Нові “Іскра”, “Аура”, переродження “Волги” та “Москвича”. Може здатися, що Росія дійсно перейнялася реанімацією свого автопрому. Виною всьому санкції. У 2022 році з російського ринку зникла кожна п’ята модель автомобіля, і розпіарене владою імпортозаміщення кризи не прикрило. Російський автопром не переживав такого падіння за всю історію.
Як Путін своєю війною проти України знищив авторинок РФ — у новому випуску проєкту Failed State ведучий Денис Похила аналізує разом з експертами:
- Олегом Пендзиним, виконавчим директором Економічного дискусійного клубу;
- Олексієм Мочаловим, автомобільним журналістом.
Виробництво автомобілів Росії жодного разу не переживало такого падіння. Навіть під час світової фінансової кризи 2009 року у Росії було випущено 729 тисяч автомобілів — на 50 тисяч більше, ніж 2022 року. А відхід топових автомобільних брендів повністю добив російський ринок.
Для порятунку ситуації російська влада дозволила виробляти “спрощені” моделі авто — за нормами збірки 1990-х років. Про подушки безпеки та системи оповіщення екстрених служб про аварію можна забути. Крім того, в Москві декриміналізували паралельний імпорт, але не врахували, що схема передбачає триразове подорожчання навіть найбюджетніших автомобілів.
З менш глобальних рішень — влада дозволила виробникам ставити в автомобілі двигуни екологічного класу “Євро-0” з вихлопом за нормативами 1988 року. Вони були заборонені в Росії ще у 2002-му.
Також тепер можна не встановлювати системи, до яких у виробників немає доступу через санкції або дефіцит чіпів. Наприклад, антиблокувальні системи (ABS) і системи контролю стійкості автомобіля (ESP).
“Цілком можливо, це буде автомобіль російського виробництва. Цілком можливо, у цьому автомобілі не буде ABS. Цілком можливо, в цьому автомобілі не буде подушок безпеки. Цілком можливо, в цьому автомобілі стоятиме двигун ще часів ВАЗ 2101. Але зварений кузов буде, нехай і зі щілинами. Але в нього в будь-якому разі буде хоч цей, але автомобіль”, — коментує Олег Пендзин.
Попри санкції дістати комплектуючі на будь-який автомобіль у Росії все ще можливо — на “сірому” ринку, і найчастіше не оригінальні, а китайські запчастини.
“Попит російського споживача на більш-менш якісні автомобілі європейського виробництва реалізовувався коштом “сірого” імпорту з країн найближчого зарубіжжя. Той же Казахстан, Туркменістан, Вірменія, Азербайджан наростили обсяг закупівлі автомобілів європейських брендів у 4-5 разів. Коли фірмові сервіси в країнах ближнього зарубіжжя почали активно проводити політику реєстрації автомобілів, які були продані на російський ринок, то європейські виробники різко обмежили поставки, щоб не потрапити під вторинні санкції”, — пояснює Пендзин.
“Всюдисущі китайці” — так охрестили експортерів з КНР в “АвтоВАЗі”. І фактично зняли з себе всю провину за невдачі в продажу “Лади Вести” (Lada Vesta). Як зазначили в “АвтоВАЗі”, зараз цей автомобіль у більш-менш прийнятній комплектації продається виключно в кредит. Мовляв, Китай контролює 90% російського легкового авторинку саме у фінансовому вираженні, нарікають у компанії.
Ба більше, для випуску “Лади Вести” не вистачає китайських запчастин. Завод зіткнувся з дефіцитом елементарних маточинних гайок. І це в країні, чия довгота і широта дають змогу такого роду потребу перекрити. Ось тільки гроші йдуть не на народні інтереси, а на вбивство українців.
У піар російського автопрому вливаються шалені гроші. Чого тільки варта федеральному бюджету одна поїздка Путіна за кермом “Лади Аури”. Примітно, що катався воєнний злочинець трасою, якою планує з’єднати Росію з Китаєм.
Ще одна з основних проблем — низька платоспроможність росіян, їм купувати навіть вітчизняні авто нема за що. У 2024 році доступність автомобілів у країні впала до історичного мінімуму, пише The Moscow Times. На купівлю недорогої нової машини громадянину РФ знадобиться щонайменше 41 зарплата, а вживаної — 17 зарплат.
“Достатньо мати одну машину на один під’їзд, і раз на місяць попросити сусіда відвезти, наприклад, у поліклініку. Гадаю, що більшість людей так і справляються, бо податки досить високі”, — каже Олексій Мочалов.
А доходи — ні. І ситуація погіршилася з відходом європейських заводів із РФ, що істотно скоротило кількість робочих місць. Станом на початок 2022 року в Росії працювали 18 автомобільних виробництв, половина з них — повністю іноземні, інші 9 фінансувалися Заходом частково або взагалі збирали іномарки за купленими ліцензіями. До середини 2023 року функціонувати продовжили лише 6 виробництв. А 45% зібраних і вироблених авто в Росії просто зникли, залишивши після себе флер цін, що зростають, дефіциту і непоправне відчуття втрати.
Однією з ідей Путіна щодо підтримки автопрому було пересадити на вітчизняні машини всіх чиновників.
Пересадити на російський автопром Путін спробував навіть свого північнокорейського союзника Кім Чен Ина. Російський лімузин у стилі ретро Aurus Senat уже їздить вулицями Пхеньяна. Північнокорейський диктатор подарунок не оцінив, але прийняв. Навіть попри те, що Aurus Senat буквально напханий “ворожими” запчастинами — південнокорейськими деталями. Вартість такого номінально російського продукту — понад 500 тисяч доларів.
Після розвалу СРСР не було жодного російського автомобіля, який би випускався з вітчизняних комплектуючих на 100%. У легендарної “Ниви” 20% комплектуючих були імпортними. Lada Vesta збиралася коштом імпорту на 60%. Lada Granta теж їхала завдяки чужим деталям.
“Сьогодні в Росії повністю локалізувати виробництво автомобілів неможливо. І завозити комплектуючі не можна через санкційні обмеження. Ось вони опинилися в патовій ситуації, коли самі створити не можуть, а використовувати можуть тільки “сірі” схеми. А з ними дуже великі проблеми”, — каже Олег Пендзин.
“Уявити собі, що хтось із великих брендів повернеться у Росію навіть після завершення війни, мені дуже складно. Треба бути дуже оптимістичними людьми, щоб повертатися. Хоча багато брендів, які працювали в Росії, все-таки мали певний оптимізм”, — додає Олексій Мочалов.
Міф про легендарний великий російський автопром виявився роздутим до неймовірних масштабів. І остаточно лопнув, як мильна бульбашка, після введених санкцій. Нездатність виробляти свої деталі та запчастини, імпортувати комплектуючі, відхід з ринку західних автогігантів — стали не просто потрясінням, а й початком кінця російського автопрому.
Китай — один із небагатьох нинішніх партнерів Росії — здійснив справжню експансію, наповнивши ринок РФ своїми моделями та поставивши “монстра” російського автопрому “АвтоВАЗ” у залежність від поставок китайських комплектуючих.
Скоро у росіян з’явиться альтернатива китайському ширвжитку. У країну планують ввозити нові іноземні марки авто — з Індії, Ірану та африканської Уганди.
Попередні випуски проєкту Failed State:
- Зліт і падіння “Газпрому”: як руйнується енергоімперія Росії
- Проєкт Failed State: як деградував російський футбол у період війни РФ проти України