У світі досі залишаються місця та країни, де стовпи кремлівського режиму можуть ховати свої яхти, літаки та інші предмети розкоші. Про це в ефірі телемарафону FREEДОМ розповів журналіст видання “Українська правда” Михайло Ткач. Цим місцем є Туреччина. Держава лояльна до російської влади та еліти. Там, у регіоні Мугла, пришвартовані яхти російських олігархів, на частину з яких Європейський Союз наклав санкції.
Гість ефіру зазначив: з початку війни Росії в Україні російські еліти витрачають сили не на боротьбу з путінським режимом, а лише на збереження власного комфорту та багатства. Цим вони демонструють свої головні пріоритети.
— Михайле, Ви провели розслідування, виявивши кілька підсанкційних російських яхт у Туреччині. Якими були Ваші емоції, коли побачили шикарний парк?
— Я відчуваю емоції щодо того, що у світі залишаються країни та міста, де люди кремлівського режиму можуть досі ховати свої яхти, літаки та інші предмети розкоші. Ось це мене найбільше шокувало.
— Чому саме в Туреччині така велика кількість російського майна?
— Я думаю, тому що політика цієї держави щодо громадян РФ залишається лояльною. Еліти можуть почуватися в цій країні в безпеці та їх яхти, їх активи можуть також бути в абсолютній безпеці. Яхти стоять у мальовничому регіоні Туреччини. Оскільки кремлівські чиновники зараз не мають можливості відпочивати там, де вони звикли — у Ніцці, Італії, на Капрі, то вони шукають, мабуть, якісь схожі пейзажі в Муглі.
— Як складно зараз із Росії дістатися до тієї ж Туреччини?
— Можна долетіти з Росії безпосередньо. Я вивчав це питання і трафік літаків приватної та пасажирської цивільної авіації. Буквально кілька днів тому я приблизно о першій ночі зайшов на публічний онлайн-радар, і побачив на підльоті до Москви близько 20 великих пасажирських літаків. Тобто це лише за один проміжок часу, тільки до Москви. Якщо я не помиляюся, в Анталію літають як олігархи, так і прості росіяни: 2,5 години — і вони на морі.
— Російська Федерація постійно каже, що санкції проти неї не діють. Але судячи з Вашого розслідування, олігархи зараз намагаються сховати яхти, розуміючи, що вони їх втратять. На Вашу думку, чи позначилися санкції, у тому числі й персональні, на найбагатших росіянах?
— Треба уточнити, що санкції було введено не стосовно всіх найбагатших росіян. Там одиниці під санкціями. Але все одно більшість перестраховуються і переганяють свої яхти, літаки в безпечні місця, такі як Туреччина.
Весь цивілізований світ із 24 лютого спостерігає за тим, як так звані російські еліти витрачають час і ресурси не на те, щоб боротися за життя людей, за такі поняття, як суверенітет, гідність, закони та правила. Весь цивілізований світ через засоби масової інформації спостерігає, як кремлівські олігархи, вибачте, наче щури намагаються втекти, сховати свої багатомільйонні яхти. І при цьому вони кажуть, що для них все це дискомфортно. Російська еліта демонструє свої пріоритети — літаки та інші радощі життя, заради яких загалом вони грабують країну. Путін при владі вже понад 20 років, при тому, що не скрізь у країні досі проведена каналізація.
Російський приватний повітряний флот — це десятки мільярдів доларів. Авіаційні експерти кажуть, що у Росії близько 500 приватних літаків. Якщо говорити про яхти, то російські олігархи мають другий за чисельністю флот у всьому світі. І тому, звичайно ж, багато олігархів, щодо яких ще не введено санкції з різних причин, не ризикують і ховаються, зокрема, в Туреччині, Дубаї тощо.
— А як “Українська правда” змогла вийти на ось “родовища” російських яхт?
— Існують публічні онлайн-радари, через які я і до початку, і після повномасштабного вторгнення активно вивчаю питання та стежу за літаками та яхтами. І якщо я не помиляюся, перші яхти, щодо яких було введено санкції в Німеччині та Франції, належать Сєчину та Усманову. Вони були заарештовані завдяки даним, які ми передали. Загальна вартість цих двох яхт складає понад 1 мільярд 400 тисяч доларів.
— Зараз це поодинокі випадки чи все ж таки санкційний список розширюватиметься?
— Я думаю, що ця тенденція продовжуватиметься. Ми публікували кілька новин, що російські олігархи почали масово продавати свої приватні борти. Це правда, оскільки літати їм зараз особливо нема куди. До того ж є проблема з реєстрацією цих літаків, оскільки вони не зареєстровані. Більшість із них перебувають у Росії, але зареєстровані у різних офшорних юрисдикціях.
Тенденція продовжуватиметься й зростатиме, оскільки користуватися цими яхтами вони можуть в обмежених водах, скажімо так, у Туреччині, у Дубаї, на Мальдівах. Плюс, мабуть, у них є якісь проблеми з фінансами, тому навряд чи мають зайві гроші. І, звичайно ж, їм гроші, отримані від продажу яхт, стали б у пригоді. Але я не думаю, що це просте завдання — продати яхту чи літак під санкціями. Наприклад, Роман Абрамович продає один зі своїх бортів уже довгий час. І ніхто не розуміє, яким чином він зможе його перереєструвати, оскільки він перебуває під санкціями. Ті олігархи, які поки що не перебувають під санкціями, звичайно, намагаються встигнути продати якісь свої дорогі активи для того, щоб хоч якось маневрувати.
— А тим часом прості росіяни не можуть купити білий папір…
— Так, поки громадяни Російської Федерації не можуть купити папір, літак дружини Дмитра Медведєва лише за останні два місяці, якщо я не помиляюся, 11 чи 12 разів літав тільки до Туреччини, не рахуючи Дубая та інших курортів, куди ще може полетіти літак Медведєва.
Читайте також: Перепелиця пояснив, навіщо Путін віддав Сирію та Південний Кавказ під вплив Туреччини
Візовий бан для громадян Росії до країн Євросоюзу посилить безпеку в Європі. Про це заявив політолог-міжнародник Антон Кучухідзе.
На рівні керівництва України постійно порушується тема скасування видачі віз росіянам. На цьому наголосив радник голови ОПУ Сергій Лещенко.
Ідеї про “заморожування конфлікту” в умовах війни високої інтенсивності — це, швидше за все, інформаційні вкидання з боку Кремля, його агентів як в Україні, так і на Заході. Таким припущенням поділився керівник секції стратегічного моделювання ЦДАКР Ігор Левченко в ефірі марафону FREEДОМ на телеканалі UA.