Соціальні мережі під час війни мають важливе значення як для пропаганди з боку країни-агресора, так і для України, яка не просто відбиває атаки російських військ на фронті, а й намагається повідати всьому світу правду. Поряд із традиційними медіа правдива інформація в соцмережах теж має значення. З початку повномасштабного вторгнення Росії до України зміст публікацій українців у соцмережах кардинально змінився. Користувачі активно публікують відео та інформацію про війну. Ці ролики набирають мільйони переглядів не лише в Україні, а й у всьому світі.
Так, користувачі TikTok, які до 24 лютого на своїх сторінках розміщували ролики про особисте життя та подорожі, з початком повномасштабного вторгнення почали публікувати відео зовсім іншого змісту. Палаючі та зруйновані будинки, порожні магазини, умови виживання. Тут же у TikTok блогери запускають нові тренди, популяризуючи українську культуру.
YouTube також став перетвореним майданчиком для інформації про життя України під постійними ракетними ударами РФ. Експерти наголошують: щоб відео мало соціальний ефект – його потрібно адаптувати для закордонної аудиторії. По можливості робити його англійською мовою і ставити теги англійською. Також у відео мають бути звернення до зарубіжної аудиторії через всілякі соціальні медіа.
Водночас тема війни в Україні підпадає під цензуру в соцмережах — це пов’язано з правилами цих медіа. Докладно про інформаційні війни та тренди, пов’язані з війною, журналісти FREEДОМ поговорили з фактчекером StopFake Олександром Замковим та аналітиком Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Іриною Суботою.
Замковий: Український YouTube колосально змінився
— Як змінилася YouTube-ніша після повномасштабного вторгнення РФ?
— Наразі щомісячно перегляд українського контенту на YouTube дорівнює приблизно 500 мільйонам переглядів. Це цифра, яка справді вражає. На піку вторгнення, у березні, загалом переглядів було близько 1,5 мільярда. Це сталося за рахунок іноземної аудиторії, яка хотіла зрозуміти, що відбувається в Україні.
Українські блогери та ЗМІ не розгубилися та імплементували у свої відео субтитри англійською мовою. Щось навіть записували англійською мовою. Це була теж велика робота, яка була дуже важливою, особливо у березні та квітні.
Кількість українських каналів у YouTube збільшилась. За статистикою, якщо до вторгнення ми мали близько 15 тисяч каналів з передплатниками більше, ніж 1,5 тисячі. Наразі їх уже 18 тисяч. Тобто ми придбали 3 тисячі нових каналів у абсолютно різних нішах. Це інтертеймент і блогінг, це і люди, які роблять сюжети, експлейнери на історичну тематику, роблять новинний контент і реаліті, тому що багато хто перебуває в бомбосховищах, багато хто пережив бомбардування і втік з міст. Це все знімали. Це все викладалося також на YouTube.
До 24 лютого ми говорили про те, що є дуже великий вакуум українського контенту, який має попит. Люди хочуть його споживати. Але, на жаль, не всі були такі активні в YouTube і багато хто транслював свій контент на російську аудиторію, тому що більше монетизації було саме там. Ми розуміємо, що аудиторія Росії та України — це різна вагова категорія. Але зараз багато YouTube-канали зробили свій вибір і, навпаки, позбулися російської аудиторії, бо перейшли українською мовою.
За відгуками багатьох блогерів українського контенту на TikTok за останній рік стало десь утричі більше, ніж це було до 2022 року. Дуже багато з’явилося каналів, які показують саме українську культуру, історію, використовують українські пісні, запускають тренди. Звичайно, ЗСУ це, по суті, головний тренд року. Тому вони постійно транслюють у своїх TikTok щось із полів битв, з окупованих та деокупованих територій. Навіть їхні танці дуже піднімають настрій. У TikTok хештег “ЗСУ” вже було використано 15 мільярдів разів. Тобто на TikTok було залито 15 мільярдів різних відео, де так чи інакше фігурували ЗСУ.
— Що ще найближчим часом, на вашу думку, отримає друге життя у YouTube, пов’язане з війною та Збройними силами України?
— Я думаю, що залишатимуться популярними відео ЗСУ, тому що з TikTok ми дізнаємося постійно про останні події про те, що відбувається на фронті. І не лише ми за цим стежимо. Іноземці, зокрема. Все залежить від творчості українців. У нас дуже багато TikTok-блогерів, які запускають різні челенджі, наприклад, як вони обходяться без світла і води. І іноземці це підхоплюють, також намагаються відповісти на це. Допустимо, вони день не користуються будь-якими предметами. Або тиждень не їдять якусь певну їжу. Тобто це дуже звичайні речі начебто. Але насправді таким чином відкривається наша країна, тому що люди намагаються зрозуміти, як же ми живемо всі ці 10 місяців у військовому становищі.
Українська музика стає популярною, особливо етно-стиль. Багато композицій знову набирають великі перегляди. Це означає, що в TikTok вони теж стануть вирусними або вже завірусилися.
Звісно, якщо говорити про креативність, то багатьом ми відкриваємо українське кіно, зокрема. Багато фільмів, які ми зняли і не користувалися такою популярністю, зараз транслюються на світових кінофестивалях. Особливо кіно, яке було знято після 2014 року, бо іноземці хочуть зрозуміти, що ж призвело до цієї війни та як країна жила раніше.
— Щороку Facebook видаляє зі своєї платформи мільярди фейкових облікових записів. Зокрема, компанія Meta відключила понад тисячу фальшивих облікових записів, які складали численні коментарі на підтримку російського вторгнення на територію української держави. На думку аналітиків, кількість віддалених облікових записів за останні три роки свідчить про серйозні проблеми з верифікацією нових користувачів. Мережа досі не змогла створити дієвий механізм боротьби з масовим створенням підроблених облікових записів.
Розкажіть, що зараз відбувається у соціальних мережах компанії Meta?
— На даний момент 74% жителів України справді отримують новини із соцмереж. І такі випадки, коли у Facebook блокується контент, викликають велике роздратування, тому що облікові записи, які мають по 200 тисяч передплатників, у тому числі в Instagram, не можуть, по суті, донести інформацію, якою володіють. А це величезні акаунти, які паралельно ще й можуть збирати гроші для ЗСУ та просувають багато наративів із перших вуст.
Facebook каже, що у нього понад 15 тисяч людей у штаті займаються саме цифровою безпекою. З них половина займається модерацією. І незважаючи на те, що багато хто спочатку дорікав Facebook за те, що, можливо, офіс модерації українського контенту знаходиться в Москві. Але офіційна позиція така, що цей офіс знаходиться у Варшаві. І вони твердять, що над українським контентом працюють носії мови. Але, на жаль, є випадки, коли справді пости, які ми пишемо, соцмережу трактує як ті, що розпалюють ненависть або можуть впливати, наприклад, надалі на ескалацію війни. Проблема досі не вирішена.
Я думаю, що Meta боїться піти на якісь радикальні заходи, тому що правила спільноти єдині для всієї мережі, для всієї платформи та окремо робити налаштування для України Meta поки що не готова. Тим більше, що швидше за все вони розраховують на те, що війна піде на спад, і їм не потрібно буде докладати до цього додаткових зусиль.
У TikTok, наскільки я знаю, блогерів банять набагато сильніше. Це соцмережа, яка сприймає свою платформу як розважальну. Вона взагалі не приймає, по суті, жорстких відео обстрілів або якихось кривавих відео.
За останній рік ми бачимо величезний приріст аудиторії у Twitter, бо він, насправді, такі пости не блокує. Спочатку ця соцмережа була налаштована на політичний порядок денний. Там публікувалися дуже жорсткі посади, ще з часів сирійської війни, ізраїльсько-палестинського конфлікту 2014 року.
Багато користувачів мереж “мігрують” в Telegram саме через те, що Facebook втрачає цей контент. Але в розрізі всього міжнаціонального сегменту, який користуються платформою для Facebook, Україна та Росія — це зовсім невелика чисельність людей. Тому в Meta готові цим знехтувати та допустити відтік.
— Коли війну називають “війною” — це є мовою ненависті? Тут доречне питання цензури?
— Я думаю, що у Facebook є стоп-слова. Судячи з досвіду останнього року, це слова, які сприймаються як такі, що розпалюють ненависть чи створюють загрозу певній етнічній групі чи національності. Також Facebook ніколи не дозволяє загрози за принципом сексуальної орієнтації, віросповідання та інше. Наразі українці зі своїм контентом потрапляють саме до розряду порушення правил спільноти в контексті загроз якійсь певній національній групі. Усі ми розуміємо, кому росіянам. А Facebook не хоче з цим миритися, бо це правила, які були прописані спочатку. Вони також регулюють неможливість просувати сексуальне насильство, насильство над тваринами, дітьми. Достатньо багато контенту видаляється щодня у Facebook. Усі ми це розуміємо. Просто зараз контент, який потрібен українцям для того, щоб світ бачив, як виглядає наша війна, на жаль, також потрапляє до правил спільноти.
— В умовах війни боти у соцмережах ведуть свою діяльність на замовлення спецслужб країни-агресора. Вони роблять це для дискредитації політичного керівництва України, діють на виправдання російської агресії, нав’язують кремлівські наративи, розповсюджують панічні настрої тощо. Але це спрямовано те що, щоб придушити волю населення до опору окупантам. На думку експертів, зараз таких ботів буде ще більше, адже Росія програє у війні. Тож окупанти шукатимуть варіанти та докладатимуть усіх зусиль, щоб послабити чи знизити підтримку України цивілізованим світом. Олександре, а як боти впливають на новинний фон про війну, про злочини путінського режиму проти України у Facebook?
— Ми майже щодня зустрічаємося з накруткою різних постів у Facebook, яка відбувається за допомогою тролів та ботів. Найбільше, звісно, таким чином впливають на панічні настрої українців. Розганяють різні пости з приводу того, що ми не переживемо енергетичну кризу, що в Росії багато ракет, що це ніколи не закінчиться, все буде гірше. Дуже багато постів на тему біженців у Європі про те, як вони страждають, або як від них страждають європейські країни, про те, що Україну не підтримуватимуть довго і скоро закінчиться підтримка інших країн.
Це все дуже часто відбувається на тлі побутових фейків: якась певна історія у Facebook постить звичайним обліковим записом, а на цю посаду налітають тролі, які починають писати коментарі, розповідати вигадані історії, робити перепост. І коли публікація набирає охоплення, на нього реагують люди, котрі, в принципі, не розуміють, що це інформаційна кампанія. Вони починають також у це втягуватися, починають кидати це своїм знайомим, близьким і таким чином розкручується якась проблема, якої насправді немає. Але й надалі дуже багато медіа можуть це підхоплювати.
Субота: “Інформаційна бульба” у соцмережах має луснути
— Українські блогери знімають контент, який не дозволяє закордонним глядачам забувати про Україну, про те, що тут відбувається. Чи можливо в майбутньому використовувати цей відеоконтент як доказову базу, наприклад, у суді?
— Є хороша тенденція щодо того, що український контент справді набирає популярності. Ми знаємо випадки, коли набирають популярності й українські хіти — вони підтримують бойовий дух.
Українські російськомовні блогери зараз переходять українською мовою. І таким чином відбувається популяризація всього українця за допомогою соцмереж.
Аудиторія соціальних мереж не обмежується, наприклад, лише однією країною чи регіоном. Вона містить дуже багато жителів інших країн і регіонів. Є можливість миттєвого розповсюдження правди про Україну. Тобто ми не викладаємо якісь дуже важливі дані про події чи об’єкти під час обстрілу. Але вже після офіційного оголошення інформації можна розповсюджувати інформацію про військові злочини Росії проти України.
А як можна використовувати цей контент? Коли ми говоримо про якісь юридичні моменти, тут уже питання складніше. Інформацію спочатку потрібно перевірити через спеціальні проекти.
Здебільшого, такі відео та фото є інструментом для того, щоб саме зараз показувати та розповідати міжнародній аудиторії, що відбувається в Україні.
— Чи не здається вам, що подібний контент дивляться люди, які спочатку розташовані стосовно України? Чи можливо, на вашу думку, переконати ту аудиторію, яка не налаштована взагалі сприймати український контент?
У TikTok контент підбирається не лише популярності, а й тому, що ви дивилися раніше в цій соцмережі. Відповідно, тут справді буде проблема з тим, що ті, хто дивився російську пропаганду і ті, хто налаштований, наприклад, на підтримку ідей Росії, алгоритми далі підбиратимуть фейки. Щоб переконати таку аудиторію, потрібна система, яка повинна містити різні канали, різні соцмережі. Алгоритми повинні надавати перевагу, наприклад, правдивому контенту, щоб подолати “інформаційну бульбашку”.
— Як зараз борються з ботами — проплаченими користувачами соцмереж?
— Це одна з проблем соціальних мереж, яка поки що нікуди не подіється. Так само, як продовжується поширення необ’єктивної інформації. Так само російські пропагандисти використовують ботів та інші інструменти, які допомагають охоплювати велику аудиторію для того, щоб піднімати рейтинги свого контенту. Це та сама інформаційна війна в конкретній соціальній мережі. Саме тому соціальні мережі запроваджують політику, яка має боротися із цим. Але поки що ситуація з використанням ботів досі продовжується.
Читайте також: В українських художників відбувається потужний сплеск, кількість виставок зростає по всьому світу, — Вайсберг