Відповідь ДП “МПІУ” на лист МКІП щодо запиту народних депутатів України

Державне підприємство “МУЛЬТИМЕДІЙНА ПЛАТФОРМА ІНОМОВЛЕННЯ УКРАЇНИ (надалі — ДП “МПІУ”, Підприємство) отримало лист Міністерства культури та інформаційної політики № 06/11/4412-24 від 16.05.2024 щодо листа Голови Верховної Ради України від 09.05.2024 № 11/10-2024/103248, яким було надіслано депутатський запит. 31 травня 2024 року листом №09/505-24 Підприємство надало запитувану інформацію. Публікуємо текст відповіді.

1. Перевірити інформацію щодо можливої співпраці журналіста В. Панасюка з російською окупаційною адміністрацією та отримання ним диплому “Донецької юридичної академії”.

Доводимо до відома народних депутатів, що перевірка наведеної вище інформації належить до сфери компетенції правоохоронних органів України, а не ДП “МПІУ”.

Також звертаємо увагу народних обранців, що у публічному коментарі ДП “МПІУ” від 22.03.2024 ми зауважували, що якщо В. Овчаренко ще з 2021 року, як він вважає, володіє інформацією щодо незаконної діяльності будь-якого громадянина України, він мав би звернутися з нею не лише до громадськості та медіа, а насамперед до правоохоронних органів.

Водночас можемо повідомити, що Василь Анатолійович Панасюк працював спеціальним кореспондентом відділу інформаційного мовлення ДП “МПІУ” з 22 лютого 2021 року по 20 травня 2024 року і звільнився за власним бажанням.

За час роботи у ДП “МПІУ” займав проукраїнську позицію, зокрема представлену публічно в його журналістських матеріалах в ефірі телеканалів “Дім” та FREEДОМ. На час прийняття на роботу у 2021 році В. Панасюк надав ДП “МПІУ” інформацію, підтверджену відповідними документами, про статус внутрішньо переміщеної особи, документ про поточне навчання у вищому навчальному закладі (Західноукраїнський національний університет) та відсутність трудового стажу. Відповідно, ДП “МПІУ” не володіло і не володіє інформацією щодо навчання В. Панасюка в “Донбаській юридичній академії” чи отримання ним відповідного диплому.

Після публікації у квітні 2021 року В. Овчаренком критичних постів на адресу В. Панасюка, Підприємство отримало від останнього пояснення щодо обставин його навчання та іншої діяльності під час проживання на тимчасово окупованій території. В. Панасюк народився у Вугледарі Донецької області, у п’ять років, після смерті батька, переїхав з матір’ю до Донецька. У 2014 році В. Панасюк, якому на той час було 15 років, мешкав у Донецьку з матір’ю і навчався в середній школі. Після закінчення школи, за порадою матері, вступив до “Донбаської юридичної академії”, яка за інформацією В. Панасюка, не є військовим вузом, і в якій жодної присяги на вірність “ДНР” він не складав. Водночас В. Панасюк повідомив, що планував продовжувати доросле життя у вільній Україні. Ще під час перебування в окупованому Донецьку, у 2018 році він проводив опитування на вулицях міста про ставлення мешканців до окупаційної влади. Під час одного з таких опитувань В. Панасюка затримали, і він місяць провів в ув’язненні. Після досягнення повноліття, щойно у нього з’явилась така можливість, Василь Панасюк вступив до українського вищого навчального закладу та переїхав у вільну Україну. Також В. Панасюк заперечив співпрацю з А. Шарієм, але підтвердив, що в 2019-2020 рр. коментував та лайкав його окремі пости. Також у 2021 році Василь Панасюк опублікував на власній сторінці в соціальній мережі Facebook особисте пояснення щодо обставин його життя і діяльності на тимчасово окупованих територіях https://www.facebook.com/vasylpanasiuk14/videos/539744183697430.

Надалі, у період з квітня по липень 2021 року В. Овчаренко опублікував кілька критичних постів та відео про Василя Панасюка, в одному з яких, зокрема, заявляв про намір звернутися до СБУ (https://www.youtube.com/watch?v=CzXy7E7Z5Gk) з приводу власних підозр щодо В.Панасюка. Також ДП “МПІУ” не відомо, чи звертався В. Овчаренко до правоохоронних органів три роки тому чи ні, і, якщо так, то яким був результат цього звернення. Від літа 2021 року по березень 2024 року в медійному просторі В. Овчаренко до історії В. Панасюка не повертався. Однак 18 березня 2024 року, без очевидних приводів, В. Овчаренко опублікував пост про В. Панасюка, який фактично не містив жодної нової інформації, відмінної від оприлюднюваної ним три роки тому. Починаючи з 18 березня поточного року, В. Овчаренко регулярно републікує ту само інформацію про В. Панасюка на власних сторінках у соціальних мережах, а також оприлюднює її в коментарях різним українським медіа. Водночас протягом березня — травня 2024 року В. Овчаренко неодноразово заявляв про намір звернутися до СБУ задля перевірки його підозр. ДП “МПІУ” не відомо, чи здійснив В. Овчаренко свої наміри.

Окремо звертаємо увагу народних депутатів, що неодноразово повторювана В. Овчаренком інформація про те, що ДП МПІУ нібито “звернулось до СБУ зі скаргою на нього”, не відповідає дійсності. Ще 22 березня 2024 року ДП “МПІУ” оприлюднило свій коментар щодо обставин звернення підприємства до Служби безпеки України. У ньому, зокрема, йшлося про те, що звернення до СБУ стосувалось перевірки факту інформаційної атаки на сторінки державних телеканалів “Дім” та FREEДОМ у соціальних мережах з фейкових акаунтів, для чого був використаний пост В. Овчаренка, й не стосувалось його персонально. Розгляд звернення ДП “МПІУ” до СБУ передбачає вивчення та перевірку всіх обставин і фактів, дотичних до предмету звернення, зокрема й обставин життя та діяльності В. Панасюка на тимчасово окупованих територіях.

Повністю з коментарем можна ознайомитись за посиланням: https://kanaldim.tv/komentar-dp-mpiu-shhodo-zvernennya-do-sluzhby-bezpeky-ukrayiny-pro-informaczijnu-ataku-na-pidpryyemstvo/

2. У разі підтвердження цієї інформації надати правову оцінку правомірності співпраці державного телеканалу з журналістом, який займає антиукраїнську позицію і може бути причетним до колабораціоністської діяльності.

У ДП “МПІУ” відсутні підтвердження цієї інформації.

Також ДП “МПІУ” не володіє інформацією щодо причин та мотивів, з яких В. Овчаренко поширює одну й ту само критичну інформацію про В. Панасюка, і не звертається задля її перевірки до правоохоронних органів. Але хочемо нагадати народним обранцям, що лише суд визначає винуватість людини, і будь-які недоведені звинувачення, в тому числі в колабораціонізмі, на адресу громадянина України, який підлітком не за власним бажанням жив та навчався на тимчасово окупованій території, неприйнятні як з погляду закону, так і з погляду єдності суспільства, підтримки внутрішньо переміщених осіб, а також українців, які досі перебувають на тимчасово окупованих територіях.

Окремо хочемо звернути увагу на той факт, що 22 березня 2024 року, після постів В. Овчаренка про нібито подану на нього заяву до СБУ, інформація про В. Панасюка, в тому числі його особисті дані, таємниця яких перебуває під захистом закону, були внесені до бази сайту “Миротворець”. Це у свою чергу призвело до появи низки маніпулятивних коментарів про те, що державне підприємство нібито “працевлаштувало людину, яка фігурує в базі “Миротворця””.

3. Поінформувати народних депутатів України про критерії кадрової політики, якими керується керівництво державного телеканалу FREEДОМ при працевлаштування на ньому журналістів.

При прийомі працівників на роботу ДП “МПІУ” керується чинним законодавством України, яке регулює сферу трудових відносин, та Статутом Підприємства.

4. Надати офіційну інформацію про ефективність використання бюджетних коштів, виділених на фінансування телеканалу FREEДОМ, а також поінформувати про глядацьку аудиторію телеканалу, рейтинги, частку телеканалу та інші якісні показники його діяльності.

10 березня 2022 року державне підприємство “Мультимедійна платформа іномовлення України” спільно з провідними українськими медіагрупами розпочало виробництво і трансляцію інформаційного проєкту FREEДOM російською мовою (пряма трансляція в ефірі телеканалу іномовлення UATV, який змінив логотип на FREEДОМ у серпні 2024 року, та на YouTube-каналах ДП “МПІУ” і партнерів) з метою доносити правду про війну Росії проти України до понад 280-мільйонної російськомовної аудиторії за кордоном, протидіяти антиукраїнським наративам російської пропаганди.

З березня 2022 по травень 2024 року в ефір телеканалу FREEДОМ вийшло понад 12 тис. годин прем’єрного контенту, кілька десятків прем’єрних проєктів власного виробництва ДП “МПІУ” та партнерів. Деталізована інформація про контент телеканалу FREEДОМ доступна у річних звітах ДП “МПІУ”, опублікованих на офіційному веб-порталі мовника.

Після початку повномасштабного вторгнення ДП “МПІУ” отримало високий запит від провайдерів з різних країн на український телеканал саме російською мовою, який би оперативно доносив правдиву інформацію про ситуацію в Україні і який можна було б протиставити російській пропаганді. У 2022 році кількість супутників, через які мовить телеканал канал FREEДОМ, зросла з двох до шести. Провайдери чотирьох супутників увімкнути FREEДОМ безкоштовно, щоб підтримати Україну. Також протягом 2022-2024 років суттєво зросла присутність каналу в національних кабельних, DTH-, IPTV мережах різних країн та на міжнародних ОТТ-платформах.

Станом на травень 2024 року телеканал українського іномовлення FREEДOM присутній на 6 супутниках (4 безкоштовно), які покривають усю Європу (в т.ч. європейську частину РФ), частину Азії та Північної Африки, у мережах понад 700 національних кабельних, DTH, IPTV операторів 44 країн світу (всі країни Європи, а також США, Казахстан, Киргизстан, Узбекистан, Монголія, Індонезія, Ізраїль, ОАЕ, Саудівська Аравія, Єгипет, Канада та ін.), 20 з цих країн додались після повномасштабного вторгнення РФ, на 12 міжнародних ОТТ-платформах. У діджитал, зокрема на YouTube-каналах ДП “МПІУ” та партнерів, контент під брендом FREEДОМ і трансляція інформаційного марафону наживо доступні по всьому світу.

Цільова аудиторія FREEДОМ — російськомовні глядачі за кордоном, насамперед у країнах, де більшість населення знають російську мову, а не лише мешканці країни-агресора. Навіть дані діджитал-перегляду показують стабільний інтерес до каналу в країнах Балтії, Молдові, Грузії, Азербайджані, Казахстані, Узбекистані, Білорусі, Киргизстані, а також у країнах Європи, в Ізраїлі, в Туреччині, у яких є сталі російськомовні діаспори. Наприклад, у жовтні 2023 року, після терористичної атаки ХАМАС, до топкраїн за YouTube-переглядами увійшов Ізраїль, у березні-квітні 2024 року, на хвилі ксенофобії росіян до трудових мігрантів, високі перегляди зафіксовано в Таджикистані.

Окремо зауважуємо, що в комунікації з аудиторією мешканців країни-агресора телеканал FREEДОМ застосовує сегментований підхід. Наприклад, телеканал системно підтримує ініціативи ГУР “Хочу жить” і, за інформацією ГУР МО, став одним з десяти головних інструментів комунікації цього проєкту. FREEДOM на постійній основі проводить інформаційну кампанію “Знаєш — скажи!“, мета якої мотивувати мешканців Росії протидіяти примусовій депортації українських дітей та сприяти їхньому поверненню в Україну.

Також FREEДOM на постійній основі звертається до аудиторії колонізованих корінних народів РФ. В ефірі телеканалу виходить лінійка проєктів (“Народ, “Деколонізація”, “Скарби нації”, “Новини вільних народів”), які висвітлюють теми деколонізації РФ, відродження національної пам’яті корінних народів, розповідають про те, як Росія століттями створювала міф про велич своєї історії та культури, грабуючи поневолені народи та знищуючи їхню ідентичність, просувають ідеї боротьби за свободу та незалежність від Москви. Ці проєкти отримують високий глядацький інтерес серед глядачів національних автономій РФ, особливо на Кавказі, та у країнах-сусідах Росії: Киргизстан, Казахстан, Таджикистан, Узбекистан, Монголію. У топ-міст за YouTube-переглядами цих проєктів стабільно входять Грозний, Махачкала, Уфа. Наприкінці 2023 року ДП “МПІУ” запустило російськомовний YouTube-канал “FREEДОМ.Кавказ”, мета якого — сприяти звільненню народів Кавказу з-під влади Кремля.

Щодо показників дивлення телеканалу FREEДOM (частка та рейтинг), доводимо до відома народних депутатів, що телеканали ДП “МПІУ” орієнтуються на мовлення за кордоном і не присутні в піплметричний панелі компанії “Нільсен”. Таким чином, твердження авторів запиту про нібито “невисоку кількість переглядів каналу в кабельних мережах” не відповідає дійсності, оскільки такі вимірювання не проводяться. Вимірювання дивлення каналів ДП “МПІУ” за кордоном не проводиться протягом усього періоду роботи підприємства (від створення у 2016 році) через високу вартість таких досліджень, витрати на які не передбачені бюджетом Підприємства. Водночас, на нашу думку, показники розвитку мережі міжнародної дистрибуції ефірного телеканалу FREEДOM свідчать про його високу запитуваність серед цільової аудиторії.

Відтак, при аналізі кількісних та якісних показників дивлення та запитів глядацької аудиторії медіабрендів українського іномовлення, в тому числі телеканалу FREEДOM, ДП “МПІУ” орієнтується на показники в діджитал, бо інструменти їхнього аналізу або безкоштовні, або відносно недорогі й можуть надати розуміння щодо переглядів контенту телеканалу за різними параметрами. Підприємство послуговується аналітичними інструментами самих діджитал-платформ, а також авторитетних незалежних інструментів, зокрема Google Analytic, YouTube Studio, Meta Business Suite, аналітичними даними Sab.Box (Genesis) та ін. Про що ДП “МПІУ” вже неодноразово повідомляло медіа та громадськість, а також народних депутатів, зокрема під час засідань профільного комітету Верховної Ради України. Для загального розуміння: згідно з цими даними, понад 90% переглядів YouTube-каналів ДП “МПІУ” FREEДOM та FREEДОМ.LIVE відбуваються з-за кордону, відповідно, можемо припустити, що перегляд телеканалу через супутник та в мережах різних провайдерів за кордоном цей відсоток збільшує.

Отже, надаємо ключові показники дивлення контенту під брендом FREEДOM у діджитал. За період з 10.03.2022 р. по 30.04.2024 р. загальна кількість переглядів контенту під брендом FREEДOM на різних діджитал-майданчиках ДП “МПІУ” (YouTube, Facebook, Telegram, X, TikTok) та на майданчиках партнерів за період досягла 10,5 млрд.

Показники базових діджитал-майданчиків телеканалу FREEДOM YouTube-канал FREEДOM, на якому акумульовано увесь контент телеканалу, та YouTube-канал FREEДОМ.LIVE, що пропонує аналітичні матеріали, інтерв’ю, документальні та публіцистичні програми, авторські проєкти, разом становлять понад 2 млн. підписників та понад 1,3 млрд. переглядів. Навіть в умовах, коли, порівняно з першими місяцями повномасштабного вторгнення, органічний інтерес іноземної аудиторії та медіа до подій в Україні знизився, FREEДOM зберігає високі перегляди та динаміку приросту підписників. За неповні 5 місяців 2024 року приріст підписників становить 285 тис.; переглядів — 225 млн. Понад 90% переглядів обох YouTube-каналів з-за кордону, у топ країн — Росія, Казахстан, Білорусь, Німеччина, Узбекистан, у міст — Москва, Санкт-Петербург, Ташкент, Єкатеринбург, Краснодар.

За понад два роки відео YouTube-каналі FREEДОМ та FREEДОМ.LIVE десятки разів потрапляло у тренди YouTube Росії, Білорусі, Казахстану, Литви, Литві, Естонії та ін. У 2023 році року кількість підписників YouTube-каналу FREEДОМ перетнула 1 мільйон. Він став першим і залишається поки що єдиним з YouTube-каналів українських державних та суспільних мовників, хто отримав “золоту кнопку”. Серед тем, що викликають найбільший інтерес російськомовної аудиторії за кордоном, заяви та звернення Президента України Володимира Зеленського і події за його участю; матеріали, що стосуються міжнародних подій та підтримки України світом; правда про втрати російської армії в Україні та інформація, як росіяни можуть уникнути мобілізації; новини про стан справ на фронті; висвітлення рейдів РДК та ЛСР в Бєлгородській області РФ, вдалих атак українців по об’єктам військової інфраструктури РФ, зокрема удари по НПЗ та по військовим об’єктам в тимчасово окупованому Криму; інформація про наслідки ракетних обстрілів росіянами мирного населення; оцінка війни простими українцями. Наприклад, одним з найбільш популярних відео на YouTube-каналах FREEДОМ і FREEДОМ.LIVE стало емоційне висловлювання ветерана Другої світової про війну, яку Росія розв’язала проти України “Путіна треба повісити і кінчити. Це геноцид”, загалом на двох каналах глядачі подивились його понад 8,9 млн разів, понад 90% переглядів — з-за кордону.

Таким чином, твердження народних депутатів, авторів запиту, про те, що “кількість переглядів телепередач FREEДОМ у YouTube залишається невисокою”, не відповідає дійсності і викликає, щонайменше подив. Сподіваємось, воно не було свідомою маніпуляцією, а стало наслідком їхньої непоінформованості. З огляду на цілковито різні задачі, розмір штату, можливості залучати грантову допомогу (якої ДП “МПІУ” фактично позбавлене), різні цільові аудиторії, розуміємо некоректність порівняння показників базового YouTube-каналу FREEДОМ та YouTube-каналу “Суспільне. Новини”, та все ж, зважаючи на спільну технічну характеристику — фінансування коштом державного бюджету України, вважаємо за можливе, як метрику для порівняння, надати народним обранцям інформацію, що кількість підписників базового YouTube-майданчика суспільного мовника за понад 10 років роботи (засновано 14 травня 2014 року) становить 748 тис, кількість переглядів — 420 млн.

Про важливість та ефективність роботи каналу FREEДOM неодноразово говорили глядачі каналу, експерти і міжнародні партнери. Зокрема про це йшлося на зустрічі повноважних представників країн “Великої сімки” (G7) з представниками українського державного іномовлення, ключових вітчизняних телеканалів і медіагруп, які створюють і транслюють марафони “Єдині новини” та FREEДOМ. З іншого боку, мешканці РФ, які дивляться FREEДOМ, викликають пильну увагу каральних органів країни-агресорки.

Супутникове мовлення, діджитал-майданчики та IT-інфраструктура українського іномовлення неодноразово зазнавали потужних хакерських атак, що також засвідчує ефективність роботи мовника.

Також звертаємо увагу народних обранців, що вся наведена вище та інша інформація про роботу телеканалу FREEДOM є у відкритому доступі і регулярно публікується на офіційному веб-порталі мовника.

5. Наскільки доцільним в умовах повномасштабного вторгнення і жорстокої війни РФ проти України є фінансування телеканалу, який веде мовлення мовою країни-агресора?

З огляду на наведену вище інформацію щодо дивлення телеканалу в діджитал та розвитку міжнародної мережі покриття через супутник, кабель, ОТТ та IPTV-сервіси, можемо зазначити, що за час в ефірі FREEДOM став ключовим україноцентричним телеканалом, орієнтованим на іноземну російськомовну аудиторію.

В умовах, коли, з одного боку, Росія постійно зміцнює та видозмінює антиукраїнську пропаганду, запускає масштабні кампанії з дискредитації нашої країни та підриву єдності наших союзників, а з іншого — світ вже відійшов від шоку повномасштабного вторгнення і фіксується зниження медійної уваги до подій в Україні, держава зобов’язана підсилювати свою медійну суб’єктність і мати власний голос у світовому інформаційному полі, в тому числі й мовою країни-агресора. Окрім того, що російськомовна аудиторія у світ досить велика, вона також особливо чутлива до подій в Україні і вразлива до російської пропаганди та міфів про Україну, які російська імперіями поширювала століттями. Ми вже неодноразово пересвідчувались, що найліберальніші російські медіа, а подекуди й медіа демократичних країн, коли йдеться про Україну, часто залишаються в парадигмі імперського мислення, що вимагає протидії.

На думку ДП “МПІУ”, народним обранцям варто бути свідомими того, що в міжнародному медіапросторі Україна перебуває не в тій ситуації, коли може покладатися лише на органічний інтерес різних іноземних аудиторій до нас, і повинна системно працювати на цьому полі за допомогою усіх можливих інструментів, у тому числі й інструментів українського державного іномовлення. Безперечно, для України важливо, щоб її голос звучав у світі різними мовами, тому у ДП “МПІУ” є майданчики українською, англійською, іспанською, арабською, і Підприємство працює над розширенням мовної лінійки своїх медіабрендів. Але Україна також не повинна втрачати комунікацію з країнами, в яких більшість населення знають російську мову, які мають спільні кордони з РФ, а інколи й з Україною. Маємо на увазі країни Центральної Азії, Кавказу, Балтії, Молдову, Білорусь, які часто є вразливими для впливу “руського міра”.

6. Яку мету ставить перед собою Уряд України, зберігаючи російськомовний телеканал та не змінюючи стратегію його діяльності?

Твердження авторів запиту про те, що “російськомовний телеканал українського іномовлення працює без зміни стратегії діяльності” не відповідає дійсності. Таке твердження є або наслідком недостатньої обізнаності народних обранців про діяльність ДП “МПІУ” та його окремих підрозділів зокрема, або маніпуляцією. У будь-якому разі надаємо довідкову інформацію про генезу мовлення російською мовою на майданчиках ДП “МПІУ”.

Від самого початку створення телеканалу UATV у 2015 році російська мова була в його ефірі. Для загального розуміння, у 2015-2019 роках, окрім російської, UATV протягом доби мовив українською, англійською, арабською та кримськотатарською мовами як за кордон, так і на тимчасово окуповані території. В ефірі були представлені переважно документальні проєкти про історію, культуру, звичаї, видатних особистостей, географію, цікавинки України, а також новини. У ДП “МПІУ” немає даних щодо ефективності ефірного мовлення такої моделі телеканалу багатьма мовами, оскільки, як зазначено вище, вимірювання телевізійних рейтингів каналів іномовлення за кордоном не здійснювалось і не здійснюється. Можемо надати лише показники YouTube-каналів, які були запущені тільки з 2017 року. За період до кінця 2019 року кількість переглядів та підписників майданчиків UATV становила: UATV.Російською (2020 р. перезапустився як “Дом”, у 2022 р. — як FREEДОМ.LIVE) — 87,1 тис. підписників, 35,1 млн. переглядів;  UATV.Українською (з 2022 року FREEДОМ) — 16,2 тис. підписників, 4,5 млн. переглядів; UATV.English — 15,7 тис. підписників, 4,7 млн. переглядів; UATV.Arabic — 38,1 тис. підписників, 4,5 млн. переглядів; UATV.Qırımtatarca — 581 особа підписників, 58 тис. переглядів.

Водночас, у 2019 році на той час генеральна директорка ДП “МПІУ” Людмила Березовська, яка очолювала Підприємство з моменту його створення, детально обґрунтовувала потребу у 100-відсотково російськомовному телеканалі необхідністю протидії російській пропаганді та висловлювала надію, що Верховна Рада нового скликання (тоді проходила виборча кампанія до нинішнього складу парламенту) внесе потрібні зміни до закону і створить два телеканали. У березні 2020 року ДП “МПІУ” запустило російськомовний телеканал “Дом”, орієнтований на комунікацію з мешканцями тимчасово окупованих територій. Від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну 24 лютого 2022 року телеканал “Дім” мовить українською мовою. У вересні 2022 року на телеканалі “Дім” стартувала оновлена сітка мовлення українською мовою, орієнтована на українських біженців за кордоном та внутрішньо переміщених осіб (з березня по 12 вересня 2022 року “Дім” ретранслював марафон “Єдині новини”).

Наразі ДП “МПІУ” активно розвиває мережу міжнародної дистрибуції каналу: від початку 2024 року “Дім” розпочав трансляцію на одному з найбільших супутників HotBird13G (також продовжує трансляцію на супутнику Astra), став доступним у мережах національних кабельних операторів, національних та міжнародних OTT та IPTV провайдерів, завдяки чому доступний в усіх країнах Європи, США, Індонезії, Бангладеш, Ізраїлі, ОАЕ, Єгипті, Саудівські Аравії та ін.

Попри те, що в запиті народних депутатів не йдеться про телеканал “Дім”, ДП “МПІУ” принагідно надає цю інформацію та звертає на неї окрему увагу, оскільки серед авторів запиту є народні обранці, які постійно й систематично оприлюднюють в публічному просторі (ЗМІ, соціальні мережі, публічні виступи тощо) інформацію про телеканал “Дім”, яка не відповідає дійсності. Зокрема, позиціонують телеканал як російськомовний, перекручують його назву, припускаються емоційно забарвлених висловлювань, а подекуди й обсценної лексики, наприклад, вживають лексеми “уроди”, “сволота”, “покидьки” та ін. щодо колективу Підприємства. На жаль, подібна практика хибних тверджень, неправдивих припущень, перекручених фактів і безпідставних звинувачень часто застосовується й щодо інших майданчиків іномовлення, зокрема телеканалу FREEДOM, діджитал-платформи The Gaze, окремих проєктів чи осіб. ДП “МПІУ” жодним чином не піддає сумніву право народних обранців у такий емоційний спосіб реалізовувати своє право на свободу поглядів чи вести політичну боротьбу. Та все ж просимо зрозуміти, що таким чином вони знецінюють не лише роботу колективу ДП “МПІУ”, а й ідею інституту українського іномовлення як інструменту захисту інформаційного суверенітету Української держави та просування українських наративів у міжнародний медіапростір.

Щодо телеканалу UATV, то після внесення змін до закону “Про систему іномовлення України” і скасування вимоги про 50% мовлення англійською мовою мовив за кордон російською, в його ефірі були представлені культурологічні та розважальні проєкти, новини, кінопоказ. З 2021 року в ефірі UATV російською ДП “МПІУ” почало посилювати новинний, інформаційно-аналітичний та публіцистичний напрями, авторські проєкти, орієнтовані на протидію російській пропаганді. З початком повномасштабного вторгнення телеканал розпочав трансляцію інформаційного марафону FREEДOM, у серпні 2022 року змінив логотип з UATV на FREEДOM.

Телеканал FREEДOM, як і решта майданчиків ДП “МПІУ” відкритий до змін і трансформацій. У перші дні повномасштабного вторгнення рішення запустити інформаційний марафон російською мовою було викликане необхідністю максимально оперативно повідомляти правду про війну Росії проти України, розвінчувати брехню російської пропаганди, до якої російськомовна аудиторія особливо вразлива. Також існувала думка, що потрібно максимально масово звертатися до населення Росії з тим, щоб спонукати росіян до протидії війні. Досить швидко стало зрозуміло, що думка про те, що росіяни масово не підтримують війну, — це ілюзія.

Після перших місяців мовлення FREEДOM переважно у форматі інформаційного марафону з орієнтацією саме на населення країни-агресора ДП “МПІУ” посилило програмне наповнення каналу лінійками аналітичних, документальних, публіцистичних проєктів власного виробництва та виробництва провідних медіагруп 1+1 media, Starlight Media, Inter Media Group. В ефірі FREEДOM вийшла низка прем’єр, які тримають у фокусі події та явища, що можуть сприяти трансформаційним процесам в Росії; посилилась увага до українських пунктів міжнародного порядку денного, міцності міжнародної коаліції на підтримку України та протидія російським наративам, націленим на російськомовні аудиторії різних країн. Наразі стратегія розвитку телеканалу FREEДOM передбачає максимальну увагу до висвітлення ключових подій в Україні та світі з огляду на їхній впливу на світовий політичний, економічний та соціальний ландшафт.

7. Якими є результати діяльності і впливу телеканалу на аудиторію, і на яку саме аудиторію розраховано мовлення телеканалу FREEДOM?

Відповідь по суті надано в п.4.

Шановні народні депутати, окремо хочемо звернути Вашу увагу на неприпустиму, на наш погляд, знецінювально-викривальну стилістику поданого Вами запиту, використання фактів поза контекстом, звинувачувальні, стилістично марковані фрази, твердження, що не відповідають дійсності тощо. ДП “МПІУ” завжди відкрите до конструктивної критики і прихильне принципам відкритого діалогу. Статус державного підприємства покладає на нас значну відповідальність щодо дотримання стандартів, прозорості діяльності, підзвітності та підконтрольності, як інститутам громадянського суспільства, так і відповідним органам державного контролю. Однак просимо уникати свідомого знецінення результатів діяльності українського державного іномовлення, зокрема телеканалу FREEДOM, навмисно применшуючи важливість, ефективність чи успішність його діяльності.

Прямий ефір