогічним тому, що був до початку цієї незаконної перешкоди судноплавству”, — пояснив він.
Слухання в Палаці миру в Гаазі триватимуть до 5 жовтня 2024 року. Україна ініціювала арбітражний розгляд із Росією в питанні суверенних прав у водах навколо тимчасово окупованого Криму ще 2016 року. Київ прагне довести, що Москва порушила права та інтереси України, гарантовані Конвенцією ООН з морського права 1982 року, і вимагає від Росії компенсації. Слухання пройдуть у закритому режимі та завершаться 5 жовтня 2024 року. Перед цим Україна і Росія знову публічно виступлять уже з кінцевими заявами. Коли саме суд винесе рішення у цій справі – поки що невідомо.
Думки експертів
Як росіяни намагаються захистити Кримський міст від ударів Збройних сил України? Які методи для цього використовують? Що означатиме для РФ втрата цього логістичного шляху? Як Україна намагається на міжнародному рівні розв’язати питання незаконно збудованого Росією мосту? На ці питання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді:
- Дмитро Плетенчук, речник ВМС ЗС України, капітан 3-го рангу;
- Андрій Риженко, капітан 1-го рангу запасу, заступник начальника штабу ВМС ЗС України (2004-2020 рр.);
- Сергій Братчук, речник Української добровольчої армії “Південь”.
ДМИТРО ПЛЕТЕНЧУК: Росіяни намагаються по максимуму захистити Керченський міст
— Що стосується ППО навколо Керченського мосту, то там дуже багато установок. Росіяни докладають максимум зусиль для того, щоб захистити цей об’єкт із повітря.
Для Кремля важливіше те, що відбувається на лінії фронту в Україні, ніж те, що відбувається на лінії фронту у РФ. Мається на увазі Курська операція ЗСУ. Те, що відбувається навколо Кримського мосту, важливіше, ніж те, що відбувається навколо складів на російській території.
Бонові загородження, які окупанти споруджують для захисту Керченського мосту, — це скоріше засіб самозаспокоєння. Вони будуть використовувати все, що в них є під рукою. Бочки — значить, бочки з-під огірків. Їм головне — поставити галочку. На ці на бочки росіяни, ймовірно, списали чималу кількість грошей, а використовувати треба було якісь буї чи інші засоби.
Насправді складно зорієнтуватися в їхніх інженерних системах. Але основне завдання — надати плавучість цій конструкції для того, щоб не міг проскочити український дрон. Що стосується ефективності, то немає таких парканів, які не можна подолати, особливо в морі.
Упевнений, що на виконання дане рішення суду за позовом України від 2016 року, в якому РФ звинувачують у порушенні Конвенції ООН з морського права в Азовському морі та Керченській протоці, будуть приводити Збройні сили України. Хотілося б вірити, що цей процес станеться до закінчення всіх судових заходів.
Росія не дотримується рішень міжнародних інстанцій. І немає гарантій, що, в разі рішення суду на користь України, РФ щось зробить.
Україна — цивілізована країна і робить усе в рамках, встановлених міжнародною спільнотою і правом. Ми є учасниками багатьох міжнародних організацій, і, відповідно, дотримуємося всіх цих правил. Для України Кримський міст — це законна військова мета, попри, можливо, його інші статуси.
Керченський міст розташований у територіальних водах України. Тому що Керченська протока належить до територіальних вод України. І будувати що-небудь там без згоди України Російська Федерація в принципі не мала права.
АНДРІЙ РИЖЕНКО: Кремль боїться руйнування Кримського мосту
— Керченський міст був сильно пошкоджений 8 жовтня 2022 року, коли ЗСУ завдали по ньому удару. Ремонт тривав рік. Зараз мостом ходять пасажирські поїзди. Водночас проходження мостом ешелонів із боєприпасами або паливом обмежується. Наразі загальна кількість вантажів, які перевозяться через міст до Криму, оцінюється у 25%. Решта перевозиться через Приазовський перешийок, де будується і залізниця, і т.д.
На Керченський міст потрібно дивитися з погляду досягнення такого операційного ефекту, як перерізання шляху логістики всьому російському військовому контингенту, який перебуває в Криму. Для досягнення цієї мети потрібно провести низку дій. Вони базуються на основі ударів і ефектів.
Потрібно зробити так, щоб ці удари по Кримському мосту максимально негативно зіграли проти противника в плані його забезпечення. Тобто, наприклад, тоді, коли цей міст залишиться єдиним засобом постачання вантажів. Я думаю, що українські військові аналізують ці моменти.
Противник відчуває, що такі удари можуть бути, тому що зараз з’явилася інформація про те, що він перекидає до Керченського мосту додаткову кількість сил протиповітряної оборони. У росіян є підозра, що можливі удари з повітря. Відомо, що вони побудували біля мосту якусь дуже громіздку конструкцію огороджень із барж, які фактично перекривають весь Керченський канал, за винятком його судноплавної частини.
Кремль дуже боїться руйнування Керченського мосту. І його страхи обґрунтовані.
В України є законне право домагатися в суді демонтажу Керченського мосту. По-перше, цей міст було споруджено незаконно. Цей позов до суду датується 2016 роком, ще до початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Тоді будівництво Керченського мосту значно обмежило можливості української економіки в Приазов’ї. Тому за грамотної роботи юристів та економістів можна порахувати суми збитків і на законних підставах подавати позов Російській Федерації.
Я думаю, що за правильного формулювання питання Росія щонайменше заплатить за той збиток, який вона завдала Україні будівництвом цього мосту.
З демонтажем Керченського мосту ситуація може бути складнішою. Однак у світової спільноти є важелі, які здатні змусити Росію в примусовому порядку його демонтувати.
Росія використовує всі можливості Конвенції міжнародного морського права. І зараз дуже хоче збільшити свою, виключно морську економічну зону, у Північному Льодовитому океані для видобутку корисних копалин у цьому регіоні. Росія бачить своє майбутнє в арктичному секторі. Так от, якщо Росія не хоче виконувати очевидні речі, які стосуються Криму, Чорного та Азовського морів, Керченського мосту, чому ООН має йти їй на зустріч із питанням Арктики? Це дійсно може стати важелем тиску на РФ. Потрібно тільки грамотно підійти до цього питання.
СЕРГІЙ БРАТЧУК: ЗСУ демонтують Керченський міст
— Доля Кримського мосту однозначно буде вирішена на користь України. Цю незаконну будову буде знищено або демонтовано. Ліквідація мосту відбудеться тоді, коли в цьому буде стратегічна необхідність і рішення ухвалюватимуть Сили оборони України.
Демонтувати Кримський міст будуть Збройні сили України. Спроби побудувати там якісь “вежі Мордора” і закрити ППО “Панцир-С” не допоможуть захистити цю конструкцію.
Росіяни інтенсивно рвуться до Вугледара для того, щоб запустити залізницю на суходолі, на випадок, якщо логістику до Криму буде порушено. Це підстрахування на випадок, якщо буде демонтовано Керченський міст. Я впевнений, що зараз Сили оборони розробляють операції для того, щоб порушити план ворога, і незабаром ми побачимо конкретні результати.
Читайте також: РФ готує удари по ядерній енергетиці України: як змусити Москву зупинитися — думки