“Міжнародне військове хуліганство”: деталі збиття росіянами американського безпілотника над Чорним морем повідомив Риженко

БпЛА MQ-9 Reaper. Скріншот: unian.net

У росіян немає можливості підняти з глибин Чорного моря збитий ними американський безпілотник MQ-9 Reaper. Про це сьогодні, 16 березня, ефірі телеканалу FREEДОМ заявив експерт Центру оборонних стратегій, капітан 1-го рангу запасу Військово-морських сил України Андрій Риженко.

Він уточнив, що інцидент стався в небі над Чорним морем за 140 кілометрів на південний захід від Севастополя, від мису Херсонес. Це за межами 12-мильної зони (22,2 кілометра) територіальних вод, тобто це нейтральні води.

Також безпілотник перебував у міжнародній зоні повітряного простору, тобто і тут з його боку порушень не було.

“Безпілотник здійснював спостережний політ. Він обстежував акваторію, зброї в нього не було, хоча нести він її може. Саме те, що на ньому не було зброї, дозволяє йому там літати. Це, загалом, регулярні польоти”, — пояснив Риженко.

Але росіяни вирішили влаштувати провокацію. Напряму вони не могли вдарити по американському БпЛА, вирішили задіяти два винищувачі Су-27 в інший спосіб.

“Ці винищувачі наблизилися до безпілотника на близьку дистанцію і почали скидати паливо. Струменем палива можна цей безпілотник пошкодити. Але вийшло навіть більше — було пошкоджено пропелер безпілотника, і він упав у море. Це пошкодження було спричинене якраз контактом із літаком Су-27”, — деталізував експерт.

Риженко повідомив, що ці два винищувачі Су-27 злітали з аеродрому “Бельбек”, який розташований в окупованому Криму, на північному заході Севастополя.

Після падіння безпілотника росіяни вивели в море надводні кораблі, оточили цей район і почали операцію з пошуку MQ-9 Reaper.

“Була інформація, що вони знайшли. Але, найімовірніше, це частини безпілотника, які під час аварії від нього відокремилися і перебували на плаву в морі, йдеться про частини фюзеляжу. Просто він зроблений із легких матеріалів. А ось основна частина апарата, я гадаю, потонула. Тому що апаратура БпЛА металева, важка. Ось вона — на дні”, — продовжив спікер.

Риженко зазначив, що у росіян немає засобів, щоб підняти затонулу частину БпЛА з глибин Чорного моря.

“У них є пошуково-рятувальні засоби, але вони можуть діяти на глибині теоретично 1 кілометр, а фактично — до кількох сотень метрів. Згадаймо, як минулого року вони підіймали апаратуру із затонулого крейсера “Москва”. Там глибина була 56 метрів”, — сказав він.

Риженко розцінює ці дії російської авіації в Чорному морі як “міжнародне військове хуліганство”. Крім того, під час цієї провокації з БпЛА був високий ризик катастрофи самого винищувача, якби частина апарату потрапила б, наприклад, у турбіну.

“Літак коштує, звичайно, набагато дорожче. Але за певних обставин він міг же впасти, зокрема, на Кримський півострів”, — додав експерт.

Він упевнений, що дії росіян були “стовідсотково навмисними”.

“Характер маневру свідчить про те, що це було навмисне зближення літаків Су-27, навмисний викид палива і прохід на мінімальній дистанції від БпЛА. Ненавмисним було те, що літак зачепив пропелер безпілотника, це якраз непрофесійна дія пілотів. А загалом акція була навмисна, було завдання вивести з ладу, пошкодити цей безпілотний літальний апарат шляхом скидання пального, або впливу на нього вихлопним струменем, що теж може призвести до аварії апарату”, — прокоментував Риженко.

“Є інформація, що ця операція санкціонована на рівні вищого політичного командування Російської Федерації. Їм, напевно, хотілося привернути якусь увагу або показати свою рішучість. Але чого вони досягли, загалом, не зовсім зрозуміло. Тому що у США таких безпілотників досить багато”, — додав він.

Але навіть якщо росіянам вдасться дістатися до апаратної частини безпілотника, інформацію з нього вони не зможуть отримати, оскільки її вже видалено.

“Це дуже високотехнологічне обладнання. І при його створенні прораховувався варіант аварії, потрапляння в руки противника. І є спеціальний протокол щодо цього: наприклад, апарат просто знищують, або [дистанційно] стирають інформацію з нього”, — розповів спікер.

Зараз американці запитують можливість проведення своєї пошуково-рятувальної операції в цьому районі.

“І Туреччина може це дозволити. І в цьому випадку може бути дуже цікавий розвиток подій. Тому що у США є підстави запитувати цю операцію, оскільки країна не є учасницею війни Росії проти України. І може виникнути прецедент, коли під час війни Російської Федерації проти України країна НАТО зайде в Чорне море і буде виконувати ці функції”, — завершив Риженко.

Читайте також: Карибська криза-2 скасовується: як у США відреагували на інцидент із російськими винищувачами в Чорному морі (ВІДЕО)

Нагадаємо, 14 березня над Чорним морем російський винищувач Су-27 збив розвідувально-ударний БпЛА MQ-9 Reaper, який належить США. При цьому Су-27 спочатку кілька разів скидав паливо і підлітав до дрона на небезпечну відстань. У російському Міноборони стверджують, що дрон летів із вимкненими транспондерами в бік анексованого Криму.

Прямий ефір