Бойові літаки для України та повітряна коаліція — інтерв’ю з Ігорем Жовквою

Ігор Жовква. Колаж: uatv.ua

До коаліції винищувачів для України вже приєдналися близько десяти країн. Готовність долучитися до цього висловили Велика Британія, Нідерланди, Данія, Бельгія, США, Португалія та Польща.

Наразі Київ працює над розширенням коаліції, яка має допомогти Збройним силам України захистити країну. Детально — в інтерв’ю із заступником керівника Офісу президента України Ігорем Жовквою.

Якою буде авіаційна коаліція?

F-16 – багатофункціональна платформа. Цей літак може виконувати роль винищувача-перехоплювача, літака підтримки (роль штурмовика) і функцію бомбардувальника. На нього можуть бути навішані крилаті ракети дальнього радіусу дії, а також протикорабельні ракети.

Крім цього, F-16 може виконувати функцію елемента протиракетної оборони — збивати крилаті ракети на досить великих відстанях. І може вести повітряні бої, підтримувати піхоту під час наступу, наносити удари по землі.

F-16 має безліч модифікацій, останні наближають його до характеристик F-35 — винищувачів-бомбардувальників п’ятого покоління.

Україна розраховує сформувати п’ять ескадрилій F-16 – по 12 літаків у кожній. 60 літаків – це набагато менше, ніж сьогодні залишилося у Росії. Разом з тим, можливості F-16 вищі, ніж у будь-якого бойового літака РФ, зазначають експерти. І він найоптимальніший для України як з точки зору експлуатації, так і з точки зору вирішення актуальних завдань.

У створенні авіаційної коаліції чималу роль відіграють США, Велика Британія і Данія. Так, Данія придбала десятки винищувачів F-16 американського виробництва і заявила, що готова надати Києву деякі з них.

Велика Британія рішуче виступає за створення коаліції для постачання Україні винищувачів і заявляє, що підтримає отримання Україною F-16. А президент США Джо Байден заявив про підтримку спільних зусиль союзників і партнерів щодо підготовки військових на винищувачах четвертого покоління, включно з F-16.

На зустрічі “Рамштайн-12” Канада оголосила про постачання Україні ракет класу “повітря-повітря”. Радянські літаки не можуть використовувати цю ракету, а це можна вважати прямим натяком на те, що Україна точно отримає винищувачі F-16.

Як розповів міністр оборони України Олексій Резніков в інтерв’ю японській компанії суспільного телерадіомовлення, Україна не використовуватиме американські винищувачі в контрнаступі влітку.

“F-16 не змінять ситуацію цього літа. Деякі країни Заходу займаються підготовкою або запропонували підготувати українських льотчиків для пілотування цих винищувачів. Для підготовки українських льотчиків потрібен час, а Україні доведеться також домовитися зі своїми партнерами про забезпечення інженерів і технічного персоналу, які зможуть займатися техобслуговуванням і ремонтом цих складних літаків. Україна буде готова розмістити F-16 восени або взимку”, — сказав Резніков.

Читайте такожЧас підготовки українських пілотів F-16 може бути значно скорочено, це показали попередні тести, — Попович

Подробиці від Офісу президента

Про взаємодію України з країнами НАТО та отримання переваги над Росією в небі журналісти FREEДOM поговорили із заступником керівника Офісу президента України ІГОРЕМ ЖОВКВОЮ.

Коаліція неможлива без США

— Яка кількість країн уже приєдналася до коаліції винищувачів? Хто ще може приєднатися? Хто виявляє таке бажання?

— Близько 10 країн.

Неформальна коаліція не означає, що ми підписали якісь документи. Це означає, що кілька лідерів країн уже дуже щільно працюють у цьому напрямку, у координації з президентом України Володимиром Зеленським. У Кишиневі (Молдова), коли була можливість кільком лідерам зустрітися, ці лідери провели таку зустріч. На ній були присутні лідери восьми європейських країн.

Але в Кишиневі не було представників США, тому що це був саміт лідерів Європейського політичного союзу. А ми точно з вами знаємо, що без США така коаліція не злетить. Безумовно, після заяви президента США Джозефа Байдена про те, що Штати теж готуватимуть українських льотчиків, ми можемо сміливо вважати США членом цієї коаліції.

У Швеції, наприклад, немає F-16, але є непогана машина під назвою “Гріпен” (Saab JAS 39 Gripen – шведський багатоцільовий винищувач четвертого покоління).

З прем’єр-міністром Італії Джорджею Мелоні обговорювалися питання про те, як можна додатково захистити українське небо. Також ми почули вельми реалістичні заяви міністра оборони Німеччини.

Не всі країни коаліції я можу вам анонсувати у відкритому ефірі, але точно можу сказати, що найближчими тижнями ви побачите розширення кола учасників. На міністрів оборони покладено обов’язок формувати і так звану коаліцію, і проговорити якісь технічні деталі під час найближчої зустрічі у форматі “Рамштайн”.

F-16 — це машина, яка є універсальною. Але ж ми можемо говорити не тільки про неї, а й про інші європейські моделі. Наприклад, окрім “Гріпена” є “Єврофайтери” (Eurofighter Typhoon – багатоцільовий винищувач четвертого покоління), які чудово себе зарекомендували. Було б непогано, якби наші пілоти навчалися на цій техніці.

Німеччина діє рішуче, що не можна було уявити ще пів року тому

— Уряд Німеччини може переглянути свою позицію щодо можливого постачання Україні сучасних західних винищувачів. Про це заявив міністр оборони Німеччини Борис Пісторіус в інтерв’ю DW. При цьому Німеччина спочатку була досить категоричною в питаннях подібних постачань. Виникає відчуття дежавю, але цього разу воно приємне.

— Тут немає одномоментного впливу. Регулярно відбувається діалог із Німеччиною на всіх рівнях. Тільки за травень президент України тричі зустрічався з канцлером ФРН Олафом Шольцем у різних форматах.

Так, дійсно, ще півроку тому Німеччина ніколи б не говорила про постачання танків власного виробництва “Леопард”. Сьогодні ми вже з вами підраховуємо, скільки країн не тільки увійшли до так званої танкової коаліції, а скільки техніки ми вже маємо на полі бою в Україні. До цього ми не могли почути від Німеччини позитиву щодо постачання артилерії. А сьогодні німецька артилерія вже успішно воює і захищає Україну.

Німеччина, якщо вже починає ухвалювати рішення і розвертається в той чи інший бік, вона це робить упевнено. Я можу тільки приєднатися до слів подяки німецькому уряду.

У Німеччини — одна з лідируючих ролей на всьому європейському континенті. ФРН допомагає Україні зброєю, фінансово і шляхом участі макрофінансової допомоги, шляхом впровадження подальших санкцій проти агресора. Український народ за це дуже вдячний.

Справа не тільки в політиці, є й технічні питання

— Як ви вважаєте, чому так важко йде питання щодо надання F-16 Україні? Деякі країни вже готові навчати українських льотчиків. Перші винищувачі очікують в Україні приблизно до кінця вересня — початку жовтня. Але це понад три місяці.

— Для того, щоб експлуатувати таку техніку, потрібно навчитися її пілотувати. Адже ті зразки, якими зараз керують наші аси, це зовсім інші типи машин. Я не є експертом у сфері бойової авіації, але чув від більш компетентних людей, що навчитися керувати F-16 не так складно, як навчитися вести бій на ньому.

Наші пілоти навчатимуться і, безумовно, зроблять це з випередженням графіка, з перевищенням усіх показників, які, можливо, є у деяких армій НАТО. Поки вони проходитимуть навчання, ці місяці будуть витрачені на те, що можна домовитися про постачання перших машин.

В ідеалі, коли наші герої теж будуть навчені, вони повинні будуть пересісти на ці машини і вести відповідний бій у небі або захищати наш повітряний простір від тієї неймовірної кількості ракет, дронів, які летять над нашими головами.

Я б не сказав, що зараз процес затягується, навпаки, він пішов. Але якщо говорити про загальну картину постачань озброєння Україні, можливо, є бюрократична інерція, коли ухвалюють політичне рішення на рівні лідерів, а потім потрібно просто його втілити в життя.

Десь, можливо, якоїсь техніки просто не вистачає — її потрібно або виробити, або реконструювати. Але я б не сказав, що динаміка негативна. Дійсно, зараз дуже хорошими темпами йдуть постачання. Але цього повною мірою недостатньо, тому що ми ж не складуємо зброю — вона використовується в обороні. Вона, безумовно, буде використовуватися в контрнаступі і має наблизити нас до нашої перемоги.

— Де будуть обслуговувати літаки F-16? Це буде тільки за межами України чи подібне можна організувати і в нашій країні?

— Давайте не будемо полегшувати роботу нашим ворогам і спецслужбам РФ. Безумовно, процес навчання пілотів супроводжуватиме й навчання відповідних технічних фахівців. Потрібно також підготувати інфраструктуру. Коли ми говоримо з країнами з цього приводу, звісно, всі питання обговорюються в комплексі. Коли машини вже постачатимуться, все має бути готове — мають бути люди, які пілотуватимуть ці машини. І вже точно мають бути люди, які зможуть обслуговувати ці машини.

Ми не вперше приймаємо західну техніку. Адже і зараз техніка, яка вже використовується нашими збройними силами, теж іноді потребує ремонту. Ми з цим справляємося. Звісно, літак в експлуатації складніший за артилерійську установку, але я впевнений, що українці так само, як і з іншими видами озброєння, зможуть упевнено використовувати техніку в бою і перемагати.

Зміни в НАТО не вплинуть на підтримку України

— Генеральний секретар НАТО Єнс Столтенберг іде з посади восени. Як це може вплинути на війну РФ проти України?

— Нам дуже приємно працювати з чинним генеральним секретарем НАТО Столтенбергом. Він дуже багато зробив, робить і, я впевнений, ще зробить для просування України в НАТО. Чого тільки вартий його нещодавній візит до Києва, після якого були дуже чіткі відверті заяви про те, що всі країни Альянсу не є противниками вступу України до НАТО.

Генеральний секретар не робить такі заяви просто так. Він робить їх на основі спілкування, зокрема з кожним із лідерів країн-членів Альянсу.

Коли президент України подавав заявку на членство в НАТО 30 вересня минулого року, він адресував її саме генеральному секретарю, розуміючи, що Столтенберг є акумулюючою ланкою, промоутером розширення НАТО.

Що стосується можливої зміни генерального секретаря, я б сказав, що відхід з посади планувався ще минулого року. Але, як бачите, поки що працює.

Звучать багато різних прізвищ і версій. Преса дуже любить спекулювати на темі “а хто ж буде новим генсекретарем, з якого він регіону?”.

Я думаю, хто б не став новим генеральним секретарем Альянсу, він буде так само підтримувати Україну. Адже на саміті у Вільнюсі 11-12 липня процес нашого руху до членства в НАТО тільки розпочнеться.

Ми розуміємо, що до перемоги України ми не зможемо фінансувати наше членство в НАТО. Але генеральний секретар і держави-члени НАТО повинні нам допомогти в тому, щоб у Вільнюсі прозвучала офіційна відповідь на нашу заявку. І тоді процес стане незворотнім. Я впевнений, що і з нинішнім генеральним секретарем НАТО це ще не останній наш успіх на шляху до Альянсу, і новий генсек буде підтримувати Україну.

— Чи є вже інформація, хто може бути наступним кандидатом на посаду генсека НАТО?

— Це було б правильно запитувати в тих країн, які є членами НАТО. Давайте наберемося терпіння.

У України немає часу замислюватися, хто стане секретарем НАТО. Попереду у нас вільнюський саміт. Він відбудеться через п’ять тижнів, де ми очікуємо дуже важливих рішень щодо України. Ми працюємо з кожним із лідерів 31 країни НАТО.

Ми працюємо з генеральним секретарем, зі штаб-квартирою Альянсу. Ми дуже хочемо, щоб не було повторено тієї помилки, якої, можливо, припустилися 2008 року, коли Україні не було надано план дій щодо членства (ПДЧ) в НАТО. Тоді було дано тільки сигнал.

Сьогодні ми вже говоримо, що нам формат ПДЧ не потрібен. Це вже застарілий для нас формат, він нам буде заважати.

Ми бачимо приклад тієї ж Фінляндії і в недалекому майбутньому Швеції, які дуже швидко пройшли шлях від подачі заявки до формального вступу. Фінляндія вже в НАТО, а Швеція перебуває на завершальному етапі.

Домашню роботу, яку Україна має виконати, ми, безумовно, виконаємо. Але взаємосумісність із військами НАТО ми проходимо сьогодні на полі бою. Українська армія зараз дуже швидко освоює новітні типи західного озброєння. Це і є взаємосумісність — ми ще швидше наближаємося до стандартів НАТО.

Читайте також: Перший список визначено: нюанси підготовки українських пілотів на F-16 розповів Ігнат

Прямий ефір