Реформування ООН назріло —думки експертів

ООН. Фото: e-cis.info

24 лютого багато хто вірив, що Організація Об’єднаних Націй зможе зупинити повномасштабне вторгнення Росії в Україну. Однак коли стало ясно, що організація не впоралася зі своїм основним завданням — допустила велику війну — надії змінилися різкою критикою, інформує FREEДОМ.

В Офісі президента України назвали ООН слабкою організацією. Позицію Києва озвучив представник України в організації.

“Я наполегливо закликаю Раду безпеки ООН серйозно розглянути питання про те, як розв’язати проблему сумнівної присутності Росії в цій залі, яка перешкоджає ефективності Ради у здійсненні свого головного завдання щодо підтримки міжнародного миру та безпеки”, —  заявив постійний представник України при ООН Сергій Кислиця на засіданні Генеральної асамблеї ООН 19 квітня цього року.

Росія — одна з п’яти постійних країн-членів Ради безпеки ООН, що дає їй право ветувати будь-яке рішення Ради безпеки. Наприклад, через два дні після початку повномасштабного вторгнення Росія проголосувала проти проєкту резолюції щодо України, який закликає Москву негайно вивести свої війська.

Використання Росією права вето для реалізації своєї агресивної політики є головною причиною того, що в організації знову заговорили про реформи.

“Члени Ради безпеки та особливо постійні члени несуть таку відповідальність, яку президент Трумен назвав “особливою відповідальністю”. У тій же промові перед делегатами в Сан-Франциско президент Трумен стверджував, що “відповідальність великих держав полягає в тому, щоб служити народам світу, а не домінувати над ними”. Служити, а не домінувати. Війна Росії проти України — це спроба панування в чистому вигляді. Ця війна перевіряє фундаментальні принципи, на яких було засновано ООН, що пряма агресія — неприйнятна”, — наголосила постійна представниця США при ООН Лінда Томас-Грінфілд.

Що цікаво, частота використання права вето в Раді безпеки тим вища, чим менший розмір щорічного внеску держави на різні програми ООН. Так, з 2009 року США накладали вето 4 рази, а Росія – 26 разів. У 2020 році країни виділили організації 11,6 та 0,5 млрд дол. відповідно.

На думку експертів, Росія як авторитарна держава отримує велику вигоду від свого членства в ООН і тому не зацікавлена у змінах.

“Ця організація є досить ригідною, досить великою і складною, тому реформувати її не так просто. І ми бачимо, що багато хто, хто представлений в ООН, не зацікавлені, щоб ця організація була реформована. Зокрема Росія, яка відверто зловживає своїм правом вето”, —  вважає український політичний експерт Валентин Гладких.

Існує кілька варіантів змін світової системи безпеки: від реформи Радбезу ООН та самої організації до створення замість неї нової структури. На думку дипломатів, позиція, яку віднедавна посіла Україна в цьому питанні, справді може дати результат.

“Річ у тім, що Росія не пройшла процедуру верифікації. Тобто процедуру переходу цього місця (постійного члена Ради безпеки ООН, — ред.) від Радянського Союзу до Російської Федерації. Фактично, не було ні голосування, ні процедури про те, що вона займає це місце. І з цього питання українська сторона направила звернення до секретаріату ООН, щоб нам дали роз’яснення, на яких підставах РФ перебуває в Раді безпеки. І цю тему треба й надалі розвивати, бо вона там перебуває незаконно”, – акцентує дипломат, надзвичайний та повноважний посол України у Хорватії, Боснії та Герцеговині (2010-2017 рр.) Олександр Левченко.

Прямий ефір