Україна активно збиває російські літаки: стан військової авіації РФ оцінили експерти

Винищувач Су-34. Фото: online.ua

Сім російських бойових літаків за тиждень збито в небі над Україною. Це не перші виняткові результати українських Сил оборони. У січні протягом трьох днів ЗСУ збили чотири російські Су-34, які вважаються найкращими винищувачами-бомбардувальниками ВПС РФ.

“Сушки” падають на Східному фронті: хронологія

Удень 21 лютого стало відомо, що українські військовослужбовці збили ще один російський винищувач Су-34. Таким чином, літак став сьомим бортом, який вдалося збити Силам оборони за останній час. Про це повідомив командувач Повітряних сил Миколай Олещук.

“Цього разу можу сказати, що льотчику Су-35 пощастило — зманеврував і більше не ризикує. А ось екіпаж Су-34 приєднується до нашої рубрики “Вічного польоту, брати”. Є хороші результати об’єктивного контролю, щоб ніхто не сумнівався!”, — написав він у Telegram.

19 лютого Сили оборони збили ще два російські літаки на сході. У мережі з’явилося відео, як один із винищувачів РФ падає в небі над окупованим Маріуполем.

18 лютого ЗСУ “приземлили” російський винищувач-бомбардувальник Су-34 також на сході країни.

17 лютого Повітряні сили ЗСУ знищили три російські літаки — два винищувачі-бомбардувальники Су-34 і винищувач Су-35. Вони теж були збиті на Східному фронті.

Надзвуковий багатофункціональний винищувач-бомбардувальник Су-34 призначений для ударів по наземних і повітряних цілях противника на дистанції 150-600 км від лінії бойового зіткнення.

Су-35 призначений для перехоплення і знищення в далеких і ближніх боях усіх класів повітряних цілей. Також він використовується для ураження наземних і надводних об’єктів військ, наземної інфраструктури.

Винищувачі обох видів завдали Силам оборони та українській інфраструктурі чимало уражень, атакуючи переважно на півдні та сході України.

Коментарі фахівців

Вірогідно сказати, скільки зараз у російської армії бойових літаків, неможливо. Російська авіабудівна галузь перебуває під дією міжнародних санкцій. Проте компанія “Ростех” влітку минулого року заявила про збільшення виробництва винищувачів Су-30, Су-34 і Су-35 удвічі. Навіть якщо це блеф, як зазначають експерти, випуск бойових літаків у РФ все одно триває. Як це можливо і як цьому протистояти, — в ефірі телеканалу FREEДОМ міркували:

  • Юрій Ігнат, речник Командування Повітряних сил України;
  • Іван Варченко, експерт з питань національної безпеки;
  • Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації імені Антонова;
  • Сергій Братчук, речник Української добровольчої армії “Південь”.

ЮРІЙ ІГНАТ: Окупанти тепер більш обачні в небі

— Ви бачили серйозне застосування цих засобів на Авдіївському напрямку, а також на інших, де противник просто бере кількістю, як у Другу світову війну. Тобто стирає з лиця землі цілі міста, як Авдіївка, Мар’їнка та інші.

Тому ключ і рецепт один — потрібно нарощувати протиповітряну оборону, засоби, які можуть діставати російську авіацію на великих відстанях.

Крім винищувачів ще такі літаки як А-50, Іл-22 були вражені. Це теж надзвичайно важливі події, які відбулися на південно-східному напрямку.

А-50 уже літає трохи нижче Ростова, рідко заходить в Азовське море. Точно так само і російський пілот, який опинився на якомусь із напрямків, буде боятися підлітати до лінії фронту. Що ближче і вище він підлітає, то більша ймовірність, що його зіб’ють. Тому можуть бути такі варіанти, що керовані бомби будуть летіти на голови російських солдатів.

Після подій, які відбулися двома днями раніше, вони вже більш обережно й обачно поводяться і не підлітають.

ІВАН ВАРЧЕНКО: Перевага РФ у повітрі — тимчасова

— Росія використовує свій потенціал у повітряних силах і, звичайно ж, літаки стріляють і по мирних цілях, по тилу в Україні. Але головним чином по фронтовій зоні, супроводжуючи дії своїх сухопутних військ, техніки, авіаційними нальотами, ударами по місцях зосередження українських військ.

Значною мірою ми показуємо, що перевага в небі в них — тимчасова, тому що, коли працює українська система ППО, літаки падають, і не по одному, а, можливо, і по два-три літаки в один день.

Це відчутно для російських Військово-космічних сил. У Росії – близько 250 відповідних літаків, які дозволяють працювати і ракетами, і керованими авіабомбами по фронту. Українські Сили оборони за весь час знищили вже близько 40.

Вони зараз обережно придивляються до тієї чи іншої ділянки фронту. І, звісно ж, щойно вони бачать, що наші засоби ППО розташовані десь в інших місцях, вони тут же нарощують на цій ділянці свою активність. Тому нам важливо тримати це питання на порядку денному перед нашими партнерами. Нам важливо нарощувати ці засоби, щоб їх було достатньо, зокрема для роботи по фронту.

ВАЛЕРІЙ РОМАНЕНКО: Не потрібно недооцінювати авіапотенціал РФ

— ЗСУ застосували метод протиповітряної оборони “Засідка”. Застосовували далекобійні комплекси. Як я розумію, досить тривалий час досліджувалися маршрути підходу російських літаків для скидання крилатих авіабомб. Після цього було визначено реальні можливості, позиції, з яких можна було вразити ці літаки.

Як я розумію, пуск був одномоментним, бо росіяни 17 лютого застосували типову ударну ланку: два бомбардувальники, яких прикривав Су-34, щоб протидіяти можливим атакам українських винищувачів. Тож усі три одномоментно потрапили під роздачу, але й упали на невеликих відстанях один від одного.

Відео- та фотопідтвердження того, що знищено ворожу авіацію, є приблизно на сотню літаків і близько 90 вертольотів. Це те, що відстежується численними групами.

Ще досить значна кількість гелікоптерів і літаків пошкоджена під час ударів по різних російських аеродромах, але деякі з них підлягають ремонту. Деякі пошкоджені літаки поверталися на свої аеродроми і здебільшого списувалися, але іноді все-таки направлялися на ремонт.

Те, що Україна збила половину з шести сотень російських сучасних літаків — це занадто оптимістична оцінка. Потрібно розуміти, що ворог усе ще сильний і все ще має найсучасніші зразки озброєння.

Загалом бойових літаків у 2022 році було виготовлено 29 одиниць. У 2023 році ця кількість зменшилася. За песимістичними оцінками російських блогерів, 22 літаки було випущено, за оптимістичними — 27. Тобто виробництво бойових літаків РФ падає.

Росія ніколи не переставала випускати бойові літаки. А ось із випуском цивільних літаків була досить значна перерва. У Росії є потужності і для випуску бойових літаків.

Росія налагодила мережу фірм прокладок, які реекспортують різні компоненти, необхідні для оборонної промисловості, і таким чином поповнює запаси. Але, крім того, якщо у 2010-х роках Росія випускала по 18 літаків одного типу, то зараз максимальна кількість дорівнює 12. Таку кількість Су-35 було випущено минулого року в Росії. Тобто майже половину випуску становив один тип.

Зараз ми говоримо про випуск винищувачів і літаків-бомбардувальників. А якщо візьмемо штурмовики, то по них втрати максимальні, і вони непоправні. Тому що цей тип літака перестали виробляти ще за Радянського Союзу.

СЕРГІЙ БРАТЧУК: F-16 значно відсуне російську авіацію від лінії фронту

— Найімовірніше, російські війська прокладатимуть якісь нові польотні маршрути. Але, з іншого боку, у ворога — і це дуже добре — немає і не буде розуміння, а чим же були збиті ці ворожі літаки.

Якраз використання авіаційного озброєння допомогло РФ тимчасово зайти на територію Авдіївки. Після того як місто було зруйноване бомбами КАБ. І саме ця ситуація дозволила ворожій піхоті просунутися вперед.

Процес появи в нашому небі зокрема і F-16, звісно ж, має змінити ситуацію на краще. Хоча б паритет у небі — це те, що дозволить справді відсунути ворожу авіацію на певну відстань від наших прифронтових зон.

Читайте також: Тисячі безпілотників для ЗСУ: офіційно стартувала робота коаліції дронів (ВІДЕО)

Прямий ефір