Україна знаходить нові маршрути для експорту зерна, попри блокаду морських портів Росією. Вдалося організувати два шляхи. Найближчим часом, як заявили у Міністерстві закордонних справ України, має з’явитись і третій маршрут — через країни Балтії. Проте все одно виникають логістичні складнощі, інформує UA.
“Через Польщу українське зерно вивозиться залізницею, але через різницю в ширині колій на кордоні його перевантажують в інші поїзди. Через Румунію зерно вивозять спочатку залізницею в дунайські порти, після чого перевантажують його на баржі, звідки воно прямує до порту Констанци, що потребує багато коштів та часу”, — коментує заступник міністра закордонних справ України Дмитро Сенік.
Попри альтернативні канали експорту, Україна не може постачати потрібну кількість зерна іноземним покупцям.
“Ми просто фізично не можемо вивезти той вал продукції, який нам потрібен. Якщо брати весь транспорт — залізничний, авто, річковий — то минулого місяця ми вивезли лише 1,5 млн т. У нас лише цього року очікується 30 млн т експорту зернових культур. І це плюс ще до того, що зараз потрібно вивезти близько 20 млн т. Тобто просто інфраструктури недостатньо”, — пояснює віцепрезидент з економічної освіти Київської школи економіки Олег Нів’євський.
Напередодні Москва заявила, що готова пропускати зернові морські конвої. Але за умови, що Україна розмінує свої порти. Там також запевнили, що російська армія не скористається цим у своїх воєнних інтересах. Але обіцянкам РФ Україна вже давно не вірить. Тому вимагає від Кремля надати гарантії безпеки та шукає будь-які можливості для розблокування морського експорту.
“Для захисту берегової лінії потрібна військова техніка, а для патрулювання експортних шляхів у Чорному морі — місія ВМС. Не можна дозволити Росії використовувати зернові коридори для нападу на південь України”, — заявив речник Міністерства закордонних справ України Олег Ніколенко.
Гарантії безпеки необхідні й судновласникам, які перевозитимуть українське продовольство.
“Є ризик нападу. Це — ракетні атаки, провокації. Ще є дрейфуючі міни, якими замінувала Росія акваторію. Судновласники закладатимуть ризики у вартість. І цей ризик покриватиме очікувані непередбачувані обставини”, — коментує Олег Нів’євський.
Напередодні Україна доставила 18 тис. т кукурудзи до Іспанії за новим морським маршрутом. Це перша партія від початку повномасштабного російського вторгнення в Україну, яка прибула до ЄС морським шляхом. Україна є четвертим за величиною експортером зерна у світі. Нині на території країни зберігається близько 30 млн т зерна.
Читайте такoж:
Сомалі загрожує голодна смерть через посуху та блокування українських портів Росією