В Україні тривають жнива: більшість полів, які ще кілька тижнів тому були золотисто-жовтими від багатого врожаю, прибрано. А фермери вже готуються до сівби озимих культур. Але є проблема: як продати врожай, якщо не працюють чорноморські порти, передає FREEДОМ.
Майже завершено збиральну кампанію в Одеській області.
“На півночі [регіону] окремі фермери ще завершують збирання врожаю, тому що там трохи пізніше було дозрівання. Але загалом пшениця та ячмінь — основні культури, процес збирання яких було завершено ще у червні та липні”, — каже голова Асоціації овочівників приміських районів Одеси Денис Ткаченко.
Фермери розповідають, що на багатих чорноземах зібрали добрий урожай. Весняні дощі та сонячний початок літа компенсували нестачу добрив у ґрунті. Наразі назріває інша проблема: як продати зерно, якщо не працюють чорноморські порти.
“За безцінь фермер віддає сьогодні врожай із поля. Ціни на пально-мастильні та інші складові зростають, а ціни на зернові — ні. Буде складно входити у новий сезон”, — констатує Денис Ткаченко.
В Адміністрації морських портів України кажуть, що “зерновий коридор” перестав працювати майже місяць тому. Проте ще з квітня російська сторона перестала приймати судна з “Південного” — одного з трьох чорноморських портів-учасників зернових угод. А за кілька тижнів до заяв про вихід почала блокувати роботу операції на рівні інспекції суден у Стамбулі (Туреччина).
“Вони реєстрували та інспектували лише судна, які йшли до портів “Одеса” та “Чорноморськ” — лише два судна на добу. Це ніщо в порівнянні з тим, що необхідно, з тим, якою була потреба. Тому можна лише умовно говорити, що зернова угода працювала — вона майже не працювала”, — коментує заступник директора державного підприємства “Адміністрації морських портів України” Дмитро Барінов.
Уже після публічного оголошення про вихід із зернової угоди Росія почала обстрілювати чорноморські морські порти, знищуючи їхню інфраструктуру.
“Противник використав як мінімум 5 видів ракет, які маневрували навколо портової інфраструктури. Намагаючись влучити у порт, ворог також атакував цивільну та церковну, як стало відомо, інфраструктуру”, — коментувала атаки начальниця Об’єднаного координаційного пресцентру Сил оборони півдня України Наталія Гуменюк.
Блокування роботи портів — це удар по експорту зернової продукції. За останній рік роботи завдяки зерновій ініціативі Україні вдалося експортувати понад 33 млн тонн агропродукції.
“Це вплинуло на ціни. Вони швидко пішли донизу, десь на 20% знизилися світові ціни на агропродукцію. Це позитивно, звісно. Найкращим місяцем для зернової ініціативи був жовтень минулого року: порти великої Одеси відвантажили понад 4 млн тонн”, — каже заступник директора державного підприємства “Адміністрації морських портів України” Дмитро Барінов.
Економісти прогнозують: зупинка зернової угоди спричинить підвищення цін на зерно у світі, але не критичне. За півтора року повномасштабного вторгнення РФ в Україну ринок адаптувався до нестабільності постачання.
“Втрачаємо “зерновий коридор” — це неприємно. Але це не смертельно для стабільності, курсу гривні. Це невеликий, але неприємний удар насамперед по аграріях”, — зазначив партнер Ukraine Economic Outlook Григорій Кукурудза.
Економісти запевняють: зупинка роботи зернової ініціативи незначно вплине на українську економіку. Найбільше постраждають аграрії, які до кінця року потребуватимуть підтримки держави.
“Все, що можна зробити з погляду вузького менеджменту, — підтримати аграріїв грошима. Але якщо будуть якісь пріоритетніші завдання, наприклад, побудувати завод із дронами, то не знаю. Є програма 5-7-9 (програма доступних кредитів під 7-9%, — ред.), там потрібно знизити обсяги. Найімовірніше, аграріїв там залишать і збільшать їм ліміти”, — вважає Григорій Кукуруза.
Український план виходу із ситуації — збереження договору з Туреччиною та ООН. Росія ж може просто не брати участь у цій ініціативі.
“Президент Володимир Зеленський сказав, що усі мають право на стабільність. І Чорноморська зернова ініціатива може і має працювати й надалі. Якщо без Росії, то без Росії. Щодо експорту зерна — це договір із Туреччиною та ООН. І він продовжує діяти”, — заявив віцепрем’єр-міністр України Олександр Кубраков.
Тим часом для експорту зерна в Україні продовжують функціонувати так звані “сухі коридори”, за допомогою яких перевезення зерна до портів Європи здійснюється наземним транспортом. Продовжують роботу також порти Дунаю, проте по них російська армія також намагається завдавати ударів.
Нагадаємо, постійний представник США при ООН Лінда Томас-Грінфілд заявила: Сполучені Штати Америки мають інформацію про те, що Росія вже готова відновити участь у переговорах щодо зернової угоди.