Країна катастроф: чому техногенні аварії, пожежі та вибухи стали нормою для Росії

Пожежа на нафтогазовому підприємстві. Ілюстративне фото: ura.news

У Росії зростає кількість пожеж. Так багато їх не було ще ніколи. На заводах, у житлових будинках, на газопроводах за останній рік стало вдвічі більше, ніж раніше. Надзвичайні події відбуваються на небезпечних підприємствах. Токсичні речовини потрапляють у повітря, ґрунт і воду. І найближчим часом катастроф буде набагато більше, прогнозують експерти.

Чому це неминуче і хто заклав усередині РФ бомбу уповільненої дії, розповів кореспондент Максим Урлапов у спеціальному репортажі на телеканалі FREEДОМ.

Чому аварій на виробництвах тепер так багато?

“Бомба уповільненої дії” — цей вислів постійно повторюють експерти в галузі безпеки, коли говорять про ризики техногенних аварій у Росії. Насправді, ніякої бомби немає — це все образно, фігурально. Ось тільки зворотний відлік дійсно йде. І вибухи будуть реальними.

Москва: палає ремонтно-машинний завод, величезні клуби диму закривають небо столиці РФ. Санкт-Петербург: горить будівля холодокомбінату, у вогні — склад зберігання харчових продуктів. Нижній Новгород: пожежа на хімзаводі “Бальзам” — підприємство виробляє лакофарбові матеріали, а тому в атмосферу потрапили отруйні речовини. Самара: пожежа на території підшипникового заводу. Ішимбай: палав склад із хімікатами на території заводу, що виробляє каталізатори. Кемерово: величезна пожежа на складі піротехніки.

Сталося ще безліч інших подібних випадків. І все це — не диверсії, не атаки безпілотників. На військовому заводі в Сергієвому Посаді і на цивільних промислових підприємствах причини вибухів одні й ті самі — порушення вимог промислової безпеки небезпечних промислових об’єктів.

А яка реакція влади? Покарати винних — завести кримінальну справу, посадити до в’язниці, звільнити. Словом, знайти “стрілочників”. Проблему це не вирішить, адже вона набагато глибша.

Головна причина всіх цих аварій — несправне обладнання на підприємствах. Воно вичерпало свій ресурс. Його потрібно було замінити, але нічим. Адже через санкції країни Заходу заборонили завозити в Росію комплектувальні, необхідні деталі. А більша частина обладнання на підприємствах РФ — саме західне. За всіма нормами безпеки роботу підприємств потрібно було б призупинити. Але керівництво вимагає продовжувати роботу, нарощувати виробництво. Ось і доводиться співробітникам викручуватися.

“Відбувається заміна оригінальних і неоригінальних деталей, обладнання сигналізує і може видати помилку, сказати “я працювати на цьому не буду”. А для цього фахівці втручаються в обладнання і відключають системи безпеки. І вона не сигналізує про інші поламання, не дає тобі інформацію про те, що виходить з ладу вже, які є загрози”, — пояснює експерт у галузі промислової безпеки Сергій Росс.

Винними призначать тих самих фахівців, які відключали систему безпеки. Але необхідні комплектуючі — нові запобіжники, реле, автоматику не завезуть. Комплектуавальних немає. І годинник на умовній бомбі уповільненої дії — продовжить цокати до наступної аварії.

На пороховій бочці сидять не тільки співробітники небезпечних підприємств, а й величезна кількість людей, які просто живуть поблизу цих виробництв. Наприклад, у Новоуральську розташований найбільший у світі завод зі збагачення урану — електрохімічний комбінат. У липні цього року тут сталася серйозна аварія — розгерметизація балона зі збідненим гексафторидом урану. Результатом став витік радіації.

Російські ЗМІ повідомили про смерть однієї людини, 24 — опинилися в лікарні. Лікарів закликали терміново повернутися на роботу і вийти з відпусток. Влада досі приховує подробиці інциденту. Експерти впевнені, що жертв набагато більше. Цілий регіон був за крок від катастрофи.

У Росії й раніше були масштабні техногенні катастрофи.

Прорив дамби на Саяно-Шушенській ГЕС у 2009 році забрав життя 75 осіб. Було завдано шкоди екології.

А ще катастрофа в Норильську. Зараз це місто одне з найбільш забруднених на планеті. У 2020 році тут прорвало резервуар із дизельним пальним компанії “Норнікель”. Двадцять тисяч тонн палива потрапило в річку, забруднило ґрунт. Наслідки такої аварії катастрофічні для всього живого в регіоні. Тепер же ризики подібних подій багаторазово зросли по всій Росії.

Як зазначає експерт у галузі промислової безпеки Андріан Галач, найчастіше приховуються самі передумови того, що незабаром вийде з ладу.

Великі підприємства сконцентровані в містах, і є містоформуючими. Хімічні, металургійні гіганти, нафтопереробні заводи були джерелом заробітку для мільйонів людей. А тепер — деградують і стають джерелом загрози.

У Росії працюють десятки заводів із виробництва аміаку. Вибух і викид цієї речовини призводить до задухи та опіку дихальних шляхів. У РФ багато виробників хлору — цей газ вражає легені, очі, шкіру, а вдихання у високих концентраціях вбиває людину. У країні є величезна кількість нафтопереробних заводів. Вибухи на них ведуть до отруєння повітря, ґрунту і води. Територія Росії величезна, але ніхто з її жителів тепер не може почуватися в безпеці.

Аварії на заводах РФ — кадри, зняті очевидцями. Скріншот: uatv.ua

Адже для влади безпека і життя росіян давно не пріоритет. Гроші йдуть на війну в Україні. Більше третини від усіх витрат бюджету пустять саме на оборонний комплекс. Тож і без санкцій оновлювати обладнання на заводах просто не було б за що. Багато західних компаній пішли з Росії. Їхні заводи і підприємства залишилися, але менеджери поїхали.

“Обладнання — це лише шматки металу. Найцінніше, що було в західних компаніях, які вийшли, це уми, це люди… Без цього система не може працювати. Вона мимоволі буде деградувати, і ми бачимо перші приклади у вигляді аварій, які відбуваються зараз на підприємствах, практично у всіх галузях РФ”, — вважає Андріан Галач.

Імітація замість суворого дотримання правил — причина аварій на підприємствах. На шахті “Распадская” в Кемеровській області навесні цього року сталося загоряння. Майже 200 шахтарів довелося евакуювати — вони дивом залишилися живі. До цього був вибух на шахті “Листвяжна”. Загинули 52 людини. Родичі шахтарів розповіли, як саме на підприємствах імітують техніку безпеки.

“Цей метан давно там зашкалював. Мій чоловік ланковим ходив — у нього датчик на грудях був — він його водою мочив, щоб не пищав. І далі працювали. Усі датчики в шахті замазані брудом спеціально. Шахтарям кажуть: “Ви що, боягузи? Вам гроші не потрібні, план не потрібен?”. І змушували їх видобувати вугілля в таких умовах. Тепер чоловіка мого немає”, — цитує вдову одного з шахтарів на Распадській шахті Російська служба BBC News.

Дедалі частіше в Росії стаються вибухи на газопроводах. У Ханти-Мансійському окрузі одна людина загинула, п’ятеро постраждали. Подібних НП — десятки.

Західні компанії, які постачали в Росію обладнання для газотранспортної системи, вийшли з країни. Наприклад, компанія Siemens, яка виробляє турбіни. Так, її старі турбіни в РФ залишилися. Але з високотехнологічного обладнання вони поступово перетворюються на небезпечні шматки металу.

“Ідеться не стільки про турбіни, скільки про те, що у турбін є лопатки, які виробляти в Росії неможливо”, — зазначив експерт у галузі енергетики Геннадій Рябцев.

Кремль гарячково намагається знайти комплектуючі для підприємств на чорному ринку, отримати їх в обхід санкцій. Але спроби провалилися. Це все одно, що ви раніше возили автомобіль на техобслуговування в сертифікований сервісний центр. А тепер він припинив роботу. І ви вже везете авто в перший-ліпший гараж у підворітті. І погоджуєтеся на те, щоб туди поставили будь-які запчастини — вживані, списані кимось або просто викинуті. Їздити на такій машині буде небезпечно.

Горять ліси і цілі села

Росія б’є рекорди за кількістю пожеж. Цього року їх було вдвічі більше, ніж минулого. Вони стали справжнім бичем для всієї країни. Горять торгові центри, ринки, магазини. А з весни цього року Росію захлеснула ще й справжня епідемія лісових пожеж. Вони були й раніше, але цього року стали особливо масштабними та численними. Навесні полум’ям було охоплено п’ять мільйонів гектарів лісу. Це майже як площа Данії чи Словаччини.

Вогонь переходив на житлові будинки. Вигоріли цілі села. Тисячі росіян залишилися без житла. Десятки людей згоріли живцем. У селищі Сосьва на Уралі вогонь знищив сто двадцять будинків. Місцевим жителям усю ніч довелося боротися з вогнем підручними засобами. Адже рятувальники виявилися не готові до такої НП. Пожежних машин катастрофічно не вистачало. Пожежні гідранти не працювали. Довелося тягнути рукави до найближчої річки за кілька кілометрів. Втратили дуже багато часу. А влада не діяла.

Російський президент Володимир Путін особисто прокоментував пожежу в Сосьві. Заявив, що терміново потрібно відновити… будівлю в’язниці, яка також згоріла в цьому селищі.

Тим часом ліси горіли в найрізноманітніших куточках Росії. І кругом була схожа ситуація.

У селищі Юлдус у Курганській області згоріли понад 500 будинків. Загинула 21 людина.

Але владу під час лісових пожеж цікавило зовсім інше.

“Губернатор планує найближчими днями з резервного фонду витратити гроші на закупівлю тепловізорів. Він їх купує не для того, щоб новосибірці в диму орієнтувалися, а для того, щоб відправити на війну”, — заявив депутат міськради Новосибірська Сергій Бойко.

А крім лісів по всій країні горіли ще сміттєві полігони та звалища. Цього року таких пожеж була майже сотня. Вони отруюють повітря, несуть людям хвороби.

Чим спантеличена влада, поки Росія горить?

У фокусі у центральної та регіональної влади — не безпека, а військові витрати. Вони цього року перевищили 30% усіх витрат бюджету Росії. Наступного року буде ще більше.

Поки російська армія руйнує ракетами й артилерією житлові будинки в Україні, сама Росія палає через зношене устаткування і порушення правил безпеки на підприємствах, через економію на профілактиці загорянь у лісах і на звалищах. Зростання кількості пожеж удвічі свідчить про те, що й інші НП теж стали відбуватися частіше. Просто влада їх приховує.

“Якщо у вас на підприємстві стався “хлопок”, як вони називають, загинуло дві людини, ви можете зам’яти це на регіональному рівні. Але якщо у вас виникла пожежа, яку із супутника видно, яку знімають на мобільні телефони, ви змушені говорити про це. Пожежі — дуже хороший індикатор. Якщо їхня кількість зросла вдвічі, будьте впевнені, що і рівень травматизму на виробництві в Росії також зріс щонайменше вдвічі. І кількість аварій, і кількість небезпечних ситуацій тощо”, — підкреслює Галач.

Канібали і пірати на злітній смузі

Компанія “Аерофлот” розіслала всім старшим бортпровідникам лист, у якому заборонила самостійно фіксувати в бортовому журналі інформацію про будь-які несправності на літаку. Але ж раніше це було звичайною практикою. Тепер у бортових журналах даних про поломки практично немає. Начебто все добре. Ремонти не потрібні.

Насправді поломок — величезна кількість. Аварійні ситуації трапляються практично щодня. Тільки тих, про які стало відомо з повідомлень ЗМІ цього року, сталося понад 130. Це вдвічі більше, ніж у попередні роки. І йдеться тільки про ті випадки, які не можна приховати, адже люди викладають відео в соцмережі.

Поломки відбуваються в повітрі — літаки йдуть на аварійну посадку. Увесь світ спостерігав у мережі, як літак “ЕірБас” “Уральських авіаліній”, що летів із Сочі до Омська, був змушений приземлитися на кукурудзяному полі в Новосибірській області. Причиною стала відмова гідросистеми, яка призначена для управління механізмами, що відповідають за безпеку польоту. Над правим крилом лайнера було видно сліди загоряння.

На борту було 170 пасажирів. Лише дивом ніхто не постраждав. Російська пропаганда подає це як щасливий випадок. А незалежні авіаційні експерти кажуть, що це провісник низки катастроф, які неминуче відбудуться в Росії найближчим часом. Усі передумови для цього вже є. Літаки в РФ не проходять необхідне техобслуговування. Вони належали західним авіакомпаніям, були в лізингу, але Кремль після повномасштабного вторгнення в Україну вирішив не повертати їх власникам. Фактично, вкрасти. Країни Заходу запровадили санкції проти російської авіації і заборонили постачати будь-які деталі для літаків. І Росії доводиться вдаватися до крайніх і дуже ризикованих методів.

Канібалізм і піратство — два поняття тепер дуже характерні для російської авіації. Здавалося б, до чого тут літаки і високі технології? Канібалізм — це значить випотрошити деталі з одних літаків і засунути їх в інші літаки, щоб вони хоч якось літали. На “поталу” “Аерофлот” уже віддав кожен четвертий свій лайнер. Піратство — це використання неоригінальних, списаних запчастин до літаків. Тепер воно дозволено в Росії.

Пасажири відчувають це на собі. Поломок і збоїв у графіках польотів дедалі більше. І якщо зараз це призводить до незручностей — іноді в один день скасовують по кілька рейсів, — то незабаром це призводитиме до авіакатастроф.

“Імовірність потрапляння неякісних запчастин на борт літака зростає. Немає можливості перевірити, чи була запчастина списана комісійно, бо в ній є деградаційні процеси — їх очима не побачити, але на рівні руйнування металу або на рівні втоми вона вже не відповідає вимогам безпеки польотів. Зрозуміло, що в третіх країнах ці запчастини ніхто викидати не буде, вони коштують грошей. При цьому самі нормальні компанії літати з ними не літатимуть і будуть просто продавати на чорному ринку”, — міркує експерт з питань авіаційного ринку Богдан Долінце.

Тобто в Росію везуть авіаційний мотлох з усього світу. І Кремль дозволяє все це купувати. Росія звернулася по допомогу навіть до Ірану — домовилася про постачання деталей і обладнання для літаків, а також про їхній ремонт і техобслуговування. Ось тільки Іран сам визнаний однією з останніх країн у світі з безпеки польотів. Через технічні проблеми більше половини з наявних 386 іранських лайнерів стоять на землі. Якісного ремонту і техобслуговування російських літаків там не зроблять.

“Це буде реальна російська рулетка — ти сідаєш у літак і не знаєш, долетиш чи ні. Ризик зростатиме. І в якийсь момент він стане настільки великим, що, умовно кажучи, там раз на тиждень або раз на місяць будуть якісь серйозні події з людськими жертвами”, — зазначив Долінце.

ЖКГ: гроші є тільки на латання дірок

А ось катастрофа у сфері ЖКГ уже стала російською реальністю. У середньому по країні відбуваються близько 7 тисяч великих аварій на місяць. За статистикою — кожні сім хвилин у РФ десь відключають воду і — або опалення. Пориви теплотрас відбуваються дедалі частіше.

Часто пориви приносять росіянам не тільки незручності, а й реальну загрозу для життя. Люди провалюються під землю і потрапляють у окріп.

Поки хтось отримує опіки, тисячі людей мерзнуть у своїх квартирах. На півночі РФ ситуація взагалі критична. У місті Мегіон минулої зими люди мерзли у своїх квартирах по кілька тижнів, тоді як на вулиці був мороз — мінус 38 градусів. А все через постійні пориви теплотрас. І цієї зими така перспектива чекає на величезну кількість росіян. У середньому по країні в аварійному стані перебувають близько 60 відсотків тепломереж. Є регіони, де зношеність комунікацій сягає 80 відсотків. На те, щоб відновити всі теплотраси країни, необхідно близько 4 мільярдів рублів. На це грошей немає. При тому, що лише за першу половину 2023 року Кремль витратив на війну з Україною майже 6 мільярдів рублів. На це гроші знайшли.

Гроші забрали, зокрема і зі статей витрат на ЖКГ. А в бюджеті на наступні два роки їх скоротили вдвічі. Комунальникам залишили лише крихти, щоб у буквальному сенсі латали дірки.

Але найстрашніше відбувається, коли через зношене газове обладнання вибухають будинки, як це сталося в Новосибірську. Тут обвалилися два під’їзди багатоповерхівки. Загинули 13 людей.

На ремонти та утримання системи ЖКГ не вистачає не тільки грошей, а й робітників. Сотні тисяч людей забрали на війну в Україну.

“Дефіцит людей у Росії — величезний. У сфері ЖКГ теж залишається все менше і менше фахівців. Людей на військових заводах зберігають, їм дають бронь від призову, звичайно. А працівникам сфери ЖКГ, на низовому рівні, навряд чи. Це буде проблема — ремонтувати нікому, нічим, ні за що — грошей немає”, — зазначив російський економіст Ігор Ліпсіц.

Чому війна проти України і надзвичайні події в РФ пов’язані? 

Кремль витрачає гроші на війну і посилення репресивної системи всередині Росії. Силовикам дають мільярди, щоб ті займалися переслідуванням неугодних владі, кидали їх за ґрати, розганяли мітинги.

А ось вибухам, пожежам, поривам теплотрас не можна так просто наказати не траплятися. На них не надягнеш наручники, їх не посадиш у в’язницю. Вони відбуватимуться дедалі частіше, тому що влада не займається розв’язанням проблем усередині країни. А тому ці проблеми тільки наростають, перетворюючись на катастрофи.

Росіянам доведеться забути про відчуття комфорту і безпеки, яке колись було таким звичним. Путін почав війну на території чужої держави, прикриваючись турботою про її мирних жителів. Вбиваючи їх і знищуючи українські міста. Хотів відвернути війною і новими завоюваннями увагу від тих проблем, які є всередині самої Росії. Але не вийшло.

Кремль звинувачуватиме в усьому диверсантів, недбайливих співробітників, які “курили в недозволеному місці”, розікрали ресурси. Але насправді саме злочинна влада підриває Росію зсередини — цього разу не гексогеном і тротилом, а своєю політикою, що веде до ізоляції, технологічної відсталості.

І як наслідок, до аварійного стану величезної машини під назвою Росія. Держава перетворюється на країну катастроф. Відмова від західних підходів контролю за безпекою, зношеність обладнання вже зараз обертаються масовими пожежами та аваріями. Настане момент, коли промисловість, ЖКГ, авіація просто посипляться. Кількість надзвичайних ситуацій зростатиме в геометричній прогресії. Поки при владі перебуває режим, який поставив хрест на слові “безпека” і витрачає всі ресурси на злочинну війну, це неминуче.

Читайте також: Аварійні посадки, брак запчастин і “авіаційний канібалізм”: про проблеми російських літаків говоримо з експертами

Прямий ефір