Нафтові танкери стали зброєю Кремля. Ціль — кабелі інтернет-зв’язку, газопроводи та електролінії на дні Балтійського моря, які знову і знову розривають якорями. Росія посилює гібридні атаки на НАТО: диверсії на військових об’єктах країн ЄС, глушіння РФ сигналу GPS, а також шпигунство за допомогою прихованого обладнання, яке встановлюють на нафтових танкерах.
Як російський тіньовий флот став загрозою для Балтійського регіону? Чому ці танкери називають бомбою уповільненої дії? І чи готується Кремль до війни з Північноатлантичним альянсом? Про це — у свіжому випуску “Спеціального репортажу” на телеканалі FREEДOM.
Автор — Максим Урлапов.
Танкери рвуть європейські кабелі
Наприкінці грудня 2024 року танкер російського тіньового флоту “Eagle S” йшов Фінською затокою. Раптово він знизив швидкість, викинув якір і перерізав ним підводний кабель Estlink 2, яким постачають електроенергію з Фінляндії в Естонію. Після цього танкер продовжив свій рух і розірвав ще чотири лінії інтернет-зв’язку. “Eagle S” міг би перебити інші кабелі та трубопроводи. Він уже підходив до підводної газової труби BalticConnector і вона вціліла лише тому, що танкер зупинила фінська влада. Судно заарештували й тепер воно стоїть недалеко від Гельсінкі. Екіпаж танкера підозрюють у диверсії.
“Триває розслідування. Ми допитуємо дев’ятьох членів екіпажу — вони в статусі підозрюваних. Їм заборонено виїзд із країни”, — заявив інспектор Центральної кримінальної поліції Фінляндії Рісто Лохі.

На танкері “Eagle S” немає якоря, його відірвало, фінські правоохоронці та ВМФ підняли його з дна, де зафіксували сліди волочіння. Президент Фінляндії назвав пошкодження кабелів атакою на підводні комунікації.
“Ми діятимемо рішуче, коли критична інфраструктура в Балтійському морі перебуває під загрозою”, — заявив президент Фінляндії Александр Стубб.
Інцидент з “Eagle S” — це лише один із багатьох випадків пошкодження танкерами підводних комунікацій. Наприкінці січня 2025 року в Балтійському морі було розірвано оптоволоконний кабель, який з’єднує Латвію зі Швецією. Стався збій у передачі даних.
Прем’єр-міністр Латвії Евіка Сіліня заявила, що це результат зовнішнього впливу, а шведська державна служба безпеки назвала інцидент диверсією і почала розслідування. Судно, яке запідозрили в обриві кабелю, затримали. Але правоохоронці не повідомили, про яке саме судно йдеться.

У диверсії підозрюють ще один танкер російського тіньового флоту — китайське вантажне судно “Yi Peng 3” з російським капітаном, що прямувало з російського порту Усть-Луга. 18 листопада 2024 року воно розірвало підводний кабель між Фінляндією і Німеччиною – важливу інформаційну магістраль, що зв’язує дата-центри Північної та Центральної Європи. А днем раніше, 17 листопада, цей самий танкер пошкодив ще одну підводну лінію передачі даних між Швецією і Литвою.

Пропускна здатність інтернету в Литві тоді скоротилася на третину. Це могло бути диверсією, як і попередні інциденти, заявило керівництво Німеччини.
“Ніхто не вірить, що ці кабелі були випадково перебиті, що це були якорі, які випадково опинилися над цими кабелями”, — заявив міністр оборони ФРН Борис Пісторіус.
Досвідчені капітани суден стверджують, що точно не може бути випадковістю.
“На моєму кораблі такого ніколи не могло б бути. Якір закріплюється трьома системами. Щоб він упав — усі три ці системи мають бути неправильно використані”, — каже капітан Мангус Вінберг.
І вже точно неможливо випадково впустити якір і влучити ним прямо по підводному кабелю.
“У них був прилад підводного спостереження. Вони просто бачили, що перебувають на дні й починали підіймати якір туди-сюди. Там велика маса і від ударів якоря об кабель може виникнути розрив”, — коментує капітан 1-го рангу Андрій Риженко.
Об’єкти критичної інфраструктури між країнами НАТО стають навмисними мішенями. І таких випадків було багато. На початку 2025 року було розірвано кабель між Латвією та шведським островом Готланд. За місяць до цього було пошкоджено лінію між Фінляндією та Швецією. А в жовтні 2023 року судно “NewNew Polar Bear”, яке прямувало з російського Калінінграда до Санкт-Петербурга, пошкодило якорем підводний газопровід Balticconnector.

На відновлення труби пішло пів року, а витрати на ремонт склали близько 35 млн євро. Багато часу і грошей країнам Балтійського регіону доводиться витрачати й на приведення до ладу інших комунікацій, що стали об’єктами диверсії. Але це може бути тільки початком. Будь-який з оптоволоконних кабелів, а також газо- та електропроводів у Балтійському морі може стати наступною метою росіян.
Ще до повномасштабної війни в Україні британський маршал Стюарт Піч попереджав, що Росія збирається атакувати підводну інфраструктуру країн НАТО.
“Якщо кабелі будуть перерізані, це потенційно може катастрофічно вплинути як на нашу економіку, так і на наш спосіб життя”, — заявив голова Військового комітету НАТО (2017-2021) Стюарт Піч.
Побоювання починають справджуватися, і це дедалі більше тривожить і керівництво країн Балтійського регіону, і звичайних громадян.
Тіньовий флот РФ іноді виступає прикриттям для російських військових. Наприклад, танкер “Eagle S”, який розірвав електрокабель між Фінляндією та Естонією, виявився кораблем-розвідником. Це з’ясували журналісти-розслідувачі з британського видання про судноплавство “Lloyd’s List”.
“У нас є відомості від джерел, які заслуговують на довіру, про те, що на судні було шпигунське обладнання, яке використовувалося для спостереження за діяльністю НАТО в регіоні”, — заявив аналітик Lloyd’s List Intelligence Мішель Бокман.
За допомогою цієї апаратури росіяни стежили за кораблями та літаками Військово-морських сил НАТО, а записи всіх радіоперехоплень вивантажували в російських портах для аналізу і там же знову завантажували обладнання назад.
“Устаткування перевозилося в дуже великих валізах, у них були й ноутбуки з російською клавіатурою”, — каже Бокман.
Така ж шпигунська техніка, за даними джерел видання, була ще як мінімум на одному судні російського тіньового флоту — танкері “Swiftsea Rider”.
Загалом до тіньового флоту РФ входить близько 600 танкерів. Багато з них транспортують нафту в обхід санкцій з російського порту Усть-Луга через Балтійське море. По суті, Кремль перетворює його на прохідний двір для своїх контрабандистів, диверсантів і шпигунів. І все це відбувається в центрі Європи.
Боротьба з тіньовим флотом РФ
Після чергового пошкодження підводного кабелю на початку 2025 року країни Балтійського регіону провели саміт НАТО у Фінляндії, щоб домовитися як посилити захист критичної інфраструктури.
На саміті ухвалили рішення, що захищати підводні комунікації будуть за допомогою нової місії НАТО в регіоні, яка отримала назву “Балтійський вартовий”.
“Буде залучено цілу низку засобів, включно з фрегатами та літаками морського патруля. Ми зробимо все, щоб дати відсіч. Наші противники повинні це знати”, — заявив генеральний секретар НАТО Марк Рютте.
Також у Балтійському морі розгортають флот надводних дронів і ведеться спостереження з космосу. Усе це допоможе поліпшити спостереження й одразу виявляти спроби диверсій.
“Капітани кораблів повинні розуміти, що потенційні загрози нашій інфраструктурі матимуть наслідки, включно з абордажем, конфіскацією та арештом”, — каже генсек НАТО Марк Рютте.
А канцлер ФРН Олаф Шольц заявив, що через наростальну загрозу німецький військово-морський флот надасть свої кораблі для захисту інфраструктури Балтійського моря. За даними видання “Politico”, ЄС готується до масштабних затримань російських танкерів у Балтії. Приводом для цього можуть бути екологічні порушення, адже для свого тіньового флоту Росія закуповує судна в поганому технічному стані, термін експлуатації яких добіг кінця.
“Те, що використовує РФ, більше нагадує купу іржавого металолому, ніж високотехнологічні судна. І в будь-який момент будь-яка з цих барил може піти на дно”, — каже експерт у сфері енергетики Геннадій Рябцев.
Зовсім недавно на дно вже пішли два російські танкери “Волгонефть” у Чорному морі, внаслідок чого стався розлив мазуту. Але якщо така аварія трапиться в Балтійському морі, то масштаби екологічної катастрофи будуть набагато більшими. Адже там ходять судна, кожне з яких несе в собі в рази більше нафтопродуктів, ніж “Волгонефть”. Балтійський регіон уже неодноразово опинявся на межі такої катастрофи. На початку 2025 року танкер російського тіньового флоту “Eventin” став некерованим через ламання і його довелося буксирувати. На борту було близько 100 тис. тонн нафти.
Раніше сталася аварія на танкері тіньового флоту РФ “Canis Power” — відмовили двигуни. А на початку лютого на танкері “Koala” прогриміли вибухи в машинному відділенні. Судно стояло в російському порту Усть-Луга і на ньому було 130 тис. тонн мазуту. Фінська влада направила в район аварії патрульні літаки та розливу нафтопродуктів не виявила.
“Якщо нічого не робити, то це справді лише питання часу, коли й в яких масштабах трапиться розлив нафти. Наразі усьому світові просто пощастило, що не було масштабного розливу нафти”, — каже аналітик KSE Institute Юлія Павицька.
Європейські екологи кажуть, що це бомба уповільненої дії.
“Ми можемо отримати екологічну катастрофу, наслідки якої доведеться розгрібати протягом кількох десятиліть”, — вважає експерт Greenpeace Тіло Маак.
Величезний ризик для екології становив і сумнозвісний танкер “Eagle S”, який заарештували за пошкодження підводних кабелів. Фінська влада знайшла там понад тридцять несправностей і констатувала, що він просто непридатний для плавання. За даними журналістів-розслідувачів одна з причин несправностей — це шпигунське обладнання, яке було на борту.
“Це обладнання споживало настільки багато електроенергії, що спричиняло часті перебої в мережі на судні. Звичайно ж, це дуже небезпечно з погляду екології, враховуючи, що такі судна перевозять десятки тисяч тонн нафти”, — каже аналітик Lloyd’s List Intelligence Мішель Бокман.
Лідери країн Балтійського регіону кажуть, що Путін безсовісно використовує іржаві танкери й тому потрібно покласти край тіньовому флоту Росії.
“Нам справді потрібно закрити Балтійське море для тіньового флоту — через санкції, конкретні заходи та в рамках міжнародного права”, — каже президент Латвії Едгарс Рінкевичс.
У Європі готують для цього масштабну операцію, повідомляє видання Politico. Влада Данії оголосила, що почне оглядати танкери, які можуть становити небезпеку для екології та мореплавання. Раніше Данія цього не робила. І хоча країни зобов’язані дотримуватися міжнародного законодавства про вільне судноплавство, є абсолютно законні приводи зупиняти танкери в Данській протоці та у Фінській затоці — там є вузькі ділянки, які є територіальними водами країн ЄС.
Є щонайменше дві законні підстави для того, щоб не пропускати судна — неналежний технічний стан і відсутність міжнародної страховки. І те, й інше — це якраз про російський тіньовий флот. Крім того, танкери стане набагато складніше використовувати для диверсій.
Коли країни ЄС почнуть оглядати російські судна і як саме будуть це робити — поки що не відомо. Європейці зважують усі “за” і “проти”, шукають правові механізми. За реакцією Заходу не диверсії уважно стежать у Кремлі. Якщо ця реакція буде слабкою, якщо танкерам тіньового флоту й надалі дозволять безконтрольно ходити Балтійським морем, — диверсій може стати ще більше. І навпаки.
“Кремлівський режим розуміє тільки силу. Чим жорсткішою і рішучішою буде відповідь західних країн, тим менш імовірною буде можливість виникнення нової зони конфлікту”, — вважає військовий експерт Сергій Грабський.
Сплановані диверсії проти країн НАТО
Путін випробовує країни НАТО і промацує слабкі місця. Так, російське судно “Янтар” на початку 2025 року поблизу узбережжя Великої Британії збирало дані про підводну інфраструктуру країни. Британське видання “The Sun” повідомило, що «Янтар» оснащений сучасними малопомітними субмаринами, здатними перерізати підводні комунікації на глибині до 6 тис. метрів.
Міністр оборони Сполученого королівства назвав інцидент актом агресії та публічно звернувся прямо з парламенту до кремлівського диктатора.
“Я хочу, щоб Путін почув моє послання: ми вас бачимо. Ми знаємо, що ви робите, і ми не посоромимося рішучих дій, щоб захистити нашу країну”, — заявив міністр оборони Великої Британії Джон Хілі.
Кремль веде проти НАТО гібридну війну й обрив підводних кабелів — це лише малий складник цієї війни. Командувач ВМС Німеччини Ян Каак заявив, на початку лютого диверсанти пошкодили німецькі військові кораблі. А ще Росія глушить сигнали GPS для військових літаків НАТО та пасажирських лайнерів. Наприклад, у квітні 2024 року фінській авіакомпанії “Finnair” довелося скасувати рейси з Гельсінкі до естонського міста Тарту майже на місяць — через глушіння сигналу навігаційні прилади просто не працювали. Крім того, було зафіксовано підпали та вибухи на військових підприємствах у різних частинах Європи.
“Гібридна війна означає саботаж і кібератаки. Гібридна війна проявлялася і в спробах нападу з метою вбивства, пошкодженні критично важливої інфраструктури. Альянс із цим не змириться — ми дамо відсіч”, — заявив генсек НАТО Марк Рютте.
Перед НАТО стоять величезні виклики, адже Росія створила таємний департамент для диверсій і вбивств по всій Європі. Про це з посиланням на представників західної розвідки написало американське видання “The Wall Street Journal”. Базується цей департамент у штабі російської військової розвідки.
“Його операції включали спроби вбивства, диверсії та змови з метою встановлення запалювальних пристроїв у літаки”, — говорить у публікації “The Wall Street Journal”.
Від гібридної війни до повномасштабної
Розвідка Міноборони Данії попереджає про те, що Росія може розв’язати повномасштабну війну проти НАТО протягом наступних п’яти років. Утім, про це говорить і саме військове керівництво РФ.
“Можливий військовий конфлікт із НАТО в Європі в найближче десятиліття”, — заявив міністр оборони Росії Андрій Бєлоусов.
Військова загроза постійно зростає, а витрати Росії на армію більші, ніж витрати на оборону всіх країн Євросоюзу і Великої Британії разом узятих. РФ планує розмістити в Білорусі 150 тис. своїх солдатів поруч із Польщею та Литвою. Звідти вони можуть атакувати держави ЄС.
“У Кремлі припускають, що реакція буде досить млявою і не буде настільки ефективною. Російські війська можуть спробувати під час чергової авантюрної компанії розв’язати фронт проти країн Балтії та Польщі для того, щоб розширити там свою присутність”, — вважає військовий експерт Сергій Грабський.
Військові експерти називають найімовірнішу ціль РФ — Сувалкський коридор між Литвою і Польщею.
“Захоплення цього коридору створює надійний сухопутний коридор між Калінінградом і материковою частиною Росії та одночасно відрізає країни Балтії від сухопутного коридору зі своїми союзниками по НАТО”, — каже Грабський.

Європейським країнам необхідно готуватися до війни, адже тільки так можна знизити її ймовірність. Чим менш сильним буде ЄС, тим більша ймовірність, що РФ атакує. Слід кардинально збільшити витрати на оборону — до цього закликає європейців Генеральний секретар НАТО Марк Рютте.
“В іншому разі в нас будуть гроші, але ми не зможемо себе захистити. Нам потрібно це зробити. Плюс потрібно переконатися в тому, що Україна візьме гору у війні”, — каже Рютте.
Саме опір України та величезні втрати, які щодня ЗСУ завдають російській армії, не дають можливість Путіну розв’язати гарячу війну на території ЄС. Українська армія сковує його ресурси, тому Кремль у Європі поки що обмежується лише гібридними атаками.
Якщо не дати відсіч путінським танкерам і проявити нерішучість — згодом доведеться вже давати відсіч путінським танкам. Кремль сприймає слабкість як привід для подальшої агресії. Чи переросте гібридна війна проти Європи у війну повномасштабну — багато в чому залежить від країн ЄС і блоку НАТО та їхньої готовності жорстко відповідати на гібридні атаки, посилювати свою оборону. Хочеш миру — готуйся до війни.
Читайте також: Україна в центрі уваги: чого домігся Макрон на зустрічі з Трампом