“Цар-поїзд” окупантів під Волновахою: захист від ЗСУ чи металобрухт — обговорювали експерти

Ілюстративне фото: shutterstock.com

Безперервну конструкцію з двох тисяч товарних вагонів російська армія створила на окупованій території Донецької області. 30-кілометрову споруду від Оленівки до Волновахи так звані воєнкори РФ назвали “цар-поїздом”. 

Залізнична лінія між Оленівкою та Волновахою розташована приблизно за 6 кілометрів від лінії фронту. Ця ділянка була відносно неактивною, коли російські війська почали будівництво. 

Дивна споруда окупаційних військ

Російські військові почали зводити “цар-поїзд” у липні 2023 року. Про це повідомляють OSINT-аналітики українського проєкту DeepState. 

“Зведення цієї вагонної багатоніжки почалося в липні 2023 року. Для будівництва, вочевидь, використовувався рухомий склад, вкрадений із тимчасово окупованих територій. Це дуже специфічна інженерна споруда, ефективність якої оцінити складно”, — йдеться в Telegram-каналі DeepState.

“Цар-поїзд” на карті. Ілюстрація: Twitter/ Deep State 

Потяг із понад двох тисяч вагонів не здатен зрушити з місця жоден локомотив. 

“Поки що немає жодних візуальних підтверджень з місцевості. Але при уважному розгляді [карти] це не суцільний потяг, а має 2 розриви – у Велико-Анадолі та трохи південніше. Тобто, не 30-кілометрова суцільна “змія”, а три змії”, — написав історик транспорту, експерт із залізниць Сергій Сігачов у Telegram.

Ймовірно, російські окупанти мають намір використати так званий “цар-поїзд” як оборонну лінію проти майбутніх українських наступальних дій. Адже зруйнувати чи підірвати 30-кілометрову масу металу непросто.

“Це все одно перешкода, яку швидко ти не подолаєш. Тобто все одно потрібно пробивати якісь проломи, укрупнюватися, ставати більш щільним, щоб проходити через ті проломи, які ви створите. Там будуть якісь додаткові оборонні споруди, там, найімовірніше, відбудеться досить сильне мінування”, — сказав військовий аналітик, офіцер резерву ЗСУ Андрій Крамаров.

Російські військові також можуть вдатися до використання живого щита — цей інструмент ведення війни армія РФ за час повномасштабної війни проти України застосовувала неодноразово. Військові експерти вважають, що окупанти можуть регулярно перевозити цивільних тими самими залізничними коліями, на яких розташований “цар-поїзд”. Це дасть змогу звинуватити Сили оборони України в завданні ударів по мирних жителях у разі, якщо українські захисники спробують знищити російську фортифікацію.

Думки експертів

Для чого росіяни звели таку конструкцію? Чи справді це фортифікаційна споруда? Яким чином українські сили можуть подолати цю перешкоду в перспективі контрнаступу? На ці запитання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді: 

  • Денис Попович, військовий оглядач; 
  • Сергій Гармаш, журналіст, президент Центру досліджень соціальних перспектив Донбасу;
  • Олександр Коваленко, військово-політичний оглядач групи “Інформаційний спротив”.

ДЕНИС ПОПОВИЧ: “Цар-поїзд” може уповільнити український контрнаступ

— Зведення такого “цар-поїзда” — це досить оригінальне рішення. Подібного ще не було в попередніх війнах. У росіян завжди спостерігалася тяга до чогось масштабного.

Можливо, ця захисна споруда необхідна для того, щоб прикрити потяги, які проїжджають на тій ділянці. Залізниця там двоколійна. На одній колії стоїть “цар-поїзд”, а на іншій — їздять поїзди. 

Можливо, росіяни побоювалися наступу української армії в цьому напрямку, оскільки споруду почали будувати влітку 2023 року, коли ми наступали на південній ділянці фронту. 

Ймовірно, в армії РФ були думки, що ЗСУ можуть почати наступати в бік Волновахи та Оленівки. Для цього і було побудовано таку захисну споруду. 

У будь-якому разі, якщо там буде просування з нашого боку, то воно буде затримано. З цією конструкцією потрібно буде щось робити — чи то її розібрати, чи то підірвати, чи то розтягнути. А 2 тис. вагонів просто так не розбереш. 

Поки що не існує такого локомотива, який міг би зрушити з місця таку конструкцію. Не виключено, що росіяни могли приварити ці вагони один до одного і повністю їх знерухомити. 

ЗСУ потрібно буде планувати наступ так, щоб обійти цей “цар-поїзд”. Але поки що складно змоделювати цю ситуацію. 

СЕРГІЙ ГАРМАШ: Можливо, ці вагони росіяни хочуть здати на металобрухт

— Сьогодні ми маємо просто факт — 2 тис. вагонів, які з’єднані між собою. У нас поки що немає чітких знімків. Я бачив, що на початку там стоять локомотиви. 

Росіянам є сенс дотягнути цю конструкцію до Маріуполя. Судячи з усього, окупанти дійсно готуються до українського контрнаступу. 

Є ще інший варіант — відправити ці вагони в Маріупольський порт, звідти вивезти в Росію і здати на металобрухт. Угруповання “ДНР” так неодноразово робило. Можливо, для цього ці вагони там спеціально і збирають. 

Як оборонна споруда “цар-поїзд” може бути ефективним. Бо навіть звичайна залізнична лінія може бути перепоною для військових. 

Досить вдала і креативна знахідка російських окупантів для того, щоб стримати український контрнаступ. 

ОЛЕКСАНДР КОВАЛЕНКО: “Цар-поїзд” — це перешкода, яку потрібно буде усунути

— Ця споруда є елементом фортифікаційних перешкод на той випадок, якщо Сили оборони України розгорнуть у напрямку Волновахи наступальні дії. 

У будь-якому разі, “цар-поїзд” — це перешкода, яку потрібно буде усунути. Залізничні колії при веденні наступальних і оборонних дій завжди розглядаються як обмежувальні рубежі. Їх долати дуже складно — як піхоті, так і техніці. 

Якщо залізнична колія має таку захищену споруду, то її спочатку потрібно знищити. Це дуже проблематично зробити. На це потрібно витратити час і енну кількість боєприпасів. 

Після знищення “цар-поїзда” потрібні будуть інженерні війська, які розберуть залишки конструкції. Просто так його перетнути не вийде, тому що ця ділянка буде під вогневим контролем противника. 

“Цар-поїзд” — це досить серйозна проблема в перспективі. 

Читайте також: Військова підтримка України: в ЄС вимагають без вагань приймати рішення (ВІДЕО)

Прямий ефір