Кількість відмов у російській авіації почне наростати дуже швидко, вони вже на межі великих зривів, — авіаексперт

Костянтин Криволап. Фото: rbc.ua

Кількість відмов у російській авіації почне наростати дуже швидко. Обладнання безповоротно зношує свій ресурс, заповнити який нічим. Про це сьогодні, 13 листопада, в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив авіаційний експерт, колишній інженер-випробувач конструкторського бюро “Антонов” Костянтин Криволап.

“Наука про безпеку літаків — це математична модель, це теорія ймовірності. Це результат перемноження окремих систем. І характеристика зростання відмов має форму експоненціальну. Іншими словами, на початку процесів відмов воно йде нібито не дуже погано, але потім, коли кількість цих відмов починає збільшуватися потихеньку по всіх різних системах, то вона починає настільки різко зростати вгору, що ти не встигаєш зрозуміти, як ти залишився без нічого”, — пояснив він.

Деякий час тому була ситуація, коли в “Аерофлоту” за день у трьох літаків були технічні поломки настільки серйозні, що рейси не змогли вилетіти. Експерт підтвердив, що така щільність поломок — нехарактерна, такого не повинно бути.

“Це перші ознаки, це перші дзвіночки. І далі кількість відмов почне наростати дуже швидко. І річ у тім, що ІКАО (Міжнародна організація цивільної авіації, — ред.), яка об’єднує 193 країни, абсолютно не випадково вже приблизно 80 років розробляє стандарти безпеки, які не можна порушувати і ґрунтуються на математичних моделях ймовірності”, — додав Криволап.

За його словами, насамперед зношуються датчики, які контролюють роботу двигуна літака.

“Якщо є ресурс літака, то ресурс двигуна на нього, як правило, в 4-5 разів менший, і двигуни треба міняти значно частіше, тому що там величезна кількість обертових частин, які ще при цьому йдуть у дуже напруженому гідродинамічному потоці. Там дуже високі температури, перепади тиску тощо і тому подібне. Тому двигуни треба міняти частіше. Двигуни управляються і регулюється не механічним чином, а гідроаеродинамічним, тобто взаємодія всіх валів двигуна відбувається шляхом тільки повітряних потоків. Але для того контролю роботи двигуна є датчики. Ці датчики летять насамперед, вони маленькі, але дуже дорогі, тому що дуже точні і дуже надійні мають бути. Але вони працюють в екстремальних умовах, і тому вони першими виходять з ладу”, — розповів колишній інженер-випробувач.

Друге — свічки запалювання, які використовуються для запалювання двигуна. Вони найбільш малоресурсні.

“Наприклад, на двигуни для Sukhoi Superjet вони взагалі виробляються в Америці, а сам двигун — спільне виробництво з французькою компанією. Так що цей процес відмови почнеться з відмов двигуна і датчиків. Це не будуть відлітати крила, закрилки або що-небудь ще таке. Те, що сталося з Уральськими авіалініями, було повідомлення, що витекла гідравліка. А це та система, яка дублюється щонайменше двічі, а то й тричі. І відмова цієї гідравліки свідчить про те, що вони летіли вже з тим, що в них перша система основна була непрацездатною, і вони вже летіли на дублювальній системі, бо інакше б у них і шасі прибралося, і стулки б зачинилися і все інше. Тобто вони вже зараз уже так на межі великих зривів, це може статися в будь-який момент. Не знаю, коли, але це може бути випадковий процес дуже швидкий”, — підсумував Костянтин Криволап.

Читайте також: Немає запчастин навіть на радянський “Кукурузник”: що з цивільною авіацією в РФ, розповів авіаексперт

Як повідомлялося раніше, у Російській Федерації почастішали випадки авіаційних подій із незапланованою посадкою літаків або прибуттям їх в інший аеропорт. Причиною подібних інцидентів стають поломки лайнерів у повітрі, несправності з системами навігації та нестача палива. Фахівці вважають, що це відбувається як через нехлюйство авіаекіпажів і обслуговуючого персоналу, так і через міжнародні антиросійські санкції.

Прямий ефір