Країни ЄС закривають в’їзд для авто з російськими номерами: нові правила для росіян — в оцінках експертів

Прикордонний пункт між Литвою та Польщею. Фото: gettyimages.com

8 вересня Європейська комісія роз’яснила урядам країн, як потрібно правильно інтерпретувати санкційне законодавство проти РФ. Йдеться про статтю 3i постанови №833, ухваленої ще 2014 року. Цей документ має перелік обмежень для тих, хто в’їжджає з Росії до країн ЄС.

Роз’яснення знадобилися, зокрема після того, як у Німеччині влітку 2023 року почали заарештовувати автомобілі з російськими номерами. Тепер згідно з роз’ясненнями Єврокомісії, спроба перетнути кордон на автомобілях з російськими номерами буде розцінюватися як заборонений імпорт.

Речі росіян тепер залишаються в Росії: що можуть вилучити на кордоні?

Та сама стаття з регламенту Ради ЄС забороняє придбання, ввезення, передачу безпосередньо або побічно товарів, якщо вони походять або ввозяться з Росії. Це включає і автомобілі. При цьому не має значення, йдеться про використання транспортних засобів у приватних або комерційних цілях.

Крім автомобілів до списку забороненого до ввезення потрапили яхти, фотокамери, смартфони, ноутбуки, косметика, валізи, коштовне і напівкоштовне каміння, вироби зі шкіри та хутра. Але на цьому в ЄС не зупинилися і вирішили ще й заборонити ввезення громадянам країни-агресора шампунів, зубної пасти і туалетного паперу.

Для росіян це неприємне нововведення, адже з собою вони не зможуть провести практично нічого і все доведеться купувати вже після перетину кордону.

Рекомендації Єврокомісії від 8 вересня викликали обурення Росії. Їх очікувано розкритикувала Москва.

Прес-секретар президента РФ Дмитро Пєсков заявив, що європейським чиновникам має бути соромно за таке рішення.

“Оскільки йдеться про абсолютно, я б сказав, надзвичайне з точки зору здорового глузду рішення Євросоюзу, хочеться сподіватися, що ми не будемо уподібнюватися подібним рішенням і не будемо падати до такого рівня”, — сказав Пєсков.

Як пишуть ЗМІ, пізніше Єврокомісія пом’якшила трактування санкційних обмежень. У новому документі на сайті Єврокомісії йдеться, що національні органи країн ЄС мають оцінювати кожен випадок окремо. Єврокомісія просить, щоб митні органи сконцентрувалися на ввезених автомобілях.

Що ж стосується інших речей, таких як предмети особистої гігієни або одяг — до них варто застосовувати заборону “пропорційним і розумним чином”.

В оновленому роз’ясненні Єврокомісії нічого не сказано про техніку, яка входить до списку санкційних товарів.

Першою країною Євросоюзу, яка легалізує вилучення російських активів, що потрапили під санкції, для фінансування відновлення України, планує стати Естонія. Естонський уряд протягом двох тижнів схвалить відповідний законопроект. Потім він надійде на розгляд до парламенту.

“Східна держава-член ЄС, що межує з Росією, підштовхує блок із 27 членів до реалізації загальноєвропейського плану, оскільки він прояснює юридичні складнощі конфіскації активів, що підпадають під санкції. Це дійсно вдарить по олігархах, це дійсно вдарить по російській державі”, — цитує Bloomberg міністра закордонних справ Естонії Маргуса Цахкна.

Ініціатива естонської влади може торкнутися активів російських підприємств в Естонії загальною вартістю близько 35 млн євро.

Литовська митниця теж конфіскуватиме автомобілі з російською реєстрацією згідно з останнім роз’ясненням Європейської комісії.

Як заявила заступник міністра закордонних справ Литви Йовіта Нелюпшене, це стосуватиметься як зареєстрованих у Росії автомобілів, так і транспорту з російськими номерами, який не може в’їжджати в зону Євросоюзу через санкції.

“Такі санкції поширюватимуться не тільки на громадян Росії, а й громадян Європейського Союзу. Однак вони не застосовуються до тих, хто їде калінінградським транзитом. Але в таких людей має бути транзитна віза або інший документ, який підтверджує, що автомобіль їде саме транзитом… І такі правила необхідно застосувати негайно, оскільки Єврокомісія сказала, що ми не можемо ввозити такі речі навіть тимчасово. Це досить жорстке трактування”, — сказала Нелюпшене.

Подальша доля автомобілів та іншого майна, яке конфіскують у росіян, поки що невідома. Експерти стверджують, що Київ може просити західних партнерів передавати його на потреби України – наприклад, для ЗСУ. Так уже робила Латвія. На початку червня Київ отримав від Риги 66 автомобілів, конфіскованих у п’яних водіїв.

Також Латвія слідом за Литвою перестала впускати автомобілі з російською реєстрацією.

Фінляндія теж заборонила в’їзд на свою територію автомобілям з російськими номерами. Виняток буде зроблено тільки для громадян країн ЄС, які живуть у Росії, і членів їхніх сімей, а також дипломатів. Заборона набуде чинності з початку доби 16 вересня.

Авто на російських номерах, які вже перебувають у Фінляндії, повинні виїхати з країни протягом наступних півроку — до 16 березня 2024 року.

Міністр закордонних справ Фінляндії Еліна Валтонен зазначила, що для її країни важливо, щоб реалізація цих санкцій була рівномірною в усьому європейському регіоні.

Коментарі експертів

Чи стануть дієвими обмеження, запроваджені Європейським Союзом і чи не є вони надто жорсткими? Свої думки на цю тему в ефірі телеканалу FREEДОМ висловили:

  • Сергій Лагодинський, депутат Європарламенту;
  • Ілля Несходовський, економічний експерт;
  • Пеетер Тайм, естонський політолог;
  • Кирило Мартинов, головний редактор “Нової газети Європа”;
  • Дмитро Васильєв, політолог.

СЕРГІЙ ЛАГОДИНСЬКИЙ: Є питання і важливіші, ніж контроль провезення мила через кордон

— Я думаю, що питання з автомобілями залишиться, оскільки згідно з редагованою рекомендацією, автомобілі більше схильні до обходу санкцій. На думку Єврокомісії, треба такими “великими мазками” вилучати автомобілі для того, щоб “по-чорному” їх не провозили, не продавали і таким чином не обходили санкції.

Я вважаю, що це взагалі неправильне тлумачення санкцій, тому що санкції мають поширюватися на речі, які безпосередньо привносять до бюджету РФ істотний дохід.

Бюрократи Єврокомісії вважають, що треба конфіскувати будь-яку машину, навіть дисидента, який проти Путіна і живе в Литві зі статусом біженця, і буде доведено, що він її привіз із РФ.

Список дуже довгий: і шампуні, і мило, і зубні пасти. У цьому випадку Єврокомісія після наших листів сказала, що бюрократичний апарат має вирішувати, наскільки це доцільно. Я не думав, що я буду проводити дні свого життя, розбираючись у тому, чи можна провозити мило через кордон Євросоюзу. У нас, по-моєму, є важливіші завдання, наприклад, озброєння і підтримка України.

ІЛЛЯ НЕСХОДОВСЬКИЙ: Росіянам не варто їхати в країни, які вони критикують

— Якщо ви не згодні з цим роз’ясненням, то йдете до Європейського суду з прав людини. Поки що вони просто заборонені за товарними групами, без оцінки. Тобто це не має жодного значення. Ці товарні групи заборонені. Не їдьте до Європейського Союзу, вас там не чекають, ви там не потрібні, ви — країна-агресор, ви — представники країни-агресора, вам нема чого робити в тій країні, яку ви звинувачуєте в тому, що вона допомагає Україні. Тим більше, вам нема чого робити в країнах НАТО.

Далі, я думаю, рішення ухвалюватимуть на національному рівні – що робити з цим конфіскованим майном. Я вважаю, що якщо говорити про автомобілі, нам зараз дуже потрібні автомобілі на фронті, було б непогано їх передавати туди.

ПЕЕТЕР ТАЙМ: Країни Балтії продовжують переконувати партнерів, що поступки для РФ недоречні

— Балтійські країни дуже радикальні у ставленні до РФ, тому що ми краще знаємо, що собою являє наш східний сусід і в історичному плані, і зараз. А з фінами і поляками трошки важче.

Усередині Євросоюзу ми ніяк не можемо дійти єдиної думки. І це відбувається навіть після того, як Росія показала себе реальною фашистською державою, реальним агресором. Ми чітко знаємо, що навіть завозили контейнери, валізи, вагони кремлівських доларів або рублів певним товаришам, які вирішують політику у своїх країнах.

Я думаю, всі погодяться зі мною, що насамперед ідеться про Угорщину. Але є й інші країни, з якими дуже важко домовитися.

Балтійські країни в прямому сенсі слова ведуть боротьбу з ними, щоб пояснити їм, бо ми маємо справу з дуже страшним явищем, з дуже агресивною країною, з якою треба закінчувати будь-які стосунки якнайшвидше і ізолюватися від неї якнайбільше.

КИРИЛ МАРТИНОВ: Заборони ЄС стануть подарунком для російської пропаганди

— Мені здається, всі речі, пов’язані з візами, кордонами, автомобілями, — абсолютно вторинні і неважливі. Нам насамперед потрібно думати про те, як закінчувати війну і як уникати загибелі нових людей.

Йдеться, можливо, про десятки, максимум сотні тисяч людей протягом. Вони, ймовірно, знайдуть спосіб, як їм без автомобілів пробратися далі і вирішити всі свої питання.

Для масової аудиторії це досить безглуздий заборонний захід. Для російської пропаганди — подарунок. Якогось сенсу в тому, як саме це допоможе зупинити війну, я поки що не бачу.

ДМИТРІЙ ВАСИЛЬЄВ: Росіяни несуть не колективну провину, а колективну відповідальність

— Я вважаю, що це дивно. Рішення має бути єдине і солідарне для всієї території Європейського Союзу. Як у країн Балтії. Не можна давати кожній країні поодинці можливість інтерпретувати рішення Європейського Союзу. Я вважаю, що на міжміністерському рівні має бути ухвалено таке рішення, і кожна країна ЄС має ухвалювати однакові рішення.

Чесно кажучи, трошки дрібно звучить, коли забирають парфумерію, комп’ютери або телефони.

Громадянам РФ потрібно дати зрозуміти, що вони несуть колективну відповідальність, тому це все не забирається, а заарештовується до закінчення війни і буде повернуто.

Але має бути заарештовано все майно росіян на території ЄС. Те, що творить вона — країна-терорист. І кожен громадянин РФ має нести колективну відповідальність.

Інакше росіяни нічого не зрозуміють. Вони ж говорили на початку: не все так однозначно. Потім вони говорили, що не цікавляться політикою. Ви повинні цікавитися політикою, тому що ця політика дуже сильно впливає на наш континент, особливо на центральну країну цього континенту — Україну.

Читайте також: “З балалайкою і в лаптях їздитимуть росіяни в Європу”: огляд заборон для громадян РФ на в’їзд до ЄС (ВІДЕО)

Прямий ефір