Від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну Європейський Союз невпинно запроваджує санкції проти країни-агресора, прагнучи зупинити її. Наступний, уже 14-й пакет, має включати кроки проти тіньового флоту танкерів, який обманним шляхом перевозить нафту до країн-партнерів Росії, а також обмеження щодо російського скрапленого природного газу.
Нові обмеження для економіки РФ
Переміщення в Балтійському морі тіньового флоту, який нелегально перевозить російську нафту, потрібно зупинити, зокрема шляхом втручання на рівні Єврокомісії. Про це заявив прем’єр-міністр Польщі Дональд Туск.
“Це має бути європейське рішення про зупинку функціонування цього флоту з де-факто нелегального перевезення нафти, що загрожує екологічній безпеці в Балтійському морі. Польща не залишить Данію наодинці з цією проблемою”, — сказав Туск.
На спільній пресконференції з главою уряду Данії Метте Фредеріксен він пообіцяв зробити все можливе, щоб підтримати відповідні зусилля.
“Наші країни хочуть позбутися цих російських кораблів – і не важливо, ходять вони під прапором РФ чи ні. Хорошим рішенням була б підготовка на рівні Єврокомісії рекомендацій для держав-членів ЄС щодо можливої реакції на цей флот. Ми будемо обговорювати це питання”, — сказала Фредеріксен.
Питання нових обмежень для економіки Росії було одним із найголовніших на зустрічі глав зовнішньополітичних відомств країн ЄС. Про це 22 квітня перед зустріччю міністрів закордонних справ Євросоюзу заявив міністр закордонних справ Швеції Тобіас Білльстрем.
“Ухвалення 14-го пакета санкцій щодо Росії є одним із найважливіших питань. Ми подбаємо про те, щоб включити в нього заборону на імпорт скрапленого природного газу, а також заходи щодо обмеження російського тіньового флоту. Але насамперед я хотів би наголосити на необхідності подбати про те, щоб військові поставки здійснювалися в Україну безперервно, щоб допомогти країні, яка зараз бореться за нашу свободу і нашу безпеку”, — сказав Білльстрем.
Раніше віцепрезидент Єврокомісії Валдіс Домбровскіс підтвердив, що ЄС розпочав роботу над наступним, 14-м пакетом санкцій щодо Росії.
За даними ЗМІ, крім тіньового флоту, який транспортує російську нафту, новий пакет включатиме заходи щодо осіб та організацій, які допомагають обходити вже наявні санкції ЄС. Будуть заморожені активи нових фізичних осіб та організацій.
“Ми продовжимо чинити тиск на Росію і тих, хто підтримує її на полі бою, де б вони не знаходилися. Ми продовжимо переслідувати друзів Путіна. І ми продовжимо переслідувати тих, хто допомагає Росії обходити санкції або поповнювати її військовий арсенал”, — підкреслив Домбровскіс.
На початку квітня шведські журналісти з’ясували, що тіньові судна, які транспортують підсанкційну російську нафту, регулярно заправляються з танкера, що стоїть на якорі біля шведського острова Готланд і належить латвійській компанії.
Журналісти проаналізували 56 операцій дозаправлення з танкера Zircone, які відбулися в лютому і березні 2024 року.
“Більшість усіх операцій із заправки — 52 — припадає на судна, що прямують до Росії або з Росії. У більшості операцій із заправки беруть участь судна, що належать так званому тіньовому флоту Росії, – старі судна, які часто не мають страховки”, — з повідомлення телеканалу SVT.
Рада Європейського Союзу 12 квітня ухвалила закон, який вводить кримінальну відповідальність за обхід санкцій щодо Росії. Автори ініціативи — країни Балтії, Польща, Чехія, Румунія, Фінляндія та Швеція.
Позбавлятимуть ліцензій цілі компанії, керівники яких причетні до обходу санкцій. Також за порушення цього закону конфісковуватимуть кошти та позбавлятимуть майна.
“Тільки після того, як буде запроваджено фінансову або кримінальну відповідальність, тоді санкції працюватимуть. Уявіть собі, якась міжнародна компанія, яка порушує санкції, якщо вона заплатить багатомільярдні штрафи, тоді вона відчує на власній кишені, що вчинила злочин і зробила неправильно. Лише в такий спосіб, коли злочин і покарання йдуть пліч-о-пліч, це буде працювати”, — акцентував експерт із міжнародних відносин Ігор Гарбарук.
Директива набуде чинності на 20-й день після публікації в офіційному журналі Євросоюзу.
У держав-членів буде рік на включення її положень у своє національне законодавство. Це означає, що в усіх країнах ЄС вважатимуться кримінальними злочинами такі дії, як допомога в обході заборони на в’їзд, торгівля товарами, що перебувають під санкціями, або здійснення забороненої фінансової діяльності.
Крім того, кримінально караними стануть заохочення, пособництво і схиляння до порушення санкцій.
Думки експертів
Чи зможуть санкції проти тіньового флоту вплинути на компанії, які допомагають РФ обходити обмеження? Як працює тіньовий флот і яким чином можна відстежувати нелегальне транспортування нафтопродуктів? На ці питання в ефірі телеканалу FREEДOM шукали відповіді:
- Ігор Бураковський, голова правління Інституту економічних досліджень та політичних консультацій;
- Іван Ус, кандидат економічних наук, головний консультант Центру зовнішньополітичних досліджень Національного інституту стратегічних досліджень;
- Ілля Несходовський, економічний експерт.
ІГОР БУРАКОВСЬКИЙ: Працює тільки механізм примусу
— Будь-які рішення, які обмежують можливість Російської Федерації заробляти гроші на зовнішньому ринку, є позитивним. Основний експортний товар РФ — це, перш за все, енергоносії. Також ідеться про те, щоб запровадити такі обмеження, які б обмежили можливість отримувати необхідну військову техніку, компоненти для російського військово-промислового комплексу.
Європейський Союз свого часу домовлявся з партнерами про те, щоб централізовано збирати інформацію про придбання старих танкерів. Це потрібно для того, щоб приблизно розуміти хто і що купує. Також були обговорення, пов’язані з тим, щоб узагалі запровадити певне ліцензування на придбання старих танкерів і таким чином відстежувати відповідні операції.
Дуже часто компанії, які займаються перевезеннями, можуть у якихось інших сегментах ринку працювати абсолютно легально. Тому для них операції з токсичними російськими нафтопродуктами є досить серйозною загрозою.
Доти, доки не буде запроваджено жорстких санкцій, доки не буде обмежено можливості їх порушувати, результату не буде. Раніше США погрожували ввести санкції проти компанії, яка експлуатує 50 танкерів. Ця ситуація призвела до того, що моментально кораблі відмовилися возити російську нафту. Виходить, механізм примусу працює.
Є цінова стеля на нафту — 60 доларів за барель. Якщо ви у своєму контракті показуєте, що нафта і вона перевищує цінову стелю, то страхова компанія не надає страховку. Якщо не надано страховку, то виникають проблеми із заходом у ті чи інші територіальні води, а також обробкою вантажу в портах.
Тіньовий флот не страхується, але його контрагент бере на себе відповідні ризики. Або ж везуть нафту по 60 доларів за барель, потім перевантажують на інший танкер, змінюють документи. Нафта перестає бути російською, а стає, наприклад, казахстанською. Нерідко РФ розбавляла свою нафту казахстанською і говорила, що це вже інша нафта.
Якщо весь ланцюжок так чи інакше контролює Росія, то зрозуміло, що доходи від перевезень надходять безпосередньо в кремлівську кишеню.
ІВАН УС: Флот забезпечує логістику російського експорту
— Тіньовий флот РФ багато в чому і було розширено з тієї причини, що в грудні 2022 року було введено санкції стосовно стелі цін на російську нафту. Згідно з цими санкціями, російська нафта не може коштувати понад 60 доларів за барель. Страхові компанії не повинні страхувати перевізників нафти, якщо вартість продукту перевищує 60 доларів. Росії був необхідний тіньовий флот для того, щоб можна було транспортувати нафту за вищою ціною.
Нові санкції спрямовані на те, щоб обмежити можливість використання тіньового флоту. Якщо той чи інший танкер буде викритий у перевезенні російської нафти вище встановленої межі, то це буде підставою, наприклад, для того, щоб його затримати та не випускати його з порту.
Скільки це коштуватиме для РФ у грошовому еквіваленті — поки складно сказати. Флот забезпечує логістику російського експорту. Якщо не буде логістики, то Росія не зможе постачати вуглеводні у віддалені країни, де немає трубопроводів. Це багато в чому визначатиме прискорення падіння російської економіки.
ІЛЛЯ НЕСХОДОВСЬКИЙ: Судна тіньового флоту можуть бути викинуті зі світового торговельного процесу
— Для того, щоб функціонував тіньовий флот РФ, кораблі купували фактично по всьому світу і не дуже звертали увагу на те, в якому вони стані. Ці кораблі експлуатуються досить довго і тут з’являється екологічний фактор. Єврокомісія може просто зробити обмеження для кораблів, які довго експлуатуються і не обслуговуються, наприклад, у європейських компаніях.
Можна абсолютно легально, на підставі того, що Європа турбується про екологію в Балтійському морі через старі танкери, обмежити можливість Росії продавати нафту на світові ринки. А інший шлях — через Північне море — довгий, складний і дорогий.
Ціна зовсім недавно сягала 90 доларів за барель нафти — це дуже велика маржа, яка і провокує багато компаній обходити санкції.
Необхідна інформація про те, де заправили, де завантажили танкери та куди вони далі прямують і зупиняються. Буває, що проходить судно заповнене умовно на половину, потім десь у середині шляху заливають іншу нафту, роблять документи та це вже нібито не російська нафта. Потрібно знати, де зупиняється судно і які причини зупинок. Іноді в документах пишуть, що ціна нижче 60 доларів за барель, а виявляється, що ні.
Судно і товар у разі порушення санкцій не буде заарештовано. Просто цей судновласник потрапляє в санкційні списки, і для нього один тільки шлях — торгівля винятково з Росією і якимись третіми країнами, що не підтримують санкції. Весь світовий ринок перевезення нафти для такого судновласника буде закритий. Саме такі санкції використовують США і вони досить ефективні.
Стосовно судна обмежується можливість участі у світовій торгівлі. Також можливе відключення від фінансових розрахунків. Теж дуже ефективний механізм, коли США визначають, що та чи інша компанія не має права використовувати долари у своїх розрахунках.
Читайте також: Росія змушена весь свій танкерний флот переводити під прапор Габону, — Омельченко про дію санкцій