Море — це економіка України: нову безпекову стратегію проаналізував Риженко

Андрій Риженко. Фото: facebook.com/TarChmut

Президент України Володимир Зеленський ввів у дію рішення Ради національної безпеки та оборони (РНБО) України “Про Стратегію морської безпеки України”. У такій формі документ щодо безпеки та інтересів України в морі з’явився вперше. У 2000-х було прийнято Морську доктрину України, яка по суті була копією аналогічного російського документа і “не прораховувала” агресивних дій РФ щодо України. Вже після анексії Криму та початку війни на сході до цієї доктрини було внесено зміни. Новий документ наголошує на значенні моря для України та українців. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів капітан 1-го рангу запасу заступник начальника штабу Військово-морських сил Збройних сил України (2004 -2020 рр.) Андрій Риженко.

“Якщо для обивателя, то цей документ про те, чому Чорне море важливе для жителів України… У принципі, він говорить про те, що море дуже важливе для України, для українців, що це насамперед економіка України. У нашій ближній морській зоні, у наших прилеглих водах — великі запаси нафти і газу, особливо газу, можливо, більше, ніж на 100 років. Тобто, ми можемо повністю забезпечити свої енергетичні потреби. Дуже багато вантажів у нас поставляється через моря. У нас дуже тісні зв’язки із Середземним морем та Балтійським морем. І ці два моря якраз позначені сферою національних інтересів України. Вони окремо позначені. Плюс говориться про те, що є ділянки Світового океану, де є наші інтереси. Ми знаємо, що коли перекрили можливість поставки сільськогосподарської продукції, то страждали країни Африки, Азії”, — каже гість ефіру.

Він підкреслив, що документ стосується не лише моря, а й річок, про які, за словами Риженка, протягом 30 років незалежності України “ніхто нічого не говорив”.

“Транспортний потенціал наших річок використовувався на 0,2% всього. Хоча, в принципі, той же Дніпро можна використовувати дуже інтенсивно. Це найдешевший шлях постачання продукції”, — зазначив експерт.

За його словами, Стратегія морської безпеки України — лаконічний документ, який водночас містить найголовніше.

“Мені, щиро, дуже сподобався цей документ. Він досить лаконічно, ємно, без зайвої інформації дає і безпекову ситуацію — що потрібно для цього робити, які ініціативи проводити, і в економічних аспектах, і так далі. Але це наше бачення, це наш документ… Це стратегія — звісно, її вивчатимуть за кордоном”, — каже Риженко.

Він нагадав, що довгий час у забезпеченні безпеки у Чорному морі покладалися на регіональні ініціативи. У 2001 році з ініціативи Туреччини було створено Чорноморську військово-морську групу (BLACKSEAFOR) за участю всіх шести держав, які мають вихід до Чорного моря. Однак і під час нападу Росії на Грузію в 2008 році, і під час нападу Росії на Україну в 2014-му в рамках цієї ініціативи “нічого не було зроблено для того, щоб підтвердити суверенітет територій однієї з країн цього договору”. У світлі цього, як вважає Риженко, українська морська стратегія дуже важлива, але на Україну чекає серйозна дипломатична робота з партнерами в Чорноморському регіоні, передусім з Туреччиною.

“Позиція Туреччини буде дуже важливою. Туреччина — наш серйозний партнер і політичний, і економічний. Але не варто забувати, що Туреччина, загалом партнер серйозний, і політичний, і економічний, Росії, зокрема й зараз. Тому ці питання потрібно дуже серйозно балансувати”, — прокоментував Андрій Риженко.

Він додав, що в документі багато йдеться про ЄС і НАТО, а це означає, що на Україну чекає велика робота і у сфері економіки, і у сфері верховенства права.

Читайте також: Розробка морської стратегії України: про основні моменти роботи над документом розповів Плетенчук

Нагадаємо, президент України Володимир Зеленський повідомив, що в Україні реалізовуватиметься нова Стратегія морської безпеки.

Прямий ефір