За даними сайту MarineTraffic, який відстежує судноплавство по всьому світу, північно-західна частина Чорного моря — від протоки Босфор до узбережжя України — фактично порожня, там судноплавства немає. До війни це був один із найінтенсивніших напрямків. Щодня з українських портів йшло вантажів на півмільйона доларів, а зараз РФ блокує цю ділянку моря силами, які перебувають на території тимчасово окупованого Криму. Наразі судна можуть виходити тільки з портів Одеської області. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ повідомив капітан 1-го рангу запасу, заступник начальника штабу ВМС ЗС України (2004-2020 рр.) Андрій Риженко.
Він зазначив, що на початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну Росія вела обстріли з кораблів і авіації по суднах, які виходили з українських портів.
“Під тиском Організації Об’єднаних Націй, Туреччини вдалося нам цей “зерновий коридор” відновити на рік. Але Росія побачила, цей “коридор” працює в інтересах України, а все, що в інтересах України, природно, РФ буде закривати. І тому цю мирову угоду було закрито. Росія вийшла і пригрозила, що будь-яке судно, яке буде йти в порти України, розцінюватиметься як судно, яке підтримує нібито війну на боці України. Все це знають судновласники, тому вони дуже обережно ставляться до судноплавства. Але Україна зробила хід у відповідь і судновласникам після проведення низки серйозних заходів ось цей коридор, “дорогу життя”, який проходить уздовж західного узбережжя Чорного моря”, — розповів Риженко.
За його словами, коридор проходить у територіальних водах Туреччини, Болгарії та Румунії.
“І оскільки ці країни є членами НАТО, то Росія, звісно, зараз поки що нападати на ці судна в межах країн НАТО не наважуються. Були певні моменти, коли, наприклад, у районі румунського порту під час заходу в Румунію було зафіксовано два підриви місяць тому. Але зараз судноплавство здійснюється і набирає обертів”, — пояснив експерт.
Він звернув увагу, що до війни більша частина вантажів йшла через порти Миколаївської області, проте зараз Росія блокує ці порти.
“На жаль, ситуація залишається для нас не найвигіднішою, і основні шляхи навігації закриті. Дорога життя, яку ми пробили, діє, ми її підтримуємо, вона потихеньку набирає обертів. У принципі, робота ведеться. Але на перспективу нам потрібно думати про те, щоб відновлювати повністю шляхи судноплавства і, природно, їх захищати. Це дуже важлива позиція”, — резюмував Риженко.
Читайте також: Як Україна обходить російську блокаду експорту в Чорному морі — деталі (ВІДЕО)
Нагадаємо, українські аграрії вже готуються до посівної.