Немає запчастин навіть на радянський “Кукурузник”: що з цивільною авіацією в РФ, розповів авіаексперт

Приземлення російського літака в полі. Скріншот: РИА Новости

У Росії склалася комедійна ситуація з авіацією: росіяни закуповують українські мотори для своїх вертольотів у єгиптян. Росіянам нічим замінити іноземні літаки, які вони захопили у світових компаній, що пішли з РФ, а запасних деталей до них теж немає. Для забезпечення потреб авіації росіяни змушені використовувати старі радянські розробки, модернізуючи їх напівкустарним способом. Про це сьогодні, 13 листопада, в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив авіаційний експерт, колишній інженер-випробувач конструкторського бюро “Антонов” Костянтин Криволап.

За його словами, згідно з даними з відкритих джерел, у Росії на кінець 2021 – початок 2022 року було за бухгалтерським обліком цивільної і транспортної авіації близько 1100-1200 літаків.

“Спочатку передбачалося, що 800 — це Boeing і Airbus, але коли провели інвентаризацію, з’ясувалося, що їх лише 720 із чимось які перебувають на крилі, а решту вони використовуватимуть як донорів для ремонту літаків. А фактично 500 із чимось літаків вони вкрали за лізинговими схемами. 720 літаків здійснювали практично 80-85% усіх вантажоперевезень. Тепер їм треба замінити ці літаки своїми якимись місцевими. Постає питання — чим? Boeing і Airbus без обслуговування, без прошивки нового софту, без нормальної заміни запчастин, падатимуть. Тут така ситуація, що не може бути рішення, за якого ці літаки почнуть нормально обслуговуватися, нормально експлуатуватимуться, і будуть досить безпечні”, — сказав Криволап.

Другий сегмент — свої старі літаки.

“Їх 150, з них 100 — це 50-річні Ан-24 і Ан-26, які складають основу літаючого парку сучасної Росії. Вони літали 50 років, і вони ще років 15-20 спокійно літатимуть”, — каже експерт.

Також у Росії є МС-21 — міжрегіональний літак XXI століття.

“Який від початку XXI століття почав розроблятися, з приводу нього були гучні заяви, з приводу його неймовірного двигуна. Але у них немає школи виробництва двигунів, а без цього неможливо почати виробляти якісь сучасні нові двигуни”, — пояснив Криволап.

Також, за словами експерта, у Росії хочуть замінити Ан-24. Припускають замістити літаками або Іл-114, або так званим в ТВРС-44 “Ладога”.

“Це фактично Ан-24, якому надали більш сучасні форми, більш симпатичне забарвлення, кращий дизайн. Але навіть за чисельністю пасажирських місць — 44, в Ан-24 їх було 48, він повторює Ан-24 за габаритами, за розмахом крила. І робити його буде Уральський завод цивільної авіації. Це взагалі не конструкторське бюро, не дослідна лабораторія. На заводі цивільної авіації літаки не розробляють, не проєктують, а просто ремонтують. І на цей літак вони дуже розраховують”, — розповів він.

А радянські Ан-3 і Ан-2 у РФ не можуть випускати і списуватимуть його, бо не вистачає імпортних запчастин.

“На “Кукурузник” не вистачає імпортних запчастин. Я не знав, що я доживу до цього”, — зазначив Криволап.

Ще в країні-агресорі були надії на Sukhoi Superjet 100, говорили, що зроблять його абсолютно імпортозамінним.

“Але з ним у них теж дуже великі проблеми. 70% комплектувальних були імпортного виробництва. І імпортозаміщення 70% ні до чого хорошого поки що не привело. Немає повідомлення про те, що вони збираються переходити на велике виробництво. Вони обіцяють переможні реляції, але фактичного результату, зрушень немає”, — сказав колишній інженер-випробувач.

Остання надія РФ була на участь у спільному проєкті з китайцями — літак CR929, але китайці вирішили випускати його без країни-агресора. Розробки цієї моделі тривають під назвою C929, C919 без участі росіян.

“Я не бачу майбутнього російської цивільної авіації з цілком об’єктивних причин, за аналітичними викладками. І остання вишенька на торті — Росія намагається пробитися до Ради ІКАО (міжнародна організація, що займається питаннями безпеки в усьому світі). Вона намагалася це зробити торік, але її не пустили. І зараз вони намагаються податися, судячи з усього, їх знову не пустять. А вони страшенно скаржаться, що їх ІКАО утискає і ображає”, — резюмував Костянтин Криволап.

Читайте також: Аварійні посадки, брак запчастин і “авіаційний канібалізм”: про проблеми російських літаків говоримо з експертами

Нагадаємо, як розповіла експертка з питань Східної Азії, магістерка зовнішньої політики Наталія Плаксієнко-Бутирська, Китай відмовився від співпраці з РФ у конструюванні нової моделі авіалайнера CR929, який мав стати конкурентом Boeing і Airbus. Країна-агресор уже не входить у комерційні інтереси Пекіна.

Прямий ефір