Росія стрімко втрачає військові літаки: авіаексперти назвали причини та наслідки “сушкопаду”

Су-34. Фото: mil.in.ua

Східний напрямок фронту в останній місяць зими перетворився на кладовище російських літаків. У лютому збройні сили РФ попрощалися з 13 бойовими літаками. А на початку березня — з двома. Загалом від початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну агресор втратив 347 літаків, повідомили в Генштабі ЗСУ.

Найбільше збили Су-34

За лютий Повітряні сили ЗСУ знищили:

  • 10 винищувачів-бомбардувальників Су-34;
  • 2 винищувачі Су-35;
  • 1 літак дальнього радіолокаційного виявлення та управління А-50.

1 і 2 березня Повітряне командування “Схід” підтвердило збиття ще двох російських літаків Су-34.

Аналітики американського Інституту вивчення війни (ISW) зазначають, що масштабні втрати російських повітряних сил останніми тижнями змусили Росію зменшити авіаційну активність по всій території України. При цьому саме авіація, яку окупант не шкодує, дала йому змогу просунутися на Авдіївському напрямку і не тільки.

Військові експерти припускають, що українські захисники використовують для знищення російських літаків зенітно-ракетні комплекси С-300, С-200, Patriot (“Петріот”) або SAMP/T. Але ця інформація не підтверджена. Повітряні сили ЗСУ не назвали системи, які вражають цілі противника в небі, але звернулися до західних партнерів із проханням і далі забезпечувати їхнє постачання.

Основне завдання російських Су-34 — нанесення ударів по різних цілях: від української авіації до наземних об’єктів у тилу. Орієнтовна вартість одного такого борту становить 50 млн дол. Багатоцільовий винищувач Су-35 коштує дорожче — від 98 до 104 млн дол. Він призначений для перехоплення і ведення бою на дальній і ближній дистанціях. Таким чином, за приблизними оцінками, із середини лютого Росія втратила авіації на суму понад мільярд доларів.

У скарбничці здобутків Повітряних сил ЗСУ є поки що лише два збиті літаки А-50. Але навіть така, здавалося б, невелика кількість знищених А-50 суттєво допомогла українським Силам оборони.

А-50У — це російський літак дальнього радіолокаційного виявлення та управління. Його вартість становить близько 500 мільйонів доларів. З його допомогою російські окупанти керують атаками своєї ударної авіації та виявляють у небі українські літаки. Втрата кожного такого повітряного судна — потужний удар по бойових можливостях країни-агресора.

Військові експерти не виключають, що Росія може спробувати повернути в стрій раніше законсервовані планери А-50. Навчання пілотів, як і обслуговування такого літака, — процеси непрості, довгі й дорогі.

Українські OSINT-аналітики Dnipro зазначають, що “візуально доведено був факт збиття тільки двох літаків, і це очевидно, адже збивали літаки в самому тилу російських окупантів”. Якщо ж подивитись на супутникові знімки з 17 лютого по 2 березня, то можна побачити, що на російські авіабази не повернулося щонайменше 6 винищувачів-бомбардувальників Су-34.

Російська сторона про втрату своїх літаків офіційно не повідомляла. Знищення або навіть пошкодження своєї військової техніки російські війська часто приховують або визнають частково, дозовано подаючи таку інформацію жителям РФ.

Читайте також: Україна активно збиває російські літаки: стан військової авіації РФ оцінили експерти

Коментарі авіаційних фахівців

Про те, чому так активно стали падати російські бойові літаки, а також стан військової авіації РФ в ефірі телеканалу FREEДОМ розповіли:

  • Валерій Романенко, авіаексперт, провідний науковий співробітник Державного музею авіації імені Антонова;
  • Богдан Долінце, експерт з питань розвитку авіаційного ринку, член Громадської ради Державіаслужби;
  • Анатолій Храпчинський, експерт у сфері авіації, заступник генерального директора компанії з виробництва засобів радіоелектронної боротьби;
  • Костянтин Криволап, авіаційний експерт, аналітик.

ВАЛЕРІЙ РОМАНЕНКО: Поки що у Росії є авіація, щоб продовжувати атаки, але її перспективи не найкращі

— Після втрати крейсера “Москва” сталася втрата двох літаків А-50. За ціною ці втрати близькі. Мільярд доларів проти мінімум 800 мільйонів доларів.

А-50 поєднує в собі функції повітряного розвідника і командного пункту. Його функції — спостерігати за територією противника, попереджати, причому спостерігати як повітряну обстановку, так і наземну, відслідковувати польоти наших літаків, наводити власні літаки на наші літаки з вигідного ракурсу, приводити в бойову бойову готовність зенітні ракетні комплекси в разі спроб завдання ударів по російській території та інші подібні завдання. А літаки Іл-22, які інколи ходять у парі з А-50, керують наземними військами і забезпечують зв’язок, наприклад, Генерального штабу з підрозділами, які перебувають на лінії фронту. Тобто різні завдання.

У Росії залишилося шість діючих літаків, причому п’ять із них — це вдосконалені А-50У. Але чомусь їх на свій маршрут не повертають. Парк і можливості продовжувати розвідку є.

Але чи потрібні ці літаки? Перший літак збили за 120 кілометрів від лінії фронту. Після цього маршрут було перенесено на 100 кілометрів углиб російської території. Другий літак був уже збитий на відстані 220 кілометрів від лінії фронту. Тобто знову маршрут потрібно зрушувати. То що тоді ці літаки будуть бачити? Сенс у їхньому застосуванні взагалі зникає.

РФ залишається ще близько 110-115 літаків Су-34, близько 120 літаків Су-35, ще не менше 100-110 літаків Су-30. Це новітні типи. Плюс ще купа модернізованих старих типів Су-27М, Су-24. І сюди ж додати приблизно 120 штурмовиків, які залишилися в бойовому строю. Це повна кількість літаків. А в районі бойових дій усе-таки присутні окремі підрозділи та ескадрильї окремих полків, які мають базові аеродроми на Далекому Сході, в Середній Азії.

Поки що російські повітряні сили мають достатню кількість літаків, щоб якийсь час продовжувати атаки. За минулий рік вони змогли побудувати 26-28 нових бойових літаків. Училище випускає льотчиків, за штурвали Су-34 уже сідають молоді лейтенанти. Але це все тимчасово. Якщо так триватиме ще пару місяців, то їм проблеми гарантовані. Бо частини, які втрачають понад 40% льотного складу, вважаються небоєготовими.

БОГДАН ДОЛІНЦЕ: “Туман війни” для Росії розширився

— Після знищення вже другого А-50 польоти росіян над Азовським морем було припинено. Є кілька факторів, що визначають систему, якою користуються ЗСУ.

Перше: система дозволяє, зокрема, виявляти засоби протиповітряної оборони, і таким чином, фактично “туман війни” став набагато більшим. Росії тепер складніше знаходити і визначати місце встановлення систем протиповітряної оборони, обходити ці райони і знищувати їх.

Друге: Су-34 використовуються дуже часто для запуску так званих керованих авіабомб. Збільшення інтенсивності використання цих авіабомб почалося ще від початку боїв на території Авдіївки, і в принципі, воно триває. Досить велика щільність цих літаків дозволяє знищувати їх більш ефективно.

І третій дуже важливий фактор — використання систем протиповітряної оборони з великим радіусом дії безпосередньо в районі бойових дій. Якщо раніше досить велику кількість систем вони використовували для прикриття основної інфраструктури і великих міст, то, найімовірніше, частина цих систем була наближена до лінії фронту, що дало змогу увійти в радіус дії для знищення тієї чи іншої авіації.

Вартість літака Су-34 може доходити до десятків мільйонів доларів залежно від комплектації, серії тощо. Але загалом вартість одного військового літака становить від 50 до 70 мільйонів доларів. Якщо це серійний літак, то, звісно, може бути виняток, але, як правило, менше 30-40 мільйонів доларів літак не коштує.

З іншого боку, якщо ми говоримо про останні Су-34 і Су-35, то ми маємо розуміти, що цих літаків у принципі Росія має не так багато. Станом на початок року було відомо про те, що на озброєнні стоїть близько 115 Су-34 і стільки ж Су-35.

Постачання комплектуючих і мікросхем досить ускладнені, а ось запаси на складах вичерпуються. Крім того, необхідна частина запасів для підтримки наявного авіапарку.

Кремль планував виробити до 2022 року 138 одиниць літаків Су-57. Але за фактом росіянам вдалося виробити тільки 11 літаків, що більш ніж у 10 разів менше від планових показників. Ситуація щодо інших марок, моделей літаків аналогічна.

За результатами 2024 року, найімовірніше, ми побачимо або зниження кількості виробництва літаків, або те, що воно залишається на тому ж рівні.

АНАТОЛІЙ ХРАПЧИНСЬКИЙ: РФ може ще виробляти Су-34, але не модифікувати їх

— Росіяни активно намагаються скидати КАБи на українські позиції, і тому їхні літаки дуже близько літають і ризикують. Ми бачили, як відбувалися бої за Авдіївку — це просто завалювання КАБами. Вони продовжують таку тактику ведення бою і тому потрапляють під дії нашої протиповітряної оборони.

Плюс наші Повітряні сили змогли набагато краще посилити свої можливості завдяки західній техніці та системам, які були інтегровані зі старими радянськими системами. І, звичайно ж, я сказав би, що це однозначно дуже хороша робота наших Військово-повітряних сил.

Росія в принципі може ще виробляти у великій кількості Су-34 за рахунок того, що він наповнений комплектуючими, які виготовлялися в 1980-ті роки. Тобто якісь технології ще в Росії залишилися. Звичайно ж, є елементна база, яка поповнюється за рахунок іноземних компаній. Елементи опиняються в російських літаках без відома компаній-виробників.

Я б звернув увагу ще на КАБи — звичайні бомби, на які переробляються крила зі звичайних ЧПУшних верстатів (з числовим програмним управлінням, — ред.), які в принципі навіть не вважаються товарами подвійного призначення. Росіяни вже призвичаїлися зі звичайних ЧПУшних верстатів робити крила для цих бомб, якими вони потім закидають Україну.

Щодо виробництва Су-34, вони не можуть активно його розвивати. З відкритих джерел відомо, що у 2023 році вироблено не більше п’яти літаків. А в принципі, Україна збила ту кількість літаків, які Росія побудувала за 5,5 років. Це непорівнянні втрати. Але є ще багато роботи для того, щоб повністю позбавити Росію можливості використовувати цей вид винищувача.

Росія мала проблеми з пілотами ще під час сирійської операції. Тоді міністр оборони Сергій Шойгу активно виступав за збільшення набору саме пілотів. Понад 250 людей загинули під час повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Тому можемо говорити, що загинули ті пілоти, які могли б навчити. Загинули інструктори, які могли передавати свій досвід роботи. Хто зараз навчає?

Якщо говорити про нездатність пілотів, то вона скоротить можливості авіації Росії, тому що нікому буде літати на тих літаках навіть, які залишаться.

КОСТЯНТИН КРИВОЛАП: Росії не вистачає пілотів

— Припустімо, вони з консервації знімуть і зберуть стару модель А-50 з величезними телевізорами, з радіолампами і з великою кількістю проводів. А з екіпажем як бути? В А-50, який нещодавно збили, загинули 10 осіб. П’ятеро членів пілотажного екіпажу, і п’ятеро людей — оператори радіолокаційних станцій, які мали там сидіти. Тобто народ там працює на знос. Тому навіть якщо вони зберуть А-50, ким вони його будуть заповнювати?

Треба розуміти саму ментальність і психологічний устрій командира полку. Російська армія, як і радянська, була дуже субординальною і там — дуже вертикальне підпорядкування.

У командирів полку над столом висить шахівниця, на якій написано скільки в них літаків і скільки пілотів. Це все бойові одиниці. Збили літак — мінус одна бойова одиниця, стало нулем. Збили пілота — мінус одна бойова одиниця, стало нулем. Якщо він не виконав завдання тому, що його пілоти не піднялися, то це його проблема, а якщо в нього немає літака або пілота, то це не його проблема, а тих, хто мав його цим забезпечити — Міноборони, вищі частини та інше.

Пілоти розуміють, що їх фактично відправляють на “м’ясний штурм”.

Але вони домовлялися про те, що в них будуть високі зарплати, вони літатимуть, натискатимуть на кнопки, педальки, потім приїжджатимуть, будуть поважними людьми, їх запрошуватимуть до шкіл на мілітаристські урочистості, вони будуть дітей забирати з садочка й житимуть нормальним життям. А замість цього їх завтра можуть ховати. Про це не домовлялися. Тому, по-перше, це протест, а, по-друге, це просто страшно, ніхто не хоче вмирати.

Читайте також: Росармія втратила близько 250 льотчиків: значення ліквідації ворожої авіації пояснив експерт 

Прямий ефір