Паливна криза в Росії — це рукотворний дефіцит, на який так чи інакше вплинула політика кремлівської влади. Таку думку сьогодні, 15 вересня, в ефірі телеканалу FREEДОМ висловила російська журналістка Катерина Меремінська.
“Це парадокс. І це не перша така рукотворна криза. При вмілому керівництві можна довести будь-яку країну до таких проблем. Як ми пам’ятаємо, СРСР, наприклад, при всіх його посівних площах був чистим імпортером пшениці свого часу, тобто не вистачало. З паливом зараз відбувається приблизно така сама річ. Тобто це комбінація зовнішніх обставин і, головне, не зовсім оптимального невмілого керівництва. Тому що, з одного боку, уряд Росії намагався стримувати ціни на паливо на бензин, наляканий кризою 18-го року. Там було застосовано такий механізм, що частина різниці між зовнішньою і внутрішньою ціною на паливо компенсується державою. Просто тому, що це такий пунктик для російського уряду, щоб не зростали ціни на бензин. Це так само, як вони дивляться весь час на рівень безробіття та намагаються зробити так, щоб не було безробітних. Тобто не більше робочих місць, а менше безробітних. Ось так само і з паливом сталося”, — сказала вона.
Журналістка зазначила, що на ситуацію з паливом у РФ сильно вплинули розв’язана Кремлем війна проти України й санкції.
“Паливо йде, в тому числі на війну. Друга причина — це санкції, тому що це просто позначається на бюджеті, а є обмеження за ціною нафти, так звана цінова стеля на нафту. Тому все одно надприбутки, які раніше були в Росії, вони знижуються, й бюджет дефіцитний. І ось на цьому тлі той механізм, який вони вигадали у 18-му році, перестав працювати, тому що виявилося, що весь час як би дотувати ось цю ціну бензину так, щоб усередині народ був спокійний, і здавалося, що ніяких проблем в економіці немає, неможливо далі. І уряд пішов на те, щоб скоротити вдвічі компенсації. Я спрощую, але приблизно так”, — сказала Меремінська.
Вона прогнозує, що ситуація з паливом позначиться і загалом на цінах усередині Росії.
Меремінська також нагадала, що у зв’язку з падінням курсу рубля експортерам стало набагато вигідніше вивозити паливо за кордон.
“Але тут ще наклалася і причина логістики, що складно вивозити, тому що й дороги завантажені якимись іншими товарами, й бракує локомотивів, тому що все це також пов’язано, звісно, з війною і з тим, що інші речі та техніка теж ідуть дорогами”, — сказала журналістка.
Вона додала, що експортери вже не розраховують на компенсацію з боку держави, тоді як ціни на паливо продовжують зростати.
“І ті, хто торгує пальним, їм просто вигідніше притримати, не продавати зараз за цими середніми цінами, а зачекати, коли вони зростуть набагато сильніше. Так, без компенсації з боку уряду, але зате вони відіграють на високих цінах. Тому це рукотворна, але не корупційна, скоріше, криза”, — вважає Меремінська.
Читайте також: Ціни на бензин у Росії зростатимуть — прогноз експерта
Раніше повідомлялося про дефіцит нафтопродуктів на ринку Росії: бензину, дизпалива, мазуту. Поки Захід накладає санкції на експорт сирої російської нафти, Кремль все ближче підходить до того, щоб самому заборонити вивезення з країни нафтопродуктів. На думку ексміністра палива та енергетики України, президента Всеукраїнської енергетичної асамблеї Івана Плачкова, дефіцит світлих нафтопродуктів на ринку Росії не пов’язаний з дефіцитом нафти.