Спеціально навчені діти: як у Росії створюють “Путінюгенд” для захисту кремлівського режиму

Російських школярів вчать збирати автомати та керувати дронами, для них влаштовують військові навчання. Дітей вчать ненавидіти й героїзують для них злочинців.

Як Кремль виховує зі звичайних школярів покірливих солдатів? На що перетворилася освітня система у РФ за майже три роки кривавої війни? Яке майбутнє у дітей, які виростуть в умовах індоктринації? Про це розповідає свіжий випуск “Спеціального репортажу” на телеканалі FREEДOM.

Автор — Марина Нестеренко.

“Розмови про важливе”

Російська школа перетворилася на кузню солдатів для Путіна та інструмент вирощування ненависті до цивілізованого світу. Для накачування дітей путінською пропагандою і мілітаризації шкільної освіти та виховання з російської державної скарбниці виділяють щедрі суми та впроваджують нові ініціативи.

У школах проводять так звані позакласні уроки «Розмови про важливе» – щопонеділка кожного навчального тижня в кожній російській школі. Любов до режиму прищеплюють із першого класу: підіймають прапор, співають гімн.

“Це цікаві уроки, де діти неформально обговорюють ті проблеми й ті питання, які їх цікавлять, з однолітками та вчителями”, — каже міністр освіти РФ Сергій Кравцов.

Ось тільки в реальності все зовсім інакше. Теми цих розмов визначені та спущені міністерством освіти. Вони більше схожі на агітки, за допомогою яких школярам розповідають про велич Росії у всіх сферах життя. Говорять і про так звану “СВО”, Україну та західні країни.

“Це пропагандистські уроки, на яких, як то кажуть, дітей вчать батьківщину любити та вчать Путіна любити. Розповідають про те, що “спеціальна військова операція” — це добре і як анексія Криму чудово вплинула на РФ”, — коментує російський журналіст Ілля Давлятчин.

Так, “важливим” вважається те, що Росію оточили вороги.

“Важливим” вони вважають, що Росія є носієм духовних цінностей. Для них “важливо”, ймовірно, щоб убивці та злочинці приходили на уроки. “Важливим” вони вважають фашизм на межі нацизму”, — каже педагог Дмитро Зіцер.

Це небезпечна і зла форма пропаганди, бо завуальована. Іноді “Розмови про важливе” проводить особисто російський диктатор Путін.

“У зоні дії “спеціальної військової операції” зараз перебуває мій батько. І в багатьох хлопців, які сидять у класі, теж там перебувають родичі. Чим ми, школярі, можемо допомогти, крім плетіння маскувальних сіток і написання листів”, — запитав якось школяр у Путіна на уроці.

Путін традиційно заговорив про боротьбу з так званим неонацизмом.

“Ваш внутрішній настрій — це і є найголовніша допомога і підтримка й основа єдності російського суспільства, база для всіх наших перемог. Усі ваші близькі люди виконують найважливішу державну місію із захисту — ми всі разом боремося з неонацизмом”, — заявив Путін.

“Розмови про важливе” впровадили 2022 року, за пів року після початку кривавої війни проти України. Саме тоді кремлівська пропаганда взялася за школу з особливим завзяттям.

“Спочатку це були якісь поодинокі уроки, присвячені боротьбі із Заходом, контрсанкціям, “русской весне”, Криму. Поступово за ці два роки держава адаптувалася і пропаганда стала поступово проникати. Те, що було спочатку на уроках історії, на “Розмовах про важливе”, поступово стало частиною і географії, і навколишнього світу в початковій школі, і ОБЖ”, — коментує Данило Кен, голова незалежної профспілки “Альянс учителів”.

Атмосфера війни в школах

У російських школах ввели новий урок — “Основи безпеки та захист батьківщини”, який замінив “Основи безпеки життєдіяльності”.

“До цього це був предмет, який хоча б на рівні назви передбачав безпеку. А перетворилося це на предмет про те, як захищати батьківщину. Питання — від кого захищати?”, — каже педагог Дмитро Зіцер.

На цих уроках дітей навчатимуть азів військового вишколу, поводження зі зброєю, а також відправляють на справжні військові збори.

“Включено модулі, на яких діти вже зможуть навчитися працювати зі стрілецькою зброєю, навчитися розбирати-збирати та виконувати орієнтовні стрільби, а також брати участь у військово-патріотичних змаганнях”, — заявив учитель ОБЗБ Сергій Крохмальов.

Частина учнів російських шкіл і коледжів ще до випуску навчаться керувати дронами. Для цього Міноборони закупило 17 тис. навчальних безпілотників. На місцях обладнали класи, побудували польотні зони, закупили 3D-принтери. Діти вивчають будову безпілотників, щоб уміти самостійно їх збирати та ремонтувати.

“Ми бачимо, що поки що це відносно масова, але дуже різношерста й різноманітна ініціатива в окремих регіонах і школах”, — каже Данило Кен, голова незалежної профспілки “Альянс учителів”.

Патріотизм і почуття відповідальності вирішили посилити ще й “суспільно-корисними” роботами. У програму повернули “Трудове виховання”.

“У дітей формується споживацьке ставлення до життя. А хто йде з працею по життю, досягає успіхів не тільки в роботі, а й у сімейному житті”, — заявив російський депутат Михайло Кисельов.

На уроках праці вчитимуть усього — від 3D-моделювання до тваринництва. Крім того, потрібно обов’язково допомагати фронту — наприклад робити милиці для покалічених російських військових або окопні свічки.

Поза уроками російські школярі плетуть маскувальні сітки, створюють на 3D-принтері пристрої для швидкісної зарядки автоматів Калашникова і пакують посилки на фронт.

“У школах буквально створюється атмосфера війни, і всі заходи тією чи іншою мірою мілітаризовані”, — каже засновник проєкту “Не норма Дмитро Цибірьов.

Виховання в любові до вітчизни не обійшло стороною навіть уроки музики. Тепер на них навчають творчості артистів, які пропагують кремлівські псевдоцінності.

Крім того, фундамент для пропаганди й так званого патріотичного виховання заклали ще в одному новому шкільному предметі — “Родинознавство”. Дітей навчатимуть “багатодітності та цнотливості”.

“Одна з ознак фашизму — це коли держава залазить до нас із вами в ліжко і під одяг, коли держава диктує нам, у який спосіб будувати стосунки з близькими”, — коментує педагог Дмитро Зіцер.

На такі уроки запрошують священників і депутатів від путінської партії “Едина Росія”.

“Мета цього уроку — це пропаганда сімейних цінностей. Я майже переконаний, що рано чи пізно це точно так само виродиться в пропаганду війни, але тільки з розподілом гендерних ролей — хлопчикові буде уготована роль воїна, а дівчинка повинна спокійно чекати коханого з війни”, — коментує засновник проєкту “Не норма” Дмитро Цибірьов.

Злочинці вчать дітей

У спробах плекати в російських дітях почуття обов’язку і жертовність, а також лояльність до воєн влада вдалася до кричущої практики — до так званих патріотичних дисциплін і уроків залучають учасників путінської “СВО”. За фактом, військових злочинців, яких героїзувала кремлівська пропаганда. Солдати, які повернулися з війни, часто ще й кримінальники, але їх залучають до роботи з російськими школярами.

“У такий спосіб діти розумітимуть, що піти й зробити щось протизаконне нестрашно, тому що якщо ти потрапиш до в’язниці, то можна швидко опинитися на фронті та бути помилуваним. А ще в такий спосіб можна стати “героєм” і шанованою людиною”, — вважає Хельга Пирогова, заступник голови профспілкової організації “Альянс учителів”.

“Герої” путінської війни давно інтегровані в навчальний процес і ходять на так звані “Уроки мужності” з 2022 року.

Наприклад, Максима Таначьова 2021 року було засуджено на 8 років колонії суворого режиму за продаж наркотиків. Його завербували в ПВК “Вагнер”, він убивав невинних людей в Україні, дістав помилування від Путіна і тепер розповідає дітям про “мужність” і “захист батьківщини”.

“Ці люди — автоматично злочинці, якщо вони приїхали в Україну в тій чи іншій якості. Навіть неважливо, сиділи вони до цього у в’язниці чи ні. Вони злочинці”, — каже педагог Дмитро Зіцер.

Микита Сем’янов для Кремля “герой Бахмута”. У 2021 році був засуджений за вбивство і помилуваний Путіним. Тепер Сем’янов — завсідник військово-патріотичних заходів для школярів, попри свідчення про розбещення малолітніх у минулому.

Микита Сем’янов

“Це люди з кримінальним минулим, які сиділи у в’язницях за тяжкі злочини. Вони пішли на війну і знову відчули, що можна вбивати. Держава їм каже: “Ви тепер герої, ви захистили Росію і спокутували всю свою провину”. Їм роздали ордени й медалі та тепер масово заманюють до шкіл провести “урок мужності”, стати вчителем або заступником директора з виховання”, — розповідає Данило Кен, голова незалежної профспілки “Альянс учителів”.

Школи діють за вказівкою Путіна, а кремлівський правитель оголосив колишніх учасників війни проти України новою елітою і доручив залучити у сфері освіти та виховання.

“Цю роботу ми будемо розширювати. Пройшовши певну підготовку, ті, хто хоче працювати в школі, можуть це зробити з урахуванням певних вимог”, — заявив міністр освіти РФ.

“Герої “СВО” після невеликих курсів і без будь-якої педагогічної освіти починають працювати з дітьми.

Пройшовши програму перепідготовки в спеціально створеному для цього центрі, вчителем “Основ безпеки та захисту батьківщини” став раніше засуджений за побиття, шантаж і позбавлення волі семи жінок Андрій Шинягін. Він — колишній учасник війни проти України.

“За роки існування людства виробилися якісь загальнолюдські норми. Ми повинні берегти своїх дітей і не приводити до них злочинців. Зараз у Росії порушили цей консенсус, до шкіл приходять убивці та злочинці”, — каже педагог Дмитро Зіцер.

2024-2025 навчальний рік стане безпрецедентним за обсягом пропаганди на уроках. Школи відведуть на донесення ідей і наративів Кремля 1,3 тис. годин з 11 тис. навчальних — це майже 12% усіх занять, підрахувало видання “Агентство”.

Військові навчання для дітей

Мілітаризація йде не тільки в школах — російських дітей і підлітків масово втягують у так звані молодіжно-патріотичні організації. Головні з них — піонерія імені Путіна “Рух перших” і піонерія імені Шойгу “Юнармія”.

Ці організації виникли ще до повномасштабної війни, а 2023 року з’явився центр військово-спортивної підготовки “Воїн”. Ці рухи нібито добровільні, але насправді дітей примушують приєднуватися до них.

“Діти та сім’ї, які вступають у цей рух, отримують різного роду преференції — їм обіцяють бали під час вступу до вишів, а по закінченню школи видають безоплатні путівки до дитячих таборів або оздоровчих центрів”, — розповідає засновник проєкту “Не норма” Дмитро Цибірьов.

Кажуть, що в деяких школах дітей записують до “Юнармії” автоматично за замовчуванням. Це одна з найважливіших організацій для Кремля, яка з 2015 року працює під патронатом Міністерства оборони. Юних хлопців виховують не тільки в дусі кремлівського “патріотизму”, а ще й дають базові навички військового вишколу. До лав “Юнармії” беруть не тільки школярів, а й вихованців дитячих садків.

“Вони вчать дітей існувати в умовах жорсткої дисципліни та відсутності необхідності роздумів. Тобі сказали — ти зробив”, — коментує заступник голови профспілкової організації “Альянс учителів” Хельга Пирогова.

Не менш масштабний у Росії “Рух перших”, створений за вказівкою Кремля і негласно має славу путінської піонерії.

“У ці рухи втягнули 4 млн школярів. Вони теж, як і “розмова про важливе”, побудовані за принципом, що більша частина — це щось не сильне політичне, але потроху туди впроваджують пропаганду”, — каже голова незалежної профспілки “Альянс учителів” Данило Кен.

Існують і відверто мілітаристські проєкти. Наприклад, “Наставник-Захисник” — це збори, які проводять ветерани так званої “СВО”. А “Зарниця 2.0” — це військово-патріотична рольова гра, що існує ще з радянських часів.

“Це буквально імітація військових дій — військове спорядження, імітація різного озброєння, збирання-розбирання автоматів, дрони, гранатомети. Діти розділені на команди та виконують завдання — захоплення бойових точок, форпостів, управління танковими колонами. Тобто це прямо масштабні такі військові навчання, тільки за участю дітей. За офіційними звітами, в них узяли участь близько 800 тис. осіб. На це було виділено з бюджетів регіонів понад 100 млн рублів”, — розповідає засновник проєкту “Не норма” Дмитро Цибірьов.

За дорученням Путіна по всій Росії активно створюються патріотичні центри “Воїн”. Існує вже понад 20 відділень і в перспективі вони мають бути в усіх регіонах. Як наставники — все ті ж ветерани путінської війни, які готують підлітків до служби в збройних силах РФ. До кінця 2024 року там навчать 30 тис. підлітків.

“Бойові навички та пропаганда строкової служби — це основна мета всієї цієї індустрії, яку побудували в школах Росії. Вони буквально рекрутують нових солдатів для путінської війни”, — засновник проєкту “Не норма” Дмитро Цибірьов.

Покоління, яке захищатиме кремлівський режим?

Школа, позакласні заняття, зустріч із новими ветеранами, допомога армії та молодіжно-патріотичні організації — все це спрямовано на мілітаризацію свідомості дітей і вирощування солдатів для воєн кремлівського диктатора. До моменту випуску зі школи їхня доля може бути вже визначена — йти вбивати в інтересах влади. Саме для цього навесні 2023 року Путін підписав закон, який дозволив вчорашнім школярам з досягненням 18 років укласти контракт зі збройними силами Росії.

“Вся країна повинна за фюрера піти одним строєм. І, власне, до цього зараз Росія і рухається”, — каже журналіст Ілля Давлятчин.

Мілітаризація дітей і підлітків у Росії буде тільки наростати.

Наступного року режим планує профінансувати створення ще кількох нових організацій і посилити підтримку всіх наявних рухів. На молодіжно-патріотичні ініціативи в бюджеті 2025 року передбачено понад 66,5 млрд рублів. За підрахунками “Агентства”, витрати російської державної скарбниці на “патріотичне виховання” виявилися в 1,5 раза вищими за заплановані, а порівняно з довоєнним періодом — зросли у 20 разів.

Мілітаристська машина Кремля набиратиме обертів і сучасний підхід до освіти в Росії вже нагадує нацистську Німеччину. Замість всебічного розвитку дітей, акцент робиться виключно на політичній ідеологізації.

“Проводилися дослідження, зокрема над тими, хто виріс у нацистській Німеччині та потрапив під вплив пропаганди з віку до 10 років. Вони до кінця свого життя повністю не могли позбутися цієї пропаганди й до кінця свого життя вважали, умовно кажучи, що “не все так однозначно”, — каже політична аналітикиня Ольга Курносова.  

Масштаби повоєнної пропаганди в освітніх установах і залучення дітей і підлітків у Росії у військово-патріотичні рухи вже стали темою для обговорення на різних міжнародних майданчиках. У лютому 2024 року Комітет ООН з прав дитини закликав Росію припинити політизацію і мілітаризацію шкіл. 

“Мине багато років і, можливо, відбудеться якоюсь мірою протверезіння суспільства. А ось дітям, які були виховані в цей час і на цих цінностях, буде дуже складно цього позбутися”, — каже голова незалежної профспілки “Альянс учителів” Данило Кен. 

Діти, виховані в атмосфері військової пропаганди та мілітаризації, які потрапили в шкільні роки під контроль режиму, виростуть не просто солдатами, а справжніми фанатиками ідеології кремлівського диктатора. Замість загальнолюдських цінностей, які прищеплюють дітям у цивілізованих демократичних і вільних країнах, у російських школярів сформуються спотворені уявлення про добро і зло, мир і війну. Для них легалізують насильство, і переконають, що жертовність в ім’я вітчизни — це священний обов’язок. Путін і його поплічники цілеспрямовано готують “Путінюгенд”, який захистить режим від будь-кого, кого Кремль призначить своїм ворогом.

Читайте також: Солдати “вроздріб” із різних куточків світу: з кого формують путінську армію

Прямий ефір