Паливна криза в Росії: причини та наслідки обговорюємо з експертами

Фото Укринформ

У вересні Росія зіткнулася з великим зростанням цін на бензин та дизельне пальне всередині країни, а також з їхнім дефіцитом. Це пов’язують із урізанням виплат, які нафтові компанії отримували від держави, за умови продажу дизельного пального на внутрішньому ринку.

Ситуація із нафтопродуктами у РФ

Один із найбільших у світі постачальників нафти — РФ під час кампанії зі збору врожаю зіткнувся з нестачею пального. Найбільш гостро кризу відчули південні регіони країни. За повідомленнями російських ЗМІ, дефіцит пального зафіксували на АЗС в Астраханській, Саратовській, Самарській, Рязанській, Ростовській, Новосибірській та Волгоградській областях, Калмикії, Хабаровському краї та в окупованому Росією Криму.

Причини “тимчасових труднощів” називалися різні: від “сірого” експорту до “пробок” у південних регіонах. Нібито росіяни настільки масово поїхали відпочивати у сезон відпусток, що паралізували залізницю.

З проблемою протягом місяця не впоралися ні Федеральна антимонопольна служба, ні Міністерство енергетики РФ.

21 вересня, глава російського уряду Михайло Мішустін підписав відразу дві ключові постанови. Перша — про тимчасову заборону на вивіз із країни бензину та дизельного пального. Друга — про запровадження експортних мит з прив’язкою до курсу рубля. Причому мита на бензин, наприклад, підняли з 6 дол. за тонну одразу на 250 дол.

У голови російської компанії “Газпром нафта” Олександра Дюкова очікування від вжитих заходів “так собі”.

“Загороджувальне мито на нафтопродукти на короткому відрізку часу може призвести до надлишку палива та зниження внутрішніх цін. Але через різке збільшення мита знизиться ефективність НПЗ у Росії і, відповідно, зменшаться обсяги переробки нафти. У результаті це може призвести до нестачі пального”, заявив Дюков у кулуарах Промислово-енергетичного форуму у Тюмені.

27 вересня президент Росії Володимир Путін дав доручення уряду опрацювати механізми, які дозволять своєчасно вживати рішень та ефективних заходів, що впливають на ціноутворення пального в країні.

Колишній російський міністр фінансів Сергій Алексашенко припускає, що Кремль видаватиме квоти на експорт і стежитиме, щоб пальне йшло насамперед для військ та аграріїв.

Зазначимо, через західні санкції Росія не може отримувати оплату в доларах та інших світових валютах, що значно ускладнило торгівлю нафтою для країни.

У той же час, як зазначають аналітики, росіяни навчилися використовувати тіньовий флот, щоб обходити цінове обмеження G7, яке заборонило страховим компаніям і перевізникам своїх країн обслуговувати експорт російської нафти, якщо нею торгують за ціною, вищою за обмеження, встановлене на рівні 60 доларів за барель.

29 вересня на російській біржі літній дизель за територіальним індексом СПбМТСБ у Європейській частині Росії подешевшав на 1,77%, досягнувши позначки 62,074 тис. рублів за тонну. Бензин марки Аі-92 подешевшав на 0,03%, зупинившись на позначці 57,933 тис. рублів за тонну.

Марка Аі-95 навпаки виросла ще на 0,42%, діставшись рівня 60,648 тис. рублів за тонну. Авіапальне подорожчало на 0,26%, до 77,064 тис. рублів за тонну, мазут — на 2,05%, до 38,122 тис. рублів за тонну.

Зріджені вуглецеві гази подешевшали на 0,41%, до 27,753 тисяч рублів тонну.

На ціні пального на АЗС сьогоднішні біржові ціни зможуть відбитися лише тоді, коли ці законтрактовані обсяги пального доїдуть до заправок. А на це може піти до двох місяців.

Думки експертів щодо ситуації на російському ринку

Причини та наслідки кризової ситуації з паливом у РФ — в ефірі телеканалу FREEДОМ обговорили:

  • Ігор Ліпсіц, російський економіст, доктор економічних наук, професор;
  • Катерина Меремінська, російська журналістка;
  • Іван Ус, кандидат економічних наук, головний консультант Центру зовнішньополітичних досліджень Національного інституту стратегічних досліджень (НІСД).

ІГОР ЛІПСІЦ: Причиною стало скорочення виплат нафтовикам

— Причина цілком зрозуміла. Уряду потрібні гроші, щоб фінансувати військові витрати. Тому було вирішено сильно скоротити виплати нафтовикам, які допомагали утримувати певну вигідність постачання бензину та солярки на внутрішній ринок.

Зрозуміло, що нафтовикам це не сподобалося. Відповідно виникла ситуація, коли вигідніше продавати за кордон. Маса компаній зайнялася сірим експортом моторного пального. Виник величезний попит. Через це різко піднялася ціна. Відповідно стало зовсім недобре продавати в Росії, тому що за такою ціною продати не можна. Вигідніше вивозити за кордон. Тому пішов великий відтік. І, відповідно, виник дефіцит.

Ще не забувайте, що весь обсяг виробництва в Росії збалансовано без військових потреб під цивільний транспорт. А тут додалися великі витрати пального на військові цілі. Відповідно, у нас уже на півдні Росії одразу почали пихкати бензоколонки. Заправитися було неможливо цивільним транспортом.

Виникла ситуація, коли всі, хто може — вивозять, решту бензину та солярки споживає військова техніка.

Загалом, цивільному сектору, включаючи сільське господарство, не вистачало. Тому виникла якась істерична ситуація. Міністр сільського господарства Дмитро Патрушев став істерично кричати, що катастрофа настає, ми не зможемо зібрати врожай 2023 року, треба щось робити терміново.

Зрозуміло, що уряд для того, щоб забрати гроші, скоротив виплати нафтовикам. Нафтовики, щоб компенсувати втрату грошей, почали більше експортувати. У Росії залишилося менше бензину. Це робота уряду.

КАТЕРИНА МЕРЕМІНСЬКА: Це комбінація зовнішніх обставин та невмілого керівництва

— Це парадокс. І це не перша така рукотворна криза. За невмілого керівництва можна довести будь-яку країну до таких проблем. СРСР, наприклад, за всіх його посівних площ був чистим імпортером пшениці свого часу. Тобто пшениці не вистачало. З бензином, взагалі з пальним зараз відбувається приблизно така сама річ.

Це комбінація зовнішніх обставин та невмілого керівництва.

З одного боку, уряд Росії намагався стримувати ціни на пальне, бензин. Там було застосовано такий механізм, що частина ціни, частина різниці між зовнішньою та внутрішньою ціною на пальне компенсується державою. Це було зроблено, бо російський уряд має такий пунктик — щоб не зростали ціни на бензин.

Це так само, як вони дивляться постійно на рівень безробіття і намагаються зробити так, щоб не було безробітних. Тобто не більше робочих місць, а менше безробітних. Отак і з пальним сталося.

ІВАН УС: Притримують до кращих часів

— Насправді відповідь проста — демпфер. Точніше, його відсутність.

Що таке демпфер? Це політика Російської Федерації, яка існувала протягом багатьох років і полягала в тому, що нафтовим компаніям, виробникам бензину також доплачували гроші за те, що вони продають бензин у Росії, а не за кордон.

У цій ситуації що сталося? Зросли світові ціни на нафту. Відповідно, нафтові компанії та виробники нафтопродуктів цілком логічно вирішили, що навіщо нам продавати товари на внутрішньому ринку, коли можна продати на зовнішньому, і ми заробимо більше грошей.

Раніше включався в такій ситуації демпфер, яким ці компанії від уряду Росії отримували гроші за те, що вони реалізують свою продукцію на внутрішньому ринку, а не на зовнішньому. І ось цей демпфер компенсував.

Але у чому проблема? У квітні в Росії було різке зростання витрат та скорочення доходів, і, відповідно, починаючи з травня поточного року, в Російській Федерації робили все можливе, щоб скоротити витрати та спробувати збільшити доходи. Це їм удалося. І якщо ми подивимося дані Міністерства фінансів Росії, на серпень вже витрати порівняно з січнем-серпнем попереднього року зросли лише на 3,5%, хоча за січень-квітень зростання було 26%. Але як це вдалося зробити? Просто почали скорочувати різні витрати та урізати різні програми, у тому числі урізали демпфер.

Відповідно, якщо раніше у ситуації зростання світових цін на нафту та нафтопродукти російський уряд компенсував нафтовикам цю різницю, щоб вони продавали все всередині Росії, зараз вони цього не роблять. І виробники нафтопродуктів кажуть: “О’кей, ми тоді не продаватимемо це в Росії. Ми це притримаємо до того, як ціни виростуть, або повернеться демпфер.

Тепер ситуація в Росії, коли через те, що нафтовики притримують дизель, насамперед, а також інші види пального просто зникли. Там, де не зникли, ціни почали зростати.

Але все-таки уряд контролює це питання, і не можна ціни у космос, скажімо так, відправити. А оскільки не можна, то, відповідно, просто вирішили сховати та притримати до найкращих часів.

Читайте також: Скільки ще протягне економіка РФ — розбір FREEДОМ (ВІДЕО)

Прямий ефір