Україна разом із партнерами мають протягом кількох місяців розробити план дій за підсумками Саміту миру в Швейцарії, який примусив би Росію до миру. Таку заяву зробив український лідер Володимир Зеленський на спільній конференції з президентом Євроради Шарлем Мішелем. За словами президента, найімовірніше, стоїть не спроба наблизити переговори з РФ, а прагнення наблизити момент, коли країни, які об’єдналися у формат саміту миру, домовляться про спільну позицію. Таку думку озвучив політолог Олег Саакян в ефірі телеканалу FREEДОМ сьогодні, 28 червня.
“Судячи з усього, Україна готова не запросити Росію на другий саміт миру, а долучити її за допомогою додаткових форматів. Наприклад, консультації через посередників про результати, які будуть досягнуті в процесі підготовки другого саміту. Тобто щонайменше за трьома пунктами, які лежали в основі комюніке першого саміту. Щодо них необхідно домовитися, мати спільну позицію і, відповідно, запропонувати механізми, через які можна досягати ядерної безпеки, продовольчої безпеки, судноплавства та обміну всіх утримуваних осіб, полонених і викрадених українців”, — сказав гість ефіру.
Якщо це буде зроблено ефективно, тоді є простір, щоб покласти цей документ перед Росією, за допомогою посередників, і перевірити, чи готова вона до діалогу.
“Тому питання швидкості підготовки документів досить важливе. Важливо, мені здається, що за словами Зеленського стоїть не спроба наблизити переговори з Росією, а скоріше наблизити момент, коли країни, які об’єдналися у формат саміту миру, домовляться про спільну позицію. Можливість долучення Росії в даному випадку є просто стимулом до того, щоб прискорити процес підготовки, показати їхню серйозність. І, з іншого боку, показати, що Україна саміт миру заснувала не просто як якийсь фасад і заглушку, а справді готова його наділяти робочими інструментами і рухатися досить швидко й ефективно. Тобто це не бутафорія, а дійсно інструмент, на який Україна розраховує”, — акцентував Саакян.
З іншого боку, звісно, тези про долучення Росії до перемовин і про швидке проведення другого саміту миру наштовхують і на цілу низку ризиків, з якими це пов’язано, вважає політолог.
“Тут дуже важливо їх мінімізувати, оскільки за швидкістю можна втратити якість. І, відповідно, величезна кількість пасток, можливо, розставлені. Тому я схильний і хотів би вважати, що українська влада в цьому випадку стимулює партнерів до того, щоб діяльність відбувалася не в бюрократичних процедурах, дипломатичних, а в режимі воєнного часу, коли кожен день на рахунку”, — резюмував політолог.
Читайте також: “Маркер того, що ми свої”: особливості безпекової угоди з ЄС пояснив політолог
Нагадаємо, міністр закордонних справ Дмитро Кулеба заявив, що Україна налаштована організувати другий саміт миру в одній із країн глобального Півдня.