Зернова угода: Україна виконує свої зобов’язання щодо постачання продовольства (ВІДЕО)

Ілюстративне фото: agropolit.com

Тристоронню угоду щодо зернової ініціативи між Україною, Туреччиною та Росією продовжили ще на 120 днів. Щоправда, у Кремлі заявили, що термін угоди продовжено лише на 60 днів. Як працюватиме зерновий коридор у наступні місяці та чи є перспективи розширення експорту української агропродукції, інформує FREEДОМ.

Урожаю озимих культур аграрії очікують приблизно в червні-липні. У південному регіоні зростають основні культури — пшениця, ріпак, соняшник і кукурудза — все те, що входить до щоденного раціону людей у всьому світі.

“Звісно, потрібно провести ще низку агротехнічних заходів, щоб отримати повноцінний урожай зерна. Навесні кожен аграрій оглядає свої поля. Усі посіви перезимували нормально. Зима була не дуже морозною, тому не було великого вимерзання. Але маленький запас вологи — це теж ризик”, — розповідає голова Асоціації овочівників приміських районів Одеси Денис Ткаченко.

Якщо погода і дощі будуть на боці фермерів, до літа вони отримають великий урожай, частина якого піде на експорт.

“Ми залежимо від експортного потенціалу наших портів і прикордонних зернових елеваторів. Через воєнні дії Російської Федерації у нас перебої з роботою портів і, звичайно ж, аграрії через це зазнають великих збитків”, — пояснив Денис Ткаченко.

Чотирьох місяців, на які було подовжено зернову угоду, не вистачить, щоб вивезти цьогорічний врожай, адже зібрати його встигнуть тільки до літа, коли термін дії договору добіжить кінця. А навесні аграрії вивозитимуть тогорічний врожай, який через дії Росії змогли почати експортувати лише в серпні.

“Звичайно, є певні накопичення обсягів пшениці, кукурудзи, насіння соняшнику, і ці обсяги поетапно вивозяться. Ми не могли їх вивезти вчасно, тому що були певні ризики та певні обсяги, які може пропустити порт”, — заявив голова Асоціації овочівників приміських районів Одеси Денис Ткаченко.

Завдяки зерновій угоді за минулі пів року через порти вдалося вивезти понад 20 млн тонн зерна та інших продовольчих товарів.

“Ми могли б зробити вдвічі більше, а можливо, навіть ще більше, але ніяк не менше. Це дуже маленькі цифри”, — зазначив заступник голови Адміністрації морських портів України Дмитро Баринов.

Такі невеликі обсяги легко пояснюються тим, що в зерновій угоді беруть участь тільки три українські порти: “Південний”, “Одеса” і “Чорноморськ”. До того ж російські інспектори, які вже в Стамбулі перевіряють судна із зерном, регулярно затягують процес.

“Вони працюють дуже мало. Ми потребуємо десь 20 інспекцій щодня, а вони роблять три. Це дуже маленька кількість суден, які заходять у наші порти”, — підкреслив Баринов.

Але навіть у такій далекій від ідеалу формі “зерновий коридор” важливий для стабільності української економіки.

“Загалом аграрний експорт становив до 40% від усього експорту. І він був на другому місці після металургії. Через повномасштабне вторгнення ми втратили більшу частину індустріального експорту. Ми бачимо розбомблену “Азовсталь”, ми бачимо розбомблені підприємства на сході країни. І сільське господарство залишається одним із небагатьох джерел вторгування та доходів бюджету”, — заявив аналітик Центру досліджень продовольства і землекористування Київської школи економіки Павло Мартишев.

Україні вже зараз потрібно замислюватися про роботу “зернового коридору” влітку. Головне завдання, крім самого продовження, — це розширення списку портів і на Миколаївську область. А це стане можливим тільки після звільнення від російських окупантів Кінбурнської коси.

“За кожної можливості ми порушуємо це питання перед нашими партнерами насамперед перед нашими партнерами по зерновій угоді — Туреччиною та ООН. Сподіваємося, що врешті-решт ми досягнемо успіху в цьому питанні. Але, звісно, у Миколаєві зараз зовсім інша ситуація з безпекою, ніж у портах Великої Одеси”, — зазначив віцепрем’єр-міністр із відновлення України — міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України Олександр Кубраков.

Російська сторона вже зараз намагається шантажувати весь світ і ставити додаткові умови для продовження зернового договору, зокрема, просить відновити роботу аміакопроводу Тольятті — Одеса.

Читайте також: Навіть під час війни Україна продовжить допомагати країнам, які страждають від голоду, — Кубраков

Прямий ефір