Ще більше уроків патріотизму та “музеї СВО” у школах. Крім так званих “розмов про головне”, де російських дітей накачують пропагандою, і нових підручників з історії, в Росії скоро можуть з’явитися музичні “уроки про головне”: діти вчитимуть композиції співаків, лояльних до Кремля.
Крім того, на заняттях у школах включають інтерв’ю Володимира Путіна з американським журналістом Такером Карлсоном, а потім влаштовують вікторини.
“Музеї СВО” та “z-музична” освіта
Російські окупанти створюють у школах на тимчасово окупованих територіях Херсонської області так звані “музеї СВО” (“СВО” — “спеціальна військова операція”, так у РФ називають війну в Україні). Таким чином хочуть посилити вплив пропаганди на дітей.
“Музеї СВО” створюють при школах примусово і вони насамперед орієнтовані на учнів початкових класів, у яких через вік ще не сформувалися тверді переконання щодо життя у вільній Україні. Про це повідомляє Центр національного спротиву.
“Для дітей розповідають викривлену реальність, де окупанти представлені як “визволителі”. Школярів змушують обов’язково відвідувати ці “музеї”, — йдеться в повідомленні Центру національного спротиву.
А тим часом у російській шкільній програмі можуть з’явитися пісні сучасних “z-музикантів”. Ініціативу депутата Державної Думи Сергія Колтунова вже підтримало Міністерство освіти Росії. Там офіційно заявили, що готові розглянути можливість доповнення навчального предмета “Музика” патріотичними піснями сучасних авторів. Серед яких улюблений гурт Путіна — “Любе”, а також Олег Газманов і Shaman (Шаман).
Ініціатива сподобалася і лідеру пропагандистського гурту “Любе” Миколі Расторгуєву, частому учаснику концертів, організованих за державні кошти. Він уже навіть випустив пісню про незаконно збудований Керченський (Кримський) міст.
Усі згадані артисти публічно підтримують Путіна, схвалюють повномасштабну війну проти України та виступали на незаконно окупованих українських територіях. Усі вони — учасники концертів, присвячених російському диктатору.
Пісню Шамана “Я русский” використовують для патріотичної агітації. Саме цього співака найчастіше називають одним із найзатятіших пропагандистів військової Росії.
“Чого може навчити Газманов, Расторгуєв і, прости Господи, Шаман? Це не поезія, це просто спів, римовані слова, часто навіть не римовані, під досить примітивну музику. Це просто гасла, крики”, — акцентує культуролог Ян Левченко.
Такі музичні заняття, якщо вони з’являться, використовуватимуть як доповнення до вже наявних уроків патріотичного виховання, вважає музикознавиця Анна Вілецька.
“Можна просто послухати цю музику і поговорити про “смисли” в ній, що, я думаю, держава якраз і хотіла б від учителів шкільних: про важливість патріотизму, важливість того, важливість цього. Загалом, використовувати цю музику досить формально як привід для ще одних “розмов про важливе” нездорової людини. Що я можу сказати? Це може вийти досить успішно за бажання, тому що, в принципі, можна такі розмови провести, виходячи з будь-якого твору”, — каже Вілецька.
Тим часом у школах і коледжах по всій Росії провели пілотні уроки з альтернативною історією “Від Русі до Росії”. На них змушують дітей дивитися фрагменти інтерв’ю Путіна з Такером Карлсоном, а далі проводять вікторину за його мотивами, примушуючи відповідати на запитання про війну проти України, санкції та інші теми.
Думки експертів
Як Кремль насаджує провоєнну ідеологію в російських школах і на окупованих територіях? Як проводиться мілітаризація дітей і для чого? Чи можна цьому чинити опір? На ці запитання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді:
- Дмитро Дубровський, кандидат історичних наук, дослідник факультету соціальних наук Карлового університету (Прага);
- Віра Ястребова, виконавча директорка “Східної правозахисної групи”;
- Павло Лисянський, директор Інституту стратегічних досліджень і безпеки.
ДМИТРО ДУБРОВСЬКИЙ: З дітьми діляться досвідом убивства мирних жителів
— У Росії є непублічний опір викладачів цій пропаганді в школах і дитячих садках. Усе залежить від вибору директора установи та позиції конкретно взятого вчителя.
Мені здається, що в сучасній Росії поки що публічна демонстрація лояльності до влади не є обов’язковою, але вона ніби бажана. Для просування по кар’єрі, поліпшення результатів, звісно, потрібно демонструвати свою прихильність путінському режиму.
Мілітаризація в школах — це досить цинічне рішення з боку керівництва. Часто це робиться для того, щоб влада дала грошей на щось. Добре видно, коли такі пропагандистські заходи робляться, так би мовити, від душі. Але велика кількість людей просто в це грають, а насправді їм все одно.
У Росії поки що немає такого ідеологічного контролю, який був за Сталіна в СРСР або за Гітлера в нацистській Німеччині. Для тоталітарного режиму необхідно, щоб кожен горів цією тоталітарною ідеєю. У Росії цього немає, але є страх і невизначеність.
Путін готується до довгої війни, і йому важливо, щоб виросли діти, які будуть готові вбивати.
Військові гуртки для дітей поки що не є обов’язковими. Інструктори там часто ветерани “СВО”. Тобто вони буквально діляться досвідом вбивства мирних людей. Це знижує рівень допустимості насильства.
Попри загальний рівень мілітаристської істерії та антиукраїнської пропаганди, це поки що не є етнічною ксенофобією. Швидше вони насаджують думки про відсутність в України права на незалежність і державність.
ВІРА ЯСТРЕБОВА: Кремль хоче сформувати у дітей хибні уявлення про історичні процеси
— Для того, щоб живити дітей злістю, ненавистю, агресією і сформувати у них хибне уявлення про історичні процеси, створюються на базах шкіл музеї “СВО”. На сьогодні в деяких школах ввели посади заступників з ідеології та пропаганди. У школах ввели обов’язкове підняття прапора і виконання гімну. Раніше це було добровільно, то зараз закріплено в законодавстві.
У Кремлі розуміють, що в майбутньому в них, імовірно, закінчаться кошти на високі зарплати контрактникам, які готові їхати та вбивати людей. Тому необхідно ідеологічно підготувати майбутнє покоління. Путінський режим тримається на загарбницькій політиці.
Зараз у Кремля образ ворога — Україна. Ніщо не заважає в майбутньому у вигляді ворога представити будь-яку іншу державу.
Росія маніпулює свідомістю дітей на окупованих територіях. У них є велика “програма з виховання дітей” примусово мобілізованих чоловіків, які загинули на фронті від початку повного повномасштабного військового вторгнення. Нині цих дітей, які залишилися сиротами, навчають того, що в смерті їхніх батьків винна Україна.
Заступники з ідеологічної освіти в школах — це наглядачі з боку режиму, які контролюють виконання директив. Іноді вони проявляють власну ініціативу в цих питаннях — пишуть доноси на батьків, які всіляко намагаються уникати пропагандистського виховання.
Міністерство освіти РФ розробило методички для вчителів, у яких вказується загальний портрет громадянина — який вигляд матиме їхній учень після закінчення школи. Є чітка методичка, за якою вчителі формуватимуть прихильних до режиму громадян, там прямо описуються пріоритети — покірне служіння путінському режиму.
Ми вже маємо розробляти контросвітні заходи для дітей з окупованих територій, якимось чином через систему онлайн-платформ давати як альтернативну освіту.
Для путінського режиму важливо викорінити історичну пам’ять, українську самоідентифікацію в дітей на окупованих територіях. Кремлю важливо змінити уявлення і розуміння тих процесів, які РФ робила щодо України з 2014 року. Вони вкладають дітям у голови те, що Росія прийшла сюди когось рятувати.
ПАВЛО ЛИСЯНСЬКИЙ: На окупованих територіях тотальна мілітаризація дітей
— Практика громадянського мілітаризму поширюється Кремлем по всій території Росії, а також на окупованих територіях. Цивільний мілітаризм – це фактично перехід країни від автократії до військової диктатури. Основна мета — прищепити суспільству почуття жертовності та готовності віддати своє життя “за Батьківщину”, а насправді — за путінський режим. Створюється хибний образ ворога, який нібито винен у всіх проблемах держави, зокрема й внутрішніх.
Кремль вкладає дітям у руки зброю і каже, що в усьому винні інші держави — Україна, Велика Британія, США та країни ЄС.
Ця практика почалася ще на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей у 2017 році, а тепер відбулася колосальна модернізація. Росіяни переводять усю навчальну освіту на тимчасово окупованих територіях на мілітаризацію. Фактично всі школи там до 2025 року мають стати або кадетськими корпусами, або козачими кадетськими корпусами.
Росіяни проводять змагання з управління БпЛА, смуги розвідника, метання ножів, вогневої підготовки. І це все відбувається з дітьми від 7 років.
Наразі на тимчасово окупованих територіях працює так званий військово-патріотичний центр “Воїн”. Там проходить курс молодого бійця для дітей від 11 до 15 років. Це повноцінний курс молодого бійця, який зазвичай проходять в армії.
Взимку росіяни вивезли з окупованих територій до Тюмені близько 3 тис. шкільних учителів з фізкультури. Там вони зробили з них інструкторів із різних видів занять у курсі молодого бійця.
Читайте також: Пропаганда війни серед школярів: тотальну мілітаризацію дітей у РФ і на окупованих територіях обговорили експерти