У юрисдикції Європейського Союзу допомога Росії в обході санкцій тягне за собою кримінальну відповідальність. Немає іншого шляху, крім розширення списку санкційних товарів і компаній. Але відстежувати товари подвійного призначення, що надходять до РФ, складно. Про це сьогодні, 28 травня, в ефірі телеканалу FREEДОМ заявив голова правління Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Ігор Бураковський.
“Питання того, як регулюється в тих чи інших юрисдикціях санкційний режим. Наприклад, у якихось юрисдикціях порушення санкцій вважається адміністративним порушенням. Сьогодні в Європейському Союзі порушення санкційних режимів уже розглядають як кримінальний злочин з усіма наслідками, що звідси випливають. Тому я думаю, що в крайньому варіанті, окрім відлучення від реєстрів і нормальних умов ведення бізнесу, я не виключаю запровадження досить жорстких, можливо, в якомусь плані показових санкцій, коли накладатимуться арешти на тих чи інших судновласників, коли накладатимуться штрафи, коли безпосередньо ті, хто порушує санкції, нестимуть, окрім обмежувального збитку, цілком реальні втрати”, — сказав він.
Щодо складної схеми відстеження обходу санкцій, то, за словами експерта, це проблема, над якою сьогодні працює Європейський Союз.
“І розв’язання цієї проблеми досить очевидне. Ми розширюємо список підсанкційних товарів, з одного боку. З іншого боку, ми розширюємо список російських підсанкційних компаній. Іншого шляху немає. І, мабуть, цим шляхом, я дуже сподіваюся, піде і Європейський Союз, коли ми побачимо, нарешті, 11-й пакет санкцій, і це діятиме”, — каже Бураковський.
Але разом із цим ситуація не така однозначна.
“Якщо йдеться про промислове виробництво, існує велика кількість так званих товарів і технологій подвійного призначення. Грубо кажучи, один і той самий верстат можна використовувати для виробництва цвяхів і для якихось умовних втулок, елементів, які потім приварюються до танка з усіма наслідками, які звідси випливають. Це дуже велика проблема. Але з іншого боку, перелік, який можна розширити, показує, наскільки російська економіка, російське військове виробництво залежить від того самого Заходу, який вони постійно критикують. І це, загалом, свідчення можливості тиснути на Російську Федерацію, це все відбувається”, — пояснив експерт.
Бураковський вважає, що один зі способів закрити шпаринки обходу санкцій — відстеження походження сировинних ресурсів і заборона продуктів із РФ на ринку Європи.
“Водночас не потрібно забувати, коли йдеться про постачання і про чинні санкції, обсяги таких постачань істотно скоротилися. Навіть якщо, наприклад, щось іще напряму постачається, взяти суто військове виробництво. Але, звичайно, найкраще запобігти постачанню військових компонентів для військового виробництва. За нормальних умов обсяги постачань були б значно більшими. На сьогодні ці постачання впали, бо Росії треба все більше і більше зброї. Україні допомагає 50 з чимось країн, і ми бачимо, які колосальні постачання йдуть до нас. З іншого боку, є Російська Федерація, ми бачимо, що фактично резерви і можливості швидко наростити необхідне виробництво зброї, необхідних якихось військових товарів є вкрай обмеженими”, — резюмував голова правління Інституту економічних досліджень і політичних консультацій.
Читайте також: Дуже жорсткий контроль за постачанням товарів подвійного призначення до РФ є настільки важливим, — економіст
Нагадаємо, раніше Бураковський заявив, що 2023 рік став поворотним для санкцій проти Росії, вони почали діяти і ставлення до їхнього обходу також змінилося на краще. Крім того, зарубіжні компанії-перевізники російської нафти не стільки допомагають РФ, скільки користуються моментом для отримання вигоди.