Скільки фейкових акаунтів у соцмережах — відповідь експерта з боротьби з інтернет-пропагандою

Ілюстративне фото: dengi.informator.ua

У соціальній мережі Instagram близько 40% акаунтів фальшиві. А в мережі Х з 1,2 мільярда користувачів тільки 200 мільйонів справжніх і активних користувачів. Про це в програмі “На грани” (“На межі”) телеканалу FREEДОМ сказав італійський експерт із боротьби з інтернет-пропагандою та кіберзлочинністю Алекс Орловскі.

За його словами, у європейському законодавстві вже місяць діє закон про цифрові послуги, згідно з яким кожна велика мережева корпорація повинна мати в Європі щось на кшталт офісу модерації. Але проблема в тому, що в соцмережах є люди, відповідальні за політику громадського користування, це технічні фахівці, які мають закривати акаунти.

“Звичайно, у TikTok не 800 проросійських акаунтів, їх близько 20-30 тисяч. Тільки у Facebook ми нарахували близько 25 тис. таких акаунтів. І дуже важко змусити компанію Meta [яка володіє мережею Facebook] або TikTok закрити їх. Чому? Тому що ці люди, ці акаунти витрачають гроші на рекламу. І якщо вони закриють усі російські пропагандистські акаунти, можливо, вони втратять кілька мільйонів доларів на рекламі”, — пояснив Орловскі.

Він уточнив, що показники соцмережі на біржі, такій як Нью-Йоркська фондова біржа, залежать від того, скільки в неї користувачів.

“Я можу сказати, що в Instagram 40% користувачів фальшиві. Уявіть, якщо Instagram оголосить, що в них не 1 мільярд користувачів, а тільки близько 600 млн. У мережі Х зараз із 1,2 мільярда користувачів тільки 200 мільйонів справжніх і активних користувачів. Решта — це сплячі, непрацюючі. Це акаунти людей, які були заблоковані в соціальній мережі або є фальшивими. Уявіть, якщо Ілон Маск скаже, що його величезна соціальна мережа з 1,2 млрд користувачів насправді на 80% менша. Рекламодавці не будуть вкладати гроші в мережу Х”, — сказав спікер.

Уже зараз, за словами експерта, деякі рекламодавці не витрачають гроші в Х через антисемітські висловлювання, через фейкові новини і через те, що немає модерації мови ворожнечі. І Ілона Маска це не особливо хвилює.

Водночас, каже Орловскі, компанія Meta, що володіє мережею Facebook, схожа на великого динозавра, навіть більше, ніж Х. У них дуже багато відділів і не менше проблем по всьому світу. І вони не хочуть активно виступати проти російської пропаганди.

“Вони навіть не наважуються заблокувати який-небудь акаунт, тому що бояться зробити щось не так. Можливо, вони хочуть, щоб їх знову прийняли на російському ринку, коли закінчиться війна (зараз Facebook заблокований у Росії, — ред.)”, — сказав гість програми.

За словами Орловскі, сучасні інструменти для протидії пропаганді в соціальних мережах існують. Наприклад, технологія десимпліфікації.

“У соціальній мережі можна виявити тих, хто ділиться контентом про плоску Землю, про антисемітизм, про шкоду вакцинації, про псевдонауку. Їхні дописи можуть бути переглянуті певним відсотком аудиторії або послідовників. І можна зменшити відсоток людей, які побачать це повідомлення”, — пояснив експерт.

У правилах, прописаних для соціальних мереж, чітко сказано, що не можна відкривати більше одного акаунта на людину, нагадав Орловські. Але люди відкривають по 10-30 акаунтів, а якась російська дарквеб-компанія пропонує тисячі підроблених акаунтів, які можна контролювати за допомогою програмного забезпечення. Зараз це стало складніше, тому вони використовують менше акаунтів.

“Вони також задіюють штучний інтелект. Навіть американці намагаються використовувати це проти росіян, але поки що в них нічого не виходить. У США намагаються провести експеримент із тисячею акаунтів зі штучним інтелектом. Але, звісно, ви не зміните свідомість людини тільки тому, що поговорили з нею у Facebook, коли цій людині всіляко промивають мізки по телевізору, в блогах, в інших соцмережах”, — сказав Орловскі.

Зупинити це вкрай складно, якщо тільки Telegram, Facebook і Х всі разом не відкриють якусь службу врегулювання в Європі і не вирішать щось робити. Але це буде проти економічних інтересів самих соцмереж, оскільки їм невигідно втрачати дуже активних користувачів, пояснив експерт.

Із практичних варіантів боротьби єдиний ефективний — щоб хакери зламали пропагандистські акаунти, доповнив Орловські.

“Мені шкода це говорити, але це так. Я за свободу слова, за демократію. Але єдиний спосіб — це зламувати такі акаунти. Також можна викликати, скажімо, власника сервісу Telegram Павла Дурова в міжнародний суд, і сказати: або ви робите щось проти пропаганди в Telegram, або підете під суд. Але ніхто цього не зробить. А поки що Павло Дуров живе в Дубаї”, — резюмував експерт.

Повна версія інтерв’юЯк російська пропаганда впливає на Італію: інтерв’ю з італійським експертом із боротьби з кіберзлочинністю Алексом Орловські

Прямий ефір