Американські F-16 чи радянські МіГ? Які винищувачі від Заходу може отримати Україна

Винищувачі F-16. Фото: unsplash.com

Питання про передачу Україні американських багатоцільових винищувачів F-16 поки що висить у повітрі: на сьогодні західні країни-союзники не дійшли єдиної думки щодо надання Збройним силам України (ЗСУ) цих бойових літаків.

Деякі держави, серед яких і США, поки що не готові передавати Україні F-16, а такі країни, як Німеччина, взагалі кажуть категоричне “ні” передачі літаків на озброєння ЗСУ. При цьому в Білому домі не виключають варіант поставок цих бойових машин Україні третіми країнами.

Водночас низка держав заявили про свою готовність передати Києву ці літаки, але з певними умовами, наприклад, згода всіх країн НАТО або офіційне прохання української влади. Крім цього, Україна може отримати з Європи винищувачі радянського виробництва, що залишилися на озброєнні колишніх країн-учасниць Варшавського договору ще з часів холодної війни.  

Очікується, що питання відправки Україні американських винищувачів F-16 має зрушити з мертвої точки чергова зустріч у форматі “Рамштайн”, яка відбудеться 14 лютого. У зв’язку з цим, майбутній захід в українському політикумі навіть заздалегідь нарекли “авіаційним Рамштайном”.

В очікуванні “авіаційного Рамштайна”

Із проханням передати Україні літаки F-16 20 січня на засіданні Контактної групи з питань оборони України (UDCG, “Рамштайн-8”) до західних країн-союзників звернувся президент Володимир Зеленський. Як передає Sky News, глава держави просив партнерів обговорити його пропозицію на наступному засіданні.

“У ваших силах гарантувати таку артилерію і будь-яку авіацію, яка знищить терор. Це у ваших силах забезпечити перемогу”, — сказав Зеленський.

У тому, що Україна отримає від Заходу бойові літаки, запевнив співвітчизників міністр оборони Олексій Резніков.

“Сьогодні в плані отримання зброї ми отримали все, залишилися тільки літаки. Можу додати вам оптимізму — літаки теж будуть, питання просто — які”, — заявив глава Міноборони.

За словами міністра закордонних справ Дмитра Кулеби, Україна орієнтується на американські винищувачі F-16 через їхню масовість на ринку.

При цьому глава МЗС не виключає, що вони будуть не першими іноземними літаками, наданими нашій країні союзниками.

“Не важливо, який буде іноземний літак: чи буде це F-16 американський, чи буде це Gripen шведський, чи буде це Mirage або Rafale французький, або це буде Eurofighter — це все не принципово. Принципово — відкрити позицію, зняти це табу та отримати першу ескадрилью літаків, а потім уже будемо визначатися за доступністю на ринку, за обслуговуванням, на яку саме модель робити ставку. З точки зору масовості, наявності на ринку та обслуговування, базова модель — це F-16, але не факт, що він буде першим іноземним літаком, який ми отримаємо”, — розповів Дмитро Кулеба.

Секретар Ради національної безпеки і оборони (РНБО) Олексій Данілов упевнений, що рано чи пізно Україна отримає винищувачі F-16.

“Це лише питання часу, коли ми отримаємо F-16. Вони обов’язково надійдуть”, — підкреслив в інтерв’ю CNN секретар РНБО.

Нестійка позиція Заходу

Уперше про необхідність передачі Україні винищувачів країни Заходу заговорили відразу після повномасштабного вторгнення Росії. Наприклад, уряд Польщі протягом кількох тижнів після початку великої війни заявляв про готовність передати українським пілотам винищувачі МіГ-29.

“Подібно до того, як було …з літаками МіГ-29, будь-яка інша авіаційна допомога буде узгоджуватися, реалізуватися і, можливо, буде передаватися спільно з іншими країнами НАТО. Ми будемо тут діяти в повній координації”, — заявив прем’єр-міністр Польщі Матеуш Моравецький.

Однак тоді влада США відхилила цю пропозицію. У Вашингтоні порахували, що відправка літаків з бази НАТО в Україну могла призвести до ризику прямої конфронтації з Росією.

Ба більше, як повідомляє “Голос Америки”, наприкінці січня президент США Джо Байден на запитання журналістів про постачання Україні винищувачів F-16 відповів: “Ні”. Наступного дня американський лідер був уже не таким категоричним і повідомив представникам ЗМІ, що незабаром обговорить питання постачання зброї для ЗСУ з президентом України Володимиром Зеленським.

“Ми збираємося поговорити”, — цитує Джозефа Байдена агентство France 24.

Своєю чергою, в Європейському Союзі постачання винищувачів Україні поки що не стоїть на порядку денному. За словами глави дипломатії ЄС Жозепа Борреля, це питання призвело до серйозних розбіжностей серед союзників.

Як пише Politico, суперечки в ЄС могли виникнути після негативної відповіді Джо Байдена. Згодом риторику американського президента повторили лідери Німеччини та Великої Британії. А от готовність надати літаки висловили Польща, Нідерланди та Франція.

Так, прем’єр-міністр Нідерландів Марк Рютте заявив, що влада країни готова розглянути запити України щодо поставок винищувачів F-16 американського виробництва, однак наразі такого запиту до уряду Нідерландів не надходило, повідомляє видання NOS.

“Поставок зараз немає, запитів теж немає”, — сказав Рютте.

Своєю чергою, заступник міністра національної оборони Польщі Войцех Скуркевич уточнив, що надання Польщею Україні бойових літаків F-16 або МіГ-29 можливе тільки в рамках НАТО або більш вузької коаліції. Заступник міністра додав, що поки це питання теж не обговорюється.

У Politico зазначають, що через 11 місяців кровопролитної війни думка багатьох американських політиків змінилася. За інформацією видання, група військових чиновників непомітно підштовхує Пентагон до схвалення відправки винищувачів F-16 в Україну.

“У Пентагоні високопоставлені американські чиновники визнають, що Україні необхідно модернізувати свої застарілі ВПС новими винищувачами”, — інформує видання.

Як передає Financial Time, американська компанія-виробник літаків F-16 Lockheed Martin заявила, що готова постачати винищувачі країнам, які планують передати їх Україні. При цьому, головний операційний директор компанії Френк Сент-Джон наголосив, що Lockheed Martin не бере безпосередньої участі в переговорах щодо можливого постачання цих літаків Києву.

Попри те, що питання з наданням Україні іноземних винищувачів ще не вирішено, українські пілоти вже проходять підготовку для управління винищувачами F-16. За даними командування Повітряних сил ЗСУ, Україна запросила у Заходу близько 200 літаків F-16.

“Ми можемо скільки завгодно дискутувати з приводу того, отримаємо чи не отримаємо ми літак F-16, але загальновідомий факт: група українських пілотів з Повітряних сил ЗС України протягом кількох місяців уже займається за програмами пілотування винищувачів F-16 і штурмовиків А-10. Якщо ми отримаємо як мінімум кілька десятків [американських літаків], це значно посилить наш бойовий потенціал”, — повідомив військовий експерт Владислав Селезньов.

Як пише The Guardian, прем’єр-міністр Великої Британії Ріші Сунак планує оголосити про розширення програми підготовки українських військовослужбовців, включно з пілотами винищувачів і морськими піхотинцями.

Після підготовки пілоти зможуть керувати сучасними винищувачами, які відповідають стандартам НАТО.

Згідно з даними Даунінг-стріт, завдяки програмі підготовки новобранців, яка вже діє у Великій Британії, за останні шість місяців у бойову готовність було приведено 10 тисяч українських військовослужбовців, а цьогоріч планується підготувати ще 20 тисяч українських солдатів.

Читайте також: Винищувачі F-16 для України: коли їх можуть передати — у розборі Олексія Мацуки

Думки експертів

Які літаки необхідні Україні для захисту свого неба? Чим відрізняються американські F-16 від радянських винищувачів? Скільки часу може піти на поставку літаків в Україну? Ці та інші питання в ефірі телеканалу FREЕДОМ обговорили:

  • генерал-майор запасу СБУ, заступник голови СБУ (2014-2015 рр.) Віктор Ягун;
  • головний редактор видання Defense Express Олег Катков;
  • експерт Центру оборонних стратегій, капітан 1-го рангу запасу ВМС України Андрій Риженко;
  • спікер командування Повітряних сил України Юрій Ігнат.

ВІКТОР ЯГУН: Деякі наші льотчики вже мають досвід польотів на F-16

— Є дійсно два типи літаків, які бажано було б отримати Україні. Насамперед усі називають F-16, тому що це більш-менш підготовлені літаки, які можна передавати, і до яких готові наші льотчики, перепідготовка там потрібна не така велика.

Тим більше, що наші льотчики ще до початку повноцінного вторгнення в Україну готувалися на спільних навчаннях, і в нас була частина льотчиків, які мали досвід польотів на F-16. Їх, на жаль, не так багато було, але підготовка була.

Є ще одна можливість передати ті літаки, які Сполучені Штати збиралися знімати з озброєння. Їхня кількість досить велика. Це фронтові штурмовики, які використовувалися ними в останніх війнах: в Іраку та Афганістані.

Вони досить ефективні на полі бою. І про те, що їх можуть дійсно зняти з озброєння і частину передати Україні, теж стоїть питання. Тому ми будемо дивитися, що нам буде передаватися.

Дуже хотілося б, щоб цей процес був не затягнутий. Але, на жаль, проблема не тільки в льотчиках – є проблема підготовки аеродромів, місць базування, підготовки авіаційних фахівців для забезпечення цих літаків. Комплектуючі, ремонтна база тощо.

Це все дуже великий комплекс. І, на жаль, це займає набагато більше часу, ніж навіть підготовка наших хлопців на системах протиповітряної оборони й тим паче танках.

ОЛЕГ КАТКОВ: Навіть три ескадрильї винищувачів можуть змінити ситуацію на полі бою

— Якщо брати країни-донори, які мають можливість передати F-16 без значного зменшення своєї обороноздатності, то це європейські держави. Насамперед Нідерланди та Данія. Ці країни замінюють свої винищувачі на F-35.

Ба більше, ті самі Нідерланди вже кілька років тому хотіли продати 12 винищувачів F-16 американській приватній компанії, яка займається тренуванням пілотів у США та у світі. І ці 12 літаків точно є тим резервом, який уже виведений з озброєння Нідерландів і може бути переданий до ЗСУ, бо є вже надлишковим майном.

У будь-якому разі це не єдиний винищувач у європейській частині НАТО. Є ще американські F-15 і F-18, європейські машини Gripen, Rafale, Eurofighter. Ці винищувачі належать до четвертого-плюс покоління, це сучасні машини, які можуть вести одночасно як ефективний повітряний бій, так і завдавати ударів по наземних цілях, зокрема високоточним озброєнням.

Це якраз і відрізняє покоління 4+ від машин четвертого покоління, до яких належать, наприклад, такі винищувачі, як МіГ-29 або Су-27, які перебувають на озброєнні ВПС України.

А що стосується, наприклад, французьких машин Rafale або Mirage 2000, то у Rafale — це більш ніж сучасний винищувач четвертого-плюс покоління. І у Франції є можливість передавати ці машини доволі швидко: завдяки такій опції, як передача вживаних машин для замовника, вони виграли востаннє кілька контрактів із Хорватією та Грецією.

Mirage 2000 — це досить стара машина. Я б розглядав її як резерв, тому що вона поступається за своїми можливостями будь-якому з інших перерахованих літаків. Шведський Gripen — чудова машина. Досить часто вважається більш ніж вдалим винищувачем четвертого-плюс покоління в так званій надлегкій вазі, що має свою специфіку у відносно легшій експлуатації.

Щоб змінити ситуацію в небі, ми маємо бути реалістами. Ніхто нам не передаватиме одночасно сотні літаків, бо немає такої вільної кількості. Але, навіть якщо ми говоримо про передачу, наприклад, від однієї до трьох ескадрилій — в ескадрильї 12 машин — то вони вже почнуть змінювати ситуацію на полі бою. Там одна ескадрилья може повністю змінити ситуацію на певній ділянці фронту.

Водночас якщо брати реальну потребу, то потрібно, щоб Україна після перемоги вже мала понад сотню машин четвертого-плюс покоління. Речник командування Повітряних сил повідомив про те, що фінальна мета — це отримати від п’яти бригад. 5 бригад, 3 ескадрильї в кожній, разом у кожній ескадрильї 20 машин, загалом 180.

Але ми маємо розуміти, що це план на багато років, можливо, навіть на десятиліття. По-перше, він досить дорогий, тому що закупити зараз винищувачі в такій кількості — це приблизно 30 млрд доларів. Приміром, навіть вісім F-16 зараз на ринку коштують у сучасній версії 1,3 млрд доларів. І це разом з озброєнням, тому що окупається не тільки сам літальний апарат, але закуповується саме винищувач.

Це і фінансовий ресурс, це і питання підготовки пілотів, це і виробничі питання щодо утримання цих літаків. Якщо це буде 180 умовно нових машин, то вони теж не будуть вироблятися протягом місяців. Це знову-таки буде десятирічна програма.

АНДРІЙ РИЖЕНКО: Літаки F-16 дозволять закрити небо над Україною

— Питання переходу на нові літаки у ВПС ЗСУ було порушено ще до початку війни. У 2019 році було розроблено Стратегію ВПС України, вона називається “Візія”, у ній було чітко прописано, скільки потрібно нових західних літальних апаратів для заміни літаків, що перебувають у нас на озброєнні.

Зараз у ВПС ЗСУ перебуває радянська техніка. Жодного літака за період незалежності України закуплено не було. Окремі зразки були відремонтовані або модернізовані. Але знову ж таки, всі вони є старими радянськими [моделями], і вони значно поступаються тим новим літакам, які випустила Російська Федерація. Це літаки Су-30, Су-34, Су-35.

Певні країни нам допомагали, передавали літаки, але знову ж таки, радянські. Зараз уже чітко сформувалося рішення, що потрібно робити серйозний ривок. Наскільки я знаю, там було кілька варіантів, і запити в багато країн про передачу техніки стосувалися досить широкої номенклатури літаків.

Але в результаті всіх цих дискусій сформувалося рішення, що на найближчу перспективу потрібні літаки F-16. Це багатофункціональний літак, який може виконувати три завдання: це винищувач, бомбардувальник і штурмовик. Він може нести бомбове навантаження, ракети різного класу, контейнери радіоелектронної боротьби тощо.

Дійсно F-16 — літак не новий. Однак було вироблено дуже велику кількість його модифікацій, що значно збільшило його можливості в бойовій ситуації й істотно збільшило параметри його зброї. Таким чином, той F-16, який випускався в 1970-ті роки, це навіть не 1/10 того, що є зараз. І ці літаки зараз досі дійсно випускаються.

Вартість години експлуатації F-16 найменша, вона становить 8 000 доларів на годину, що у 2-3 рази менше, ніж експлуатація літаків тієї ж серії: Fighters, F-15, F-18. Це дуже важливо. Радіус дії F-16 становить 700 кілометрів. Це втричі більше, ніж МіГ-29 і у 2 рази більше, ніж Су-27. Ось це теж важливо для України.

При зльоті з центральної частини України він буде покривати всю країну. До цього можна ще додати радіус дії ракет повітряного базування. Важливо також, що він несе і протикорабельні ракети для боротьби на морі, тому що зараз такої можливості у нас немає, оскільки наші можливості обмежені береговими комплексами.

Цей літак також може підключатися до системи Link — це система глобальної передачі даних і цілевказівки. Це дуже сильно відрізняє F-16 від найсучасніших російських літаків. Літак злетів, і він одразу ж отримує всю інформацію щодо можливих цілей. Вона надходить від супутників, різних повітряних і берегових засобів спостереження, і льотчик тільки приймає рішення. Це дуже сильно розвантажує його. І машина визначає оптимальне використання зброї, тобто ефективність значно підвищується.

Якщо в нас будуть ці літаки, це дасть нам змогу нам фактично закрити небо і забезпечити наступ сил наших сухопутних угруповань і забезпечити нам звільнення наших суверенних вод на Чорному та Азовському морях.

ЮРІЙ ІГНАТ: F-16 — найоптимальніший варіант для ЗСУ

— Рішення про передачу літаків ухвалюють, виходячи з того, де їх можна взяти, і в якій кількості. Вони потрібні Україні в найближчій перспективі, тому що тягнути нам уже далі нікуди.

Якщо розраховувати на інші зразки, а не F-16, то їх потрібно банально десь просто взяти, або чекати, поки ті країни зроблять достатню їх кількість для України. Що стосується 200 одиниць — це приблизна кількість, якою можна замінити весь парк авіаційної техніки, що сьогодні є в нас на озброєнні.

Я нагадаю, що в нас два типи винищувачів сьогодні — це МіГ-29 і Су-27. Є також бомбардувальник Су-24М і штурмовик Су-25.

Що стосується саме тактичної авіації, на сьогодні, якщо додати транспортну і навчальну бригади, у складі наших повітряних сил є всього 11 бригад. З огляду на те, що сьогодні є серйозна загроза біля кордонів України, і вона навіть у повоєнний час нікуди не зникне, ця кількість літаків не є такою вже й великою.

Будемо чекати й розраховувати на те, що Україна як одна з найбільших держав у Європі все-таки отримає певний тип літаків. Який це тип, вирішуватимуть колегіально.

Але найяснішим претендентом є все-таки F-16 — найпоширеніший літак у світі, який можна застосовувати по різних типах цілей і по всіх повітряних цілях.

Але крім балістики, з цього літака можна використовувати по наземних цілях весь спектр озброєння, які мають країни НАТО. І він може дійсно стати на якийсь час єдиним типом літака, який буде на озброєнні наших авіаційних сил.

Читайте також: Коли Україна отримає сучасні винищувачі — оцінки та думки (ВІДЕО)

Прямий ефір