Цілком замінити Чорноморський “зерновий коридор” будь-якими альтернативними шляхами сьогодні неможливо. Необхідно підвищувати його безпеку. Про це у прямому ефірі телеканалу FREEДОМ заявив голова громадської організації “Українська аграрна асамблея” Олександр Гапон.
Він наголосив, що дунайський маршрут передбачає подвійне або потрійне перевалювання зерна, що робить його неконкурентоспроможним. У перспективі захистити Чорноморський “зерновий коридор” можуть додаткові системи ППО та літаки F-16. Але гарантувати його безпеку потрібно вже зараз.
“За конвенцією Монтре [про статус проток] будь-який корабель НАТО може зайти в Чорне море і перебувати від 30 до 90 діб. Потрібно домовлятися з нашими партнерами, щоб військові кораблі стояли біля берегів Болгарії, оголосити навчання — все, що завгодно. На території коридору, яким зараз користується Україна, потрібно використати всі методи для того, щоб цей шлях працював”, — зазначив голова “Української аграрної асамблеї”.
Водночас необхідно залучати світові фінансові установи для компенсації страхової різниці, наголосив він.
“Підвищені ризики — це підвищені тарифи у страхових компаній. Уряд України зробив кроки щодо виділення коштів для покриття різниці у страхуванні. Цього, звісно, недостатньо… З великими страховими компаніями потрібно провести переговори, залучити світові фінансові установи для покриття цієї різниці. Не можна все перекласти на страхові компанії чи державу Україна”, — вважає Гапон.
Гість ефіру також прокоментував проблему сухопутного експорту збіжжя через сусідні з Україною країни. Він зазначив, що вона не надумана: попри те, що Україна діє суворо у правовому полі, експорт її агропродукції справді завдає сусідам певної шкоди. Необхідний новий договір, який би врегулював питання агроекспорту, не лише зерна.
“Нова угода потрібна, вона має бути опрацьована з урахуванням реалій того, що ми станемо членами Євросоюзу. А коли ми станемо членами Євросоюзу, тоді які можуть бути обмеження усередині Євросоюзу”, — заявив Олександр Гапон.
Водночас він наголосив: жодні сухопутні шляхи не замінять морського. Відповідної інфраструктури немає, і залишається питання: якщо її створити, на що потрібно 3-5 років, то чи окупиться вона після війни.
Читайте також: “Україна обирає юридичний процес”: обмеження на імпорт зерна прокоментував Зеленський (ВІДЕО)
Нагадаємо, як заявив директор програми “Школа міністрів” Київської школи держуправління, колишній секретар Польщі у Парламентській асамблеї НАТО, колишній урядовець Польщі Петро Кульпа, Польща ніколи не блокувала транзит українського зерна та робила все, щоб коридори працювали. Але сьогодні Польща проти того, щоб українське зерно збанкрутувало польських аграріїв.
Читайте також: Продовольча безпека: другий пункт української формули миру обговорюємо з Павлом Мартишевим