Головування РФ і право вето Росії: експерти обговорили проблеми реформування Радбезу ООН

Рада безпеки ООН. Фото: usip.org

Генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш на саміті G7 в Японії заявив, що Рада безпеки Організації Об’єднаних Націй (ООН) не відповідає вимогам часу, і її необхідно реформувати.

Генсек ООН вважає, що держави-члени “Великої сімки” (G7) дуже незадоволені нинішнім станом інститутів міжнародної політики.

Критика на адресу Радбезу ООН

Головним об’єктом критики Радбезу ООН з боку міжнародних учасників стало головування в ньому Росії, яка розв’язала повномасштабну війну проти України. РФ почала головувати в Раді безпеки ООН у квітні поточного року, тобто через 14 місяців після початку кривавої бійні, яку влаштував президент РФ в Україні.

При цьому, Росія, як член Радбезу ООН, має право вето на будь-яке рішення цієї організації. Представники ООН заявили, що право вето Росії в Радбезі підриває ефективність Організації Об’єднаних Націй на міжнародній арені.

Генсек ООН Антоніу Гутерріш заявив, що настав час реформувати як Раду Безпеки ООН, так і систему Бреттон-Вудс, що містить у собі Міжнародний валютний фонд і Міжнародний банк реконструкції та розвитку для того, щоб вони відповідали “реаліям сьогоднішнього світу”.

“Настав час реформувати як Раду безпеки, так і Бреттон-Вудські інститути. По суті, йдеться про перерозподіл повноважень відповідно до реалій сьогоднішнього світу”, — заявив генеральний секретар ООН.

У квітні минулого року президент України Володимир Зеленський у виступі на Радбезі ООН закликав її членів позбавити Росію права вето.

“Ця держава не може залишатися постійним членом Ради безпеки ООН із правом вето, якщо така держава проводить геноцидну політику просто зараз і стоїть лише за крок від радіоактивної катастрофи, а також погрожує ядерними ударами”, — сказав президент.

На саміті “Великої сімки” в Хіросімі за реформування системи ООН також висловився прем’єр-міністр Індії Нарендра Моді.

“Чому ООН, яка була створена з ідеєю встановлення миру, сьогодні не досягла успіху в запобіганні конфліктам? Чому навіть визначення тероризму не було прийнято в ООН? Якщо замислитися, то стає зрозуміло одне: інститути, створені в минулому столітті, не відповідають системі ХХІ століття. В іншому разі, ООН і Рада безпеки залишаться лише балаканиною”, — заявив прем’єр-міністр Індії Нарендра Моді.

Як зазначив президент Європейської ради Шарль Мішель, якщо постійний член Радбезу ООН починає невиправдану війну, йому більше не місце в цій організації.

Експерти вважають, що Росію можна вилучити з постійних членів Ради безпеки на тій підставі, що її туди ніхто не обирав. Згідно зі статтею 4 Статуту ООН, нові держави-члени мають бути прийняті шляхом голосування Генеральної асамблеї.

Зокрема, як вказують політологи, після розпаду Радянського Союзу в 1991 році Росія, не зустрівши заперечень на світовій арені, просто зайняла для себе місце в ООН, оголосивши себе державою-правонаступницею СРСР.

На сьогодні низка дипломатів, юристів, журналістів і науковців з усього світу запустили петицію про виключення Росії з ООН. Документ передбачає або надати керівництву організації документальні докази законного членства РФ в ООН, або визнати її членство в цій організації незаконним. Наразі петиція зібрала понад 300 тисяч підписів. Для розгляду необхідно 500 тисяч.

За словами професора міжнародного права в Кембриджі і колишнього радника Держдепартаменту США Томаса Гранта, існує правовий механізм, за допомогою якого Росію можна витіснити з Радбезу. Він нагадав, що 1971 року ООН уже виключила зі складу Тайвань.

Реформа Ради Безпеки ООН має на увазі різноманітні пропозиції, що включають процедурні реформи, як-от її розширення, обмеження права вето, наявного у п’яти постійних членів. Практично зазвичай мається на увазі план реорганізації структури або розширення кількості членів.

Читайте також: Про необхідність реформування Радбезу ООН заявив Гутерріш — передумови і можливості (ВІДЕО)

Чи буде реформуватися ООН? Чи вплинуть зміни в Організації Об’єднаних Націй на політичну систему світу? Чи позначиться якось реформа ООН на війні, яку РФ розв’язала проти України? Ці та інші питання в ефірі телеканалу FREEДОМ обговорили:

  • Михайло Подоляк, радник голови Офісу президента України;
  • Андреа Калан, представниця Державного департаменту США;
  • Олег Шамшур, надзвичайний і повноважний посол України, заступник міністра закордонних справ України (2004-2005 рр.), посол України в США (2006-2010 рр.), посол України у Франції (2014-2020 рр.);
  • Максим Яковлєв, кандидат політичних наук, завідувач кафедри міжнародних відносин, директор Школи політичної аналітики Києво-Могилянської академії.

МИХАЙЛО ПОДОЛЯК: Зараз триває ера заходу російської імперськості

— Путін втрачає монополію на насильство як таку в регіоні, і радше втрачає монополію на страх, на якому в цьому регіоні багато чого трималося.

Наприклад, Вірменія веде ефективні переговори з Азербайджаном у присутності посередницької місії США. Це зовсім інша концепція переговорних процесів. Ба більше, на Самаркандському саміті ШОС (Шанхайська організація співробітництва, — ред.) ми з вами побачили абсолютну самотність того ж Путіна.

Тому що всі розуміли, що це ера занепаду вже російської імперськості, яка тривалий час була привабливою для багатьох країн, зокрема, держав середньоазіатського регіону, колишніх радянських республік і так далі.

Зараз усі шукають інших посередників, інші майданчики. Хтось тяжіє до Китаю, хтось тяжіє до Європейського Союзу і Сполучених Штатів, ще ширше — до Північноатлантичної спільноти.

Є країни, наприклад, як Грузія, уряд якої, на жаль, йде назустріч аутсайдеру, і вибрав для себе білоруський шлях. Зараз, мені здається, навіть Білорусь розуміє, наскільки це страшно бути союзником вмираючої імперії, якою є РФ.

Якщо трохи ширше подивитися на це питання, то Росія ніколи й не була країною, яка вміє дипломатично вирішувати ті чи інші завдання. Це країна, яка генерує проблеми, створює їх і підвішує всі ці “придністров’я” на шию своїм сусідам.

Припустімо, та ж грузинська 20%-ва територія, яка сьогодні контролюється сепаратистами в різних регіонах Грузії. Так само військові обмежені контингенти Росії в середньоазіатських республіках насправді ніколи не вирішували проблему.

У цьому й увесь парадокс цих ситуацій: там, де перебуває Росія, ви матимете постійну болючу проблему, яка завжди стримуватиме розвиток регіону, розвиток дипломатичного врегулювання тих чи інших кризових ситуацій, і яка завжди перетворюватиме цей регіон на максимально відсталий, залежний від примітивних російських технологій, ну, умовно кажучи, грошей, сировини тощо, і тому подібне.

Мене дивує, коли хтось продовжує вважати Росію перспективним партнером, який нібито забезпечить вирішення тих чи інших завдань. Але, як виявилося, тримати Росію як великого союзника і великого модератора тих чи інших процесів дуже невигідно.

І добре, якщо Вірменія поставить остаточний хрест на ОДКБ, юридично поховає й остаточно знищить цю пострадянську концепцію ОДКБ, який, за своєю суттю, є таким усіченим “Варшавським договором”.

І тому зараз усі ці концепції обнуляються. Росія як модератор, як країна, яка вміє організовувати вирішення проблем, як регіональний лідер абсолютно відсутня. Росія як країна, якої треба боятися, абсолютно дискредитована.

Тому давайте вже поставимо крапки над i — ми партнерам це говоримо. Давайте все-таки максимізувати обсяги військової допомоги, щоб прискорити наступ і наш переможний фінал цієї війни.

АНДРЕА КАЛАН: ООН у будь-якому разі потрібні реформи

— Ми справді бачимо, що в ООН потрібна реформа. Гуттеріш про це говорив, і сам президент Байден говорив про це, коли він виступав перед Генасамблеєю восени минулого року.

Рішення Росії вторгатися в Україну і неповага до територіальної цілісності України порушує основоположні принципи ООН. Тому потрібні реформи.

Крім цього, ми бачимо, що Росія використовує Раду Безпеки як платформу для поширення кампанії дезінформації. Тож потрібно щось робити.

І ми якраз працюємо разом із нашими партнерами з демократичних країн, з багатьох країн світу над тим, щоб знайти шлях уперед. Але тут важливо дивитися на ООН як важливу організацію.

Попри те, що Росія порушує всі засадничі принципи, ООН є важливою організацією, важливою платформою, щоб говорити про глобальні проблеми, наприклад, здоров’я, зміни клімату та інші. І ми повинні дивитися на реформи, і не відмовлятися від цієї організації.

ОЛЕГ ШАМШУР: Якщо ООН не реформувати, вона зійде на нуль

— Головування Росії в Радбезі ООН — це якраз свідчення тієї глибокої кризи, в якій перебуває Організація Об’єднаних Націй, що не виконує свою головну функцію підтримання миру і безпеки.

Росія користується тими привілеями, тими можливостями, які дає сучасне функціонування, сучасний стан Організації Об’єднаних Націй.

І, на жаль, ніхто її не позбавляє членства в нинішній системі координат у Раді Безпеки. І навряд чи можна розраховувати, що її буде виключено з Організації Об’єднаних Націй, хоча вона, безумовно, заслуговує і на перше, і на друге.

Це цинічно, абсурдно, і я б сказав, навіть якоюсь мірою гротескно. Але така, на жаль, реальність. Тому це ще раз свідчить про те, що вся система європейської міжнародної безпеки, вся архітектура, яка погано чи добре, але якось функціонувала — вона просто ліквідована, знищена.

І тому всі ці організації потребують глибоких реформ. Вони зможуть існувати тільки тоді, коли вони будуть реформовані, будуть зберігатися. В іншому випадку ці організації зійдуть на нуль.

МАКСИМ ЯКОВЛЄВ: Радбез ООН у тому складі, в якому був створений, уже застарів

— Минулого року наприкінці вересня було дві дуже знакові заяви. Одна від Олафа Шольца, федерального канцлера Німеччини, який, виступаючи на Генеральній асамблеї Організації Об’єднаних Націй, просто відкритим текстом сказав про те, що потрібно реформувати Радбез ООН.

Там була дуже різка критика на адресу Росії. Він звинуватив РФ в імперіалізмі і заявив про те, що потрібно реформувати Радбез як організацію, і надати там місце Німеччині серед постійних членів. Це дуже знаково, тому що ми всі розуміємо, що відсутність Німеччини в цій структурі зумовлена результатами Другої світової війни, а відтоді світ дуже змінився.

А другий важливий виступ був наступного дня. Я зараз скажу, чому він дуже важливий, тому що деякі аналітики і дослідники ООН кажуть, що Радбез у тому складі, в якому був створений, був уже трохи застарілим.

Чому? Тому що Велика Британія, Франція вже втрачали свої позиції на світовій арені, по суті, не були такими потужними імперіями, і це країни з ядерною зброєю, що дуже важливо. Вони перестали бути вирішальними взагалі на світовій арені як такій порівняно з багатьма іншими країнами.

Після цього був виступ Макрона, який теж говорив про те, що потрібно обмежити застосування права вето, а цим Росія дуже маніпулює і намагається перетягнути на себе ініціативу в плані розширення кількості постійних членів за рахунок країн Африки, Азії, Латинської Америки.

І навіть якщо брати статистику щодо непостійних членів Ради безпеки, то там дійсно набагато більше європейських країн, ніж країн інших континентів.

Так от, друга частина стосується, щоб обмежити застосування права вето, особливо, якщо країна, незрозуміло, як потрапила в ООН. Особливо, якщо вона є агресором, напала на іншу країну, розв’язала війну, і при цьому ще може там блокувати якісь ініціативи і рішення. Це просто паралізує діяльність цієї організації як такої.

Читайте також: Розширення ООН і право вето: аналіз ситуації в Організації провів політолог

Прямий ефір