Звернення ДП “МПІУ” до народного депутата України Ярослава Юрчишина щодо неправдивої інформації про діяльність українського іномовлення, оприлюдненої ним в ефірі Radio NV 

Шановний Ярославе Романовичу!

Цим листом хочемо повідомити, що у Вашому інтерв’ю в межах програми “Інформаційні підсумки дня” з ведучим Дмитром Тузовим на Radio NV (https://www.youtube.com/watch?v=exItVgA_hdg) міститься низка тверджень щодо діяльності державного підприємства “Мультимедійна платформа іномовлення України” (ДП “МПІУ”, Підприємство), які не відповідають дійсності і прямо суперечать фактам та інформації, яка раніше вже була Вам надана представниками Підприємства.

Ми переконані, що голова парламентського комітету з питань свободи слова добре розуміє важливість інституту українського іномовлення для медійної суб’єктності та інформаційної стійкості нашої держави, що засвідчують Ваші власні висловлювання. З тим більшою прикрістю та подивом мусимо зауважити, що неправдива інформація про ДП “МПІУ”, яка прозвучала у Ваших заявах, знецінює роботу Підприємства, а також може сформувати у громадськості хибне розуміння структури, задач та результатів роботи іномовлення.

ДП “МПІУ” цінує і поважає свободу слова та висловлювань. Ми з повагою ставимось до обов’язку народного депутата контролювати дотримання законів, жодним чином не заперечуємо Вашого права на конструктиву та аргументовану критику і завжди відкриті до діалогу. Водночас ми залишаємо за собою право спростовувати будь-яку неправдиву інформацію про нашу роботу. З усією повагою до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію, наводимо наші роз’яснення та уточнення до Ваших заяв і просимо не сприймати наше право на аргументовану відповідь та власну точку зору як прояв нетолерантності. Нижче надаємо наш коментар та уточнену інформацію:

1. Не відповідає дійсності твердження про те, що телеканал “Дім” є російськомовним і мовить російською мовою всередину країни. Цитата:  “Ефективність такого творіння, як “Дім” чи “Дом”, коли ми російською мовою мовимо всередину країни, нібито для вимушено переселених осіб, але реально просто поширюємо російськомовний продукт всередині України… Ну, у мене це викликає не те що питання, а нерозуміння повне. Тобто, замість того щоб плекати україномовне середовище, втягувати людей, переконувати, що українська мова конкурентна, ми самі продукуємо всередину якийсь російськомовний продукт”.

Насамперед, від початку повномасштабного вторгнення, тобто майже 3 роки, телеканал “Дім” мовить українською мовою, про що вже неодноразово повідомлялось, зокрема в інформації, наданій Вам після обрання головою парламентського комітету, і в чому надзвичайно легко пересвідчитись, якщо просто подивитись трансляцію телеканалу на сайті. Тож, нам складно зрозуміти, яким чином на сто відсотків українськомовний телеканал, у Вашому уявленні, може поширювати російськомовний продукт, і висловлюємо сподівання, що це просто прикра обмовка, а не свідома маніпуляція.

Також, ДП “МПІУ” вже неодноразово повідомляло й наголошувало, що українськомовний телеканал “Дім” орієнтується насамперед на аудиторію українських біженців за кордоном та внутрішньо переміщених осіб, для яких він доступний в діджитал і на ОТТ-платформах. У 2024 році ДП “МПІУ” істотно розширило покриття ефірного телеканалу “Дім” за кордоном через супутник, мережі національних кабельних, DTH, IPTV операторів, міжнародні ОТТ-платформи. Телеканал присутній на двох супутниках: Hotbird-13С та ASTRA-4A, які покривають всю Європу, включно з  європейською частиною РФ, Середню Азію, Близький Схід, Північну Африку. На одному з найпотужніших супутників Hotbird-13С “Дім” розпочав мовлення в 2024 році. Також минулого року “Дім” з’явився в мережах національних  кабельних, DTH, IPTV операторів Італії, Ізраїлю, Чехії, Словенії, Словаччини, Бангладеш, Індонезії, Об’єднаних Арабських Еміратів, Польщі, Австрії, Німеччини, Молдови, Болгарії, Литви, Латвії, Естонії та на 19 міжнародних і національних ОТТ-платформах. Інформація про це доступна на сайті мовника, а також у новинах, опублікованих у низці профільних медіа, зокрема на сайті “Детектор медіа”.

2. На нашу думку, оціночними й непідкріпленими фактами є Ваші судження  про нібито неефективність телеканалу “Дім”, “рейтинг якого не фіксується”,  та інших каналів іномовлення. Ми вдячні Вам за слушне зауваження, що фінансування іномовлення наразі недостатнє і “для того, щоб розкрутити конкурентний канал, потрібні в рази більші кошти”, однак не можемо погодитись із запереченням очевидних результатів нашої роботи.

ДП “МПІУ” вже надавало Вам інформацію про те, що канали іномовлення не вимірюються в телевізійній панелі всередині країни, оскільки їхнє мовлення орієнтовано за кордон, а вимірювання телевізійних рейтингів у різних країнах потребує коштів, яких у розпорядженні Підприємства немає. Водночас, в оцінці інтересу цільової аудиторії до каналу “Дім” ми можемо орієнтуватися на органічний запит національних кабельних, DTH, IPTV операторів різних країн, які висловлюють бажання транслювати українськомовний телеканал за кордоном, а також на показники діджитал-платформ телеканалу. Наприклад, станом на лютий 2025 року, YouTube-канал “Дім” (створений 29 січня 2021 року, активний розвиток розпочався у вересні 2022 року після оновлення концепції телеканалу) акумулював понад 400 тис. підписників та 173 млн переглядів. ДП “МПІУ” неодноразово наголошувало, що порівнювати іномовлення та суспільного мовника некоректно через різні задачі, цільову аудиторії, територію мовлення та програмні концепції, однак, оскільки Ви у згаданому інтерв’ю неодноразово вдається до таких порівнянь, звертаємо Вашу увагу на те, що YouTube-канал “Суспільне. Культура” (створений 31 травня 2018 року), контенте наповнення якого можна співвіднести з наповненням каналу “Дім”, має в 2,3 раза менше підписників і в 5 разів менше переглядів — 175 тис. підписників та 34 млн переглядів.

Контент ранкового інформаційно-пізнавального проєкту каналу “Дім” “Ранок Вдома” також публікується на однойменному YouTube-каналі, а в 2024 році команда ДП “МПІУ” запустила ще два YouTube-канали з контентом телеканалу “Дім”: “Дім. Інклюзивно“, де публікується контент власного виробництва, адаптований для людей з порушеннями слуху та зору, і “Дім. Українські серіали“, де розміщено серіали та фільми сучасної тематики, створені на замовлення ДП “МПІУ”. Це збільшує YouTube-показники каналу “Дім” ще на +66 тис. підписників та +24 млн переглядів.

Протягом 2024 року в ефірі телеканалу “Дім” відбулось понад 40 прем’єр, серед яких знакові проєкти соціально вагомого контенту. До прикладу, “Тревел нашого часу” з волонтером Денисом Христовим, який займається евакуацією цивільних з прифронтових населених пунктів і розповідає історію тих місць, які ворог прагне знищити разом з людьми, які там живуть; “Міста” з Анатолієм Анатолічем — соціальний проєкт власного виробництва про те, як війна змінила героїчні міста України; документальні проєкти “Цілі”, “Вміст чутливого характеру”, “Мистецтво в тіні війни”, “Homo amans”, “Лікарі”, “Битва за історію”, “Другий фронт”, “Fuhrer 2.0”, “Під небом” та ін. 

У 2024 році одним з драйверів зростання дивлення телеканалу “Дім” стали українські серіали та фільми актуальної тематики, створені за підтримки держави, зокрема ігрові серіали про реалії країни, що воює. Також ці серіали та фільми, зняті на замовлення ДП “МПІУ”, вийшли в ефірі провідних українських телеканалів (ICTV2, “1+1 Україна”, СТБ, ТЕТ, 2+2, “Суспільне. Культура”, К2 та ін.), на ОТТ-платформах та у YouTube і знайшли високий відгук в українських глядачів. Оскільки фінансування державою виробництва цього контенту в 2023 році викликало значний суспільний резонанс, хочемо повідомити, що станом на грудень 2024 року, разом на всіх майданчиках він  зібрав понад 290 млн переглядів, з яких 161 млн у YouTube (69 млн на YouTube-каналах іномовлення), і ця цифра продовжує зростати.

Контент телеканалу “Дім” та інших каналів іномовлення системно аналізують експерти та журналісти авторитетного індустріального ЗМІ “Детектор медіа”, які в конструктивному діалозі відзначають як його сильні сторони, так і зони розвитку, на що ДП “МПІУ” завжди звертає увагу і враховує у своїй роботі. Приміром, у підсумковому матеріалі “Терапевтичне садівництво чи тревел на нулі. Найкращі проєкти 2024 року, які ви могли пропустити” авторка  Марія Спалєк до десятки найкращих проєктів року зараховує два проєкти іномовлення: програму “Тревел нашого часу” та ліричну комедію “Новорічна шкереберть”. До речі, цей серіал у січні 2024 року, під час новорічний свят, на YouTube-каналі “Дім” вийшов на перше місце в трендах YouTube.

Також контент ДП “МПІУ”, зокрема телеканалу “Дім”, успішно представляє Україну на міжнародних кінофестивалях та інших міжнародних заходах, спеціальних показах, творчих зустрічах, які є важливим інструментом культурної дипломатії. Психологічна драма Данила Деткова “Солдатик” про реабілітацію й підтримку важкопоранених бійців здобула Гран-прі Міжнародного фестивалю етнографічного кіно “ОКО” в Софії, відзнаки інших фестивалів. Документальна драма Марини Ткачук “Сімейний альбом” про паралелі між Голодомором і сучасною війною Росії проти України представляла Україну в конкурсній програмі 40-го Варшавського міжнародного кінофестивалю, на Міжнародному кінофестивалі документальних фільмів про XX століття “Незламність і жертовність” у Празі, на фестивалі Semana del Cine Ucraniano в Мадриді, на Dingle Distilery International Film Festival в Ірландії, наприкінці лютого стрічка буде показана на Фестивалі європейського кіно у Відні. Спеціальні покази та обговорення “Сімейного альбому” відбулись в Європейському парламенті, Раді Європи, різних містах Португалії, Іспанії, Чехії, Малайзії, Румунії, Німеччини, Франції, Польщі, Ірландії, на Кіпрі та в інших країнах, найближчим часом відбудуться спецпокази в країнах Африки.

Наведена вище інформація — лише частина результатів нашої роботи в 2024 році. Ми, безумовно, розуміємо, що каналу “Дім” є куди рости й розвиватися, і завжди уважні до конструктивної критики, але жодним чином не можемо погодитись із бездоказовими твердженнями про його нібито неефективність чи відсутність до нього інтересу серед глядачів.

3. Щодо роботи російськомовного телеканалу FREEДОМ, ми вдячні Вам за  розуміння того, що “створення російськомовного зовнішнього продукту — дуже правильний крок”, і що для цього потрібно “суттєво більше ресурсу”. Але ми не можемо погодитись з думкою, що те, що зараз робить іномовлення, зокрема FREEДОМ та інші наші майданчики, — неефективно. Щоб не бути голослівними, наведемо кілька фактів про роботу FREEДОМ та інших каналів іномовлення за минулий рік.

Незважаючи на цілковиту відсутність для іномовлення бюджету розвитку, бо його розмір другий рік поспіль залишається без змін, на відсутність доступу до грантівської допомоги, яка, приміром, для НСТУ становить суми, порівнювані з річним бюджетом каналів ДП “МПІУ”, на роботу в орендованих приміщеннях і обмежену матеріально-технічну базу, протягом 2024 року відбулось збільшення кількості медіабрендів та медіамайданчиків Підприємства, розширення покриття та мережі міжнародної дистрибуції ефірних телеканалів, здійснювались виробництво і цілодобова трансляція інформаційного марафону FREEДОМ, відбулось понад 50 прем’єр різних програм, патріотичних фільмів та серіалів, було вироблено не менше 6 200 годин оригінального контенту різними мовами. Істотно зросла кількість підписників та переглядів YouTube-каналів та інших діджитал-майданчиків. Загалом архітектура медіабрендів ДП “МПІУ” на сьогодні складається з двох ефірних телеканалів FREEДОМ та “Дім” і 40 діджитал-майданчиків: чотирьох вебсайтів брендів FREEДОМ, “Дім”, The Gaze; 15 YouTube-каналів для восьми брендів; дев’яти сторінок у Facebook; трьох Telegram-каналів; трьох сторінок у WhatsApp, — роботу яких забезпечують менше 600 штатних співробітників, тоді як штат того ж таки згаданого Вами Суспільного мовника сягає 3,5 тис. осіб.

Як і на початку повномасштабного вторгнення, високим залишається запит аудиторії за кордоном на інформацію про події в Україні російською мовою, і дуже важливо, щоб Україна могла пропонувати власну пропозицію на цей запит і таким чином протидіяти як відкритій російській пропаганді, так і різним імперським  наративам, якими просякнуті “ліберальні” російські медіа за кордоном. Наразі FREEДОМ мовить через 6 супутників (4 на безоплатній основі), які покривають усю Європу, включно з  європейською частиною РФ,  Середню Азію, Близький Схід, Північну Африку; в мережах понад 700 національних кабельних, DTH, IPTV операторів 43  країн світу (+18 країн за 3 роки) та на 20 міжнародних ОТТ-платформах (+10 платформ за 3 роки), і наші міжнародні партнери продовжують звертатися з пропозиціями щодо нової співпраці. Протягом року ДП “МПІУ” розширило  присутність каналу FREEДОМ у мережах національних операторів різних країн, зокрема Польщі, Латвії, Литві, Франції, Молдові, Сербії, Естонії. Так, у жовтні 2024 р. FREEДОМ почав мовити у вільному доступі в цифровому телевізійному ефірі Естонії (Т2) і, за інформацією естонських партнерів ДП “МПІУ”, вже від початку відкритої трансляції потрапив до першої десятки каналів, а, наприклад, у день інавгурації Дональда Трампа був на першому місці. У грудні 2024 року FREEДОМ був доданий у базовий пакет національного оператора Free (Iliad Group) у Франції.

В реаліях зниження медійної уваги до України у світі, посилення російської пропаганди, обмеження YouTube на території Російської Федерації, канали ДП “МПІУ” зберегли високі показники переглядів за кордоном і увагу різних цільових аудиторій. У 2024 році зросла кількість підписників та переглядів YouTube-каналів та інших діджитал-майданчиків українського іномовлення, зокрема, приріст підписників у YouTube становив понад 1,1 млн осіб за рік, кількість переглядів за рік – понад 700 млн. Станом на лютий 2025 року, кількість підписників на всіх YouTube-каналах іномовлення (бренди FREEДОМ, FREEДОМ.КАВКАЗ, “Дім”, UATV.English, UATV.Arabic, UATV.Español, UATV.Português, The Gaze становить 3,8 млн осіб, кількість переглядів — 2,3 млрд, з них на YouTube-каналах FREEДОМ — 2,6 млн підписників, 1,7 млрд переглядів.

Наразі два YouTube-канали іномовлення — FREEДОМ та FREEДОМ.LIVE  — отримали “золоту кнопку” YouTube: FREEДОМ у грудні 2023-го року, FREEДОМ.LIVE – у  листопаді 2024-го. FREEДОМ, до речі, досягнув такого результату першим з українських каналів, фінансованих коштом державного бюджету. І оскільки Ви у своєму інтерв’ю висловили думку щодо неефективності іномовлення на противагу Суспільному мовнику, просто інформуємо Вас, що показники YouTube-каналу “Суспільне. Новини“, станом на 19.02.2025 року, — 930 тис. підписників та 594 млн переглядів.

У 2024 році в ефірі телеканалу FREEДОМ вийшло більше десяти прем’єрних проєктів, орієнтованих на різні сегменти російськомовної аудиторії за кордоном — від представників корінних народів РФ до російськомовних діаспор у країнах сталих демократій та в країнах колишнього СРСР, на які РФ поширює свої імперські амбіції.

Щороку контент каналу FREEДОМ десятки разів потрапляє в тренди  російського, казахстанського, естонського, латвійського та білоруського сегментів YouTube. У 2024 році це були відео зі зверненнями та заявами президента України Володимира Зеленського, матеріали про спецоперацію ЗСУ в Курські області РФ, про стрілянину в підмосковному концертному залі “Крокус Сіті Хол”, злочинні обстріли армією РФ українських цивільних об’єктів, зокрема НДСЛ “Охматдит”, спроби російської армії піти в атаку на Харків, підтримку України з боку США у війні з Росією, втрати російської армії,  кризові явища в Росії, зокрема посилення міжетнічних конфліктів і терористичних загроз та інші. У 2025 році до топу трендів російського сегменту YouTube вже потрапило відео інавгураційної промови Дональда Трампа, фрагменти інтерв’ю Володимира Зеленського Лексу Фрідману, інформація про використання Росією бійців КНДР у війні проти України.

Загалом перегляди YouTube-каналів FREEДОМ з-за кордону становлять 90%, до топкраїн входять Росія, Узбекистан, Казахстан, Киргизстан, Білорусь, Таджикистан, Молдова, Німеччина, приміром, у січні 2025 року до першої десятки міст вперше потрапив Франкфурт. Щодо YouTube-каналів українського іномовлення англійською, арабською, іспанською, португальською мовами, то тут перегляди з-за кордону сягають 98-99%.

Звертаємо Вашу увагу на ці показники як підтвердження інтересу аудиторії до каналів ДП “МПІУ” і досягнення каналом FREEДОМ та діджитал-каналами іномовлення (UATV.English, UATV.Arabic, UATV.Español, UATV.Português, The Gaze) своїх цільових аудиторій за кордоном.

4. Також в інтерв’ю Ви торкаєтеся питання таргетування каналів іномовлення на різні цільові аудиторії, та висловлюєте сумніви щодо ефективності поточної моделі. Зокрема, Ви зауважуєте:  “Це треба, умовно кажучи, більш чітко таргетувати аудиторію. Тобто з ким ми говоримо? Чи з росіянами в демократичному світі? Так, ми їх переконуємо, що єдине рішення – це знести Путіна, дезінтегрувати Росію. І лише тоді в них буде шанс на якесь демократичне майбутнє. Чи ми говоримо з етнічними меншинами, які в Росії зовсім не меншини, бо їх майже 30% населення? Але тоді чи треба говорити російською? Чи треба говорити чеченською, інгушською, черкеською, адигською?”

ДП “МПІУ” вже неодноразово уточнювало, що умовно “всі росіяни” не є цільовою аудиторією каналу FREEДОМ: ми, насамперед, звертаємось до аудиторії в тих країнах, де є сталі російськомовні діаспори або в тих, де значна частина населення через історичні обставини розуміє російську мову і є вразливою до російської пропаганди, а також до аудиторії колонізованих народів Росії. При цьому поза всяких сумнівів було б добре, щоб Україна могла собі дозволити створювати медіа мовами поневолених народів Росії, однак в умовах обмежених ресурсів, навряд чи така модель найближчим часом реалістична.

Водночас, усвідомлюючи важливість для України комунікації з поневоленими  народами Росії та з урахуванням протестного потенціалу національно-автономних суб’єктів РФ, команда ДП “МПІУ” системно приділяє увагу подіям і явищам, що можуть сприяти трансформаційним процесам у Росії, розпаду імперії та деколонізації її корінних народів. FREEДОМ запустив кілька лінійок документальних проєктів, орієнтованих на цю аудиторію. Наприкінці 2023 року створено YouTube-канал FREEДОМ.КАВКАЗ, орієнтований на аудиторії колонізованих народів Кавказу, мета каналу — доносити правду про колонізаторську політику Росії, просувати думки про реальність трансформації протестних настроїв у звільнення з-під влади Москви. Наразі він активно розвивається і вже має 34 тис. підписників та 15 млн переглядів. До топміст за переглядами FREEДОМ.КАВКАЗ регулярно потрапляють Грозний і Махачкала.

5. Окремо як підтвердження ефективності нашої роботи ми розглядаємо заборону наших каналів та блокування ресурсів ДП “МПІУ” на території Російської Федерації та Білорусі, атаки на канали FREEДОМ та “Дім” на супутнику, постійні хакерські атаки на вебресурси іномовлення, за якими, очевидно, стоїть Росія, погрози замінування Підприємства.

ДП “МПІУ” відомі випадки, коли люди на території РФ та в тимчасово окупованому Криму зазнавали переслідування силових органів країни-агресора через перегляд ними контенту каналу FREEДОМ чи дописи в наших месенджерах та на сторінках у соціальних мережах. Приміром, російські каральні органи порушили кримінальну справу про “публічні заклики до здійснення тероризму та його публічне виправдання” проти пенсіонерки з Вологди за коментар у Telegram-каналі  FREEДОМ.

12 лютого канали іномовлення постраждали внаслідок російської ракетної атаки по столиці України, значного пошкодження зазнали ньоюзрум і студія телеканалу FREEДОМ, робочі приміщення каналів іномовлення — “Дім”, UATV.English, The Gaze, UATV.Español, UATV.Arabic, UATV.Português, діджитал-редакція. Цей факт спричинив цілу хвилю “радісних постів” у різного штибу пропагандистських каналах, на кшталт “Военкоров русской весны”, Readovkі та в інших російських Telegram-помийках. На жаль, колектив іномовлення, яке на жодну секунду не припинило роботу і зараз самотужки ліквідовує наслідки російського ракетного терору, не почув жодного слова підтримки чи пропозиції допомоги ані від Вас як голови парламентського комітету з питань свободи слова, ані від інших політиків, які так часто люблять критикувати нашу роботу.

Також не можемо не зауважити, що тональність, в якій Ви говорите про поточну роботу іномовлення, як про щось несуттєве, малозрозуміле та неефективне, викликає щонайменше прикрий подив. На жаль, таким чином Ви знецінюєте роботу колективу ДП “МПІУ” – журналістів, операторів, військових кореспондентів, режисерів, перекладачів, продюсерів, юристів, ведучих, технічних працівників, фахівців з IT-безпеки, фінансистів, стилістів, декораторів, сценаристів, менеджерів, водіїв — людей багатьох професій, які чесно і якісно виконують свою роботу, а також завдаєте шкоди самій ідеї інституту українського іномовлення як інструменту захисту інформаційного суверенітету Української держави та просування українських наративів у міжнародний медіапростір.

Ярославе Романовичу, Ви, як голова Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова, безумовно, знаєте і розумієте, що свобода слова також вимагає відповідального ставлення до своїх слів, і ми переконані, що Ваші висловлювання на адресу ДП “МПІУ” — наслідок прикрого непорозуміння або ж браку інформації. 

Хочемо наголосити, що ми завжди відкриті до діалогу, але просимо Вас уникати свідомого знецінення результатів діяльності українського державного іномовлення, зокрема телеканалів FREEДОМ та “Дім”, применшуючи важливість, ефективність чи успішність їхньої діяльності. 

Прямий ефір